Grænser for rummelighed

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lovlig sagsbehandling
Advertisements

Overenskomst 2011 Kravindsamling   God debat! 1.
Fortolkning af AMO reformen
At forholde sig professionelt Anne Skov
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Proces – trin for trin Leder afsøger alternativer til udpegning
Den 16.august 2010 Regionsgården
Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
SFO Nydamskolen Medarbejderundersøgelse i Sønderborg Kommune 2012
SOCIAL KAPITAL - EN FÆLLES SAG
Arbejdsmiljø mellem sidevogn og mainstream
Prioritering.
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
John.M.Nielsen Metode & Co.
Undervisningsplanlægning
Arbejdspladsudvikling
LEAN UDEN STRESS (Leanus)
Nybyggeri og arbejdsmiljø
Ledelse og menneskesyn
Samarbejde med brugerne – konflikthåndtering og den gode relation Træf om Mening i arbejdet 2011 Julie Gredal og Ida Bering 13. Januar 2011.
Platangårdens Ungdomscenter VISO – leverandør
Reservatet Kapitel 1: Reservatet - Virksomheden som et reservat
Sundhed på arbejdspladsen
Aftale om trivsel og psykisk arbejdsmiljø (Tillægsaftale til SU-aftalen) Baggrund for aftalen: Arbejdsmiljøloven gav mulighed for, at overenskomstparter.
De fleste mennesker ønsker at passe
Darum skole 4. november 2013.
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Spørgsmål og holdninger som ambassadørerne kan blive mødt med 1. Fra medarbejderne 2. Fra ledelse og personale- ansvarlige.
Internationalisering International rekruttering af arbejdskraft: Erfaringer og perspektiver.
Afrapportering AEM Medarbejdere Den 2. september 2009.
Succeskriterier Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Centerledelsen - Herning 6. marts 2007.
“Fra sygefravær til arbejdsevne”
Lederen og sygefraværet - om at arbejde med sygefravær som leder
Arbejdsfastholdelse Hvad laver de på AMK?
Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led
Forebyg arbejdsulykker - to værktøjer til den grafiske branche
Problemformulering Indeholder:
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Kodeks for offentlig topledelse
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Det Sociale Kapitel
Akademiuddannelse i Ledelse Februar 2010
Sygefravær som indsats i Region Hovedstaden Kan ledelse kurere sygdom…?
Tillids- og TalsmandskursusSøfartens Ledere TR`ens rolle og rettigheder Valg af tillidsmænd  Valg af tillidsmand/mænd forudsætter hjemmel hertil i overenskomsten.
Vores projekt Om kreativitet.
Forudsætninger for en god samtale
APV Lindved Skole Januar Rengøring SFO Undervisning.
3. februar 2010 Festival om arbejdsfastholdelse og rummelighed.
Almen studieforberedelse
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til Temamøde i SCKK den 8. oktober 2008 Kompetencestrategi - hvordan?
Projekt Seniorordning Sundhedsforvaltningen Københavns Kommune
Håndtering af Sygefravær
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
Stress En folkesygdom?.
Gap! Forskelligt syn på sagsbehandlingen Andreas Jull Sørensen, sekretariatschef Det Centrale Handicapråd.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
Hjælp til en god debat om forældresamarbejdet John Andersen UdviklingsForum.
Konflikter og kommunikation
Kodeks for godt arbejdsmiljø
Arbejde, Trivsel og Helbred
Leveregler Ledelsen skal være helhedspræget for at sikre bæredygtige resultater Resultatmål og forventninger baseres på fakta og dialog Synliggørelse af.
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Tag snakken – bryd vanerne
Arbejdsmiljøgruppens ansvar, etik og samarbejde
Statens HR – Implementeringskoncept
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Grænser for rummelighed Festival om rummelighed og arbejdsfastholdelse 3. februar 2010

Hovedbudskab Vurderinger i sager, der omhandler arbejdsfastholdelse og rummelighed skal altid tage udgangspunkt i arbejdspladsens opgave Festival om rummelighed og arbejdsfastholdelse 3. februar 2010

Fasthold fokus på opgaven Kan arbejdspladsen samlet set løse opgaven, hvis vi fastholder/er rummelige i forhold til den konkrete medarbejder, som har et problem? Festival om rummelighed og arbejdsfastholdelse 3. februar 2010

Fasthold fokus på opgaven Vigtige spørgsmål for arbejdspladsen: Hvad er det for en opgave, vi løser her? I hvor høj grad kan den ”ramte” medarbejder varetage denne opgave? Hvilke muligheder har vi som samlet arbejdsplads for at få tingene til at hænge sammen? Hvilke kreative og arbejdsorganisatoriske muligheder er til stede? Festival om rummelighed og arbejdsfastholdelse 3. februar 2010

Individ og organisation I sager, der omhandler rummelighed og fastholdelse, må arbejdspladsen have et samtidigt fokus på individ og organisation Hvis fokus kun rettes mod den ene faktor er der fare for, at enten individet eller organisationen ”svigtes” Festival om rummelighed og arbejdsfastholdelse 3. februar 2010

Farer forbundet med énsidigt fokus på individet Følelserne kan blive styrende for vurderingen, således at vurdering med udgangspunkt i opgaven ”glemmes” (”synd for”- lederskab) Eller det bliver udelukkende personlige præferencer overfor den ansatte, som bliver styrende (ud med de dumme/besværlige medarbejdere? fasthold de uproblematiske?) Festival om rummelighed og arbejdsfastholdelse 3. februar 2010

Farer forbundet med énsidigt fokus på individet Hvis fokus kun er på den problemramte medarbejder, får man ikke forholdt sig til, hvordan opgaven skal løses af de øvrige medarbejdere farer for overbelastning, utilfredshed, snak i krogene, dårligt psykisk arbejdsmiljø Festival om rummelighed og arbejdsfastholdelse 3. februar 2010

Farer forbundet ved énsidigt fokus på organisationen Den berørte medarbejder oplever sig ikke værdsat og anerkendt Øvrige ansatte oplever ikke arbejdspladsen som rummelig og omsorgsfuld Vanskeligheder ved at rekruttere nye samt ved at fastholde Arbejdspladsen får et dårligt rygte Nu er det jo en arbejdsplads og ikke et socialkontor Festival om rummelighed og arbejdsfastholdelse 3. februar 2010

Gå systematisk til værks 1) Afklar perspektivet for den enkelte Hvad kan han/hun? Hvilke begrænsninger har han/hun? Hvilke hjælpeforanstaltninger/-ordninger kan vi trække på? Har vi brug for professionel hjælp til afklaring? Hvilken tidshorisont opererer vi med? 2) Hav fokus på organisatoriske muligheder og barrierer (Hvad rummer vi i forvejen? Hvor er medarbejdergruppen? Hvad er der behov for at melde ud, tale om, tilbyde hjælp til i forhold til kollegerne? Hvilke kreative løsninger kan vi finde på indenfor rammerne? 3) Vurdering af fremtidsperspektivet – vær på forkant hvordan vil fremtiden komme til at se ud for pågældende? (opstil mulige scenarier, og vurder hvorlænge situationen er organisatorisk holdbar, vær realistisk overfor medarbejderen) Festival om rummelighed og arbejdsfastholdelse 3. februar 2010

Styr på rummelighed og fastholdelse Arbejd med, hvad rummelighed betyder for jer? Hvor mange kan I have på flex- eller andre ordninger? Hav øje for rummelighed i det daglige, f.eks når I rekrutterer, sammensætter teams, lægger årsplaner og –mål, mm Arbejd med at påvirke kulturen, både hvad angår fravær og rummelighed, - det er to sider af samme sag Afklar hvem der har hvilke roller på arbejdspladsen (leder, TR, SR, øvrige ansatte), og hvordan disse skal inddrages i sager vedr rummelighed og fastholdelse Festival om rummelighed og arbejdsfastholdelse 3. februar 2010

Grænser for rummelighed De vil udkrystallisere sig og blive tydelige, hvis I arbejder med de foregående anbefalinger for øje Det er dog ikke det samme som at sige, at det er nemt at sætte grænserne!! Det er aldrig nemt at sætte grænser, når det involverer mennesker. Men desto vigtigere er det, at arbejdet med at sætte grænser for rummelighed foregår på et veldokumenteret og systematisk grundlag! Festival om rummelighed og arbejdsfastholdelse 3. februar 2010