Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Brugervenligheds test. n ewline ønsker at gøre deres web- side mere brugervenlig.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Brugervenligheds test. n ewline ønsker at gøre deres web- side mere brugervenlig."— Præsentationens transcript:

1 Brugervenligheds test. n ewline ønsker at gøre deres web- side mere brugervenlig.

2 Disposition  Brugervenlighed.  Test metoder.  Tænk højt afprøvning.  Resultater og konsekvens af test. Følg løberen.

3 Brugervenlighed. Definition:  Let at lære,  Let at huske,  Effektiv at bruge og  Tilfredsstillende at bruge. (Kilde: Rolf Molich bog om; Brugervenlige edb-systemer.)

4 Brugervenlighed er vigtig. For at:  Undgå ”muse-døden”.  Færre fejl.  Brugerne føler de styrer systemet.  Alle kan bruge siden. Ser på testmetoder.

5 Test metoder. Der er mange test metoder:  Tænke højt afprøvning.  Spørgeskemaer.  Interviews.  Fokusgrupper.  Anvendelses-statistik.  Observation.  Konstruktiv inspektion.  Heuristisk inspektion.  Tilbagemelding fra brugere.

6 Test metoder. Ser nærmere på metoden. Der er mange test metoder:  Tænke højt afprøvning.  Spørgeskemaer.  Interviews.  Fokusgrupper.  Anvendelses-statistik.  Observation.  Konstruktiv inspektion.  Heuristisk inspektion.  Tilbagemelding fra brugere.

7 Tænk højt afprøvning. Test pers. skal fortælle hvad de tænker under afprøvningen. Forarbejde:  Opstiller opgaver og krav til besvarelsen.  Finder test personer i målgruppe.  Udføre testen.  Anvender resultater af testen. Ser nærmere på punkt 1.

8 1. Opgaver og krav. Udformning af opgaver:  Positive.  Let forståelige.  ikke ledende spørgsmål. Eks. ”Forklar hvilke funktioner web-siden indeholder”. ”Prøv at oprette et medlemskab”. Udformning af krav:  Målbare.  Realistiske. Eks. Min. 60% kan oprette et medlemskab uden tænkepauser over 30 sek.. Det giver følgende…

9 Resultat af test  Et intuitivt forståeligt web-side.  Større kendskab til brugeren.  Får skabt værdi for brugeren (CRM).  En mere anvendt web-side. ændring i virksomheden.

10 Konsekvens af test  Anvendt ressourcer til test og opdateringer.  Ændringer på siden.  En mere anvendelig web-side.  Leavitts model. I mål.

11 Præsentationen er færdig. Præsenteret af: NN


Download ppt "Brugervenligheds test. n ewline ønsker at gøre deres web- side mere brugervenlig."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google