O DDER G YMNASIUM S TX - ALMENT GYMNASIUM MED CA 500 ELEVER & 55 LÆRERE HTTP :// WWW. ODDER - GYM. DK / “Fra selvledelse & medledelse til delt lederskab”

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Ved ONLINE MUS-koncept: Kompetenceudvikling og MUS – i anerkendende perspektiv Kort præsentation af Kompetencedelen April 2012 Ved.
Advertisements

Energiens Fremtid i Region Sjælland 5. Marts 2014.
5 IT-didaktiske principper
Dansborgskolen – vi udvikler hele mennesker
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
VEJLEDNING… … til brug af præsentationen:
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Lærerprofessionen.
Det udvidede klasserum
Arbejds- og Udviklingsgruppe Udviklingsseminar 1
Teori-Praksis-holdning
Forældremøde X årgang.
Tofthøjskolen nu og i fremtiden Skoleplanarbejde 2011.
Nyt ansvar.
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Tanker om portfolie Den 21/10 Af Krea-gruppe.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Bedste praksis i vandplanarbejdet Irene Wiborg Projektchef Det siger EU – Guideline nr. 8 om involvering.
Odder Gymnasium KLAR-PARAT-STUDIERETNING. Mål med Klar-Parat-Studieretning • På Odder Gymnasium udvikler vi stærke studieretninger via delt lederskab.
Deltagerstyret undervisning
Brug af progressionstræ i fagteam og netværk Martin K. Sillasen
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Ledelse i Praksis Domstolene i det sydlige Jylland 5. Lektion 3. Februar 2014.
Tanker om portfolie Den 21/10 Af Krea-gruppe. Program Kort om portfolie Fordele ved portfolie og SUS generelt I et uddannelsesmæssigt perspektiv Etiske.
Alle børn er alles ansvar
Det humanistiske fakultet – didaktiske virkemidler og metoder
Kodeks for offentlig topledelse
SIP 3 Når hele skolen er med: KLAR-PARAT-STUDIERETNING
UDVIKLINGSFORLØB FOR LEDERE Kriminalforsorgen Midt- og Nordjylland Modul 1 Ved brug af materialet og yderligere information kontakt: Jens Linder, Chefkonsulent,
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Velkommen til Konference om rammeforsøgene: Studietid, Timepuljer og Studiefællesskaber 26. Februar 2013 Konference om rammeforsøg 26. februar
N YE ELEVTYPER – FOKUS PÅ TYDELIGHED, ANERKENDELSE OG STUDIEKOMPETENCE.
Kvalitetssikring af lærerpræstationer - Hvordan?
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Skrivning i de store formater
Professionelle læringsfællesskaber i praksis
Pædagogisk rådsmøde den 7. marts. Debat om organiseringen 1. Intro ved Kristian (5 min) 2. Oplæg ved skolebestyrelsen (10 min) 3. Gruppediskussioner (20.
Oplæg Marsellisborg gymnasium 27/ Kan man bruge tilfredshedsundersøgelser i kvalitets og reformarbejdet? erfaringer Nykøbing Katedralskole.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Et udviklingsprojekt for Region Hovedstaden Projektets mål: Øge motivationen for lærere og elever Arbejde med fem innovative kompetencer.
Formidlingskursus 2014 Gymnasiepraktik og Det rullende Universitet Klasserumskultur og elevernes forskellighed Susanne Th. Jensen Vicerektor Odder Gymnasium.
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT I ucl.dk I UNIVERSITY COLLEGE LILLEBAELT Arbejdsmøde den 8. november 2011.
Underviserens evaluering af eleven Forståelse af fagligheden: 0____________________________________________________________10 Vilje: 0____________________________________________________________10.
Dagsorden Alle ”kender” Hattie
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
Dorthe Carlsen UC Syddanmark og Læremiddel.dk Esbjerg, 22.oktober 2014
At gøre virksomhedens ambitioner synlige
Vision mission værdier handleplaner
Kvalificeret selvbestemmelse i afdelinger. Dele viden Beslutte fælles mål Koordinere handling.
O DDER G YMNASIUM S TX - ALMENT GYMNASIUM MED CA 500 ELEVER & 55 LÆRERE HTTP :// WWW. ODDER - GYM. DK / Fra selvledelse & medledelse til delt lederskab”
ET SAMARBEJDSPROJEKT MELLEM GAMMEL ESTRUP – HERREGÅRDMUSEET, PADERUP GYMNASIUM, MUSEET PÅ SØNDERSKOV OG VEJEN GYMNASIUM Partnerfællesskaber på tværs.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Denne PowerPoint er til inspiration i forbindelse med at I skal planlægge og afvikle et møde, hvor I ønsker at drøfte HMUs forslag til ny strategi. I er.
Stærkere kobling mellem skole og praktikvirksomhed
Kompetenceudvikling – fokus på forberedelse og effekt
digitaliseringsstrategi
Introduktion til ”Sæt kerneopgaven i spil”
- Kom tættere på dit barns skolegang
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Ændring i praktikmål 6 for SSH
Inspirationsworkshop med fokus på
Læringsmål og niveaubeskrivelser
Refleksion over projektuge
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

O DDER G YMNASIUM S TX - ALMENT GYMNASIUM MED CA 500 ELEVER & 55 LÆRERE HTTP :// WWW. ODDER - GYM. DK / “Fra selvledelse & medledelse til delt lederskab” - fra best practise - til next practice Susanne Th. Jensen Vicerektor

H VOR LEDER VI SKOLEN HEN ? Kan vores ambition være, at vi som ledere bidrager med en gentolkning og nyskabelse af:  Faglighed  Dannelse  Studieforberedelse Hvad skal læring betyde for os i en nutidig og fremtidig kontekst/next practice?  for ledelsen?  for lærerne?  for eleverne?

L IDT OM PROCES …. Forud for Pæd dag: Alle lærere møder med 1-2 praksiseksempler (”best practice”) ift hvert af de tre led i arbejdstitlen: I)Nye veje - II) Stx Classic - III) moderne dannelse og studiekompetence Dertil refleksion over ”next practice” Elevråd møder med….. Alle faggrupper møder med.. Alle kvalitetsgrupper møder med… Ledelsen og projektledere møder med.. På Pæd dag Præsentation i grupper af praksiseksempler m refleksion over ”next practice”. Oversættelse til målsætningsniveau i grupper Efter Pæd dag Indsamling af materiale og udformning af udkast til ny målsætning – behandling på PR – derefter endelig målsætning

N Y DANNELSE EN HELHED : FAGLIG LÆRING - DANNELSE - STUDIEKOMPETENCE Faglig dannelse - vidensdannelse Karaktérdannelse – identitetsdannelse- personlig – dannelse Social dannelse – interpersonnel dannelse Borger og verdensborger - helhedsdannelse

F AGLIG DANNELSE V IDENSDANNELSE  Opnå viden – anvende viden  ”Indlejret viden” kvalificerer til studier, arbejde, tilværelsen

M ODERNE LÆRING / DANNELSE BINDER FORTID, NUTID OG FREMTID SAMMEN

K ARAKTÉRDANNELSE IDENTITETSDANNELSE PERSONLIG DANNELSE  Nysgerrighed, lærelyst  Vedholdenhed, målrettethed, refleksion  Digital dannelse; udnytte fordele & undgå faldgruber  Samarbejde om undervisningen:  Lytte respektfuldt –deltage konstruktivt  Personlig myndighed

S OCIAL DANNELSE I NTERPERSONNEL DANNELSE  Samarbejde i praksisfællesskaber  Bidrager & modtager af viden og hjæp i arbejdsprocessen  At række ud over sig selv – se helheder

H ELHEDSDANNELSE B ORGER OG VERDENSBORGER  Perspektiv, handlekraft og kritisk stillingtagen  Udsyn og helhedssyn gennem kritisk og etisk refleksion  At arbejde fra problem til løsning

E T PAR MINUTTERS PAUSEFISK TIL REFLEKSION H VAD ER DE STØRSTE UDFORDRINGER IFT AT SKABE NY DANNELSE MED STØRRE FOKUS PÅ ELEVERNES OUT - COME ?

K AN VI DELE LEDERSKABET OM AT DEFINERE OG NÅ DE FÆLLES MÅL ? ?

H VAD OPNÅR SKOLEN VED ” DELT LEDERSKAB ” Kvalificerer sin mulighed for:  At løse opgaven kompetent ved at tage udgangspunkt i det, den véd nu, og har erfaring om, og bruge det som afsæt for næste skridt - ”enactment”  At være meningsskabende for lærere og elever.  Adækvat organisering af samarbejde med og mellem lærerne – i motiverende praksisfællesskaber

M ULIGE I MPLIKATIONER FOR ELEVEN ?  Tilegnelse af ” indlejret viden”  At yde en personlig indsats såvel som en indsats og et engagement i fællesskab med andre – at kunne deltage i praksisfællesskaber  At tage ansvar og række ud over sig selv.  Skabe merværdi på skolen – og udenfor?  ?????????????

M ULIGE I MPLIKATIONER FOR TILRETTELÆGGELSE AF UNDERVISNINGEN ? Motivere, engagere, involvere eleven Udvikle faglig og personlig motivation for faget/ fagsamarbejder Sikre den samlede progression i elevens kompetenceudvikling – via fælles kompetenceportal. Tilrettelægge en personliggjort læreproces, der udmønter sig i adfærd, forståelse og handlekraft – skaber merværdi ??????

I MPLIKATIONER FOR LÆREREN ? Kobling mellem faglighed og personlig motivation og engagement Selvudvikling gennem udvikling af undervisning i praksisfællesskaber med andre. At kunne interagere gennem sit fag. I perioder skifte fra stoflig orientering til elev - og procesorienteret underviser At ville verden og eleverne noget - merværdi At turde - at udholde frustration - at holde til usikkerhed - at være i proces At være i praksisfællesskaber med andre ?????????????

I MPLIKATIONER FOR LEDELSEN At ville verden, eleverne og lærerne noget – engagement At være i proces og dialog som meningsskaber At etablere praksisfællesskaber på relevante niveauer – organisere motiverende rammer At involvere lærere og elever og skabe mening mellem niveauerne – dele lederskab At være proaktiv/fortolker, skabe udvikling og forandring i takt med ændringer i omverden – udlægge spor til next practice At afstemme økonomi og indhold ift mål ???????????

H VAD HAR VI LÆRT ? Lærerne ”Vi skal huske hele tiden at ” lære eleverne at kende forfra” ” Vi skal personliggøre elevens dannelse/læring og finde ud af hvad det er, der motiverer” ”Vi skal udvikle adækvate, fælles værktøjer, som muliggør et professionelt samarbejde om undervisningspraksis”

H VAD HAR VI LÆRT ? Ledelsen ”Ledelsen kommer tættere på læring, og lærerne kommer tættere på ledelse” ”Det kræver en organisation, der har de nødvendige fora, hvor man i en ”on-going” dialog deler lederskabet om at løfte den enkelte studieretning og den enkelte elev maksimalt”

E T PAR MINUTTERS PAUSEFISK ….. REFLEKSION IFT DET POTENTIELLE LEDELSESRUM : H VAD KAN LEDELSEN GØRE FOR AT SKABE MENING OG SAMMENHÆNG FOR LÆRERE, SÅ DE LØFTER ELEVERNE MEST MULIGT ?

Odder Gymnasium KLAR-PARAT-STUDIERETNING En case om delt lederskab

Studieretning: studieretningsidentitet og studiekompetence Vision: ”Hvis vi ønsker at studieretningernes særlige profil og samarbejde fagene imellem skal give bedre motivation og mere læring, så kræver det samarbejde og organisering” Derfor: SR-intro ved studieretningsstart – SR-lærere og 2g/3g elever præsenterer særlige træk ved studieretningen ved skoleårets start ”Elevtid tilstede” til SR-fag - 2 lektioner pr 14 dag, indlagt i skemaet (idéer hertil udveksles på Skriftlighedsportalen) ETU, elevtrivselsevaluering, som fælles redskab til motivation som drivkraft for læringskultur i klasserummet

Delt ledelse Vision: Reel studieretningsidentitet og videndeling mellem lærere - ledelse Studieretningslederne forvalter 25 timer og kr til fordeling mellem lærerne til SR- aktiviteter pr skoleår Klasseteam og dialogmøder mhp videndeling mellem studieretningens lærere på alle tre årgange og ledelsen

Elev – elev formidling Vision: Der skabes et perspektiv på uddannelsen for eleverne og faglige rollemodeller, man kan pejle efter i udviklingen fra elev - studerende Studieretningsdag-på-langs (3g og 1g underviser hinanden indenfor studieretningen) AT 2g elever formidler deres resultater af AT- innovationsuge til 1.g elever indenfor studieretningen

Lærer – lærer udveksling Vision: Erfaringsudveksling, fastholdelse af de gode idéer og overblik + ejerskab i organisationen Planlægningsdag inden skolestart, hvor nye SR-ledere mødes med 4.g SR-ledere: erfaringsudveksling mhp. den konkrete studieretning Kompetenceportal og Skriftlighedsportal som introduktionsværktøj til nye lærere, nye SR-ledere, fast reference for hele organisationen (elever, lærere, ledelse)

2 min pausefisk til refleksion, kommentarer, spørgsmål ift organisering, udvikling i netværk, delt lederskab