Hukommelse og Opmærksomhed

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hjerterum og opsøgende funktion
Advertisements

Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Den 16.august 2010 Regionsgården
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Særlige børn på Sankt Ansgars Skole
Livsvilkår for børn på asylcentre
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
ADHD – Når helikopteren ikke kan lette
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Rammer for ungdommen Øgede krav fagligt og socialt
Struktur: ”Quiz og byt”
Oplæg for Sprog-Koordinator-gruppen d
Kreativitet og innovation i ALT
Læringsstile og lektier
Betydning af kognitive vanskeligheder for evnen til at køre bil
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
ADHD - karakteristika Kroniske, vedvarende vanskeligheder i form af :
Bokstav børn.
Fysisk aktivitet – muligheder og udfordringer for krop og sjæl
De sidste undervisningstimer
Notatteknik.
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Faglig læsning 2.
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
’opfundet’ af Dr. Spencer Kagan
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Relationer – børn og voksne
- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole
Indlæring, hukommelse og amnestisk syndrom Anders Gade
Inspiration til reformarbejdet
Svar venligst på nedenstående spørgsmål, før du besvarer spørgsmålene om din hørelse Navn: Dato: Alder: Jeg bruger ét høreapparat (venstre øre) Jeg bruger.
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Hukommelsesleg Et program til træning af arbejdshukommelsen for
Program - ICDP International Childhood Development Program
Augustseminar 2014 Nyborg d. 14. august.
Slå lyden til, hvis du vil have præsentationen læst op
Læring, kommunikation og samarbejde
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Skoleparathed Sunds skole.
Hukommelsesleg Et program til træning af arbejdshukommelsen for
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
Jo mere man læser, jo tidligere bliver man en hurtig og sikker læser.
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
undersøgelse af hukommelse
Københavns Universitet
Københavns Universitet
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Patientundervisning 6. Session Unipolar depression Håndtering af kognitive vanskeligheder.
Svendborg Sløjfen Barnet I Centrum HVAD ER UDFORDRINGEN. Hvor vil du gerne hen. Udfordringer med et barn – børnegruppe – forældre – kollegaer.
ADHD Forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed. Diagnostiske kriterier – Kernesymptomer Opmærksomhed Hyperaktivitet Impulsivitet.
Video i Undervisningen Hvorfor anbefales dette supplement til undervisningen / uddannelsen ??
Historie & Baggrund Effectoread - 20 års erfaring med læsetræningskurser FrontRead er blevet til gennem et samarbejde mellem virksomhederne CadPeople og.
INSPIRIUS John Mejlgren Camilla Mejlgren. INSPIRIUS John Mejlgren Camilla Mejlgren.
Støjs indflydelse på børns indlæringsevne
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Præsentationens transcript:

Hukommelse og Opmærksomhed Oplæg for Specialklasse-Koordinator-gruppen Tjørring Skole d. 07.12.2006

Opmærksomhed ”Vær opmærksom!” Alle tre betydninger giver mening! Betyder det, at man skal koncentrere sig? Betyder det, at man skal vågne op? Betyder det, at man skal fokusere på noget bestemt? Alle tre betydninger giver mening! Man snakker om fokuseret opmærksomhed = selektiv opmærksomhed Man snakker om delt opmærksomhed

Fokuseret opmærksomhed Cocktail-party-fænomenet Fokuseret opmærksomhed virker som et filter Men det er kompliceret – hvad sker der, hvis man hører sit eget navn nævnt af nogle andre, mens man taler med en person? Vi kan reagere fysisk på noget vi ikke rigtig har hørt!

Fokuseret visuel opmærksomhed Man kan sammenligne fokuseret visuel opmærksomhed med et spotlys på en scene. Alt inden for et forholdsvis lille område ses tydeligt – men vi kan se mere! Distraktorer. Hvis vi leder efter en pige med langt, rødt hår, så er en pige med rødt (men kort) hår mere distraherende en blond eller mørk pige! Hvad med baggrunden for denne tekst? Neglekt – f.eks. venstresidig er ret almindeligt efter læsioner efter en blodprop.

Delt opmærksomhed En erfaren bilist kan køre og føre en samtale samtidigt Prøv at lave cirkler på bordet med højre pegefinger, samtidig med at du banker en fast rytme med den venstre Man kan cykle og tale i mobiltelefon, eller lave mad, læse lektier med sit barn og planlægge næste dag – MEN hvor går grænsen?

Delt opmærksomhed Man kan sige, at der er en bestemt mængde opmærksomhed til rådighed, som man kan fordele på forskellige ting. Hvis tingene er automatiserede kan man lave flere ting. Den holder nok ikke helt… MEN det er sikkert, at øvelse gør mester! Automatiserede handlinger glemmes let!

Attention Deficit Hyperactivity Disorder Deficits in Attention Opmærksomhedsforstyrrelser / forstyrrelser i opmærksomhedskontrol Attention Deficit Hyperactivity Disorder Deficits in Attention Motor activity & Perception Gade

Attention Deficit Hyperactivity Disorder Deficits in Attention, DSM-IV : Skandinavien: Deficits in Attention, Motor function, and Perception Hyper- Kinetic Disorder ICD-10 : Gade

ICD-10 og DSM-IV symptomkriterier for ADHD/HKD ICD-10 Opmærksomhed (>5) Impulsivitet (>0) Aktivitet (>2) DSM-IV Opmærksomhed (>5) Aktivitet – impulsivitet (>5) __________________________________________________________________ Svarer uden at tænke sig om Kan ikke vente på tur Afbryder eller blander sig Snakker for meget (ICD-10) Uopmærksom på detaljer Svært ved at fastholde opm. Hører ikke efter Færdiggør ikke Svært ved at organisere Undgår vedvarende anstrengelse Mister ting Forstyrres af ydre stimuli Er glemsom 4. Snakker for meget (DSM-IV) 5. Uro i hænder og fødder 6. Holder ikke sin plads 7. Farer omkring og klatrer 8. Kan ikke lege stille 9. Motorisk overaktivitet Gade

Automatisering og kontrol Gade

Kontrolleret processering - er nødvendig når opgaven kræver: 1) Hæmning af umiddelbare responser eller mediering af respons-konkurrence 2) Valg af det, som vi er dårlige til eller ikke helt forstår, og vanskelige ting 3) Planlægning og beslutningstagning 4) Fejlrettelser og/eller fejlfinding Gade

Og så over til Hukommelsesdelen Opmærksomheden kan ses som hukommelsens første trin!

Hukommelse Gennem tiden har der været forskellige teorier: John Locke: ”Tabula rasa” – den blanke tavle. Andre har lagt mere vægt på medfødte evner. Hukommelsen er med os over alt Cykle, dufte, ord, ansigter, finde vej, osv. Hukommelse er ikke én ting, men må opdeles for at give mening.

The principles of psychology * Primær hukommelse * Sekundær hukommelse William James (1890) The principles of psychology * Primær hukommelse * Sekundær hukommelse Primær hukommelse: den vedvarende bevidsthed (ikke blot flygtig som i sanse-efterbilleder) om noget oplevet efter stimulationen Sekundær hukommelse: den ”rigtige” hukommelse Gade

Hukommelse Oplæsning af eksempel fra Gade: s. 210 … og et andet eksempel s. 211 Stadieteorien har domineret de seneste 30 år. Sensorisk hukommelse (ét sekund) Korttidshukommelse (6-7 enheder – op til ét minut) Langtidshukommelse

Amnestisk syndrom = tab af episodisk hukommelse Klassiske tilfælde: HM (Scoville & Milner, 1957) Bilateral fjernelse af mesiale temporallapper Amnestisk syndrom = tab af episodisk hukommelse * anterograd hukommelsestab * variabel retrograd defekt Normal el. relativt bevaret: intelligens arbejdshukommelse procedural huk. betingning priming Gade

Hukommelse Stadie teorien kritiseres for at give en for mekanisk forklaring af korttidshukommelsen, og for at undervurdere betydningen af kognitiv bearbejdning af informationerne, i forhold til hvor godt de lagres i langtidshukommelsen. Der findes eksempler på at korttidshukommelsen er beskadiget, men at langtidshukommelsen fungerer!

Hukommelse Man ved, at hvis man ”arbejder” med indholdet af det, der skal huskes, så lagres informationerne bedre. Det hjælper at gentage dét man skal huske Det hjælper meget mere, at man forholder sig til indholdet af det, man skal huske.

Hukommelse Fra kun at tale om ”Korttidshukommelse” er det nu almindeligt at tale om ”arbejdshukommelse” Forskellen kan illustreres med ”Cifferspændvidde-delprøven” fra WISC Langtidshukommelsen opdeles i en ”deklarativ hukommelse” og en ”procedural hukommelse”

Hukommelse ”Deklarativ hukommelse”: Vi ved at…. ”Procedural hukommelse”: Vi ved, hvordan… (Denne hukommelse er vi i reglen ikke bevidste om) ”Episodisk hukommelse”: Oplæs s. 224n ”Semantisk hukommelse”: Vores mere almene viden om hvordan verden er indrettet og hænger sammen - ordforråd

milli- sekunder til minutter sekunder minutter til år Atkinson & Shiffrins Stadiemodel ca. 1960 Korttidslager (KTH) Kontrolprocesser: * repetition * kodning * beslutninger * genkaldelses- strategier Langtidslager (LTH) Input fra omverdenen Ultra- kort lang kort milli- sekunder til minutter sekunder minutter til år Sensoriske registre * visuelle * auditive Respons / output Gade

Opgave: Cifferspændvidde 1 5 2 8 6 6 1 8 4 3 5 3 9 4 1 8 7 2 4 8 5 6 8 1 2 9 3 5 6 4 7 3 9 1 2 8 9 4 3 7 6 2 5 8 7 2 8 1 9 6 5 3 6 2 9 4 1 5 3 2 7 9 4 9 6 8 Gade

Arbejdshukommelse Antagelse: specielt knyttet til frontallapperne Hvad bruges den til ? Central styreenhed ”centrale eksekutivfunktion” Gade

Klassifikation af hukommelse Langtidshukommelse Korttidshukommelse (Arbejdshukommelse) Deklarativ / bevidst Procedural / ubevidst * Motoriske og perceptuelle færdigh. * Regelindlæring * Klassisk betingning * Perceptuel og begrebsmæssig priming Episodisk hukommelse (anterograd og retrograd; Semantisk hukommelse verbal og visuel; emotionel og non-emotionel) Gade

Reys komplekse figur Gade

Er dette en hukommelsestest? Sig så mange dyrenavne, som du kan, på ét minut Sig så mange ord, som begynder på bogstavet S, som du kan, på ét minut …. Det var en afledning (3 minutter); - tegn figuren en gang mere, nu efter hukommelsen Gade

HUKOMMELSESKODNING Man husker som regel en begivenhed 1) når den opleves med udelt opmærksomhed , og 2) når opmærksomheden er rettet mod betydningen af denne begivenhed 3) når begivenheden vedrører én selv 4) når begivenheden berører emotionelt Gade

Hukommelse og genkaldelse Vi tager et eksempel: Hvad var det for et kunstværk, som gav stor diskussion før 50-årsdagen for d. 5. maj? Kan vi huske det i fri genkaldelse? 1. stikord: Kunstværket skulle følge kysten fra Skagen til den tyske grænse 2. stikord: Var det indpakning af tyske bunkers?, Var det en laser-stråle? Eller var det en ballon-installation? Det vi anvendte her var et ”Cue” – et stikord!

Hukommelse - genkaldelse Nogen gange kommer vi i tanke om ting, når vi er i en bestemt situation: Kontekstafhængig hukommelse Nogen gange har vi det lige på tungen Det kan være meget frustrerende. Vi oplever det som et hul i hukommelsen, men et ”aktivt” hul, der kan afvise forkerte svarforsøg. Vi har fat i noget, men ikke helt nok til en genkaldelse!

Hukommelse og Opmærksomhed Problemer med hukommelse og opmærksomhed giver vanskeligheder med at følge den almindelige undervisning. Hvis undervisningen går hen over hovedet på en elev, så stiger risikoen for uro! Elevens tro på egne evner og på eget værd har en tendens til at falde!!!!!

Hukommelse og opmærksomhed Kan det trænes? Der er udviklet et program: ”Hukommelses- og Opmærksomhedstræning” kaldet HOT Udgives af Dansk Psykologisk Forlag Til målgruppen: 8 til 16 år (to versioner 8-12 og 13-16) Et program – ikke for psykologer med for pædagoger og lærere Programmet varer 20 uger – 30 min. pr. dag (elev og ”træner”)

Mere HOT HOT-materialet består af Hvad træner HOT? 3.000 danske kroner Manual til vejlederen Instruktionsbog til ”træner” Opgaver og dagbogsblade til eleven Hvad træner HOT? Visuel og verbal hukommelse Fokuseret og delt opmærksomhed Fastholdelse af koncentration Strategier til opgaveløsning 3.000 danske kroner

Eksempel på træning af arbejdshukommelsen RoboMemo er et nyt interaktivt træningsprogram, udviklet i Sverige www.cogmed.com 30-45 min. pr. dag – 5 dage pr. uge i 5 uger Tilknyttet coach Internet-tilbagemelding 7.000 svenske kroner

Et andet eksempel Styrkelse af frontallappernes funktion Neuro-feedback Købes på timebasis (dyrt) Der kommer givetvis en masse ting i disse boldgader i fremtiden Snip snap snude…