Vejledning og spørgsmålstyper ift. børn, kolleger og forældre

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Sprogpakkens 6-dages kursus
Velkommen.
Program: fredag Leg, læring og læreplaner v/ Elisabeth Folker
Nørremarkskolen 30. oktober 2013
Refleksion i kommunikationen
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
EN SAMTALE OM VOLD I NÆRE RELATIONER
Motivation Motivationsspørgsmålet er det mest grundlæggende spørgsmål i arbejdet med mennesker. Hvad skal vi forstå ved motivation? Tre hovedtyper indenfor.
På vej mod forandring Charlotte Dalsgaard, direktør, cand. techn. soc. 20. maj rganisationsudvikling
Anerkendende Evaluering -for læring og af læring
Arbejdspladsudvikling
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Supervision og faglig feedback
Darum skole 4. november 2013.
DiFUS-gruppen Gitte Westeraa, Sille Krill, Iben Højer Larsen, Kathrine Vognsen Jes Hollænder.
Roller og afgrænsninger
Kommunikation og vejledning
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Undersøgende. Indkredser situationen: Hvem gjorde hvad, hvor, hvornår, hvordan.? Hvad skete der? Hvem gjorde hvad? Hvad sagde hun? Var alle der? Hvem var.
Relationen i institutionen – MI på MultifunC V/ Sine Møller Psykolog og faglig leder af Kvalitetssikringsteam MultifunC.
Hvordan afgør vi væsentlighed? Kursus: ‘Væsentlighed’ og miljøvurdering Miljøvurderingsdag 2012.
Lene Tortzen Bager og Tine Wirenfeldt Jensen
Favrskov - Tovholder 3 3. juni 2014 Lena Lund Pedersen
- Roller og afgrænsninger
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Favrskov – tovholder Februar 2014 Lena Lund Pedersen
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Vejledningsetik og forskerens samfundsansvar Søren Holm.
Den anerkendende interviewform
Vejlederens kommunikation
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
- et udviklings- og dialogværktøj
Narrativitet i specialpædagogisk skolepraksis
Børn og smerter Udvidet Familiekursus 6. marts 2010
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Sprogpakken Vejledningsforløb og læreprocesser. KilderAndersen 1995 Bang og Heap 1999 Humle 1995 Løw 1998Schwartz 1998 Aftale Etablere aftaleEtablering.
Forudsætninger for en god samtale
Den lærende organisation
Hvordan spørger man anerkendende?
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
Håndtering af Sygefravær
Hvad er coaching? Synergi HRM & Rosenkvist Consult
AKT på Dybbøl Skolen.
RÅDGIVNINGS- OG KONSULENTOPGAVER I SKOLER OG DAGINSTITUTIONER KAREN WISTOFT, PH.D. POST DOC. DPU Konsulentfunktionen - pædagogiske kompetencer.
Signs of Safety i forhold til udsatte unge
Læreren som læringsleder
DEN GODE LEDER FTF REGION NORDJYLLAND Aalborg den 2. november 2009
Teamudvikling og gruppedynamik – at styre og udvikle samtaler
DEN MOTIVERENDE SAMTALE V/ PSYKOLOG KARSTEN ABEL MEDLEM AF MINT BLÅ Kors medarbejder konference 12. november 2015
Dialogredskab - uddannelsesparathed. Hvordan er redskabet blevet til? Samarbejdsprojekt Involvering af de unge Støtte fra region Syd.
Karl Tomm Ergonomiseminar 2010
Jespersen & Laursen1 Hvad er coaching? Hvad kan det bruges til? Hvad skal der til for at det virker? Relationen skal være i orden Respekt og tillid så.
 Barnet fortæller 47,1 %  Forældre 35,0 %  Andet familiemedlem 1,8 %  Andre børn 1,7 %  Hospital/læge 2,4 %  PPR/socialforvaltning 1,3 %  Institution/skole.
LANDSKONFERENCE 2006 Dagplejen Livsform og relation Per Schultz Jørgensen.
Tomms spørgsmålstyper - Du får svar som du spørger!
Spot på æresrelaterede konflikter – symptomer og mestringsstrategier UU Danmark 28. September 2016 Basim I. Osman cand. psych., aut. psykolog selvstændig.
At tænke i spørgsmål At tænke i spørgsmål er et system af værktøjer til at transformere tænkning, handling og resultater gennem en dygtig anvendelse af.
Drives af LOKK (landsorganisationen af kvindekrisecentre) Rådgivning for unge, fagfolk og forældre – alle kan være anonyme Oplæg og undervisning Hotline.
Målrettet kommunikation
Karrierelæring på egen krop
Bachelorprojektvejledning?
Ansvarlig.
Rita Buhl 22. september 2018.
Vejledning i forflytning
Forandringer – Arbejdspladsernes udfordring og mulighed
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Vejledning og spørgsmålstyper ift. børn, kolleger og forældre Sprogpakken Vejledning og spørgsmålstyper ift. børn, kolleger og forældre Tilknyttet litteratur til denne diasrække: Løw, Ole: (2010): Pædagogisk vejledning. København, Akademisk Forlag s. 139-141.

Vejledning og spørgsmålstyper ift. børn, kolleger og forældre Lineære antagelser Lineære spørgsmål afklare Strategiske spørgsmål korrigere Dommer Detektiv Ledende og konfronterende spørgsmål Spørgsmål om problem/situation Orientere vejleder Påvirke vejledte Spørgsmål om adfærd og forskelle Hypotetiske og observatør spørgsmål Forsker Guide Cirkulære spørgsmål undersøge Tilknyttet litteratur til denne diasrække: Løw, Ole: (2010): Pædagogisk vejledning. København, Akademisk Forlag s. 139-141. Refleksive spørgsmål forandre Cirkulære antagelser

Vejledning og spørgsmålstyper ift. børn, kolleger og forældre Lineære spørgsmål stilles for at indkredse vejledtes problem eller dilemma. De grundlæggende spørgsmål er: Hvem gjorde hvad, hvor, hvornår, hvordan, hvorfor? Karl Tomm bruger metaforen "detektiv" om spørgerens måde at forholde sig på. Cirkulære spørgsmål udforsker relationer og forskelle og sætter ting i sammenhæng. Fokuseringen på forskelle skal ses i sammenhæng med definitionen på information: "Information er den forskel, der gør en forskel" (Bateson, 1991, s. 457). Vi skaber og vedligeholder forskelle, når vi deltager i det sociale liv. Derfor er spørgsmål til tanker, handlinger, forskelle og sammenhænge nyttige. Karl Tomm bruger metaforen "forsker" om spørgerens måde at forholde sig på ved cirkulære spørgsmål.

Vejledning og spørgsmålstyper ift. børn, kolleger og forældre Refleksive spørgsmål fremmer ændring ved at mobilisere den vejledtes egne problemhåndterende ressourcer. Karl Tomm bruger metaforen "guide" om spørgerens måde at forholde sig på. Strategiske spørgsmål stilles for at påvirke den vejledte. Vejlederen prøver indirekte gennem spørgsmål at fortælle, hvordan den vejledte burde handle. Karl Tomm bruger metaforen "dommer" om spørgerens måde at forholde sig på.

Vejledning og spørgsmålstyper ift. børn, kolleger og forældre Analyseark til observatøren – hvilke spørgsmålstyper bruger intervieweren? Lineære Hvem? Hvor? Hvornår? Hvor længe? Cirkulære Hvordan hænger det sammen? (forskelle) Hvad skete? (adfærd) Refleksive Hvorfor? (modsætninger) Hvordan i fremtiden? (fremtid) Strategiske Hvad vil du gøre konkret? (konfronterende) Hvorfor gør du ikke sådan? (ledende) Analysearket kan benyttes af en observatør til en vejledning med efterfølgende feedback.