SO: Praksisrettet didaktik på htx

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Portfolioeksamen Studieområde 2
Advertisements

AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Kristendom på stx og hf Christina Egholm og Helle Dreyer Møller.
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
De naturvidenskabelige fag identificerer sig som EKSPERIMENTELLE FAG
Dansk og historie i Studieretningsprojektet
Undervisningsplanlægning
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
Almen studieforberedelse
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Tværfagligt undervisningsforløb
Fagets formål, fokus og fagmål
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
DEN 3-delte prøve: Den skriftlige synopsis Den mundtlige fremlæggelse
Studieretningsprojekt
En dansk personlig kommentar til forslag til læreplan i naturfag og til fysikk 1 og 2 Albert Chr. Paulsen, IMFUFA, Roskilde Universitet.
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Elevaktiverende undervisning
Almen sTudieforberedelse - AT
ALMEN STUDIEFORBEREDELSE AT Hvad er det nu AT er? AT er et samarbejde mellem fag inden for og på tværs af gymnasiets tre faglige hovedområder:
Esbjerg 5. nov 03 / TC1 Reform af de gymnasiale uddannelser.
Undervisning Klasseundervisning Elev oplæg Fælles læsning Fig. Beskrivelse (analyse) Opgaveløsning Film og efterfølgende diskussion Gruppearbejde Laboratorium.
Toning i SR på NAG Hanne Heimbürger 6/
Fagenes samspil november 2009
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
CAS i matematikundervisningen Middelfart
Temadage i kulturområdet Studieområdet del 1: 3 områder: Det samfundsøkonomisk/samfundsfaglige - område Det erhvervsøkonomiske område Sprog- og kulturområdet.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Generel introduktion til EC
De naturvidenskabelige fag identificerer sig (også historisk) som
Opgavetyper og hjælp til informationssøgning, STX og HF
Innovation i AT/SO.
Fagdidaktisk kursus i biologi
Skriftlighed i biologi
Gymnasiet (Stx)
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Almen studieforberedelse
Årsplan – en kort en lang
Celle.
Mød Aalborg Universitet
Obligatoriske fag Dansk A Teknik A Engelsk B Fysik B Kemi B Matematik B Teknologi B Biologi C Kommunikation/it C Samfundsfag C Teknologihistorie C 3 studieret-
De naturvidenskabelige fag identificerer sig som EKSPERIMENTELLE FAG Eksperimenter.
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Videnskabsteori & metode
SKABELON.
Intern mundtlig prøve Skriveperiode (synopsis) Vejledning Område, opgave, fag Dansk, engelsk, fransk/tysk/spansk Sprog, kommunikation & kultur Samfundsfag,
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU HVAD KAN PISA BRUGES.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
KNÆK KODEN. Tidsplan TidspunktAktivitet 12. april Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 29 april Valg af.
Kort om de gymanisale ungdomsuddannelser Ligheder og særlige karakteristika Mette Brinch Thomsen Oplæg på mentorkurset for SubUniversity 16. august 2016.
SRO SKRIV!.
KNÆK KODEN.
Skriveperiode (synopsis)
KNÆK KODEN.
Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
It i folkeskolens matematikundervisning
Naturfag.
Velkommen til fagligt samspil
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
KNÆK KODEN.
Præsentationens transcript:

SO: Praksisrettet didaktik på htx Udvikling af SO-kompetencer Hanne Heimbürger, 1/10 2012

Formålet med SO Gøre eleverne parate til videns- og informationssamfundet Søge viden Bearbejde viden Tage viden til sig Sammenligne viden Formidle sin viden At være i et læringsrum Der bindes sløjfe på særfaglige aktiviteter Eleverne reflekterer over kernestof Fra kvalifikationer til kompetencer

Overblik over SO Sammenhæng. Brug som tjekliste Problemer Kernestof Faglige mål Bedømmelseskriterier Læreplanen i øvrigt Problemer It, demokrati, innovation, dokumentation, begrunde og relatere, evaluering http://www.emu.dk/gym/tvaers/studiekp/laerere/tilrettelaeg/so-htx-2010.docx

So og fag er vævet sammen

SO og fag spiller sammen Undervise i eget fag kan være at undervise i SO (eks: teknologiudvikling) Vær eksplicit om dette! Undervise i SO i sin faglige undervisning (Eks. Evaluering, arbejdsform, metoder) Vær eksplicit! SO-forløb sammenfatter (eks. Oplev SR 1:1, Final Countdown).

Oplev SR 1:1 3 års elever underviser 1 år i SR-fag Al SO-teori igennem Arbejdsform: eget gruppearbejde, 1g-ernes gruppearbejde Planlægning af egen undervisning Formidling: ppt, prezi, arbejdspapirer, tavle.. Evaluering: Formativ feedback fra lærer. Evaluering af undervisning til 1gerne.

SO-kompetencer SO-kompetencer giver øget faglighed Skarpere profil af eget fag ved at relatere til andre fag. Eks. ”Sandhed og konstruktion” (Dansk, fysik, teknologi). Hvordan naturvidenskab konkluderer på empiri ved at falsificere hver enkelt påstand. Humaniora slutter fra del til helhed.

Dansk og matematik ”Tegn og tydning” Fagligt mål i matematik: Bevis i matematik, semiotik i dansk Eleverne får en indsigt, som et fag alene ikke kunne give Fagligt mål i matematik: ”Kunne formulere sig i og skifte mellem det matematiske symbolsprog og det daglige skrevne eller talte sprog”

Matematik og SO i øvrigt Formål: Fagets praktiske dimension har stor vægt og består i, at man ved hjælp af matematiske teorier og modeller beskriver, analyserer og vurderer såvel tekniske, naturvidenskabelige og samfundsmæssige emner og relationer. Faglige mål: kunne analysere praktiske problemstillinger primært inden for teknik, teknologi og naturvidenskab

Verden set og fortalt Et naturvidenskabeligt eksperiment formidles i hovedområdernes genrer, 2 semester Kommunikationsanalyse Sproglig bevidsthed Formidling af videnskab Videnskabelig metode inden for naturvidenskab, humaniora og samfundsvidenskab Hoveområdernes formidlingstraditioner og hensigter

Dansk og SO Fagligt mål: fremlægge en faglig viden og en sammenhængende argumentation i et klart og korrekt skriftsprog og vurdere hvilken skriftlig fremstillingsform der er er mest hensigtsmæssig at anvende i en given kommunikationssituation. Kernestof: tekster og teksttyper, der har relevans for teknologisk dannelse og som er karakteristiske for uddannelsen som helhed. Teknologiske betingelsers betydning for kommunikationens form og indhold.

Kemi og SO Eleven tilegner sig erfaringer med de naturvidenskabelige fags arbejdsmetoder og tankegange, herunder hvordan teori og praksis spiller sammen ved løsning af konkrete problemstillinger. anvende faglig viden til at identificere, redegøre for og diskutere enkle kemiske problemstillinger fra teknologi, hverdag og den aktuelle debat formidle kemisk viden såvel skriftligt som mundtligt i både fagsprog og dagligsprog

Undervise i SO i eget fag Eksempl dansk: Innovation, iværksætter: Pontoppidans ”Lykke-Per” udsat for aktantmodel, Evaluering: rette diktat lige efter = større læring. Opstille tjekliste for egne fejltyper. Hvad evalueres ved diktat: skriftsproglig korrekthed, multitasking, kontekst-etablering, kulturel viden, geografisk viden, evne til at ikke forskrækkes over det ukendte. Elever afleverer stil Lad eleverne rette egen stil efter retteark ”Hvordan synes du selv det gik?” Lad dem skrive stilen igen på basis af iagttagelserne De afleverer gamle stil, retteark og ny stil Først nu får de karakter for begge stile http://www.cfu-film.dk/mediafiles/1/other/i_sproget_er_jeg___final_version.pdf

Hver SR har egen progression SR-specifikke forløb Fælles, men SR-tonede forløb Verden set og fortalt Branding YE Faglig formidling World Watch Menneske og teknologi Oplev SR 1:1 Final Countdown

Faglig formidling Teknologi og dansk Den klassiske disposition af en rapport hænger sammen med argumentet. Lad eleverne vurdere egen rapporter. Indledningen (hvad spørger jeg om og hvorfor) er påstand. Metode og teori (på hvilke præmisser undersøger jeg) er hjemmel og rygdækning for hjemmel.  Undersøgelse (hvad viser min undersøgelse/analyse) svarer til belæg. Diskussion (hvordan passer den til eksisterende viden - og hvad kan den kritiseres for) er gendrivelse. Konklusion (på disse præmisser er svaret) er styrkemarkører.

World Watch SR-tonet studietur, 2g 1 år bedømmer på SR-profil = kvalificerer valg af SR 3 år bedømmer faglig kommunikation Planlægning Gruppearbejde Informationssøgning Kommunikationsanalyse Præsentationsformer

Teknologi og menneske 3g, 5 semester SO-stof: Formidling: debatter i det offentlige rum Demokrati: beslutningsprocesser, selvfremstilling Arbejdsform: paneldebat: affektiv læring Informationssøgning: bevidst ensidig Teknologiens samspil i det omgivende samfund Teknologiudvikling som lineær og interaktiv udvikling

Final countdown – 3g Gennemgang af krav og bedømmelseskriterier Portfoliomapper vises frem Gennemgang af forløb = evalueringsskemaer Resuméer skrives gruppevis Eleverne bruger oversigt over SO som tjekliste Elever laver portfolio plus oversigt – og ser hvad de mangler af dokumentation Prøveeksamen http://www.emu.dk/gym/elever/eksamen/studieomr.html

Biologi og SO-relevans I samspil med de øvrige fag bidrager biologi til forståelsen af os selv og naturen omkring os og giver fagligt grundlag for holdningsdannelse og etisk stillingtagen i forbindelse med aktuelle samfundsmæssige forhold med biologisk indhold. at handle i demokratisk sammenhæng får erfaring med relevant studieteknik udvikler evnen til faglig fordybelse forståelse af samspillet mellem teori og praksis

Design og SO Eleverne får en metode, som de kan overføre til løsning af opgaver i andre fag i den gymnasiale uddannelse og i videregående uddannelse i kraft af fagets strukturering af en problemløsende arbejdsproces.

Idéhistorie og SO Identitet Idehistorie forbinder tanker og ideer af forskellig art, går i dialog med de øvrige fag og rejser spørgsmål og perspektiverer problemstillinger på tværs af faggrænser og videnskaber. Formål: styrke elevernes evne til at reflektere over tanker, forestillinger og værdier, de møder i uddannelsen og i deres omverden i øvrigt, og til at argumentere og diskutere på basis af viden og indsigt. Undervisningen skal samlet bidrage til uddannelsens overordnede formål ved at forberede eleven til videregående uddannelse.

Engelsk Identitet: Faget omfatter arbejdet med kommunikation i praksis med særlig fokus på tekniske, teknologiske og naturvidenskabelige emner Faglige mål: anvende hensigtsmæssige læsestrategier til orientering i større tekstmængder med henblik på udvælgelse af stof anvende en grundviden om historiske, kulturelle, samfundsmæssige og teknologiske forhold inden for sprogområdet eller internationalt til perspektivering af aktuelle forhold kunne anvende varierede, modtagertilpassede kommunikationsformer.

Fysik Faget bidrager til beskrivelse, forståelse og diskussion af samfundsmæssige og teknologiske forhold og til naturvidenskabelig og teknologisk dannelse ved, at emner perspektiveres i videnskabs- og teknologihistoriske forløb. Faget giver forståelse af den naturvidenskabelige arbejdsmetode og dens betydning for udvikling af kultur- og verdensopfattelse. Gennem undervisningen i faget opbygger eleverne en reel studiekompetence på højeste gymnasiale niveau og eleverne bliver i stand til at kombinere teoretisk viden med eksperimenter og anvende modelbeskrivelser inden for det teknologiske og tekniske område.

Samme element – forskellige vinkler Informationssøgning Komm/IT – redskab, teknik Teknologi - kildekritik ”Teknologi og menneske” – ensidig informationssøgning ”Costa Kalundborg” - partsindlæg - Viden om, hvad der sker i de forskellige fag og SO-forløb, når der konkluderes i Final Countdown.

Arbejdsformer i fag og på tværs af fag Rap om ethanol (kemi og dansk) Forelæsning – forberedelse http://www.emu.dk/gym/fag/al/tilrettelaeg/forelaesning.html Fremlægge med opponent (8-4) Test: udfylde med sidemand Lad elever lave spørgsmål Paneldebat (demokrati) Interview Bruge tv-udsendelser: http://www.cfu-film.dk/index.php?mod=main&top=0&parent=26&id=100 Sørge for, at alle elever har været udsat for en palet

Læringsstile Kilde: Lise Steinmüller. Bearbejdet af Linda Sendrup og Christine Lehn-Schøiler Center for Undervisningsmidler UCC.

SO-spørgsmål Hvordan sikres, at hver klasse når, hvad den skal? Hvordan sikres sammenhængen mellem SO og særfaglig undervisning? Tag udgangspunkt i kernestof/bedømmelseskriterier/faglige mål: Giv eksempler på, hvordan du underviser i SO-stof i din daglige undervisning.

Gode links Fagsider for elever: http://www.emu.dk/gym/elever/fagligvinkel.html Studieværksted for elever: http://www.emu.dk/gym/elever/opgaver/studievaerksted1.html Studiemetoder- og teknikker for lærere: http://www.emu.dk/gym/tvaers/studiekp/laerere/metoder/index.html Øg elevernes udbytte: http://www.emu.dk/gym/tvaers/studiekp/laerere/undervis/refleksion.html Anvendelsesorienteret undervisning: http://www.emu.dk/gym/tvaers/studiekp/laerere/undervis/anvendelsesorienteret.html Innovation: http://www.emu.dk/gym/tvaers/studiekp/laerere/maal/innovation.html Videnskabsteori: http://www.emu.dk/gym/tvaers/studiekp/laerere/maal/videnskabsteori.html Studieområdet på htx: http://www.emu.dk/gym/tvaers/studiekp/laerere/tilrettelaeg/so2-index.html