Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Nørremarkskolen 30. oktober 2013
Advertisements

NATUR OG MILJØ Teknik og Miljø Aarhus Kommune Skejby DET GODE GRØNNE BYRUM.
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Refleksion i kommunikationen
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Den Professionelle samtale Samtalen som redskab
Læringsstile og lektier
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Arbejdspladsudvikling
til AUs interne vejlederuddannelse! Der venter os tre intensive dage…
Supervision og faglig feedback
Darum skole 4. november 2013.
Velkommen til kursus 3: Få dit projekt i mål!. 2 Program Dag •Plenum:Godmorgen og velkommen •Plenum:Udfordringer fra praksis med at få projektet.
Kommunikation og vejledning
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
Modul 5 Videndeling, visitering og virksomheder. Kvalificeringsforløbets opbygning Modul 1.Udfordringen og kendskab til hinanden Modul 2.Praktisk viden.
Fælles forældremøde Thurø
Talentinternat modul 3..
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Formålet At rumme børn i vanskeligheder i klassen.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Holmen 21. Juni 2005 Action Learning Videnskalas Bo Tovby Jørgensen & Lise Rosendal Østergaard
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
At udforske sin egen praksis
Velkommen til Fællesskaber for Alle for Folkeoplysningsklubberne!
VEJLEDERUDDANNELSEN // AARHUS UNIVERSITET Modul 1, september 2007 Godmorgen… Velkommen til dag 3 på AUs vejlederuddannelse!
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
1 Vejlednings- opgaven Tirsdag aften v. Adjunkt Martin Finderup Andersen.
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Udbredelsesformer. Form 1 En eftermiddag kl Te, kaffe og kage Oplæg fra ”ressourcepersoner” fra udviklingsholdet: Fremlæggelse af forløbstema og.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Rusmiddelnøgleperson- uddannelse transparenter Trin 2.
Den anerkendende interviewform
1 Vejlednings- opgaven v. projektleder Martin Finderup Andersen.
Vejlederens kommunikation
Opgaver Forventninger og vejledningsstrategier 1.
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
INNOVATIONSFORUM # 3 VIDENSBEARBEJDNING EKSPERIMENTER OG METODER.
- et udviklings- og dialogværktøj
INDSKRIVNINGSMØDE.
Lederseminar 2014 Varde Kommune
INNOVATIONSFORUM # 2 VIDENSFORMER OG VIDENSKILDER.
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
Program Erfagruppen d. 2. februar Velkommen og introduktion til ”moodygrafen” Forbrugerstyrelsen tegner deres ”moodygraf” Interview.
Randers Kommune. 2 Stabene i Randers Kommune - 2 Møde gruppen af stabsledere – Velkommen v. Klaus Christiansen - Introduktion til arbejdsprocessen.
LP-MODELLEN Vejlednings-opgaven Tirsdag aften
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Rammesætning Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Doku:SENtorium Onsdag d. 27. maj Velkommen Program Siden sidst Tendenser i indsatsteorierne Succeskriterier og indsamlingsmetoder Frokost Sparring.
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
Hvad gør vi sammen, når vi kommer hjem? DET FÆLLES BEDSTE – Næste-skridt-workshops søndag d. 24. april kl. 10 – 14 for dit lokalområde. Forslag til facilitering.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Program for eftermiddagen 29/ Mindfulness (psykolog) og intro til Sokratisk Dialog (Vibeke) Kort Sokratisk Dialog i grupper.
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
Lyst til at lære – Skabe lyst til at lære – Lyst til at lære fra os Velkomstbrevet TUP2011 Projekt Transfer i AMU.
Den professionelle samtale Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen, Danmarks Læreforening.
 Siden sidst – gennemgang af erfaringer fra første møder med lærerne, de første observationer,  Opgave: drøftelse og afprøvning af gruppevejledning med.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Greater Copenhagen – Klar til Smart Vækst Smarte affaldsløsninger – seminar nr november 2017 Data drevne affaldsløsninger.
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
MOT’s virkemidler.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Præsentationens transcript:

Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse! Godmorgen… Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse! VEJLEDERUDDANNELSEN // AARHUS UNIVERSITET Modul 1, september 2007

VEJLEDERUDDANNELSEN // AARHUS UNIVERSITET Dagens program 9.00 Vejledningsmetode: Samtale og spørgeteknik 10.15 (ca.) Pause 10.30 Vejledningsmetode, fortsat 12.30 Frokost – i Kaffestue 1 13.30 Samtaleøvelser i grupper 16.00 Pause, kaffe/te 16.30 Opsamling på dagens øvelser 17.30 Pause, forberedelse til middag og underholdning 18.30 Middag – i Kaffestue 1 Underholdning v. deltagerne VEJLEDERUDDANNELSEN // AARHUS UNIVERSITET Modul 1, september 2007

VEJLEDERUDDANNELSEN // AARHUS UNIVERSITET Feedback-regler Fortæl hvad I ser, hører og oplever. Ikke om det er rigtigt eller forkert. Fokuser på det positive. Vær konkret og specifik – ikke generel. Vær nænsom og hensynsfuld. Undgå som modtager at blive fornærmet. Lyt til feedbacken og vær konstruktiv. VEJLEDERUDDANNELSEN // AARHUS UNIVERSITET Modul 1, september 2007

Vejledningsmetode, øvelse Beskriv forløbet af vejledningssamtale fra den vejledningssøgende kommer til personen går. Hvilke virkemidler bruger I som vejledere undervejs? 20 min, herefter opsamling VEJLEDERUDDANNELSEN // AARHUS UNIVERSITET Modul 1, september 2007

VEJLEDERUDDANNELSEN // AARHUS UNIVERSITET Femmeren: trin 0 Før samtalen  Forberede samtalen  Skabe kontakt - etablere et samtalemiljø  De fysiske rammer  Opvarmning  Tavshedspligt og tidsrammer  Hvad kan vejledningen hjælpe med?   VEJLEDERUDDANNELSEN // AARHUS UNIVERSITET Modul 1, september 2007

VEJLEDERUDDANNELSEN // AARHUS UNIVERSITET Femmeren: trin 1 At udrede og klargøre problemstillingen  Høre og se  Vise interesse og opmærksomhed  Pauser  Vise at man har opfattet og forstået (spejling)  Faldgruber ved aktiv lytning VEJLEDERUDDANNELSEN // AARHUS UNIVERSITET Modul 1, september 2007

VEJLEDERUDDANNELSEN // AARHUS UNIVERSITET Femmeren: trin 2 At udvide perspektivet  Sammenfatte ud fra vejlederens perspektiv  Konfrontere  Brug af metaforer  Informere  Tolkning  Inddrage egne erfaringer  Tale om selve vejledningssamtalen (metakommunikation) VEJLEDERUDDANNELSEN // AARHUS UNIVERSITET Modul 1, september 2007

VEJLEDERUDDANNELSEN // AARHUS UNIVERSITET Femmeren: trin 3 Formulere mål og delmål Teknikker: Brainstorm Drømmeteknik Opstillingsteknik Tegn med den vejledningssøgende Kvalitetskrav til mål: Tydelige og konkrete, realistiske VEJLEDERUDDANNELSEN // AARHUS UNIVERSITET Modul 1, september 2007

VEJLEDERUDDANNELSEN // AARHUS UNIVERSITET Femmeren: trin 4 Opstille handlingsplan og gennemføre den  Finde (alternative) måder at realisere mål og delmål Vælge de bedste måder Lave analyse af de ting der er på spil i situationen Lave kontrakt med specificering af handlinger og tidsplan Plan B – hvis planen ikke lykkes, hva så? Sammenligne konsekvenserne af at gøre noget/ikke gøre noget. VEJLEDERUDDANNELSEN // AARHUS UNIVERSITET Modul 1, september 2007

VEJLEDERUDDANNELSEN // AARHUS UNIVERSITET Femmeren: trin 5 Evaluering Kontinuerlig opsamling gennem samtalen Fokus på den søgende – opnåelse af mål med vejledning? Afsluttende evaluering - evt. tale om selve vejledningssamtalen (metakommunikation) Fokus på vejleder – metode fremme problemløsning? Fokus på samtalen – hvad skete i samtalen? Kilder til evaluering: kolleger, supervisor, vejleder, vejledningssøgende VEJLEDERUDDANNELSEN // AARHUS UNIVERSITET Modul 1, september 2007

VEJLEDERUDDANNELSEN // AARHUS UNIVERSITET Femmeren, øvelse Trioøvelse, 3 personer: En er vejleder, en vejledningssøgende og den sidste observatør. Der gennemføres to vejledningssamtaler på maks. 20 minutter hver. Forsøg at anvende Femmerens værktøjer. Tid: 40 min. VEJLEDERUDDANNELSEN // AARHUS UNIVERSITET Modul 1, september 2007

VEJLEDERUDDANNELSEN // AARHUS UNIVERSITET Spørgeteknik Spørgsmål kan mange fantastiske ting, fx: Være et drivmiddel - give retning på samtalen Give indsigt - ”Hvad tænker du på ?” Vise interesse Være oplæg til dialog - et spørgsmål kræver svar Strukturere en samtale Sætte kød på ”fortællingen” Give adgang til hemmelige rum Være en intervention - en søgen efter ressourcer Danne udgangspunkt for refleksion - og dermed for ny mening Pege mod løsninger Afdække antagelser og forestillinger - som så kan ændres Udfordre og inspirere VEJLEDERUDDANNELSEN // AARHUS UNIVERSITET Modul 1, september 2007

VEJLEDERUDDANNELSEN // AARHUS UNIVERSITET Spørgeteknik Huskeregler ved spørgsmål Stille korte spørgsmål Stille ét spørgsmål ad gangen Vente på svar - og LYTTE Ikke at svare på sine egne spørgsmål Ikke at foretage et forhør Og ikke mindst at... Spørgsmål er styrende (og styring kræver ansvar) Stille åbne spørgsmål (stil kun lukkede for at få faktuel viden) Udvise respekt for den vejledningssøgende og dennes grænser VEJLEDERUDDANNELSEN // AARHUS UNIVERSITET Modul 1, september 2007

VEJLEDERUDDANNELSEN // AARHUS UNIVERSITET Spørgeteknik VEJLEDERUDDANNELSEN // AARHUS UNIVERSITET Modul 1, september 2007

VEJLEDERUDDANNELSEN // AARHUS UNIVERSITET Spørgeteknik VEJLEDERUDDANNELSEN // AARHUS UNIVERSITET Modul 1, september 2007

VEJLEDERUDDANNELSEN // AARHUS UNIVERSITET Spørgeteknik, øvelse Grupper: 2 personer I gennemfører to samtaler a 15 min. Vejlederen skal særligt være opmærksom på at anvende de forskellige spørgeteknikker forbundet med de forskellige faser, dvs. komme spørgepladen rundt. Den vejledningssøgende skal præsentere hvordan han/hun oplever sig selv som vejleder i den personlige samtale og hvad han/hun vil øve sig på i eftermiddagens øvelse. Tid: 30 minutter VEJLEDERUDDANNELSEN // AARHUS UNIVERSITET Modul 1, september 2007

VEJLEDERUDDANNELSEN // AARHUS UNIVERSITET Opsamling Trin 1: At udrede og klargøre problemstillingen [den vejledningssøgende taler] Trin 2: At udvide perspektivet [vejledningssøgende udfordres] Trin 3: Mål og delmål [problem – ønsket forandring – handling] Trin 4: Handlingsplan [undersøge måder til at realisere målene på] Trin 5: Evaluering [opsamling] Spørgeteknik VEJLEDERUDDANNELSEN // AARHUS UNIVERSITET Modul 1, september 2007

VEJLEDERUDDANNELSEN // AARHUS UNIVERSITET Frokost 12.00 – 13.00 i Kaffestue 1 VEJLEDERUDDANNELSEN // AARHUS UNIVERSITET Modul 1, september 2007

Eftermiddagens program 13.30 Samtaleøvelser i grupper 16.00 Pause, kaffe/te 16.30 Opsamling på dagens øvelser 17.30 Pause, forberedelse til middag og underholdning 18.30 Middag – i Kaffestue 1 Underholdning v. deltagerne VEJLEDERUDDANNELSEN // AARHUS UNIVERSITET Modul 1, september 2007

VEJLEDERUDDANNELSEN // AARHUS UNIVERSITET Grupper: VEJLEDERUDDANNELSEN // AARHUS UNIVERSITET Modul 1, september 2007

Serveres i Kaffestue 1 kl. 18.30. Middag Serveres i Kaffestue 1 kl. 18.30. VEJLEDERUDDANNELSEN // AARHUS UNIVERSITET Modul 1, september 2007