Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

De to officielle miljømærker

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "De to officielle miljømærker"— Præsentationens transcript:

1 De to officielle miljømærker
Kemiens Dag 2013: Kemikalieinformation – nu og i fremtiden Oplæg ved Martin Fabiansen, direktør for Miljømærkning Danmark

2 Blomsten og Svanen er frivillige markedsredskaber
Politisk: Miljøeffekt Stimulere bæredygtig produktion og forbrug Forbrugere Give reel valgmulighed Navigere efter mærket Virksomheder Miljøkrav Bruge miljømærket i markedsføring Udbud Efter-spørgsel

3 Svanen og Blomsten er med til at håndtere en kompleks verden
Miljømærkekriterier Åbne og transparente Livcyklusvurderinger Kravene skærpes trinvis Kontrol Kontrol af dokumentation ved ansøgning Løbende kontrolindsats

4 Større og større udbud af miljømærkede varer og ydelser
Pt Blomst og Svanemærkede produkter og ydelser En fordobling siden 2009 Salg på godt 5 mia. kr. af Svanemærkede varer og ydelser i 2012 i DK (fra fabrik-priser) (Salg i 2009 ca. 3,3 mia. kr.). Produktgrupper (med licenser) 31 Blomsten 63 Svanen

5 Danske forbrugere har et højt miljøengagement
69% 81%

6 Forbrugerne kender og går efter Svanemærket
Skrappe miljøkrav Hensyn til sundhed God kvalitet 88% Af danskerne kender Svanemærket 70% Kigger altid, ofte eller af og til efter Svanemærket, når de køber produkter eller tjenesteydelser 68% Synes godt om Svanemærket Motivation for at købe miljømærket Miljø: 62% Sundhed: 34% Klima: 30%

7 Det siger forbrugerne…
"Mine børn skal kun have det bedste. Man ved, at Svanemærket er kvalitet."  "Fordi Svanemærket er et troværdigt mærke i junglen af alt det, der vil os godt – men ikke nødvendigvis gør os godt!" "Svanemærket giver en tryghed, så man kan vælge nogle gode produkter, der ikke er fyldt med al verdens (…). Samtidig kan man have en tanke for miljøet, så det må vel være win win" "Fordi svanemærkede produkter gør mig rolig i en hverdag fyldt med informationer. Svanemærket – så behøver jeg næsten ikke vide mere."

8 På forbrugernes ønskeliste…
Vi lever i en kompleks verden Forbrugerne er forskellige: Segmentér kommunikationen; nogle har brug for enkle budskaber, mens andre efterspørger deltaljeret information Forbrugerne er en ressource: Stimuler til dialog/interaktion mellem forbrugerne – og lad dem guide hinanden Giv forbrugerne reelle valgmuligheder Skab et endnu større udbud af miljømærkede varer og ydelser Øg tilgængeligheden – gør det nemt at efterspørge miljømærkede varer og ydelser

9


Download ppt "De to officielle miljømærker"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google