Talentinternat modul 3..

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af emne 2.
Advertisements

PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Nørremarkskolen 30. oktober 2013
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Kundebetjening Opgave med salgstrappen.
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Program – 10.00: opsamling på cases og innovationsdage - hvor er vi med vores cases? - hvad mangler vi for at komme videre? – 11.00: Innovation.
Kompetenceudvikling gennem SPIDO-konceptet
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Energi- & Vandværkstedet
Roskilde Tekniske Skole
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Lederudvikling.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Hvad er det der sker, når der ingenting sker?
Af Udbudsjurist Janni Hadulla Nielsen
Hvordan kan man arbejde meningsfuldhed i forandringsprocesser?
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
MedarbejderUDVIKLINGSsamtale
Arbejdspladsudvikling
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
”Find talentet” - introduktion
Vold og job Viden, inspiration og værktøjer : Velkommen 12.15: Hvad ved vi om vold og trusler? 12.50: Spil dig til en god dialog 13.20: Pause 13.35:
Hvad siger virksomhederne (nogle af dem)? En survey udført af projekt Talentvejen.nu ved konsulent fra HVR og Finn Lundorff + flere fra skolerne. 24 virksomheder/15.
Klasseledelse Lene Heckmann.
I forlængelse af tydeliggørelsen af talentbegrebet, hvordan kan I så udvikle en læringsplan for talenter i forhold til de resterende ikke talenter? • Udvælgelse.
Formålet At rumme børn i vanskeligheder i klassen.
Program Velkomst og intro! Opdeling i arbejdsgrupper.
Projektlederens rolle(r)
Talentinternat modul 1.. Talentdefinition og udvikling Vi har som mål, at lave en dynamisk definition af talent, som kan hjælpe både virksomheder og erhvervsskoler.
Relationer – børn og voksne
Velkommen til Fællesskaber for Alle for Folkeoplysningsklubberne!
Program Opfriske de centrale værktøjer i Den motiverende samtale
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Om at være på vej 1. Fusionen og dens målsætninger 2 øge fleksibiliteten styrke fagligheden effektivisere bedre ressourceudnyttelsen øge kvaliteten og.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Relationer – børn imellem
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af tema 1.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra skolens ledelsesteams’ selvevaluering.
Talent udvikling! SkSke herrens vilje! Christian den 3. Men lad os samarbejde om danske erhvervsuddannelser, der udvikler talenter!
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Hvad siger medarbejderne?
Den anerkendende interviewform
EUD-reformkonference 17 sep Talentarbejde i Praksis.
KREDSEN I CENTRUM Ambitioner. HØJE OG SYNLIGE AMBITIONER Hvad er godt FDF hos os? FDF skal være sjovt – både for børn og voksne Ambitioner tager ofte.
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Velkommen til Konference om rammeforsøgene: Studietid, Timepuljer og Studiefællesskaber 26. Februar 2013 Konference om rammeforsøg 26. februar
Hvad er det gode skolelederliv? - Et selvevalueringsforløb.
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
Randers Kommune. 2 Stabene i Randers Kommune - 2 Møde gruppen af stabsledere – Velkommen v. Klaus Christiansen - Introduktion til arbejdsprocessen.
Projekt It for alle Projektets deltagere: Hanne Bjørn, Roskilde Bibliotekerne Susanne Kierkegaard, Roskilde Bibliotekerne Kirsten Syska, Roskilde Bibliotekerne.
Skolebestyrelses seminar 19/ Hvad vil vi med denne dag ? Sikre fælles kendskab og accept af vores udgangspunkt Nuværende situation og værdigrundlag.
Akutafdelingen På vej mod DNV Oplæg til gruppearbejde: Hvad gør vi først? Hvad gør vi siden?
LP-MODELLEN Vejlednings-opgaven Tirsdag aften
Elbilpartnerskabsdag Michael Rask og Andreas Moltesen.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Strategisk kommunikationsmode, der kan fungere som isbryder og opvarmer overfor virksomhederne Udgangspunkt: En produktionsvirksomhed, der allerede har.
Skolebestyrelses seminar 19/ Hvad vil vi med denne dag ? Sikre fælles kendskab og accept af vores udgangspunkt Nuværende situation og værdigrundlag.
Filmen er tænkt som et debatoplæg og et forsøg på at skabe fokus på om det vi gør faktisk virker! Filmen viser 5 forskellige undervisningssituationer med.
 Siden sidst – gennemgang af erfaringer fra første møder med lærerne, de første observationer,  Opgave: drøftelse og afprøvning af gruppevejledning med.
Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Den motiverende samtale
Præsentationens transcript:

Talentinternat modul 3.

Program: Velkommen 10.00.: Bordet rundt - Hvor langt er I? 10.30: Hvad vil virksomhederne og hvad tænker de? 11.00: Workshop 1. 12.00: Fremlæggelse af workshop 1. 12.30: Frokost 13.00: Virksomhedskommunikation – isbrydere og føntørrer! 13.30: Workshop 2. 14.30: Fremlæggelse af workshop 2.  

De tre nøglebegreber: Virksomheden Faglig dialog: hvad er nyt? Hvad får virksomheden ud af at gå med i talentprojektet? 2. Tydeliggørelse af at det er et særligt talentforløb, som kun lykkedes med virksomhedens vilje og inddragelse. Og at virksomheden også udvikles når der fokuseres på talent som en del af arbejdsgangen i virksomheden.  Som også konkretiseres i punkt 3. 3. Fælles udviklingsplan: hvad gør skolen med talentet? Hvad gør virksomheden Klar ramme og aftaler om evt. Ekstra undervisning af eleven og inddragelse af virksomheden i undervisningen på skolen. Det betyder, at skolen overfor virksomheden skal være tydelig omkring, hvordan man forestiller sig en model, hvor virksomhed og lærere snakker sammen.    

Der jo tale om vedvarende talentudvikling i hele elevens læretid. Workshop 1 Mød tilbage med knivskarpe bud på hvordan de tre nøglebegreber fra virksomhederne forstås?   Og hvordan kan det indarbejdes i jeres talentdidaktik? Hvordan vil I anvende denne nye viden i forhold til det virksomhedsopsøgende arbejde? Hvordan får vi virksomheden med på banen, Så den ikke synes, at det for meget, for skoleagtigt, eller for lidt… Der jo tale om vedvarende talentudvikling i hele elevens læretid. Proces - Der udpeges ved start (Ved flere end end 3 i gruppen): En tidsansvarlig En ordstyrer En der præsenterer gruppens arbejde Hver gruppe har en time. Disponer selv tiden. Opdeling så vidt muligt efter nærmeste faggruppe I vælger selv hvem I vil arbejde sammen med

Virksomhedsanalyse – SAP modellen Selvrefleksion Hvad er forholdet imellem virksomhedens kompetencer og selvforståelse? Hvordan ser den sig slev? Afdækning Kompetence-parametre Hvilke parametre gør sig gældende så virksomheden bliver kompetent i praksis? Praksis Kompetent – en mestrer! Hvordan virksomheden benytter sine kompetencer i praksis, er det ”kompetente” (Schulin, 2011)

Virksomhedsafdækning – SAP modellen Vi vender nu modellen på hovedet og sætter os i virksomhedens sted: Hvad er virksomhedens fortælling? Selvrefleksion – Hvorfor kan virksomheden, det den kan? Og er der en sammenhæng imellem virksomhedens selvforståelse og deres uddannelsespolitik? Afdækning – Hvad efterspørger virksomheden af kompetencer i de forskellige afdelinger? Hvorfor gør den det? Både formelle og uformelle kompetencer! Praksis –Hvordan kan jeg se virksomhedens udøvelse af dens ”kompetencer” i praksis? Hos ansatte? Og hvordan kan jeg se det? Hvad gør den godt?

Samtalen med virksomheden At skabe kontakt. I skal matche virksomheden med jeres ”produkt”. Kompetenceefterspørgsel matcher kompetencebesiddelser Jeres analyse i SAP: Hvor vil der være mindst modstand? Hvilke forhold hos mit ”produkt” og hos virksomheden skal fremhæves? Kort sagt: Hvordan skal jeg lægge snittet?  

Virksomhedskommunikation i praksis Fem konkrete metoder til forandringsfremme: Åbne spørgsmål; ”Jeg vil gerne forstå jeres opfattelse, hvordan har i udviklet talent hidtil?”, ”Og har I arbejdet med nogle særlige talentfulde elever?” Reflekterende lytning: At give et bud på hvad virksomheden mener – uden at gå i papegøje mode! ”Så, det I efterspørger, er..?” og ”måden at skrue et talentprogram sammen på, så det passer ind i jeres organisation, er at?”. 3. Bekræftelse: Bekræft! Og gør det tydeligt, når du vil påpege et positivt forhold hos virksomheden, som kan anvendes i talentprojektet. Det øger motivationen! 4. Opsummering: Benyttes tidligt og vedvarende i processen – fokus er resurserne! ”I har altså tidligere gjort sådan og sådan, når I udviklede talent!?”, ”Er der noget i det som kan passe ind i det nuværende program?”. 5. Fremkaldelse af forandringsudsagn (den væsentligste præmis): er bevidst styrende! SE ovenstående

Virksomhedskommunikation i praksis Typiske spørgsmål til afklaring af strategi for virksomhedskommunikation:   Hvad er virksomheden i stand til lige nu? Hvad ved virksomheden om hvad der skal der gøres? Hvad er virksomhedens potentielle kompetencer i at udvikle talent? Hvad er virksomheden i stand til under de rette udviklingsforhold? Skal der etableres mere og tættere samarbejde, med hvem og hvordan? Understøtter eksisterende programmer og metoder og erfaringer virksomheden i at udvikle talenttiltag tillære en talentelev nye kompetencer? Hvor skal jeg fokusere på at udvide perspektivet? Let omskrivning fra (Peavy, Vance, 2004)

Virksomhedskommunikation i konkret praksis:   I skal altså ikke møde op med en færdig plan overfor virksomhederne, men et fundament, en skabelon, der kan udvikles færdig med virksomhederne. Dette vil være inkluderende og motiverende for virksomhederne. Tal til det virksomheden kan og gør godt! Tilpas ”talentplanen” til den konkrete virksomhed inden mødet: ”Hvad kan virksomheden forestille sig skal være i planen for at udvikle talent?” Det er en dynamisk virkelighed de befinder sig i. På denne måde undgår vi det bliver for skoleagtigt og, at virksomhederne bliver afvisende.

Workshop 2. Der skal udvikles en basal samtalemodel der kan fungere som isbryder og opvarmer overfor virksomhederne.    Hvad er fortællingen vi kommer ud med? Og hvordan matches det med virksomhedernes selvforståelse? Lav en powerpoint, hvor I inddrager de teknikker I just er blevet præsenteret for. Det skal være helt, helt konkret! Proces - Der udpeges ved start: En tidsansvarlig En ordstyrer En der præsenterer gruppens arbejde