PRAKTIK SOM GYMNASIELÆRER MIDTVEJSMØDE

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Advertisements

Eksamensprojektet 2014 Hf-enkeltfag.
Hvad synopsen skal indeholde fremgår på de
Metode i AT Religion.
Det Internationale Område Studieområde 3/
Arbejdspladsudvikling
Almen studieforberedelse
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Historie 9. kl. uge 6 1.Intro 2.Sang 3.Samtale 4.Opgave 5.Opsamling Mål: At blive fanget af undervisningen mindst én gang!
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Eksamen og eksamensbilag :
Velkommen til Fællesskaber for Alle for Folkeoplysningsklubberne!
Drejebogen til eksamen på idræt B
- Formål - Emne & produktkrav - Tidspunkt - Aflevering - Sygdom & snyd.
Eksamen i KS -praktiske og gode råd samt eksempler på eksamensbilag
1 Vejlednings- opgaven Tirsdag aften v. Adjunkt Martin Finderup Andersen.
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
Synopsis VIP3/2012.
Insidere og outsidere – den danske models rækkevidde Eksamensform og tips til eksamen og opgaver Steen E. Navrbjerg Dias 1.
Grundkursus i synopsisskrivning Stine Heger, cand.mag.
Lynkursus i synopsisskrivning Stine Heger, cand. mag
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)
Formidlingskursus PRAKTISK INFO TIL KURSISTER I ‘PRAKTIK SOM GYMNASIELÆRER’ Susanne Vork Svendsen, Arts Lars Krogh og Jens Holbech, Science and Technology.
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
En kogebog Synopseprøven i dansk.
1 Vejlednings- opgaven v. projektleder Martin Finderup Andersen.
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Mundtlig eksamen Mat B Spørgsmålene til den mundtlige prøve skal offentliggøres i god tid inden prøven Eksaminationstiden er 30 minutter pr. eksaminand.
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Formalia ved opgaveskrivning
Eksamen.
Præsentation 28: Eksamen Objektorienteret Middleware.
Synopsis VIP13 HH3.
Obligatorisk selvvalgt opgave
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Det Internationale Område DIO  En samling materialer – udarbejdet individuelt eller i gruppe -, der dokumenterer din læreproces, din faglige udvikling,
Eksamensprojektet 2015 Hf-enkeltfag.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Værkstedsundervisning
Obligatorisk selvvalgt opgave
LP-MODELLEN Vejlednings-opgaven Tirsdag aften
OOMI Præsentation 28: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 6 Pensum Pensum har været noget fragmenteret (ny struktur for faget, nyt indhold og.
Objektorienteret Netværkskommunikation Præsentation 28: Eksamen.
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
TIBRGA Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 5 Pensum Pensum uddrages fra lektionsplanen ALT der er angivet med betegnelsen ”Pensum” er pensum.
Synopsis.
- En vigtig eksamen - Valg af fag - Valg af problem - Blanket - Pjece.
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
Intern mundtlig prøve Skriveperiode (synopsis) Vejledning Område, opgave, fag Dansk, engelsk, fransk/tysk/spansk Sprog, kommunikation & kultur Samfundsfag,
Evaluering af undervisningen: samfundsfag Vi skal i dag evaluere (bedømme) undervisningen ift. disse emner: Planlægning Fagligt udbytte Arbejdsformer Lektiemængden.
KNÆK KODEN SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 45.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Større skriftlig opgave i 2.hf
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Skriveperiode (synopsis)
Teoretisk pædagogikum
Praktik. Censorformand: Niels Tange Lokaler: Århus: D2.02 Kbh: K5.18
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
HAVET- livgivende, dødbringende, legendeskabende AT-eksamen 2019
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

PRAKTIK SOM GYMNASIELÆRER MIDTVEJSMØDE 12. november 2012

program Indledende refleksion og runde Diskussion i fagfamilier om undervisningen Praktikrapporten Praktiske spørgsmål Hvad skal vi gøre anderledes fremover? Dig selv som underviser

Indledende refleksion og runde 1. Skriv i 5 min: Det , jeg indtil nu har fået mest ud af i min praktik, er …. 2. Understreg den vigtigste sætning 3. Runde i plenum – indled gerne med dit navn, praktiksted og fag

Fordel jer i fagfamilier Naturvidenskabelige fag Kunstneriske fag Fremmedsprog Dansk-historie-religion Samfundsfag?

Diskussion i fagfamilier 1. Lav en pædagogisk karakteristik af den undervisning, I har set. Brug begreberne fra observationsskemaet: Sekvenser Fagligt fokus Progression Taksonomi Arbejdsformer Elevroller Lærerroller 2. Fremlæg kort for de andre fagfamilier i plenum

plenum Karakteristik af undervisningen i fagfamilier

praktikrapporten Ikke en fri beretning om, hvad du har set og oplevet, og hvordan det gik. Men en refleksionsrapport, hvor du reflekterer over, hvordan dit fag bliver praktiseret i gymnasiet med udgangspunkt i det, du har observeret på din praktikskole. Inkluderer overvejelser om Faglighed Fagdidaktik Almenpædagogik Observationsskema og andre bilag fra praktikken Få præciseret de konkrete krav hos din vejleder, fx sidetal Rapporten afleveres – tjek selv dato! 7

Hvad er en synopsis? en definition: En synopsis er et skriftligt produkt, men i forkortet og koncentreret form. Den er en tekst, der ikke kan stå alene. Den er et hjælpemiddel. Det er altså ikke en fyldestgørende besvarelse af en opgave, men et oplæg som danner baggrund for den mundtlige eksamen. Synopsen skal have et omfang på 2-3 sider med 1 ½ linjeafstand.

Hvad er en synopsis? (2) En synopsis er altså: - en slags udvidet disposition til din eksamination - et samtalepapir, der skal støtte det mundtlige oplæg til den mundtlige eksamination - det skriftlige udgangspunkt for den uddybende diskussion med eksaminator - ikke en fuldstændig besvarelse af en opgave, der er lukket og afsluttet, men tværtimod: den er åben for uddybninger og tilføjelser i det mundtlige oplæg. En synopsis er forskellig fra en disposition derved, at den ikke på samme måde som dispositionen er detaljeret, og den angiver ikke nødvendigvis rækkefølgen af de punkter, du ønsker at diskutere/uddybe.

Eksamensdatoer - ARTS Opgave: Se under dit fag på: http://studerende.au.dk/studier/fagportaler/arts/eksamen/dato/ Profilfag: Se under ”Profilfag” på http://studerende.au.dk/studier/fagportaler/arts/eksamen/dato/ Eller på http://studerende.au.dk/studier/fagportaler/arts/eksamen/dato/profilfag/

Praktiske problemer?

Hvad skal vi gøre anderledes fremover?

Din egen undervisning Diskuter med din sidemand: Min største udfordring som underviser? Kort opsamling