Facilitering af videndeling i efteruddannelsesgruppen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sprogpakkens 6-dages kursus
Advertisements

Videnledelse som facilitering af menneskers samblomstring
Refleksion i kommunikationen
National konference for VUM superbrugere
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Nina Tange Aarhus Universitet
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Projekt “Det lærende møde”: Ide og resultater
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Mandag den 6. oktober 2008 VIP2 Jobpakkeambassadør kursus.
De næste 3 timer skal I Til gavn for jeres mission - beboerne
Energi- & Vandværkstedet
Facilitering af møder, der skaber værdi og mening
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Projekt 5 i 12 Laboratorium 9: 26. februar 2013 ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag” ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag”
Arbejdspladsudvikling
En bedre proces til videndeling på afdelingsmødet
Nye mødeformer til generalforsamlinger
Velkommen til Diplomuddannelsen i Ledelse
Landlivs seminar den 24.november 2012 Hvad er der brug for på landet: Nytænkning af landdistrikter? Alt det praktiske v. Mona Hvid
Vold og job Viden, inspiration og værktøjer : Velkommen 12.15: Hvad ved vi om vold og trusler? 12.50: Spil dig til en god dialog 13.20: Pause 13.35:
Innovation og iværksætteri
Supervision og faglig feedback
Darum skole 4. november 2013.
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Mødeledelse og deltagelse
Projektlederens rolle(r)
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Relationer – børn og voksne
Lean Netværk AAU.
Velkommen til Fællesskaber for Alle for Folkeoplysningsklubberne!
VEJLEDERUDDANNELSEN // AARHUS UNIVERSITET Modul 1, september 2007 Godmorgen… Velkommen til dag 3 på AUs vejlederuddannelse!
Vejledning i projektarbejde
18. April 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
1 Vejlednings- opgaven Tirsdag aften v. Adjunkt Martin Finderup Andersen.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Facilitering – et redskab til konstruktiv samfundsudvikling
ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
TEMA: KOMPETENCEVURDERING Målbeskrivelserne er ved at blive/er reviderede i alle specialer. Der lægges større vægt på kompetencevurdering Der lægges større.
- Dagtilbuddets Fællesskaber
Procesværktøjer.
Læring i et vejledningsperspektiv
Den anerkendende interviewform
Omgangstone og kollegialitet
1 Vejlednings- opgaven v. projektleder Martin Finderup Andersen.
Vejlederens kommunikation
VELKOMMEN At gå fra Individuel-grupper-kompetencer-udvikling-dynamik- roller-refleksion-ansvar-bevidsthed-selvindsigt-anerkendelse- selvværd-netværk-nye.
Refleksioner og opsamling ift. i går
INDSKRIVNINGSMØDE.
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Biblioteket som læringscenter
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Velkommen til Konference om rammeforsøgene: Studietid, Timepuljer og Studiefællesskaber 26. Februar 2013 Konference om rammeforsøg 26. februar
VidenDanmark VG Digitalisering og procesorientering 8. december 2014.
Program Erfagruppen d. 2. februar Velkommen og introduktion til ”moodygrafen” Forbrugerstyrelsen tegner deres ”moodygraf” Interview.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Akutafdelingen På vej mod DNV Oplæg til gruppearbejde: Hvad gør vi først? Hvad gør vi siden?
LP-MODELLEN Vejlednings-opgaven Tirsdag aften
Dinbundlinje.nu Tilbud om Kampagne Kick-off på jeres center.
Det hele startede med….. Ansættelse som midlertidig leder i en afdeling midt i forandring, forvirring og frustration pga. store organisatoriske omlægninger.
Dagens program – ugens program
TEMA 2014: KOMPETENCEVURDERING Målbeskrivelserne er ved at blive/er reviderede i alle specialer Der lægges større vægt på kompetencevurdering Der lægges.
Hvad gør vi sammen, når vi kommer hjem? DET FÆLLES BEDSTE – Næste-skridt-workshops søndag d. 24. april kl. 10 – 14 for dit lokalområde. Forslag til facilitering.
Kommunikation er svært Kommunikation er en syntese af information, meddelelse og forståelse.
Mødeledelse og deltagelse Nyremedicinsk Afdeling Y.
Instruktion til mødeledere
De pårørende i beslutningsrummet
Præsentationens transcript:

Facilitering af videndeling i efteruddannelsesgruppen DGE-Nord, Gruppeledertræf, Ålborg 12. maj 2011 kl. 9.00-15.30 Ib Ravn, lektor, Ph.D., DPU-Aarhus Universitet www.dpu.dk/fv

1. Dagens formål og program Formål: Hvordan deler man viden gennem oplæg og gruppediskussion på nye og lærende måder? Formiddag: At involvere gruppedeltagerne mere ved oplæg 12-12.45: Frokost Eftermiddag: At gennemføre en givende diskussion i gruppen 15.15: Slut Pauser ca. hver time

2. Oplæg Classic Som det er Ulemper 1 times forelæsning 30-40 min’s opmærksomhed Lytte og glo Passivt. Use it or lose it! Sp. i forelæserens univers ”Jeg vil også på!” De kloges kritiske diskurs (Var det så dårligt?) Plenumdiskussion Uorganiseret. Succes tilfældig

3. Tankpassermodellen

4. Et alternativ: Lærende møder Blah 1. Koncis præsentation ●●● 2. Aktiv fortolkning 3. Selvformulering 4. Videndeling og fællesskab 5. Kompetent facilitering

5. Designprincipperne (til egenlæsning) Koncist oplæg: Kort, skarpt, originalt. Drop Adam og Eva. Aktiv fortolkning: Der skal være processer, der hjælper deltagerne fordøje det hørte aktivt og forbinde det med deres egne erfaringer. Selvformulering: Gruppeleder skal give deltagerne mulighed for at fortælle om deres egne udfordringer, i grupper på to eller tre. Videndeling og fællesskab: Deltagerne skal hjælpes til at møde, opdage og bruge hinanden som inspirationskilder og ressourcer. Kompetent facilitering: Gruppeleder skal skabe en tryg og tillidsfuld atmosfære, hvor deltagerne har lyst til at deltage i de nye processer.

6. Teknikker retrospektivt Fortygning: Hvad tænker I om dagens emne? Kort oplæg, 20 min. Et langt oplæg knækkes midt over Det konstruktive åbningsspørgsmål Tavs refleksion med notering Summe med sidemand: formulere egne tanker og høre makkers Plenum: Først sample inspirationer, til fælles glæde Derefter spørgsmål og kommentarer, til uddybelse

7. Gruppeleders rolle under oplæg Lave aftale med oplægsholder, specielt vedr. længde Være vært for oplægsholder Introducere formelt (og evt. uformelt) Takke for oplægget. Stille konstruktivt spørgsmål til gruppen Sætte tavs refleksion og summe i gang Plukke inspirationer og invitere spørgsmål Være fremme, styre taletid og talerfølge Holde de travle tilbage, hjælpe de tavse frem Henvise ugode spørgsmål til pausen Afslutte debatten til tiden og takke oplægsholder igen

8. Fri diskussion Det kan gå godt Det kan gå skidt: Man vil ikke indrømme, man har problemer Man får gode råd, man ikke kan bruge Man forsvarer sig Man forsøger at overbevise hinanden

9. Facilitér samværet, så det bliver… Konstruktivt. Tal om fremtiden og hvad der kan opbygges Løsningsorienteret. Ikke hænge jer i problemer Lærende. Hvordan bliver vi klogere af det skete? Personligt. Dig, mig, i stedet for klinikken, afdelingen Anerkendende. Hæft jer ved det, I er gode til Trygt og rart. Lav en proces hvor I hjælper hinanden

10. Gruppemøde med ladebygning Generelt: Facilitator hører hvem har noget – til type A, B eller C En kollega fortæller i 3 minutter De andre taler ind i kredsen, og ikke til den, der er på – for hun noterer og lytter med pokeransigt eller ser ligefrem bort Facilitator styrer formen stramt I alt 5-20 min pr. stk.

11. Anna har en udfordring Anna fremlægger en aktuel udfordring hun har Gruppen byder ind med noget konstruktivt: - erfaringer - resurser - kontakter - ideer til forbedringer - anerkendelse: hvorfor udfordringen er spændende Anna lytter tavst, noterer og takker uden nogen afvisende kommentarer

12. Bo har en ting der lykkedes Bo fortæller om en nylig succes, han har haft. Gruppen byder ind: Hvilken specifik ting i denne historie var særligt inspirerende for mig? Facilitator takker af

13. Carla har noget der ikke lykkedes Carla fortæller om noget, der ikke lykkedes for hende – samt 1-3 ting, hun har lært af det Gruppen byder ind med: a. Sympati (”Det kender jeg godt”) b. Læringer (”Hvad jeg kan lære af det”) 3. Facilitator takker af

14. Resurser om facilitering af lærende møder Ib Ravn: Facilitering: Ledelse af møder der skaber værdi og mening. Hans Reitzel, 2011, 225 s., 232 kr. Steen Elsborg og Ib Ravn: Lærende møder og konferencer i praksis. People’s Press, 2006, 89 s., 149 kr. Artikler om lærende møder og facilitering af Ib Ravn, bl.a. ”Brug møder til videndeling” og ”Bedre møder gennem facilitering” (google). Forskningsgruppen ”Facilitering af videnprocesser” på DPU: www.dpu.dk/fv. Masser af information om lærende møder, facilitering, konferencer, videndeling osv.