FU-analyse 2014.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Bhu Roholmhaven Ny struktur
Advertisements

Kulturpas - Som afsæt til arbejdet med Den nye skolereform FABUK 27. februar 2014.
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
8. december 2010 på Egegård Skole
Vi arbejder i bestyrelsen på at sikre og føre tilsyn med, at den rette kurs sættes og holdes. Overordnet retning og overblik, vi arbejder ikke ”i maskinrummet”.
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Kontaktforældremøde Skelgårdsskolen 11. november 2013.
Skolereformen - mål Ambitiøst løft af folkeskolen: •Børnenes læring og faglige niveau skal styrkes •De unge skal have de bedste muligheder for at tage.
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
Ny folkeskolelov Ikrafttrædelse August Overordnede rammer En længere og varieret skoledag • 30 timer for børnehaveklassen til 3. klasse, • 33 timer.
Et væksthus for børn og voksne
S AMMEN KAN VI MERE – N Y BROBYGNING TIL ERHVERVSUDDANNELSE OG ERHVERVSLIV UU Vestsjælland v. Helle Jacobsen Overordnet fokus: Implementering af brugbare.
Folkeskole-reformen August 2014.
Administrative pejlemærker i BUF
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Skolereform august 2014………………
Lokalområde 4 På skolerne i lokalområde 4 foregår der høj grad af forandring og udvikling, som er med til at sikre, at alle skoler fungerer optimalt i.
Skolebestyrelsesmøde Den nye folkeskolereform
Analyse af organisering og struktur på skoleområdet
Fælles forældremøde Thurø
’Afklaring om valg af erhvervsuddannelse via frivillig brobygning’
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Møde vedr. Ny Skolereform og Ny Struktur i SFO
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Rosenlundskolen - på vej ind i folkeskolereformen
Profilskole og styrket social indsats i Høje Gladsaxe skoles skoledistrikt og i Værebro Gladsaxe kommune deltager i Socialministeriets projekt Styrket.
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
”Vi når målet – men hvordan?”
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Boligsociale indsatser … for over 60 mio!
FU-analyse Baggrund for analyse Der er vedtaget en ny lov om folkeskoler Eleverne skal fremadrettet være længere tid i skolerne På den baggrund.
Folkeskolereformen - et overblik. Et fagligt løft af folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal.
1 Proces for personaletilpasning i forbindelse med folkeskolereform 2014 Orienteringsmøde 21. Januar 2014 Ved Elin Hausle
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Skolereform - Egholmskolen
Oplæg til fællesmøde om Ny skole 2013 Mandag d. 2. juni – 21: 30 på Søndergård Skole v/ skolechef Per Udesen og Børne- og Kulturdirektør Klaus.
Folkeskolereformen Uddannelsesudvalget ønsker at fastholde, understøtte og udvikle skolevæsenet i Kolding som et udbytterigt fællesskab. Oplæg ved skolechef.
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Folkeskolereform på Vestre Skole 2014
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Bekymringsmærker og kontaktvejleder.
2-01.
Kulturpolitisk temamøde, Struer Byråd, 20. november 2007 STRUER KOMMUNE Møde den 29. november 2007 Til første møde om Udviklingsprojekt på Dagtilbudsområdet.
Skolestruktur på dagsordenen
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Partnerskabsprojektet: Erfaringer fra Aarhus Kommune
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom
Skanderborg Kommune Valgmøde 3. marts 2014 Baggrundsviden for at kunne varetage skolebestyrelsesarbejdet.
PROCES OG TIDSPLAN Godkendelse af forslag i Byrådet den 22. april Offentlig debat i maj og juni måned Udstilling i Utzon Centeret Endelig godkendelse.
Dialogmøde 17. januar 2011.
Velkommen til fælles Informationsmøde
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Borgermøde om Udviklingsstrategien Byrådet har givet sin vurdering af udviklingen og forslag til hvilke visioner, strategier og indsatser, som skal sikre.
Pulje: udbredelse af erfaringer fra forsøg med fritidspas
Borgermøde i distrikt Engskov Mandag d. 23. marts 2015 kl
Den Sammenhængende Skoledag På Holluf Pile Skole Odense.
Oplæg Viborg Kommune 12. maj Steffen Lawaetz
Orientering om status på skolestrategien I dag Børne- og Ungeudvalgsmøde den 15. september 16. Juni Dialogforum.
Orientering om proces for tilpasning og ændret organisering af dagtilbuddene Elsted og Lystrup.
Mørdrupskolens ønsker til ”de 122 millioner” Udredning vedr. folkeskolen (forbedring af læringsmiljøet på folkeskoleområdet). I forbindelse med vedtagelsen.
Forslag om påtænkt lukning af Tjørnelyskolen og overvejelser vedr. flytning af Tjørnelyklasserne Dialogmøde forældre Tjørnelyklasserne den 30. september.
Esbjerg kommune, Uddannelseshuset
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Nye muligheder og potentialer
Præsentationens transcript:

FU-analyse 2014

Baggrund for analyse Der er vedtaget en ny lov om folkeskoler Eleverne skal fremadrettet være længere tid i skolerne På den baggrund har byrådet besluttet: Ressourcerne skal følge børnene (15 mio. kr. flyttes fra FU-området til skoleområdet) Der skal udarbejdes en analyse af FU-områdets organisering

Baggrund for analyse Der blev i 2012 udarbejdet en analyse af budgettildelingsmodellen for FU-området Fra analysen i 2012 medtages følgende: Fordeling efter antal børn og unge Administration og tilsyn af FO-klubberne flyttes til Kultur og Borgerservice Mulighed for at øge andelen af midler til socialt udsatte Mulighed for at tildele midler til udsatte boligområder

Mål og vision for FU-området Med afsæt i mål og vision for FU-området, har der været afholdt to temadage Dag 1: FU-området og andre aktører med tæt tilknytning til FU-området Dag 2: Samarbejdspartnere, herunder boligforeninger, forældrebestyrelser, faglige organisationer mm.

Mål og vision for FU-området Afsæt for mål og vision: Resultaterne fra den inddragende proces FU-planen Børn- og unges fire effektmål Børn- og ungepolitikken Målgruppe for FU: De udsatte børn og unge samt børn og unge med særlige behov Indsatsen sker gennem sunde og stærke ungemiljøer

Mål og vision for FU-området Det metodiske grundlag til at beskrive effekt og ydelser for FU-området: Forebyggelsesstrategien Sløjfemodellen

Modeller for fremtidig organisering Afsæt for modellerne: Endnu tættere samarbejde med skolerne Kortere åbningstid i fritidsklubberne Analysen fra 2012 vedrørende den nuværende budgetmodel for FU-området

Analyse 2012 Analysen pegede på følgende tiltag: Demografisk tildeling af budget FO-klubberne overdrages til Kultur og Borgerservice Herudover blev der i analysen peget på Midlerne til de socialt udsatte øges Der gives en fast tildeling til de mest udsatte områder på 500.000 kr.

Omfordelingsmæssige konsekvenser - demografi, uden indregning af FO-klubber Område Budget 2014 (Uden folkeskolereform) Reduktion (med folkeskolereform) Budget 2014 (Med folkeskolereform) Omfordeling ved overgang til demografisk model, samt fjernelse af FO-klubberne Budget 2014 (med folkeskolereform), demografisk fordeling af klub og legepladsmidler. FO-klubber fjernet Grenåvej øst 15,3 -1,1 14,2 2,3 16,6 Grenåvej vest 16 -1,2 14,8 -0,3 14,4 Randersvej 18,4 -1,4 17 -2 15 Viborgvej 23,3 21,9 -1,9 20 Silkeborgvej 13,9 12,8 1 13,8 Gellerup 11,2 -0,7 10,5 0,2 10,7 Skanderborgvej 17,2 -1,3 15,9 1,1 Horsensvej 17,7 -1 16,7 -2,3 Oddervej 15,8 1,9 17,8 I alt 150,2 -10,60 139,6

Øget andel af midler til socialt udsatte samt boligområder Omfordeling ved overgang til demografisk model, samt fjernelse af FO-klubberne Sociale midler øges med 100 pct. Omfordeling i alt med en fordobling af midlerne til socialt udsatte 500.000 til udsatte boligområder Omfordeling i alt med fordobling af midler til socialt udsatte samt tildeling til udsatte boligområder Grenåvej øst 2,6 -1,48 1,12 -0,52 0,6 Grenåvej vest -0,2 -0,64 -0,84 0,07 -0,77 Randersvej -3,3 0,39 -2,91 0,08 2,83 Viborgvej -1,8 1,58 -0,22 0,97 0,75 Silkeborgvej 1,1 -0,75 -0,35 0,1 0,45 Gellerup 0,2 2,82 3,02 0,28 3,3 Skanderborgvej 1,3 -0,13 1,17 Horsensvej -2,1 0,5 -2,6 -0,42 -3,02 Oddervej 2,2 -1,3 0,9 -0,55 0,35

3 modeller for organisering af FU-området Fælles for de tre modeller Administration og tilsyn af FO-klubberne flyttes til Kultur og Borgerservice Budgettildelingen vil i højere grad end i dag være baseret på antallet af børn og unge Heltidsundervisningen organiseres som i dag under en områdechef

De opsøgende gademedarbejdere I budget 2014 fremgår det, at der skal ske en styrket gadeplansindsats via sammenlægning af gadeteams Gademedarbejderen foreslås organiseret inder Sociale Forhold og beskæftigelse, såfremt der ikke er et selvstændigt FU-område i Børn og Unge I det modeller hvor der er et selvstændigt FU-område, afventer beslutning om organisering udfaldet af FU-analysen samt udfaldet af analyse af Hot-Spot Centeret

Model 1: Fastholdelse af den eksisterende struktur Scenarium 1A: Eksisterende struktur Budgetmodellen ændres med afsæt i analyse fra 2012 Demografisk tildeling og FO-klubber til Kultur og Borgerservice Eventuelt øge andelen af udsatte midler samt tildeling til udsatte boligområder Scenarium 1B Som scenarium 1A med yderligere fokus på en effektiv udnyttelse af den eksisterende afdelingsstruktur

Model 2: Fritidstilbuddet som del af folkeskolen Scenarie 2A: fritidsklubberne forankres under folkeskolerne Fritidsklubdelen forankres under skolen, som særlig klubdel (SFO-klubber) Ungdomsskolen og ungdomsklubberne forankres som bydækkende enhed under chef for pædagogisk afdeling De pædagogisk ledede legepladser overdrages til Teknik og Miljø Der skal etableres fysiske rammer til fritidsklubtilbud på tre skoler

Model 2: Fritidstilbuddet som del af folkeskolen Scenarie 2B: FU-tilbuddet forankres under folkeskolerne Fritidsklubber, ungdomsklubber, og ungdomsskolen forankres under skolerne med afsæt i ungdomsskoleloven De pædagogisk ledede legepladser overdrages til Teknik og Miljø De opsøgende medarbejdere forankres under Sociale Forhold og Beskæftigelse Der skal etableres fysiske rammer til fritidsklubtilbud på tre skoler

Model 3: Distriktsmodel Kræver dispensation fra folkeskoleloven En distriktsleder i hvert område Stillingskategorierne områdechef, skoleleder, dagtilbudsleder og FU-leder nedlægges Der ansættes yderligere to Børn- og ungechefer De pædagogisk ledede legepladser overdrages til Teknik og Miljø

Vurdering af modeller Forebyggelsesstrategien parameter Modellen vurderes i særlig grad at understøtte Modellen vurderes at understøtte Modellen vurderes i mindre grad at understøtte Strategisk anvendelse af ressourcer på tværs af lokaldistrikter Model 1 Scenarium 2A Scenarium 2B og model 3 Kendskab til alle børn og unge i målgruppen Model 2 og 3 Mulighed for at skabe specialiserede og individuelle fritidstilbud til udsatte børn og unge Aktiv understøttelse af tværgående indsatser i de udsatte boligområder

Vurdering af modeller Det faglige fokus Parameter Modellen vurderes i særlig grad at understøtte Modellen vurderes at understøtte Modellen vurderes i mindre grad at understøtte Attraktive lokale lærings- og ungemiljøer Scenarium 2B og model 3 Model 1, scenarium 2a Attraktive områdebaserede og bydækkende lærings- og ungemiljøer Model 1 Model 2 og 3 Fleksibilitet til målrettede indsatser med afsæt i den enkeltes motivation Aktiv involvering af forældre i fritidstilbuddene Samarbejde med UU og ungdomsuddannelserne for de elever der er tilknyttet folkeskolen Samarbejde med UU og ungdomsuddannelserne for de elever der har afsluttet folkeskolen Koordinering og sammenhæng med skolen

Vurdering af modellerne Organisering Parameter Modellen vurderes i særlig grad at kunne understøtte Modellen vurderes at kunne understøtte Modellen vurderes at være mindre god til at understøtte Mulighed for at tiltrække kvalificerede medarbejdere Model 2 og 3 Model 1 Mulighed for rationel drift med henblik på, at flest mulige ressourcer anvendes til kerneydelsen Model 3 Model 2 Understøttelse af 0 – 18 års perspektivet

Tids- og procesplan Aktivitet Tidspunkt Analysen sendes i høring 7. februar Høringsfrist (5 uger inkl. vinterferie) 14. marts Politiske drøftelser Uge 13 -15 (24. marts – 13. april) Høring af byrådsindstilling (4 uger) 2. – 30. maj Uge 23-24 (2. – 13. juni) 1. byrådsbehandling 13. august udvalgsbehandling 20. august 2. byrådsbehandling 27. August I de efterfølgende slides er der illustration af de enkelte klubtilbuds placeringer med afsæt i de 8 områder i Børn og Unge

Konsekvenser at der flyttes 15 mio. kr. fra FU-området til skoleområder, på grund af den ændrede åbningstid, pr. 1.8.2014 at UngiAarhus Oddervej skal af med 1.7 mio. kr. om året, heraf 5/12-dele i 2014 – ca. 730.000 kr. – beløbet trækkes på fritidsklubber, handicapmidler og udsatte pulje. NB vi afventer stadig budget 2014!

Konsekvenser at vi i 2014 modtager færre børn og unge med handicap (kategori-børn) at vi i 2014 bliver reduceret i pulje til ”handicapmidler efter ny tildeling”(inklusionspuljen) at der er ansættelsesstop på FU- og SFO området

Konsekvenser at vi skal udarbejde en proces- og handleplan for personaletilpasning af det pædagogiske personale pr. august 2014, herunder plan for omplacering og udpegning til udviklingspolitikken at vi skal udarbejde et nyt budget det tager højde for implementeringen af skolereformen

Proces- og høringsplan 17/2 FU ledermøde omkring pressestrategi, fælles høringssvar, møde med rådmand (11/3) og Børn & Ungeudvalg samt politikere 18/2 Orienteringsmøde UngiAarhus Oddervej 19/2 Lokal MED møde UngiAarhus Oddervej – handleplan for udpegningsproces! 19/2 FU bestyrelsesmøde i UngiAarhus Oddervej – NB der arbejdes på et fælles møde for alle FU bestyrelser! 20/2 Lederteamsmøde 20/2 Budgetmøde i B&U 27/2 Fællesmøde for alle ledere (fritidsledere og FU-ledere) i FU-regi 6/3 Lederteamsmøde – endelig udarbejdelse af Høringssvar 14/3 Høringsfrist kl. 9.00

NÆSTE SKRIDT … Hvad er næste skridt? Hvad vil vi? Kan vi? Gør vi?   Hvad vil vi? Kan vi? Gør vi? Den gode historie skal ud… fortælles… vi skal finde vores venner og allierede….