Observation af din/andres undervisning –

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
5 IT-didaktiske principper
Når lærere samarbejder med forældre
Læselektiefri – hvorfor?.  Lektielæsning integreret i undervisningen (20 % af lektion)  Flere undervisningstimer  Næste time begynder hvor sidste.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Folkeskole-reformen August 2014.
Midtvejskursus i biologi efteråret 2001 Teknologistøttet undervisning - Pædagogik og værktøjer.
Flipped Classroom IT-faciliteret omlagte undervisningsformer.
Teknikfag Byggeri & Energi
Sigrid .
Introduktion til Blackboard og netmedieret kommunika-tion
Organisering af undervisningen. Det er muligt at indsætte links til diverse filer, hjemmesider, video- og lydklip eller åbne dem direkte i OneNote, så.
E- undervisning Videreuddannelse for fysioterapeuter Diplomuddannelse.
Elevaktiverende undervisning
Elevaktiverende undervisning
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Kort præsentation af principperne bag SOL (Samarbejde Om Læring)
Læsegruppel ederen. Kursets ethos  Den ethos som kendetegner Læseforeningens aktiviteter er, at litteraturen kan blive genstand for menneskelig erkendelse,
- Hvad kan I forvente som forældre?
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Mundtlig fremlæggelse
Læringspraktik på SSA Skoleperiode 1 Indhold og opgave
aktionslæring En metode til arbejdet med og i praktikfaget Helen Nyboe
Formidlingskursus PRAKTISK INFO TIL KURSISTER I ‘PRAKTIK SOM GYMNASIELÆRER’ Susanne Vork Svendsen, Arts Lars Krogh og Jens Holbech, Science and Technology.
Folkeskolereformen på vores skole
UCN Aldersspecialiseringerne. Hvad står der i studieordningerne Under afsnittet ”Deltagelsespligt” I løbet af studieåret udarbejdes der 4 fagdidaktiske.
Vejlederens kommunikation
Lægedage Almen medicinsk uddannelse Nuværende uddannelsesforhold.
IT-baserede retteformer –erfaringer fra et udviklingsprojekt Udviklingsprojektets titel: Udvikling af god praksis ved feedback på elevernes kollektive.
Evaluering - metoder og værktøjer -
Læringsreform i Hillerød. Tre overordnede mål: 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen.
N ETVÆRKSARBEJDE, MED FOKUS PÅ EVALUERING OG PROGRESSION I ENGELSKFAGET. Et samarbejde mellem Odder, Faaborg og Nørresundby.
N YE ELEVTYPER – FOKUS PÅ TYDELIGHED, ANERKENDELSE OG STUDIEKOMPETENCE.
Skrivning i de store formater
Ny Fælles Naturfagsprøve
1 Odder Gymnasiums system til kvalitetsudvikling.
Fra vidensdeling til produsage Kursisten som vidensproducent.
Træning af mundtlighed årgang Fysik/kemi UL Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Kort referat – Greve Gymnasium. Greves eget oplæg Velfungerende stor gymnasieskole – stx dominans (33 stx / 4 hf) – ca 10^3 elever Stx tilrettelagt efter.
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Formidlingskursus 2014 Gymnasiepraktik og Det rullende Universitet Klasserumskultur og elevernes forskellighed Susanne Th. Jensen Vicerektor Odder Gymnasium.
Oplæg om lektier Data og overvejelser.
Remote Sensing og GIS i Naturfagene - Hvorfor? - Hvordan? Torben P. Jensen.
Afsætning A -et undervisningsforløb. HB - Skive Handelsskole Afsætning A -et undervisningsforløb Hvorfor et undervisningsforløb i et konferencesystem?
Doku:SENtorium Onsdag d. 27. maj Velkommen Program Siden sidst Tendenser i indsatsteorierne Succeskriterier og indsamlingsmetoder Frokost Sparring.
Netværksledelse i den offentlige opgaveløsning
Oplæg om lektieintegreret undervisning Data og overvejelser.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Evaluering af undervisningen: samfundsfag Vi skal i dag evaluere (bedømme) undervisningen ift. disse emner: Planlægning Fagligt udbytte Arbejdsformer Lektiemængden.
Synlig læring i praksis Workshop på konference Lise Mayland, Impact Uddannelse.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Et fagligt.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Forskellen mellem objektiv og subjektiv – en Padlet-opgave
Kurser der virker Akademimøde 26. oktober Hjemmeopgaven: Hvad er det vi vil have ud af kurset TRANSFER.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Kompetence-, færdigheds- og vidensmål
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Oplæg 2 – de fire læringsrum
Besøg i praksis Efterår 17.
Mål Viden om og inspiration Kompetencer aktiviteter Evaluering
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Læringsmål og niveaubeskrivelser
Din uddannelse – it-baseret November 2018
Tværgående vejledermøder Juni 2019
FÅ MEST UD AF DAGEN: UNDERVISNINGSMATERIALE (9. -10
Præsentationens transcript:

Formidlingskursus For studerende, der ønsker at undervise gymnasieelever Observation af din/andres undervisning – hvad sker der i undervisningsrummet? Susanne Th. Jensen Vicerektor Odder Gymnasium

Fra lektionsplan til undervisningsrummet ”at træde et skridt tilbage og iagttage undervisningen som professionelle, der interesserer sig for, hvilke alternative handlemuligheder, der findes i en given undervisningssituation”

Hvordan skaffes ro og opmærksomhed? Iagttagelse af lærerrollen i praksis Timens start, udvikling/progression og afslutning h Hvordan startes? – lige på og hårdt/ invitation til forforståelse/resumé af hvad skete sidst /plan for timen ridses kort op eller hvad? Hvordan skaffes ro og opmærksomhed? Hvordan fortsættes timen? – progression? Hvordan markeres overgangen fra en sekvens til en anden? Hvornår nås timens ”hovedemne”? Hvordan foregår timens afrunding? - skriv evt. minuttal på, hvor længe hver sekvens varer

Iagttagelse af lærerrollen i praksis Arbejdsformer Hvilke arbejdsformer benyttes? Hvor længe varer hver enkelt variation? Hvilken arbejdsform dominerer modulet? Hvad er formålet med de valgte arbejdsformer? Kunne der tænkes andre/alternative arbejdsformer, der ville understøtte læringsmålene?

Iagttagelse af lærerrollen i praksis Brug af hjælpemidler Tavle/Smartboard Internet Video/film Billeder Arbejdsspørgsmål Tekst Forsøgsopstilling Andet? Hvordan understøtter anvendelsen af hjælpemidler læringsmålet – Hvilke alternativer kunne evt vælges?

Iagttagelse af lærerrollen i praksis Brug af refleksion, mundtlighed, skriftlighed som fastholdelse af læring Hvordan og hvornår gives der rum for elevens refleksion? Hvor meget skriver eleverne i løbet af modulet? Hvor meget taler den enkelte elev? Hvor meget skriver læreren (f.eks. på tavlen/smartboardet)? Hvor meget skriver eleven?  Alternativer?

Iagttagelse af lærerrollen i praksis Lektier Hvordan gives de for? Er lektierne fokuseret på bestemte læringsaspekter? Er der hjælpende spørgsmål? Gives der hjælp til igangsætning af lektielæsning?

Iagttagelse af lærerrollen i praksis Forholdet mellem lærer og elever Høj/lav styring? Elevernes kropssprog og mimik? Elevernes aktivitet? Lærerens kropssprog og mimik og placering i klassen? Spørgeteknik og håndtering af elevsvar?

Iagttagelse af lærerrollen i praksis Håndtering af forskellige elevtyper Hvordan tages der taget højde for elevernes niveau? Elevtyper, kønsfordeling, det sociale miljø i klassen? Differentiering eller anden klasseopdeling, andet? Andre/alternative måder

Iagttagelse af lærerrollen i praksis: Elevudbytte Hvilken videntilvækst er der hos eleverne? Hvordan kan tilvæksten evt øges? Hvordan knyttes tidligere erhvervet viden sammen med nyerhvervet viden? Alternativer?

Iagttagelse af lærerrollen i praksis Evaluering Hvordan evalueres elevernes læringstilvækst? skr/mdt? Formativt/summativt Undervisningen? Undervisningsmiljøet i klassen?

Til forskellige læringsrum hører forskellige lærer-roller Skulptør ----------------- Foredrag & oplæg Konsulent---------------- Gruppe- og projekt Træner ----------------- Undervisningsdifferentiering, indiv. arbejde Deltager --------------- Klassesamtale

Overordnede iagttagelser vedr lærerrollen Passer valg af læringsrum til elevernes læringsmål? Passer lærerrollen til undervisningsrummet? Passer høj/lav styring til aktiviteten Passer elevernes aktivitet til det valgte lærings- rum? Passer lærerens spørgeteknik og håndtering af elevsvar til det valgte læringsrum? Alternative valg???

Reflekter over din egen/andres undervisning ”Let’s step aside in a professional mode” Hvordan gik undervisningen ift planen? Hvis overraskelser/afvigelser hvorfor da? – alternative valg? Nævn de bedste elementer fra lektionen – hvad gjorde dem gode? Alternative valg? Hvis du har valgt et særligt fokuspunkt, hvordan gik det da med de(t) valgte fokuspunkt(er) – hvad ville alternativer have været?