Uddannelsesforum 2012 Slip dem løs …! Grøndalsvængets skole København Lærer: Elsebet Jakobsen
IT i praksis……… de tekniske problemer! Elever med interesse for teknik
Tilsyn ….. tillid og tilladelse Ledelsen Lærerne Eleverne
Slideshows Web quests Spil Video
Programmering i Delphi Tutorials i Ruby
Superfag - Super-IT Kontakt til forskellige firmaer og uddannelsesinstitutioner Udvikling af software Erhvervspraktik - i et helt år !
Superbrugere på pension 2 elever fra hver klasse Møder Aftaler Kursus
Fra EAT til "elev-til-elev-læring" på GVS januar 2011 Meddelelse til alle elever og forældre: Kære Forældre Det er rigtig trist at måtte videregive denne meddelse fra EAT- organisationen, som betyder at Grøndalsvængets Skoles elever fra d ikke mere kan købe mad på skolen. Vi havde gerne fortsat, men antallet af solgte daglige portioner var tilsyneladende for lavt, derfor rammes vi af besparelsen. Med venlig hilsen Per Jørgensen
Elev til elev læring It på skinner Kursus for 200 elever om ugen Ændret lærerrolle Det åbne klasserum – på biblioteket Vidensdeling
Organisering: Klasserne mødes to og to på biblioteket Materiale, der er aftalt lærerne imellem med støtte fra disse Udskolingsklasser, mellemtrin og indskoling Positive resultater både mht. læring og faglighed, elevernes trivsel ved at få relationer på tværs af klassetrin og effektiv udnyttelse af undervisningstiden.
Elev- til-elev- læring: Resultater: Fagets indhold ses fra en ny vinkel + Større faglighed Peer to peer som didaktisk metode + Læring ved at undervise/samarbejde Lærersamarbejde på tværs + Overførsel af viden om slutmål og Den Røde Tråd i undervisningen
Alle elever er i gang + Effektiv hjælp til alle hele timen +koncentration Relationer på tværs af klasser + Sociale bånd på tværs af alder styrkes og hermed elevernes trivsel I fht. klasseledelse + Medbestemmelse
Medierne - Hvor skal vi hen?
Pædagogiske og didaktiske teorier Vi tager teoretisk, pædagogisk afsæt i Hans Henrik Knoop’s ’Generelle og specifikke holdepunkter for gode læringsmiljøer’ : 1.læring er mest effektiv, når den bygger på elevens talenter/styrkesider 2.mennesker lærer samlet set bedst, hvis de oplever en demokratisk kultur, magtstruktur og procesform 3.mennesker lærer mest effektivt og bliver mest socialt ansvarlige, når de er kreative