Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afAgnete Michelsen Redigeret for ca. et år siden
1
Toning i SR på NAG Hanne Heimbürger 6/3 2012
2
Mål for oplæg I ser formålet med toning
I er inspireret til at tone i eget fag Og tone med andre I kan inspirere videre
3
Bekendtgørelsen formuleringer
§ 25. Skolen vælger 3. studieretningsfag, således at samtlige studieretningsfag i en studieretning har gode muligheder for fagligt samspil … § 51. Skolen træffer beslutning om sit udbud af studieretninger og valgfag, herunder kriterier for oprettelse af studieretninger… § 57 Stk. 2. Skolen må gerne på sin hjemmeside, på informationsmøder og i informationsbrochurer informere yderligere om indholdet af og sigtet med de enkelte studieretninger, herunder påtænkte niveauer.
4
Formål med toning i SR Dannelsesorienteret lærer:
Toning skaber sammenhæng for eleven. Lærer som loyal udfører: Bekendtgørelsen kræver fagligt samspil (”reelt kontinuerligt samarbejde”) Fagligt orienteret lærer: Man får skarpere profil på eget fag (indhold og metoder) ved at påpege forskelle og ligheder Markedsorienteret lærer: Eleverne meget tilfredse, når studieretning har klar identitet og lærerne toner fagene efter SR Peter Henrik Raaes bearbejdning af den norske
5
Naturvidenskabelig SR
Et naturvidenskabeligt eksperiment formidles i hovedområdernes genrer, 2 semester: ”Verden set og fortalt” Kommunikationsanalyse Sproglig bevidsthed Formidling af videnskab Videnskabelig metode inden for naturvidenskab, humaniora og samfundsvidenskab Hoveområdernes formidlingstraditioner og hensigter Oversigt ”Verden set og fortalt”
6
Demokratiforståelse Fagfaglig aktivitet som faglærer løfter op i niveau Faglærer anviser tydeligt sammenhæng mellem aktivitet i fag og sammenhæng med andre fag i SR Eksempel: Paneldebat med rollespil om Mennesket 2.0 eller Velfærdsstaten eller ? Ensidig informationssøgning, argumentation og retorik, formidling af holdninger Diskussioner i det offentlige rum, selviscenesættelse, gennemslagskraft, demokratiforståelse Fag: dansk, samfundsfag plus biologi eller?
7
World Watch SR-tonet studietur, 2g
1 år bedømmer på SR-profil = kvalificerer valg af SR 3 år bedømmer faglig kommunikation i egen SR Planlægning Gruppearbejde Informationssøgning Kommunikationsanalyse Præsentationsformer
8
Oplev SR 1:1 3 g underviser 1g i SR-fag
1 år kvalificeres til valg af SR 3 år bliver gode elever! ”Profession lærer” Om videnskabsteori, om læringsteorier, om evaluering, etc. Studiekompetence: Planlægning Formidling Formativ evaluering 3g klasse: ”Profession lærer” Om videnskabsteori, om læringsteorier, om evaluering, etc. Studiekompetence Planlægning Formidling Formativ evaluering
9
Ikke samtidig tværfaglighed
Læreplan Engelsk B: Dele af kernestof og supplerende stof vælges og behandles, så det bidrager til styrkelse af det faglige samspil. Samspillet med studieretningsfagene skal tydeliggøre betydningen af engelsk som internationalt kommunikations-sprog i en faglig sammenhæng.... sprogfærdigheden styrkes ved, at eleverne tilegner sig og formidler dele af det faglige stof på engelsk. Abstract/forklare principskitse fra nv/voice over på animation/læse fagtekster fra andre fag Eks med Tycho Brahe og Kepler/ Genetik/ Sundhed: mind map og interview
10
Fysikkens opdagelser Fysik og engelsk og historie: Engelsk: poster, talk Fysik: Naturvidenskabelig metode, eksperiment Historie: museumsformidling Fysikkens opdagelser, erkendelser og anvendelser
11
Toning i eng + mat + samf 3 hovedområder repræsenteret: videnskabsteori Hvordan man producerer viden i fagene. Taksonomier Vær meget præcis i kravene!
12
Fra let til svær Fra konkret til abstrakt Fra enkel til kompleks
Fra teori til anvendelse Fra anvendelse til refleksion og forslag til forbedring Arbejd med taksonomier i fagfaglig undervisning. Eks: Tilbagemelding og forbedring Kend de andre fags taksonomier
13
Elevmål og taksonomier
Elevmål/taksonomi Bloom Kolb SOLO Hvilken viden skal eleven vise han har Redegøre Fra elementært til kompleks Hvordan viser eleven, at han kan forholde sig til denne viden Analysere, reflektere Hvordan viser eleven, at han kan anvende sin viden og vælge relevant viden ud fra konkrete problemstillinger Anvende teori og metode Anvende fagligt relevante studiemetoder Anvende it på en måde der understøtter opfyldelse af de øvrige faglige mål Hvordan viser eleven at han kan forholde sig kritisk til egne konklusioner Diskutere, perspektivere selvstændigt Danskfaglige elementer
14
Taksonomi-undervisning
Vis det højeste mål. Lad dygtige elever demonstrere Vis et basalt niveau Løbende vurderinger af elevernes forståelse – formative evalueringer Undersøg elevernes tankevaner: hvad er det, de ikke har forstået, siden de laver fejl Selvevaluering
15
Hvordan vi konkluderer
Hermeneutik, hvor vi slutter fra del til helhed Naturvidenskabelige fag Hvide får - eller kun hvide som vi kan se det? Hvordan kan eleven reflektere over valg af metode i dit eget fag? Hvordan forholder eleven sig kritisk til metodeanvendelse?
16
Dansk læreplan Dannelsesmæssigt og studieforberedende formål
Holde faglige oplæg Formidlingsbevidsthed Analysere og vurdere ikke-fiktive tekster i alle medier Vurdere teksters kommunikative betydning Mediets rolle i kommunikationen Navigere og udvælge information i skærmbaserede tekster med et fagligt fokus Undervisning i supplerende stof 15% af fagets udd.tid
17
Kombinere viden fra flere fag-Dansk og matematik
”Tegn og tydning” Bevis i matematik, semiotik i dansk – plus valg af metode betinger resultatet (som v. fx spørgeskema) Skriveøvelser - eksempel: Fagligt mål i matematik C: ”oversætte mellem symbolholdigt og naturligt sprog ” Tegn og tydning. Litterære analysemetoder i dansk
18
Dk og mat/nv Forsk og formidl
(Opgavens titel / emne) Du skal udarbejde en artikel om (Opgavens titel / emne). Artiklen skal rumme en behandling af (en udspecificering af kravene til hvilke matematiske emner der skal inddrages, herunder evt. ukendt bilagsmateriale). Artiklens målgruppe er den typiske læser i et populærvidenskabeligt tidsskrift som Illustreret Videnskab, og besvarelsen skal med inddragelse af retoriske og argumentationsteoretiske overvejelser begrunde den valgte formidlingsform i relation til målgruppen. Du bestemmer selv, om begrundelsen indleder eller afslutter besvarelsen. Bjørn Grøn januar 2012:
19
Dansk i SR med nv-fag Elevtype: logisk, evidensbaseret
Faglig formidling Problemanalyse og sproglig formidling Litterær analyse Præcision i stilekriterier Faglig formidlings tre niveauer, Touilmin og rapport/ Hvad er godt?/ Novellestrukturer / Krydsskema/Klare krav til stil
20
Dansk i SR med Mediefag Flere digitale end analoge materialer / aflevere svar på Lectio /podcast-svar/ lave wixer om forfatterskaber/ Webdesign Valg af litteratur: ”Ofte stillede spørgsmål” Facebook Webdesignforløb
21
Dansk i sproglig SR Forløb om ”Fædrelandet”: Sang, flag, historisk kontekst, funktion, værdier… Danske fædrelandssange Elevernes fædrelandssange Samarbejdsskolers fædrelandssange Forløb om ”Nationale identiteter” Gert Hofsteede om danskernes værdier Om integration, assimilation, marginalisering, segregering Elevernes værdier udfyldes Artikler om indvandrere i Danmark Kronik om emnet (Forløbene har NAG fået)
22
Iværksætteri, innovation
Aktantmodel på Henrik Pontoppidans ”Lykke-Per” Danskfagligt: Kanonforfatter, metode Erhvervsøkonomi og samfundsfag: Feltet for en iværksætter Studiekompetence: Elev sat som subjekt
23
Fagfaglige mål og SR-faglige mål på én gang
Dansk i sproglig SR ”Populärmusik från Vittula” Ord, begreber, fænomener oversættes fra dansk til svensk (kulturelle referencer, oversættelsesproblematikker) Fra tekst til film – en anden form for oversættelse
24
Brainbrakes: Musik + andre fag Hjernemassage Kramme sig selv
Musik til at karakterisere litterære perioder i dansk og sprogfag Rap med fagfagligt indhold i andre fag Lave musikvideoer Tegneserie Råbekor Synge læresætninger Brainbrakes: Hjernemassage Kramme sig selv Hoppe sit navn Løbe hurtigst Hilse på hinanden Bioethanol-rap, tegneserie
25
Toning i eng + fr/sp/ty/ + med
”Ein ganz normales Mädchen” Tekstlæsning Parsamtale Interviewspørgsmål Interview med ”kamera” læserbrev
26
metoder Undervise i metode i eget fag. Vær eksplicit om dette!
Undervise i andre fag i eget fag giver skarp profil på eget fag. Kend de andre fags metoder og relatér Global opvarmning plus i
27
Klima plus studiemetoder
Global opvarmning tilsat Informationssøgning Kildekritik Søgestrategier Opsætning af opgave Fodnoter litteraturliste Global opvarmning
28
Historie Historie: Da historie har et særligt ansvar for at medvirke til at skabe helhed og sammenhæng i gymnasieforløbet, skal eleverne trænes i at arbejde med de faglige mål i forløb, der afvikles i samspil med andre fag, både i grundforløbet, i studieretningsforløbet og i almen studieforberedelse
29
Historie i samspil Alle (SR-)fag rummer store fortællinger
historisk indlejret genspejlet kunstnerisk fremstillet i pågældende sprog rejser erkendelsesmæssige og etiske spørgsmål Historie rummer også ”bindstregs-historierne” Eksempel: matematik-historie: Sprog - Læsning af tekster med engelsk, tysk… Religion – kognition – erkendelse og modellering (Bjørn Grøn januar 2012)
30
Biologi og matematik De andre fag kan bidrage: Hvad foreslår du?
Biologi B og A: Når biologi indgår i en studieretning, vælges og behandles dele af kernestof og supplerende stof, så det bidrager til styrkelse af det faglige samspil.... (Biolog A:) der skal i undervisningen indgå mindst ét forløb, hvor sammenhængen mellem biologi A og matematik tydeliggøres for eleverne. De andre fag kan bidrage: Hvad foreslår du?
31
Hvordan kommer I videre?
Arbejd med faglighedsbegreberog læringsbegreber Afklar SR-identiteter Lad fagteam afklare fagets rolle Lav tonet forløbsplan for alle SR Fagligheds- og læringsbegreb/ Dagsorden for fagteam
33
SR-teams opgaver Elevkompetenceplan for hver SR: Hvilke mål skal undervisningen tones efter Handlingsplan for opbygning af disse kompetence Vinkling af fælles tematiske forløb fastlægges ”Koordinerede forløb” Enkeltfaglige forløb indeholder også SR-kompetencer
34
Nyttige links Taksonomiske niveauer: Videnskabsteori: Metoder: Fagsider for elever: Studieværksted for elever: Studiemetoder- og teknikker for lærere: Øg elevernes udbytte: Anvendelsesorienteret undervisning: Arbejdsformer:
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.