Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

og få alle elever med Odense Lærerforening, 12. november 2015

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "og få alle elever med Odense Lærerforening, 12. november 2015"— Præsentationens transcript:

1 og få alle elever med Odense Lærerforening, 12. november 2015
Per Fibæk Laursen

2 En markant teknokratisk tendens
Læringsmålstyret, datadrevet, evidensinformeret Støttet af den politiske midte, forvaltningsfolk i ministerium og kommuner, debattører, nogle forskere 2

3 Kritik af den teknokratiske position:
Overdriver effekten af ‘udefra-ind’ reformer Overdriver undervisningens kontrollerbarhed Opstiller urealistiske ambitioner på læreres vegne Larry Cuban: skoleudvikling ligner en sommerfugls flugt mere end en kanonkugles bane 3

4 Men Det er muligt at virkeliggøre uddannelsespolitiske mål
Danske elever er blevet bedre til at læse – i hvert fald i de små klasser Vi nærmer os så småt 95 % målsætningen Mobningen er blevet reduceret Forklaring: Lærerne har været med 4

5 Hvad Virker effektivt? Hilbert Meyer, Andreas Helmke, John Hattie:
Det, som virker, er klassiske grundkvaliteter: Tilpas høje forventninger og meningsfulde mål Føling med elevernes læring, forståelsesorienteret dialog, feedback til elever Markant og tydelig ledelse Venlig, positiv, læringsorienteret atmosfære Det er, hvad der er evidens for! 5

6 Hvilke ambitioner bør vi droppe?
Meget tekniske og detaljerede læringsmål-beskrivelser Undervisningsdifferentiering ud over det helt basale Konstant lærerbrug af it Selvproduceret undervisningsmateriale 6

7 Er dannelse et alternativ?
Dannelse er et fremmedord i dansk folkeskole-tradition, og det centrale indhold er kultur-konservativt Udarter let til højtflyvende bragesnak uden forbindelse til elevers og forældres tænkning om skole Undervurderer basale færdigheder 7

8 E n tredje position: Oplysning
Skolens centrale opgave er at lære eleverne det, de vanskeligt kan lære andre steder: Elementære (men vanskelige) færdigheder Forståelse af natur, kultur, samfund Kompetence og lyst til at uddanne sig videre Personlige og sociale kompetencer til at deltage i fællesskaber 8

9 At få alle elever med Vores epokes store udfordring til skolen er ‘at få alle elever med’ Det er ikke (blot) konkurrencestatslogik, men også et vigtigt demokratisk projekt Bestræbelsen på at få alle med har bred sympati Men ser desværre ud til aktuelt at være nedprioriteret blandt uddannelsespolitikerne, og udviklingen mod 95 % er gået i stå. 9

10 Hvordan får vi alle elever med?
Eleverne skal kunne se meningen med det, de skal lære. Hvad kan det bruges til? Hvorfor skal det læres i skolen? Prioritere faglig læring Markant og venlig klasseledelse Klare rammer og tydelige forventninger Feedback, også i form af testresultater Lærersamarbejde 10


Download ppt "og få alle elever med Odense Lærerforening, 12. november 2015"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google