Microsofts Pædagogiske Netværk

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Status på implementering af digitaliseringsstrategi
Advertisements

Drømmescenarie – om 2 til 3 år
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Caseoplæg om Facebook.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Informationsmøde på Lindebjergskolen
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Særlige ressourcepersoner i folkeskolen
Erfaringer med kollegavejledning i skolen
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
Alle børn skal være del af fællesskabet
De næste 3 timer skal I Til gavn for jeres mission - beboerne
Fremmedsprog og it Bente Meyer, Aalborg Universitet, København,
Nåede vi målet? podcasts Evaluering - eleverne • 1. Giver det at podcaste boganmeldelser eleverne mere lyst til at læse bøger? – a. Samlet set.
Deltagere Cirkelledere Cirkel I – målgruppe: normalklasser
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
Aalborg Handelsgymnasium på vej imod Det Digitale Handelsgymnasium.
Mercantec NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
Folkeskole-reformen August 2014.
Det udvidede klasserum
Opgaven jeg fik stillet
Forældremøde X årgang.
Landlivs seminar den 24.november 2012 Hvad er der brug for på landet: Nytænkning af landdistrikter? Alt det praktiske v. Mona Hvid
Værktøjskassen Anvendelsesorienteret undervisning
Skolereform august 2014………………
Statens Museum for Kunst Præsentation på AUTO seminar d Helene Brøndholt Nielsen, SMK digital Louise Bugge Jacobsen, u.l.k.
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
Velkommen! Strøtanker vedr. pædagogisk IT som et indsatsområde.
Kollegavejledning - indgange • Fag, medier og Faghæfte 48 • Skolekultur og mediekultur • Skolekultur og vejlederkultur • Skolebiblioteket som rum og funktion.
Udvikling af elevrådet på Blågård Skole
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
Præsentation af PUC TÅRNBY KOMMUNE
Inspiration til reformarbejdet
- Hvad kan I forvente som forældre?
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Ipads i en skole i bevægelse Bente Meyer, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet, København,
HVAD BETYDER SKOLEREFORMEN FOR MIG SOM FORÆLDER PÅ NORDBYSKOLEN? Som forælder på Nordbyskolen vil du til næste skoleår møde nye ting, men det meste vil.
Det vi skal på dette møde Tale om de nye input til principperne for skole-hjem samarbejde, som I, bestyrelse og elevråd fandt frem til for nogle uger siden.
Virtuel vejledning Handelsgymnasiet i Ballerup. Udfordring: Ved større skriftlige arbejder er det et problem, at kun et mindretal af vores elever søger.
Dagsorden 1.netværksmøde matematik
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Lærerprofessionen.
Hvorfor netværk? Det er en udfordring for ledelsen at: -kunne give fagspecifikke råd -samle alle god erfaringer og give dem videre -Formidle alle aktiviteter.
Diigital læring - Den Digitale Erhvervsskole
OBS – gør som det passer dig!  Denne skabelon er med vilje ikke særlig stramt designet. Det er for at du selv kan lægge det indhold og detaljeniveau i.
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
It i den innovative skole – nye kompetencer, nye organiseringsformer i det 21. århundrede Formål: Bidrage til udvikling af en skoles kultur gennem inddragelse.
Martin Gylling Adjunkt, Ph.d. Institut for Ledelse og Forvaltning Vis hjælpelinjer For at se hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Hjælpelinjer Indsæt dato.
Fra kursus til lokal skoleudvikling – om og med medier 13. marts 2012.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Undervisning af alle 9. klasser i Digital Post Ved Digital Vejleder Kathrine Mørcholdt Buus og Digitaliseringskonsulent Kristinna Andersen.
- en del af fremtidens skole Skoler fra Århusområdet og Fyn deltager i et forskningsprojekt Kreativ tænkning.
SMALL BUSINESS er BIG BUSINESS Office 2003 kampagne Gitte Casparij, Marketing Manager.
Dorthe Carlsen UC Syddanmark og Læremiddel.dk Esbjerg, 22.oktober 2014
Elevers Rolle I Inklusion ERIS workshop Afprøvning af metoderne: Aktiv på tværs/Lege- og Læringsmakkere 12. maj 2015 Workshopvært: Karsten Juul-Olsen,
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
It i folkeskolens matematikundervisning
Den pædagogiske læreplan
Velkommen til: Seminar for medarbejdere der gennemfører Realkompetencevurderinger (RKV) Torsdag den 6. november 2014.
Strategi 2022 Stærkere Firmaidræt – Mere kollegamotion.
Digital dannelse i gymnasiet
Informtationsmøde kommende 7. klasser
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
SKOLE-VIRKSOMHEDSSAMARBEJDE
Præsentationens transcript:

Microsofts Pædagogiske Netværk Indhold og tilbud

Idéen Det er lærere i netværket, der skaber viden og spreder den Rammen for idéen er det digitale penalhus som er en praksisorienteret tilgang for IT anvendelse i den daglige læring Microsofts skolekonsulenter (erfarne IT lærere) samt forskere og andre eksperter har specialroller i forhold til at give inspiration og feedback til deltagerne I netværket udvikles bedste praksis. Det vil sige, at der udvikles konkrete forløb, der anvender IT som et redskab til at øge den faglige læring

Udpluk af erfaringer fra indeværende års netværk Afprøvede idéer som fortsat udvikles og udbredes i netværket

www.penalnet.dk Der er kommet virkelig mange projekter på den fælles netværksblog, hvor alle fra netværket er redaktører og bidrager. Status er over 200 projektidéer og viden delinger, hvilket er overvældende mange i for-hold til det vi oprindeligt regnede med Se følgende udpluk af såvel sprælske som fagligt stærke projekter: “Mads og Monopolet” – en radio/facebook dilemmaknuser! Water accepts no Borders – miljøprojekt Det virtuelle klasserum med skype Onsdagsnørden Mobil læring med tre muséer og en kirke

Mediepatruljer I netværket har der været et klart fokus på, at eleverne er en afgørende del af effektiv viden- deling på skolen – at sprede tingene nedefra og op Der har været overraskende mange projekter med medie-patruljer og lignende indsatser

National indsats Til det kommende skoleår bliver mediepatruljeidéen en fast bestandel af netværkets aktiviteter Det kommer til at ske i et samarbejde mellem netværkets lærere, VIA UC, Århus Universitet og Danske Skoleelever som sammen udvikler: Drejebog for mediepatruljer Hotline for elever og masser af andre aktiviteter, der skal understøtte elev-elev læring Advisory board af skoleelever der designer aktiviteter til mediepatruljer

Toolcamp Toolcamp er en kommunal event, hvor elever fra skolerne i kommunen mødes på rådhuset og nørder igennem. F.eks. i en konkurrence om at lave de vildeste power points præsentationer Microsoft sørger for konferencier, præmier og konceptet Formålet er at stimulere skoler til at arbejde med mediepatruljer. Efter konkurrencen har man i princippet basisgruppen til sin mediepatrulje – klar, parat og motiveret

Den virtuelle IT vejleder Via Skype eller Lync fjernundervises eksempelvis en mediepatrulje der er et helt andet sted i landet Erfaringen er, at det fungerer rigtig godt som inspiration og pæda-gogisk forstyrrelse Næste skoleår vil vi tilbyde virtuel undervisning i stor skala til skolernes mediepatruljer!

Videndeling i netværk En af de mest aktive kommuner i netværket er Vejle. De har bl.a. lavet en pixibog/blog omkring netværks-baseret digital kompetenceløft. Lærer til lærer og elev til elev Se også denne video om forskellige videndelingsmodeller

Hvad og hvordan? I Microsofts pædagogiske lærernetværk arbejdes der med at skabe netværk og videndeling, som klæder jer og jeres kolleger godt på til at bruge de digitale redskaber i undervisningen. Det sker gennem konkrete aktiviteter som eksempelvis: Kvartalsseminarer med ekspert- og forskeroplæg, sparring og konkret dialog om fremdrift i projekterne Virtuelle fællesskaber - blog, facebook og virtuelle møder ”Klassen uden vægge” - fælles forløb med virtuel undervisning af deltager-nes elever på tværs af skolerne Støtte til kommunikation, f.eks. oplæg, blogs eller lokale nyhedsbreve Eksperimenter med ny teknologi (f.eks. X-box Kinect) eller pædagogisk ud-vikling (f.eks. IT og inklusion)

Hvem? Dem vi ønsker til dette netværk er: Lærere med personlig gennemslagskraft og faglige egen-skaber. I har ikke nødvendigvis en formel rolle som f.eks. IT lærer, men er ikke forskrækket over at anvende IT i under-visningen Derudover inddrager vi en række aktører som er vigtige medspillere: Konsulenter og skoleledere Og selvfølgelig også elever For disse grupper vil der være en række aktiviteter, der støtter op om lærernetværket

Hvornår? September 1. netværksmøde November I 2. netværksmøde November II skoleleder/ konsulent seminar November III pædagogisk café og fyraftensmøde på UFO Januar I 3. netværksmøde Januar II studietur til BETT i London Marts 4. netværksmøde Virtuelle forløb for lærere og klasser på tværs af skoler og kommuner.

Tjekliste for deltagerlærere Marts-maj - Lærere rekrutteres til netværket Maj - Endelig godkendelse af lærere hos Microsoft Maj - Tid til deltagelse i netværksaktiviteter aftalt med skoleledelse/ kommune Juni - Konkrete datoer for netværket meldes ud af Microsoft og sættes i kalenderen Juni - Virtuel kommunikation i netværket startes op

Det er gratis at deltage i netværket! Tid til deltagelse Netværket er aktivitetsbaseret - ingen får lov til at nøjes med fortidens bedrifter. Det betyder, at man selv prøver ting af, og formidler viden til andre Det kræver at I som lærere har tid i dagligdagen til at deltage i netværket. Det er forskelligt hvor mange timer der skal afsættes. Nogle skal have ekstra timer til netværket, mens andre kan lægge en del af forbruget ind i rollen som f.eks. IT lærer eller læsevejleder Ud fra følgende aktiviteter kan I sammen med skoleleder og kommunal konsulent anslå, hvor stort et ressourcetræk det endeligt giver: Deltagelse i 4 regionale/nationale netværksseminarer (inklusiv transportudgifter) Deltagelse i 3-4 kortere virtuelle møder Tid til at holde 3-6 oplæg eller andre formidlingsaktiviteter på egen skole og kommune Mulighed for at indgå i 1-3 (kortere) virtuelle undervisningsforløb med egne elever

Spørgsmål til projektet Kontakt: David Garde-Tschertok dgarde@microsoft.com +45 51 57 83 43 Tilmelding Kontakt: Vivien Middelboe A-vimidd@microsoft.com +45 51 57 80 11