AI – Anderledes Inspiration GRUS på Svendborg Erhvervsskole

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Advertisements

Nørremarkskolen 30. oktober 2013
Medarbejderudviklingssamtalen
Hvad gør livet så værdifuldt?
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Lederudvikling.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Projekt 5 i 12 Laboratorium 9: 26. februar 2013 ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag” ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag”
Unge Hjælper Unge. Projektmål Fastholde elever. Mindske frafaldet med 7,4%
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Kastanjehaven - Sand Trivsels Agent Opsamlingsdagen 6. juni 2013
Arbejdspladsudvikling
Introduktion til Det Praktiske Projekt Det Praktiske Projekt Udvikling og skriveproces.
ARBEJDSGLÆDE, MOTIVATION OG ENERGI
Darum skole 4. november 2013.
DiFUS-gruppen Gitte Westeraa, Sille Krill, Iben Højer Larsen, Kathrine Vognsen Jes Hollænder.
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Kultur i organisationer
at arbejde med ledernes psykiske arbejdsmiljø?
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
NOEA/Aalborg Universitet
Konsensusprocessen.
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Hvad gør livet så værdifuldt?
Innovation – et mindset hos ledere og medarbejdere Tina Lambrecht Danske Fysioterapeuter.
Netværksmødet Professionelle relationer i tværfagligt samarbejde med kvalitet og effektivitet 2012.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led
Procesværktøjer.
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Den anerkendende interviewform
Kodeks for offentlig topledelse
Vejlederens kommunikation
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Gruppeudviklingssamtaler
Refleksioner og opsamling ift. i går
- et udviklings- og dialogværktøj
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
Forudsætninger for en god samtale
Hvordan spørger man anerkendende?
Michael Elbo Ditte-Lene Betina
- Værktøjer til strategisk og systematisk kompetenceudvikling
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Program for dagen Så´n lidt hygge med kaffe og de runde Hvorfor GRUS?
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Kompetenceudvikling og Teamsamarbejde Projekt ”Fælles Værdier – Fælles Fodslaw” - når vejen dertil er gennem vores pædagogiske praksis.
TEMA 2014: KOMPETENCEVURDERING Målbeskrivelserne er ved at blive/er reviderede i alle specialer Der lægges større vægt på kompetencevurdering Der lægges.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Stresshåndteringsgruppe
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Værktøj 10: Forandringer og stress - Arbejdsgruppen
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

AI – Anderledes Inspiration GRUS på Svendborg Erhvervsskole Baggrund: Fusion 1. januar 2004 Organisatoriske ændringer Supplement til MUS Fortsat fokus på det psykiske arbejdsmiljø Kommunikation og videndeling

AI – Anderledes Inspiration GRUS på Svendborg Erhvervsskole Formål: Gennemføre forsøg med GRUS i udvalgte afdelinger for at etablere læringsmiljøer, hvor deltagernes viden og kompetence udveksles og anvendes med henblik på at skabe udvikling på såvel individ-, gruppe- som organisationsniveau.

AI – Anderledes Inspiration GRUS på Svendborg Erhvervsskole Centrale projektaktiviteter: Information & involvering af SU Træningsseminar for ledere og medarbejdere Konkret afprøvning af forskellige modeller for GRUS Mål og handleplaner på baggrund af GRUS Opfølgning, opfølgning, opfølgning! Løbende evaluering og justering

AI – Anderledes Inspiration GRUS på Svendborg Erhvervsskole AI-antagelser: I enhver organisation er der noget der virker Virkeligheden skabes af mennesker – og der er flere virkeligheder De fleste har det bedst med at rejse mod det ukendte med noget kendt fra fortiden Sproget skaber vores virkelighed

AI – Anderledes Inspiration GRUS på Svendborg Erhvervsskole AI-principper: 1. Organisationer er menneskeskabte - sociale konstruktioner  2. Det er vores forestillinger om og forventninger til fremtiden, der sætter rammerne for vores nuværende og fremtidige handlinger 3. Når fokus er på de positive og anerkendte erfaringer og ønsker, vokser mulighederne for at det bliver en positiv og ønskværdig udvikling  4. Undersøgelse og forandring foregår samtidig

AI – Anderledes Inspiration GRUS på Svendborg Erhvervsskole Seks kompetencer der fremmer en AI-kultur: Fokusere på og fastholde positive fortællinger Forstyrre vante rutiner og handlingsmønstre Generere kreative kræfter – se handlinger i større organisatorisk sammenhæng Skabe rum for refleksion Anerkende kollegaer for deres indsats – være stolt over andres succeser Se problemer, fejl og mangler som udviklingspotentialer

AI – Anderledes Inspiration GRUS på Svendborg Erhvervsskole Appreciative Inquiry Værdsættelse Anerkendelse Undersøgelse Succes Problemer - Det der går godt - Det der kunne blive bedre Bevares Udvikles ”En frustreret drøm!” Lang

AI – Anderledes Inspiration GRUS på Svendborg Erhvervsskole GRUS & AI i praksis: Før: Information & forberedelsesskema Under: Kontekstafklaring (formål, forløb, forventninger, spilleregler, etik, metode) Selve samtalen (bevare, udvikle, prioritering) Pauser Konklusion og evaluering Efter: Opfølgning og implementering Justering og evaluering

AI – Anderledes Inspiration GRUS på Svendborg Erhvervsskole Gruppeudviklingssamtaler forløb og ressourcer...  Forberedelse Samtale Implementering  30% 20% 50%

AI – Anderledes Inspiration GRUS på Svendborg Erhvervsskole Centrale spørgsmål forud for GRUS Skal vi gennemføre samtalerne som individuelle samtaler, gruppesamtaler eller en kombination heraf? Hvordan skal grupperne sammensættes til eventuelle gruppesamtaler? Hvordan skal forberedelsesskemaet se ud? Hvilken etik skal gælde for samtalen i forhold til fx fortrolighed? Hvordan skal vi praktisk organisere forberedelse, samtaler og opfølgning?

AI – Anderledes Inspiration GRUS på Svendborg Erhvervsskole Udfordringer: Holde fast i den undersøgende og nysgerrige vinkel Holde samtalen på sporet Stille spørgsmål som skaber refleksioner hos deltagerne Acceptere at ”stilhed er tankerum” Deltagere der ikke kan eller vil svare Bevare overblikket Fastholde energien i processen

AI – Anderledes Inspiration GRUS på Svendborg Erhvervsskole Spørgsmålstyper  1.  Lineære – kontekst, fakta og sagsafklarende - fortæl om hvad der skete...   2.  Cirkulære – undersøge sagen fra forskellige positioner, se mønstre og sammenhænge - hvordan tror du din kollega tænker? 3.  Refleksive – stille spørgsmål ved gænge forestillinger om sagen - kunne du forestille dig sagen anderledes? 4.  Handlingsafklarende – skabe klarhed, læring, mål og handlemuligheder - hvad har du lært, hvordan kan du bruge det?   

AI – Anderledes Inspiration GRUS på Svendborg Erhvervsskole AI i praksis - Interviewøvelse Gå sammen to og to Interview hinanden på skift Tag afsæt i efterfølgende spørgsmål Vær nysgerrig - gå på opdagelse i fortællingen Pas på du ikke bare nikker fordi du kender en tilsvarende historie fra dig selv       

AI – Anderledes Inspiration GRUS på Svendborg Erhvervsskole Fortæl om en episode fra dit arbejde, hvor du var med til at skabe en positiv eller ønsket forandring Hvad skete der? Hvad og på hvilken måde var situationen god? Hvordan kom det til udtryk? Hvad var årsag til at situationen lykkedes? Hvad var dit eget bidrag til at det blev en god situation? Hvad gjorde/sagde dine kolleger? 2. Hvordan kunne du skabe flere sådanne situationer - hvor du er med til at skabe positive forandringer? 3. Hvilke andre faktorer kunne være med til at skabe flere og lignende forandringer?

AI – Anderledes Inspiration GRUS på Svendborg Erhvervsskole Resultater: Vi bruger elementer fra AI og GRUS i forskellige sammenhænge: Evaluering af møder Løsning af samarbejdsproblemer Implementering af værdier Feedback til ledere og medarbejdere Evaluering af processer og projekter Forhandlinger om Arbejdstidsaftaler Lederevalueringer

AI – Anderledes Inspiration GRUS på Svendborg Erhvervsskole Deltagerudsagn: GRUS har synliggjort de arbejdsopgaver, der er på tværs i afdelingen Det, som man hver især var optaget af, blev synliggjort i et fælles forum, hvilket er gavnligt. GRUS har sat en proces i gang om at vi samarbejder anderledes. Det vi er i gang med er langsomt at skabe en forandring i måden vi samarbejder på. GRUS førte til at vi fik listet en lang række ting op, som vi gerne vil arbejde med. Vi har taget små skridt i den rigtige retning. Man kunne kalde det ”bedre disciplin”, dvs. mere medansvar, godt og stabilt fremmøde, nye personer har meldt sig ind som mødeledere, andre sørger for at få indkaldt til møder og bidrager til dagsordenen.

AI – Anderledes Inspiration GRUS på Svendborg Erhvervsskole Resultater & effekter: Erfaringer med forskellige modeller for GRUS: (storgruppeinterviews, gruppeinterviews, gruppediskussion) Mål og handlingsplaner for nogle af afdelingerne Forbedring af samarbejdsrelationer og kommunikation i afdelinger AI som metode og afsæt for kommunikation er blevet bredt ud i organisationen og bruges ikke kun isoleret i forbindelse med GRUS En større fælles forståelse i team og grupper, den enkelte har fået et mere nuanceret perspektiv ved at få kollegers vinkler på tema og emne for samtalen

AI – Anderledes Inspiration GRUS på Svendborg Erhvervsskole Deltagerudsagn GRUS har ikke mundet ud i nævneværdige eller langvarige ændringer. Den lette løsning er at sige at det er ledernes ansvar, men de sidder måske og forventer at vi tager det op. Vi mangler at definere lederens og medarbejdernes ansvarsområder – og det var bl.a. det vores GRUS skulle være med til at sætte fokus på. Vi mangler hjælp til at få opfølgningsprocessen i gang. Det er svært at sige tingene på den rigtige måde, så andre forstår, hvad jeg mener. Det der betyder meget for en selv, kan betyde meget lidt for andre. ”Ikke-kendskab-til” er den største risiko i vores verden. Det har overrasket mig, hvor svært og tidskrævende det er for en gruppe af personer, der som udgangspunkt er samlet om den samme opgave, at blive enige om, hvorfor vi er her.

AI – Anderledes Inspiration GRUS på Svendborg Erhvervsskole Succesfaktorer: Grundig forberedelse med inddragelse af ledere, medarbejdere og tillidsrepræsentant i alle faser og involvering af SU Afprøvet det i afdelinger og grupper, hvor der var interesse og motivation hos ledere og medarbejdere for at gå i gang Lad de gode historier gøre arbejdet Accepteret perioder med stilstand Prioriteret intern konsulentbistand og rådgivning til afdelingerne

AI – Anderledes Inspiration GRUS på Svendborg Erhvervsskole 3 gode råd: Gå i gang selv! Det er godt med en ekstern konsulent til at introducere metode og værktøjer, men vejen frem er selv at træne for at få det implementeret fuldt ud. Gør det simpelt! Find jeres egen form for gennemførelse af GRUS Vær særlig opmærksom på forberedelses- og opfølgningsdelen

AI – Anderledes Inspiration GRUS på Svendborg Erhvervsskole Deltagerudsagn Det er en god metode, men man skal være forberedt på hvad sådan en omgang her kan ”mudre op”. Temasætning og styring fra proceslederen kan godt være manipulerende! Vi har ikke måtte sige, hvad vi ikke er enige i, f.eks. den flade struktur og at der er åbenhed. For det er ikke alles oplevelse.  Vi skal være klar over præmisserne for det her møde: at vi har skøjtet hen over tingene og at det ikke er alt, vi har kunnet komme i dybden med eller fået lejlighed til at sige. Det er svært kun at være positiv.  Væsentligt at vi får kendskab til hinanden – det kan metoden være med til.  En diskussion, der er milevidt fra vores sædvanlige diskussionskultur, så det her er meget effektivt.

AI – Anderledes Inspiration GRUS på Svendborg Erhvervsskole Mere information: www.sckk.dk www.lederweb.dk Ruth Svop, tlf. 72 22 57 51, mail: rs@svend-es.dk Litteratur: ”Udviklingssamtaler i grupper – udvikling gennem dialog”. Red. af Carsten Hornstrup & Jesper Loehr-Petersen