”FORRETNING OG LEDELSE”

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Målgrupper Målgruppe Hvem vil du ramme med jeres aktivitet på sociale medier? Hvad ved din målgruppe om jeres organisation? Hvilke tre nøglerelationer.
Advertisements

Forum for Offentlig Topledelse Åbningskonference 1. september 2003
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
1 Trekant-drama i et UM perspektiv – en sammenligning af ’The Change Triangle’ og formuleringer i UMs ’Generelle principper’
Samskabelse af velfærdsservice: Ledelse og rammesætning
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
”FORRETNING OG LEDELSE”
”FORRETNING OG LEDELSE”
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Skabelon til strategisk plan
Siamak Amjadi …. baggrung
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
Ledelse af forandringer
It-ledelse for ikke-it-chefer
VELKOMMEN TIL KURSET ”FORRETNING OG LEDELSE” Ved Jimmy Kevin Pedersen Forretning og Ledelse – Lektion1.
VELKOMMEN TIL KURSET ”FORRETNING OG LEDELSE” Ved Carsten Hansen og Jimmy Kevin Pedersen Forretning og Ledelse – Lektion1.
Forretning og Ledelse lektion 7
Tillid Temadag for AMIR
Ledelsesudfordringer i sociale institutioner
Offentlig ledelse New public management
1 The Case Research Strategy in Studies of Information Systems Af:Izak Benbasat, David K. Goldstein og Melissa Mead Publiceret: MIS Quaterly i 1987.
”FORRETNING OG LEDELSE”
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Empowerment og sundhed
UDVEKSLINGSMØDE 19. NOVEMBER 2013
IT- og Telestyrelsen Evaluering og Information på nettet.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK og opsamling på forbedringsprojekter Hvordan foregår en KVIK-selvevaluering?
Randers Hvorfor mål - og rammestyring i Randers Kommune (og de fleste andre) ? Virker det?
De nye kommunikationspolitikker - hvad skal de indeholde?
Kodeks for offentlig topledelse
Modernisering af den offentlige sektor … og indflydelse på medarbejdernes opgaver og positioner i pædagogisk praksis Lars Christensen / Professionshøjskolen.
Konsulenternes kompetencebehov i et forskerblik
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)
EKSAMEN BUSINESS TO IT ALIGNMENT 2013 Pensum: Curtis R Carlson and William W Wilmot: “Innovation The 5 disciplines for creating what customers want”, Crown.
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
CBS Bibliotek …flere fremtider, én strategi René Steffensen Statsgruppens temadag 20. november 2006.
Offentlig ledelse New public management
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.) Præsentation.
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Udfordringer for de selvejende institutioner og deres organisering DLO i Slagelse 11. april 2008 V/ formand for Børne- og Kulturchefforeningen Per B. Christensen.
Frivillighed på kommando findes ikke
Randers Kommune. 2 Stabene i Randers Kommune - 2 Møde gruppen af stabsledere – Velkommen v. Klaus Christiansen - Introduktion til arbejdsprocessen.
Opfølgning på obligatorisk opgave 1 ONK1. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 14 Overordnet Generelt rigtigt fine opgaver –Mange fyldt med gode overvejelser.
Videregående pc-vejledning 60+Bornholm Velkommen til.
OOMI Præsentation 28: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 6 Pensum Pensum har været noget fragmenteret (ny struktur for faget, nyt indhold og.
Usability – øvelse 1: Kortsortering
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Administrative fællesskaber - definition
STRATEGY Vision Det man vil Core Values
Objektorienteret Netværkskommunikation Præsentation 28: Eksamen.
Orientering 6. semester 2007 Efter bachelor i Politik & Administration – Hvad nu?
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 FORMÅL FORVENTNINGER FORMALIA 6/
VELKOMMEN TIL KURSET ”FORRETNING OG LEDELSE” Forretning og Ledelse – Lektion1.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
 Jan Pries-Heje Slide no.: 1Introduktion til IT-platforme og organisation Introduktion til IT-platforme og Organisation Efteråret 2003 Underviserne: Rune.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Forretning og Ledelse – Lektion 7
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Forretning og Ledelse – Lektion2 Velkommen til Lektion 2.
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering15A.1 Eksamen…
HK Stat Fagfestival HK København og HK Sjælland 20. maj 2014 Sølvi Rask, og Eva Maria Mogensen,
SUF - gevinstrealisering
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
Statens HR – Implementeringskoncept
Præsentationens transcript:

”FORRETNING OG LEDELSE” Forretning og Ledelse – Lektion1 VELKOMMEN TIL KURSET ”FORRETNING OG LEDELSE” Ved Martin J. Ernst og Jimmy Kevin Pedersen

Introduktion af deltagerne: Forretning og Ledelse – Lektion1 Introduktion af deltagerne: Alle studerende Navn Evt. Firma Forudsætninger Studietype (Master, enkeltfag, kandidat) Martin Ernst Jimmy Kevin Pedersen

Dagen i dag: Forretning og Ledelse – Lektion1 Introduktion af deltagerne og underviserne Introduktion til faget og det målsætninger, eksamensform Undervisningsplan og pensum Gennemgang af typisk lektion, hjemmeopgaver, tid og forventninger Kursets hjemmeside/bloggen: https://blog.itu.dk/SFOL-E2011 Introduktion til strategi og strategiske skoler Introduktion til ”forretning og ledelse” i det offentlige Introduktion til gruppearbejde og gennemgående case Gruppedannelse

Martin J. Ernst Forretning og Ledelse – Lektion1 Civilingeniør fra DTU, 1998 Accenture PwC -> IBM A-2 Implement P/S 1stroke ApS Igennem de sidste 13 år har Martin opnået en bred erfaring med management consulting i offentlige og private virksomheder i Danmark og i udlandet. Martins primære rolle har været rådgiver, program-/projektleder, turn around-ledelse, forandringsleder samt løsningsarkitekt. Martin har bidraget med en række foredrag, artikler og web-casts. Martin er medlem af redaktionen af ERP-håndbogen, som udgives af Børsens Ledelseshåndbøger.

Jimmy Kevin Pedersen Forretning og Ledelse – Lektion1 Samfundsvidenskabelig kandidat fra RUC, 1987 Finansministeriet Ernst & Young Udenrigsministeriet Københavns Kommune Fujitsu Services MUUSMANN Research & Consulting COWI A/S Implement A/S IT & Telestyrelsen 15 års ledelses erfaring - 8 års erfaring med topledelse Erfaring fra Statsadministrationen og kommunal forvaltning samt fungeret som rådgiver for danske og udenlandske virksomheder i ledelse, bl.a. IT-Governance, Lean-management og meget mere Underviser på ITU i faget ”Personlig ledelse og Forandringsledelse”

Introduktion til faget og dets målsætninger Forretning og Ledelse – Lektion1 Introduktion til faget og dets målsætninger Målsætning, som beskrevet i kursusbeskrivelsen på kursusbasen Stoffet er ofte noget ”fluffy”, men sådan er forretning og ledelse! Giver en privat og en offentlig vinkel på tingene Kurset dækker bredt, ikke i dybden! I kan/skal hjælpe med jeres egne erfaringer. I skal også læse Erhvervstillæg, Børsen og lignende eller blot følge med

Introduktion til faget og dets målsætninger Forretning og Ledelse – Lektion1 Introduktion til faget og dets målsætninger Målsætning, som beskrevet i kursusbeskrivelsen på kursusbasen Efter kurset skal den studerende kunne: 1. Forklare de strategiske omgivelser for en given virksomhed med brug af relevante modeller. 2. Give en begrundet anbefaling om strategi for en given virksomhed ved brug af relevante modeller. 3. Analysere en virksomheds ledelsesmæssige system og organisation fra interessenternes strategiske krav til operationelle mål. Analysen skal redegøre for forskellige typer af mål samt ledelsens evne til at motivere til opfyldelse af mål. 4. Opstille valgmuligheder og begrunde en strategisk beslutning 5. Analysere og redegøre for indholdet af en række øvrige virksomhedsfunktioner samt hvorledes disse praktisk skal indrettes for at understøtte virksomhedens mål. 6. Redegøre for principper inden for offentlig ledelse og kunne analysere en offentlig ledelsessituation, herunder redegøre for forskellene i rammevilkår for offentlig ledelse og ledelse af privat virksomhed 

Eksamensform Forretning og Ledelse – Lektion1 Eksamen er mundtlig og case baseret med forberedelse. Svarer til en lille hjemmeopgave. 20 min. Forberedelse og 20 min fremlæggelse inkl. votering

Undervisningsmateriale Forretning og Ledelse – Lektion1 Undervisningsmateriale Bog – Exploring Corporate Strategy Kompendium Forretning og ledelse E2011 Slides Avis artikler og andet materiale der støtter undervisningen Pensum: Bogen og Kompendium samt slides

En typisk lektion, hjemmeopgaver, tid og forventninger Forretning og Ledelse – Lektion1 En typisk lektion, hjemmeopgaver, tid og forventninger En lektion består af: Opfølgning af sidste lektion Generelle kommentarer til hjemmeopgave, når de er rettet Gennemgang af nyt pensum Start på hjemmeopgave (brug nu tiden her!) Hjemmeopgaver er i snit beregnet til ca. 4 timer. De afleveres pr. mail til underviser. Må maks. fylde 2 sider I skal aflevere dem i grupper (beklager). Vi bestræber os på at udarbejde opgaverne således at I kun behøver at mødes i forbindelse med forelæsningerne. Opgaverne er frivillige. Det forventes i alle opgaver at man anvender de gennemgåede modeller SAS (flyselskabet) anvendes i år som gennemgående case.

Introduktion til strategi. Forretning og Ledelse – Lektion1 Introduktion til strategi. (Bogen Kapitel 1)

Introduktion til strategi. Forretning og Ledelse – Lektion1 Introduktion til strategi. Hvad er strategi?? Long term direction of a company Search for strategic fit within the business environment Bogen definerer strategi som: Strategy is the direction and scope of an organisation over the long term, which achieves advantage in a changing environment through its configuration of resources and competences with the aim of fulfilling stakeholder expectations. Level of strategy Corporate level of strategy Business level of strategy

Introduktion til strategi. Forretning og Ledelse – Lektion1 Introduktion til strategi. Strategisk ordvalg: Mission Vision Goal Objective Strategic Capability Strategies Business Model Control

Introduktion til strategi. Forretning og Ledelse – Lektion1 Introduktion til strategi.

Introduktion til strategi. Forretning og Ledelse – Lektion1 Introduktion til strategi. Strategic Drift Environmetal Change

Introduktion til strategi. Forretning og Ledelse – Lektion1 Introduktion til strategi. Strategic Lenses Strategy as design Strategy as experience Strategy as ideas Strategy as discourse

Forretning og Ledelse – Lektion1 ”New” Public Management – et hurtigt overblik Kompendium: Carsten Greve: New Public Management   Samlebetegnelse for initiativer og reformer i den offentlige sektor startende i slutningen af 1980 – 1990 - imødegåelse af kritik af den offentlige sektor – ikke en teori, - ikke en bestemt politisk ideologi (bred enighed) Administrative reformer (modernisering af den offentlige sektor) Modernisering der ser tager udgangspunkt i hvordan den private sektor virker Ønske om mindre bureaukrati (Weber) og større fleksibilitet og responsiveness Fra borgere og klienter til (for) brugere

Forretning og Ledelse – Lektion1 New Public Management – et hurtigt overblik Nye styringsformer: Decentralisering af ledelsesansvar Mål-, ramme- og resultatstyring Digitalisering Bestiller og udfører model (BUM) Resultatkontrakter Ny løn/ resultatløn Direktørkontrakter Udlicitering/outsourcing af periferiopgaver Statsvirksomheder, nettostyrede virksomheder, indtægtsdækket virksomhed Dannelse af statslige aktieselskaber og privatisering Markedsgørelse og brugerbetaling Frit valg Garantier til borgerne - servicedeklarationer Ledelsesreform – kodeks for offentlig top-ledelse, dialogbaseret ledelse, værdibaseret ledelse og selvledelse

Forretning og Ledelse – Lektion1 Incitamentsstyring Resultatkontrakt og resultataflønning Flerårs-aftaler og budgetsikkerhed Selvstændiggørelse og egen profilering af offentlige institutioner Virksomhedsregnskaber Benchmark og kvalitetspriser, digitaliseringspriser mv. Måling og registrering på aktiviteter men ikke på resultater Evaluering Rigsrevisionen: forvaltningsrevision: 1) sparsommelighed, 2) produktivitet og 3) effektivitet – fortsat mest fokus på 1 og 2. New Public Management – et hurtigt overblik

Forretning og Ledelse – Lektion1 New Public Management – et hurtigt overblik Hvor er udfordringerne og modsætningerne? Effektivitet Borger Bruger Demokrati

Gruppedannelse På bordene uden for sat skilte med gruppenumre. I skal: Forretning og Ledelse – Lektion1 Gruppedannelse På bordene uden for sat skilte med gruppenumre. I skal: Fordele jer i grupper Vælge gruppeformand Udveksle navne og mail adresser Gruppeformand mailer navnene i gruppen til jimmykevin@itu.dk - Inden i gør det skal I lige have en øvelsesopgave!

Øvelsesopgave 1 (som I ikke behøver at aflevere) Forretning og Ledelse – Lektion1 Øvelsesopgave 1 (som I ikke behøver at aflevere) Gå på nettet og find relevant materiale om SAS – lav en lille læseplan og kom på omgangshøjde med SAS udfordringer og strategi for at løse de problemer de står med - god fornøjelse !