Www.maerkk.aau.dk MÆRKK - Markedskommunikation & Æstetik: Kultur & Kognition 1 Åbne biblioteker – pilottests G ode forslag og metodeforslag v/ Rasmus Grøn.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Hvad synopsen skal indeholde fremgår på de
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
Region Hovedstadens Inspirationsseminar 30. april 2014 Din Gode Udskrivning i psykiatrien – et samarbejde mellem tidl. patienter, pårørende og medarbejdere.
Vodskov Bibliotek Hvad laver de når vi går hjem
Løntermometer° Vedligehold dit lønsystem. Løntermometeret Mange virksomheder oplever, at et ellers godt lønsystem efter nogle år ikke længere har den.
Værtensklasse på de åbne biblioteker.
Kommunikation/IT eksamen
Dataindsamling og kildebearbejdning
Arbejdspladsudvikling
1. Individuel start 3.1 Det bør være muligt at starte på kursus, når man har behov, uden at skulle vente til næste opstart.
De to officielle miljømærker
Hvad er oplevelser – og hvad skal vi med dem?
Biblioteket er ”godt tidsfordriv” til at få tiden til at gå.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Brugervenligheds test. n ewline ønsker at gøre deres web- side mere brugervenlig.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Kvantitative metoder
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Myten om de lugtende sko
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Brug af progressionstræ i fagteam og netværk Martin K. Sillasen
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Orientering om Bachelorprojekt November 2013 Astrid Jensen.
Hvordan får vi de sidste 20 % med på SkoleIntra? v/ Christina Harting.
Praksis Matrix Evalueringsundersøgelse
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Læringsmiljøvurdering - dynamisk udvikling af pædagogiske læringsmiljøer Svendborg den 14. marts 2013.
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
LUP – Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser Nyt koncept for LUP 2014.
Survey Organisering og styregruppehåndtering. Spørgsmål 1 62,5 % mener de har stor indflydelse på tilpasning af egen projektorganisation! Hvis projektorganisationen.
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Struktur og processer I alle studier af innovationssucceser og fiaskoer er det konstateret, at de største årsager til manglende succes er: 1.Manglende.
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
Fremtidssikring af beboerdemokratiet – hvor er de unge henne?
Workshop plan Virkningsevaluering, VIA UC, Hedeager 2, 8200 Aarhus N.
Gruppeudviklingssamtaler
Trigonometrisk Lommeregner
Teamledelse og personlighedsmodeller
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom
Klasserumsledelse og elevinddragelse Arbejdsseminar 28. august 2014 Camilla Hutters & Astrid Lundby Center for Ungdomsforskning, Aalborg Universitet København.
Tests Prototype Åbent spørgeskema Test i usability laboratorium
Forberedelsesfase: Projektetablering Fokuseringsfase: Strategianalyse
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Enes Kücükavci !.  Planlægning  Krav og testspecifikation  Design  Implementering  Test/Afprøvning  AMANDA.
Usability ITU, forår Usability metoder. Usability ITU, forår 2008 Overvej undervejs ”- Hvilke metoder kunne være relevante at bruge ift. til de.
Google Glasses på hospitals- skadestuer i Region A.
Hvordan skriver man sin afsluttende opgave?
/ 30 ETNOGRAFIC FIELD METHODS - and their relation to design.
Brugerundersøgelse Brugssituationen Dataindsamlingsmetoder Spørgeskema
Doku:SENtorium Onsdag d. 27. maj Velkommen Program Siden sidst Tendenser i indsatsteorierne Succeskriterier og indsamlingsmetoder Frokost Sparring.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
En jobrettet indsats for aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere Netværksmøde på Sjælland 10. december 2014.
VI VIL GENBRUGEVI VIL DELEVÆRKTØJER Undersøg, hvad der skal testes Planlæg og udfør testen Del indsigter fra den nye test Find ud af, om noget skal tilpasses.
Center for Offentlig Innovation har udviklet denne spredningsguide for at hjælpe offentlige arbejdspladser med at dele egne innovationer og genbruge andres.
TEMA 4 Inspiration & Feedback: Idéen ud i virkeligheden
Måleredskaber i dagtilbud En guide til at vurdere og vælge redskaber til måling af læringsmiljøkvalitet i dagtilbud Juni 2017 Måleredskaber i dagtilbud.
Kvalitetssikring i speciallægepraksis
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
Præsentationens transcript:

MÆRKK - Markedskommunikation & Æstetik: Kultur & Kognition 1 Åbne biblioteker – pilottests G ode forslag og metodeforslag v/ Rasmus Grøn 7. Maj 2013

MÆRKK - Markedskommunikation & Æstetik: Kultur & Kognition 2 Metodeforslag Mit forslag er en indsamling af visuelle og verbale data ud fra en kombination af: Spørgeskema Interviews Observation Men før vi kan kvalificere metoderne, er der nogle spørgsmål som skal afklares:

MÆRKK - Markedskommunikation & Æstetik: Kultur & Kognition 3 Spørgsmål: 1)Ressourcer – hvor meget kan vi undersøge? Hvilke ressourcer har vi/de enkelte biblioteker til undersøgelsen – og kan det foregå uden for åbningstiden, dvs. personalets arbejdstid? (jeg har måske spurgt før) 2)Kontekst og tid for undersøgelsen? Hvad dækker ’åbne biblioteker over i denne sammenhæng? Skal undersøgelsen kun foregå i ubemandede perioder - eller i begge perioder mhb. en sammenligning?

MÆRKK - Markedskommunikation & Æstetik: Kultur & Kognition 4 Spørgsmål: 3)Hvilke rammer sætter aktiviteten evt. for testmetoden? Mål & succeskriterier: Udvikling af 30 aktiviteter til max 250 kr. og en forberedelsestid på max en time En udfordring, at der er et ressourcemæssigt lille grundlag for OD. Men det må vi netop tage som en udfordring. 4)Hvem skal undersøges? Succeskriterium: Min. 70 % af gæsterne afprøver aktiviteten Det er et meget højt tal! Også fordi aktiviteterne næppe vil appellere til alle brugere Derfor: ok med specifikke segmenteringer af målgrupper? 4a)Skal værtensklasse – resultater inddrages i den forbindelse?

MÆRKK - Markedskommunikation & Æstetik: Kultur & Kognition 5 Hvad og hvorfor: 5)Hvad skal undersøges – hvad vil vi gerne vide? 6)Og hvorfor vil vi gerne vide det? På baggrund af OD – teori udvikles aktiviteter til at engagere og berige gæsternes oplevelser på biblioteket. Aktiviteterne testes med det formål at udvikle vejledninger til aktiviteterne så de kan igangsættes på andre biblioteker. Min. 70 % af disse synes, det giver mening Centralt: hvordan skal vi vurdere ’engagement’ og ’berigelse’? Og hvad skal vi lægge i ’give mening’? Blot at de synes om det eller finder det relevant – eller det også opleves som personligt meningsfuldt.

MÆRKK - Markedskommunikation & Æstetik: Kultur & Kognition 6 Er processen realt mere interessant end produktet? Kan brugerne involveres mere i designudviklingen?

MÆRKK - Markedskommunikation & Æstetik: Kultur & Kognition 7 Metodeforslag Observation -(Design) etnografi: observation og kortfattet, systematisk dokumentation af brugeres interaktion inden for tidsrum -Her et meget enkelt eksempel (’hvad’ – kategorien kan evt. ’kodes’ if. aktiviteten): HvemOmtrentlige demografiske data HvornårTidsrum for interaktionen HvadIagttagelser o. interaktionen

MÆRKK - Markedskommunikation & Æstetik: Kultur & Kognition 8 Metodeforslag Spørgeskema Kort skema, placeret ved aktiviteten. 1)demografi og evt. biblioteksvaner/dagsorden for besøget (jf. værtensklasse) 2)konkret oplevelse og udbytte ifm. interaktionen 3)Har det gjort en forskel for biblioteksoplevelsen 4)Mere af det samme/noget andet? (åben kategori) Mest egnet til servicespørgsmål – svært at indfange oplevelses- og meningsdimensionen med denne metode

MÆRKK - Markedskommunikation & Æstetik: Kultur & Kognition 9 Metodeforslag Interviews -Kvalitative interviews med udvalgte brugere af aktiviteten (selektionskriterier?) a)Strukturerede interviews; ’mundtlige spørgeskemaer,’ med mulighed for at uddybe givne punkter (fx minutter) b)semistrukturerede interviews: fremtidsrettet dialog med brugeren om designet og oplevelsen (fx 10 – 20 minutter) Denne metode, som vil give mest substantiel information if. oplevelsen, men også den mest krævende if. ressourcer og engagement