Relationen mellem fagdidaktik og fag Hvordan kan denne relation forstås, inden for og på tværs af undervisningsfag? Mogens Niss, Roskilde Universitet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Set i forældreperspektiv
Advertisements

Om nærhed og distance mellem uddannelsesinstitution og praksisfelt
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
Kandidatuddannelsen i Sygepleje
5 IT-didaktiske principper
Trivselspolitik på Løsning Skole
MÅL-KATEGORIER FOR LÆRING OG UDDANNELSE
Progression i samfundsfag
Anerkendende refleksion
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Forsøgsskoleprojekt – med inspiration fra John Dewey
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Hvordan kan du arbejde med meningsfuldhed?
Deltagere Cirkelledere Cirkel I – målgruppe: normalklasser
Hvordan kan man arbejde meningsfuldhed i forandringsprocesser?
Lærerprofessionen.
Danskfaget – beholder eller genstand?
Præsentation af Samfundsfag Næstved Gymnasium og HF
Lærerviden og lærerkompetencer i matematik
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Den nationale faggruppe Fagmoduler Matematik, 4. – 10. klassetrin.
En dansk personlig kommentar til forslag til læreplan i naturfag og til fysikk 1 og 2 Albert Chr. Paulsen, IMFUFA, Roskilde Universitet.
Kulturforståelse niveau C
Samfundsvidenskabelig metode
Mere end blot forberedelsen til en fest En intro til en temadag & en undersøgelse.
Dansen omkring handicapbegrebet
Fagenes samspil november 2009
Teori, metodologi og metode
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Uddannelse mellem skole og praktik -Et aktionsforskningsprojekt på Social- og Sundhedsskolen Fyn Kvalitet i praktikken – så godt det kan være i EUD Workshop.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Hvordan lettes overgangen relevant
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
Dannelse og kompetencer
Lærer Mig og min uddannelse Lærerprofessionen Sundhedsfremmende
De naturvidenskabelige fag identificerer sig (også historisk) som
Fagdidaktisk kursus i biologi
Den nationale faggruppe Fagmoduler til yngste. Faggruppens overvejelser og principper Arbejdet blev som sagt skudt i gang ultimo november 14. december.
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Matematikfaglighed i samfundsfag og EU
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Carl Winsløv ”Didaktiske elementer”
Teori-praksis i sygeplejerskeuddannelsen
Inklusion og inkluderende processer
Velkommen Første seminardag om RKV Den 23. februar 2010 i Silkeborg.
De naturvidenskabelige fag identificerer sig som EKSPERIMENTELLE FAG Eksperimenter.
Videnskabsteori & metode
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Tjørnegårdskolen og VUC Roskilde – Fællesskaber - ensomhed: Hvornår er man med i et fællesskab, og hvordan ser man, at nogen er ensom? – Fokus på fællesskab.
Dorthe Carlsen UC Syddanmark og Læremiddel.dk Esbjerg, 22.oktober 2014
SKABELON.
Flemming B. Olsen, Tornbjerg 1 Lektier - i ny didaktisk belysning.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Undervisning/vejledning - Hvordan kan man gøre? 1.
Evaluering af projektet ”Transfer i AMU”
Fagdidaktisk kursus i biologi
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Bilag 4 Unge og mentorroller.
De naturvidenskabelige fag identificerer sig (også historisk) som
Matematikvejlederens virke Matematikvejlederuddannelsen ved UCSYD Modulet: ”Elever med særlige behov”
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Velkommen til fagligt samspil
Videnskabsteori og fagligt samspil Aarhus, januar 2018
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Præsentationens transcript:

Relationen mellem fagdidaktik og fag Hvordan kan denne relation forstås, inden for og på tværs af undervisningsfag? Mogens Niss, Roskilde Universitet

Varedeklaration: Hvem er jeg? Professor i matematik og matematikkens didaktik ved IMFUFA, Institut for Natur Systemer og Modeller, Roskilde Universitet (RUC). Først KU. Ved RUC siden 1972, ”medgrundlægger” af institutionen. Matematiker med matematikkens didaktik som forskningsområde, med hovedinteresser i –Matematikundervisningens formål og begrundelser –Didaktikken for matematisk modellering –Kompetencebeskrivelse af matematikbeherskelse –Matematikkens didaktik som videnskabelig disciplin –Evaluering i matematikundervisning og -læring

Grundliggende spørgsmål (frågor) Hvad kan fagdidaktikere fra forskellige (olika) fag sige hinanden – om noget? Giver en generel / overfaglig fagdidaktik mening? Svar herpå må – bl.a. - hvile på forståelse af relationerne mellem fag og deres didaktik – deraf foredragstitlen

Diskussionen må nødvendigvis overskride De enkelte fags didaktik En almen fagdidaktik – hvis den findes! og blive metadisciplinær i.f.t. de indgående videnskabsområder. Det samme gælder alle svar. Mit bidrag til diskussionen er dermed principielt personligt og ikke-autoritativt – uden for matematikkens didaktik. Essentielt at skelne mellem deskriptive og normative tilgange.

Da spørgsmålene er vanskelige, må vi gå begrebsligt og analytisk til værks. Advarsel! Kan måske forekomme kedeligt. Vi må bl.a vide hvad vi mener med Fag og Fagdidaktik, og Hvad der konstituerer et givet fag Og vi må vide hvilke fag der har en fagdidaktik.

Forslag til et par definitioner Fag = undervisningsfag: Et større, velafgrænset, navngivet og deklareret afsnit af undervisningsudbuddet i en eller flere uddannelsesinstitutioner, med specifikke eller generelle målgrupper, formidlet af undervisere. Ej givet på forhånd hvad der kan være et fag; mange slags: Matematik, idræt, almen studieforberedelse, grammatik, scuba diving, historie, erhvervsøkonomi, teglstensopmuring, kvalitative forskningsmetoder, fysikdidaktik – m.m.m.m.m.m.m.

Fagdidaktik (det omhandlede fag kaldes referencefaget) Genstand Et fags didaktik er det videnskabelige arbejdsfelt der søger at identificere, karakterisere og forstå de fænomener og processer der påvirker og indgår – eller kunne indgå – i både faktisk og potentiel undervisning i og læring af faget. Bestræbelse Med hensyn til forståelsen af sådanne fænomener og processer står bestræbelser på at afdække mekanismer og årsagssammenhænge i centrum for beskæftigelsen

Tilgange Fagets didaktik beskæftiger sig med alle forhold der måtte have betydning for undervisning i og læring af faget, uanset hvilke videnskabelige, psykologiske, værdimæssige eller samfundsmæssige sfærer de stammer fra. Fagets didaktik betjener sig her bl.a. af betragtninger, metoder og resultater fra andre discipliner og fagområder. Virksomhedsformer Et fags didaktik rummer forskellige former for virksomhed, rækkende fra teoretisk og empirisk grundforskning over anvendt forskning og udviklingsarbejde til systematisk reflekteret praksis.

Undervisningsfag kan afledes af mange – helt forskellige – kilder: Etablerede videnskabsfag (matematik, historie, lingvistik, økonomi) Sammenkobling af etablerede videnskabsfag (biokemi, teknologihistorie, geofysik) Etablerede professions-/ praksisfag (snedkeri, flyvning, sygepleje, regnskabsføring) Tematik, baseret på indhold eller fænomener (oldtidskundskab, almen studieforberedelse, mellemøstlige studier, socialpolitik, oceanografi) Problemområder (miljøproblemer, klimaproblemer, internationale konflikter)

Nye fag kan dannes ud fra indsigts- eller praksisbehov (informatik, et fags didaktik!) Nogle fag oprettes ved beslutning, i begyndelsen som en næsten tom skal uden klar basis (oldtidskundskab, samfundsfag, almen sprogforståelse)

Dynamisk ”fagøkologi”: Fag har forskellige aldre og kan med tiden skifte status og bevæge sig fra en kategori til en anden: * Nye fag kan blive gamle * Fag med rod i en praksis, en tematik eller et problemområde kan få en forskningsmæssig overbygning og blive til videnskabsfag. * Videnskabsfag kan få en praksisorienteret udbygning * Fag kan forsvinde

Første konklusion: Fag er yderst forskellige! M.h.t. bl.a. Genese og konstitution Alder og placering i økosystemet af fag Opgaver og rolle Formål og placering i uddannelsessystemet (Eventuelt) videnskabeligt grundlag Videnskabsteoretisk status Indre struktur og organisering Metoder og teknikker Undervisernes baggrund og uddannelse

Ikke alle fag har en didaktik (Jeg tager ikke her stilling til om de burde have det.) Nogle fag placeres i pakker med andre fag, i fagområder, som så søges tillagt en ”fælles” didaktik (fremmedsprogsdidaktik, naturfagsdidaktik) Tendens: For stedse flere fag(områder) udvikles en fagdidaktik Observation cum hypotese: Kun (hovedsagelig) for fag som på den ene eller anden måde rummer problemer i uddannelsessystemet, udvikles en fagdidaktik.

Disse problemer kan være mangfoldige: Strid om fagets eksistensberettigelse i en given kontekst Uklarhed om fagets formål, identitet og fokus Strid om fagets indretning og strukturering Strid om valg af undervisningsmetoder i faget Manglende elevmotivation og oplevelse af relevans Et stort antal elever oplever / udviser store læringsvanskeligheder i faget Diskrepans mellem forskellige aftagerønsker til faget og til elevernes viden, kompetencer, og færdigheder

Eksempel: Matematik Hvem skal udsættes for undervisning i et fag med navnet matematik? –Hvorfor ikke integrere matematik i andre fag? Hvordan skal undervisningsfaget matematik forstås og beskrives, og hvilken slags matematikbeherskelse skal det fremme? –Matematikkens femfoldige natur. Pensumlister og færdighedsopremsning eller matematiske kompetencer? Hvordan skal matematikundervisningen bedrives? –Læreren meddeler facts? Eleverne undersøger problemstillinger? Hvorfor er matematik et fag der forekommer mange meningsløst og irrelevant? –Relevansparadokset

Hvorfor har så mange elever svært ved at få et rimeligt udbytte af matematikundervisningen? –Skyldes det faget selv? Utilfredsstillende undervisning? Dårlige undervisningsmaterialer? Hvorfor er matematik et fag som mange frygter og afskyer og nogle (færre) elsker? –Skyldes det opbygningen af uacceptable undervisningstraditioner, der favoriserer de få og håner de mange? Hvorfor har forskellige slags aftagere så modstridende ønsker og forventninger vedrørende elevernes viden, kompetencer og færdigheder i matematik? –Mekaniske dukker >< indsigt og forståelse

Fagdidaktisk aktivitet forudsætter dyb indsigt i, overblik over, forståelse af og kritisk respekt for referencefaget, herunder alle de førnævnte karakteristika (genese, konstitution, formål og placering, opgaver og rolle, videnskabeligt grundlag, videnskabsteoretisk status, struktur og organisering, metoder og teknikker, undervisernes baggrund og uddannelse). Desuden indsigt i konkurrerende forståelser af det samme fag, samt indblik i beslægtede fag.

Anden konklusion: Fagdidaktisk virksomhed er principielt en fagspecifik affære, bundet til referencefaget og dets karakteristika. Når fag er så vidt forskellige, kan man ikke, uden nærmere undersøgelser, overføre didaktiske betragtninger fra ét fag til et andet. Af disse grunde giver en overfaglig / almen fagdidaktik ikke mening – i udgangspunktet.

På den baggrund kunne man spørge (fråga): Hvorfor deltager jeg så i denne konference, med kun få matematikdidaktikere? Hvad gør vi i det hele taget her? Hvordan kan jeg tillade mig at tale om fag og fagdidaktik i almindelighed og foreslå en definition på fagdidaktik til brug for alle fag? (OBS! Det gør jeg i en metadisciplinær diskurs) og - tilbage til grundspørgsmålet – Hvad har vi at sige (til) hinanden?

Skitse til nogle svar: Vore referencefag findes i et fælles, om end stærkt sektionsopdelt, uddannelsessystem virkende i et samfund. Vi er alle underlagt et overordnet politisk- administrativt system. Fag er underlagt forandringens lov. Det gælder både det enkelte fag og spektret af fag i uddannelsessystemet. Didaktikere med forskellige referencefag kan kvalificere såvel diskussionerne om givne fags eksistens(berettigelse), placering og indretning i (afsnit af) uddannelsessystemet, som oprettelsen af nye fag.

Man får perspektiv og dybde i sin egen didaktiske virksomhed gennem seriøst kendskab til andres Vi udvikler indsigt i karakteren af vores virksomhed ved at erkende hvad der er fælles med andres Vi udvikler ydmyghed over for egne forhold ved at vide på hvilken måde (sätt) forholdene er anderledes hos andre Vi indser derved urimeligheden i ureflekteret at overgeneralisere egne erfaringer, og gøre forestillinger og normer inden for vores fagområde gældende over for andres

Tredje konklusion: Vi ville alle blive bedre fagdidaktikere inden for eget domæne ved at engagere os i aktiviteter til afdækning af fællespunkter, lighedspunkter, tilsyneladende forskelle (olikheter) og virkelige forskelle mellem forskellige fags didaktik – compare and contrast. Anderledes sagt: Vi må afdække hvad der er konstant og hvad der er variabelt på tværs af fag, lande og institutionstyper.

At forstå som et metaforskningsprogram i komparativ fagdidaktik Måske bliver tiden engang moden til at skabe en eller flere akademiske discipliner heraf. Fordrer respektfuldt samarbejde, baseret på ægte gensidig interesse, mellem autonome fagområder, ikke hegemonisk bortintegrering i en overordnet fagdidaktik Forefindes – mig bekendt – stort set ikke. Må påbegyndes ”nedefra”. Bliver langvarigt og krævende

Hvad kunne et sådant program omfatte? Svar kan umuligt være kanoniske. Det kunne være interessant at diskutere forskellige bud. Her kommer nogle punkter jeg ville finde særligt interessante for kontrastering og komparation af par eller grupper af fag og deres didaktik:

Forestillinger og diskussioner om referencefagenes eksistensberettigelse og formål Forestillinger og diskussioner om fagenes identiteter, roller og foci Fagenes genese, konstitution og historie Deres eventuelle relationer til videnskabsfag Placering i økosystemet af fag Fagenes placering i forskellige dele af uddannelsessystemet Videnskabsteoretisk status Indre struktur og organisering Undervisernes baggrund og uddannelse i de respektive fag

At afdække dette ville indebære Fremdragelse af alle relevante kendsgerninger for hvert af de involverede fag – Er i sig selv en formidabel opgave! Fortolkning og analyse af punkter hvor kontrastering og sammenligning på tværs af fagene giver mening og har intellektuel interesse.

Udfordring: Det ville være meget velkomment, hvis nogen ville tage têten og gennemføre en første kontrastiv / komparativ undersøgelse mellem nogle få fag til NoFa 3.

Tak for opmærksomheden! Tackar för uppmärksamheten!