Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

LUP – Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser Nyt koncept for LUP 2014.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "LUP – Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser Nyt koncept for LUP 2014."— Præsentationens transcript:

1 LUP – Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser Nyt koncept for LUP 2014

2 Væsentligste ændringer for LUP 2014 Inklusion af korttidsindlagte patienter – (tidligere kun patienter indlagt +24 timer) Opdeling i akut og planlagt indlagte patienter Spørgsmål tættere på patientens forløb med flere konkrete spørgsmål (herunder baggrundsspørgsmål) Samtlige spørgsmål er fælles på tværs af regionerne Størstedelen af spørgsmålene kan placeres over, under eller på gennemsnittet i forhold til landsresultatet Aktualisering/uddybning ved temaspørgsmål Mere ensartede svarskalaer – afrapportering bl.a. ved et gennemsnit 3 udsendelser af spørgeskemaer – betyder kortere tid fra indlæggelse/besøg til patienten modtager spørgeskemaet Afrapporteringstid afkortet med 2 uger (afdelingsrapporter udsendes i uge 8)

3 Baggrund for konceptændringer - evaluering af LUP i 2012 20 telefoninterview med læsere af den nationale LUP- rapport 5 telefoninterview med repræsentanter fra sygehusledelsesniveau 30 individuelle interviews med patienter Fokusgruppeinterview med personer med: - synlig holdning til LUP - viden om patientinddragelse - viden om spørgeskemaundersøgelser blandt patienter Fokusgruppeinterview med repræsentanter fra forskellige kliniske afdelinger

4 Baggrund for konceptændringer- udviklingsarbejde i 2013: Litteratursøgning – 900 artikler reduceret til 30 relevante artikler Patientinterview – de tre patientmålgrupper Valideringsinterview med patienter Workshops med 35-40 klinikere – fra de fem regioner Herefter tre nye skemaversioner i: pilottest blandt patienter og analyse af indkomne svar høring blandt bred gruppe af interessenter

5 Formålet med LUP At identificere forskelle i patienters oplevelser indenfor udvalgte temaer gennem sammenligning på tværs At give input til at arbejde med kvalitetsforbedringer At kunne følge udviklingen i patienternes oplevelser og vurderinger systematisk over tid

6 Udsendelse og inklusionsperioden UdsendelseInklusionsperiode Akut og planlagt indlagteAmbulante Uge 38 1. august - 31. august 18. - 31. august Uge 43 1.september - 30. september 15. - 30. september Uge 47 1. oktober – 31. oktober 20. - 31. oktober

7 Spørgeskemaet Spørgeskemaerne i LUP er ens på tværs af regionerne. 5 temaspørgsmål for hver patientmålgruppe der udskiftes årligt (ingen tidssammenligning). Fælles spørgeramme på ca. 20 spørgsmål Inklusiv kommentarfelter: Vedrører alle patientgrupper 5 temaspørgsmål, der i 2014 vedrører inddragelse og patientens oplevelse af forbedring af helbredstilstand som følge af behandling 10-15 spørgsmål, der vedrører: Planlagt indlagte 10-15 spørgsmål, der vedrører: Akut indlagte 10-15 spørgsmål, der vedrører: Planlagt ambulante patienter – Aktualisere temaer – Uddybe temaer (flere konkrete spørgsmål) – Aktualisere LUP – mere dynamisk – Aktualisere temaer – Uddybe temaer (flere konkrete spørgsmål) – Aktualisere LUP – mere dynamisk – Flere konkrete spørgsmål – Forløb, flere kontaktpunkter, intern sammenhæng – Flere baggrundsvariable/ kontekstspørgsmål – Flere konkrete spørgsmål – Forløb, flere kontaktpunkter, intern sammenhæng – Flere baggrundsvariable/ kontekstspørgsmål

8 Spørgeskemaet Temaer i spørgeskemaet: Spørgeskemaet evaluerer patienternes seneste kontakt med sygehuset dvs. den afdeling de er udskrevet fra/har besøgt ambulant

9 Spørgeskemaet - nye svarskalaer Flere ens svarskalaer 2 eller 5 skalapunkter Bedre mulighed for overblikstabeller - herunder sammenligning over tid Gennemsnitsberegninger Lette at læse for respondent Lette at tolke for rapportmodtager Konsekvent afrapportering af ”ikke relevant for mig/ved ikke”-kategori.

10 Afrapportering Uge 8: Sygehuse og afdelinger modtager egne resultater og patientkommentarer - afrapportering af LUP-resultater går til den afdeling patienter udskrives fra Uge 18: Nationale resultater/national rapport samt sygehus- og afdelingsresultater offentligøres Ændringerne medfører, at de nye resultater for LUP 2014 ikke kan sammenlignes med LUP 2013 og tidligere undersøgelser

11 Links til uddybende materiale om LUP Generelt om LUP: http://patientoplevelser.dk/lup/landsdaekkende-undersoegelse- patientoplevelser-lup/lup Nyt koncept for LUP 2014: http://patientoplevelser.dk/lup/landsdaekkende-undersoegelse- patientoplevelser-lup/lup/nyt-koncept-for-lup-2014 De nye spørgeskemaer for LUP 2014: www.patientoplevelser.dk/LUP/LUPskema2014

12 LUP Fødende 2014 Inklusion: Kvinder, der føder i perioden 1. august til og med 31. oktober. I LUP Fødende 2014 indgår også et spørgeskema til partner Afrapportering: uge 8, 2015 til afdelinger uge 18, 2015 offentliggørelse af resultater og national rapport

13 NY LUP Akutmodtagelse Kort om LUP Akutmodtagelse 2014 MålgruppeAkut ambulante patienter uden efterfølgende indlæggelse AfdelingerAlle fysiske akutmodtagelser/akutklinikker med egen SKS-kode StikprøveOp til 400 patienter pr akutmodtagelse/akutklinik Inklusionsperiode20. august til 9. september Udsendelse af spørgeskema Af tre omgange. Patienterne modtager spørgeskemaet 1-2 uger efter deres besøg AfrapporteringUge 46, 2014 til afdelingerne Uge 4, 2015 offentliggørelse af resultater og national rapport


Download ppt "LUP – Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser Nyt koncept for LUP 2014."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google