Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Projekt “Det lærende møde”: Ide og resultater

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Projekt “Det lærende møde”: Ide og resultater"— Præsentationens transcript:

1 Projekt “Det lærende møde”: Ide og resultater
Ib Ravn, lektor, Learning Lab Denmark Danmarks Pædagogiske Universitet Maj 2006

2 1. Projektets gang Inspiration fra “Fremtidens mødekoncept”
Forsknings- og udviklingsprojekt Radisson SAS, Hotel Legoland, Odense Congress Center, Nyborg Strand, Danske Bank 30 møder og konferencer gjort mere lærende gennem facilitering og teknikker Vi målte effekten: Hvad virker?

3 2. Projektets ide Traditionelle konferencer er massiv envejs-kommunikation Er mennesker tomme beholdere? Nej: Vi har potentialer der skal udfoldes. Vi vil inspireres og blomstre op sammen. Konferencer kunne være fora for samblomstring

4 3. Designprincipper for lærende møder
Koncise oplæg: Få, korte, skarpe Aktiv fortolkning: Processer skal hjælpe delta-gerne fordøje det hørte aktivt Selvformulering: Deltagerne skal på med deres egne projekter Videndeling og netværk: Deltagerne skal hjæl-pes til at møde hinanden Ny: Facilitering: Nye læringsaktiviteter forud-sætter kyndig og tryghedsskabende facilitator

5 4. Eksempler på møder i projektet
Åben “kursus”-konference for professionelle Introduktionsdag for 100 nye medarbejdere Regional kundekonference i banken Årsmøde i idrætsforening Orienteringsmøde for 200 ansatte i koncernen Lægekongres om elektronisk patientjournal

6 5. Teknikker vi afprøvede
Opvarmning: Hilse på, Kollegaskilsmisse, Facilitator hygger, Frokost i små grupper Fordøje oplæg: Knæk oplægget over, Oplæg som interview, Spørgekort, Papirrefleksion, Minimøder (summe) Grupper: Deltagerne styrer taleren, Gruppe-arbejde med instruks, Café, Brug input til egne projekter, To gratis konsulenter Plenum: Plukke, Bundte spørgsmål, Talerbord

7 6. Resultater og erfaringer, overordnet
Meget svært at rekruttere mødearrangører Vi kom primært igennem med små ændringer De gav til gengæld god effekt Generelt var 60-70% af mødedeltagerne glade for de nye tiltag 5-10% var ofte decideret utilfredse - vil hellere lytte til oplæg. “Den professionelle biograf” Arrangører og værter generelt stærkt tilfredse

8 7. Særlige erfaringer Minimøder (summe) næsten altid gode
Skal indledes med konstruktivt spørgsmål Der skal være progression og afveksling Facilitator skal varme folk op, holde i hånd og tro på teknikkerne Talerbord er billig og gir stor effekt for nogle få Pauser skal være læringsfri: 10 min/time

9 8. Hvilke deltagere er glade for lærende møder?
Dem der er vant til videndeling hjemmefra Dem der går til mange konferencer Ekstroverte, folk i bløde fag Når de kender mange andre på konferencen Når konferencegebyret ikke er for højt (“Jeg har betalt for ekspertviden!”) Når der er lille vidensforskel podium-til-sal

10 9. Et par fiaskoer Komplekse og krævende videndelingsprocesser
Videnbørsen på en “kursus”konference: flop To gratis konsulenter: tre delvise flop Årsager: Trold op af æske. Tillid ikke skabt. Utilstræk-kelig information på forhånd. Lige før middag. Når ting er frivillige, vælges det ukendte fra.

11 10. Litteratur om projektet
Steen Elsborg og Ib Ravn: Lærende møder og konferencer i praksis. People’s Press, 89 sider. Ib Ravn: Transformative Theory in Social Research: The Case of the Learning Conference (om projektets forskningsmetode, 24 s.) Ib Ravn og Steen Elsborg: Creating Learning at Conferences Through Participant Involvement (resultater, under udarb., ca. 20 s.) Ib Ravn: The Learning Conference (13 s., en smagsprøve) Ib Ravn: The Learning Meeting (kort artikel på: Bogen fås i boghandelen og artiklerne på


Download ppt "Projekt “Det lærende møde”: Ide og resultater"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google