Kursus i dansk Hvad er taskundervisning?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Workshop Cooperative learning
Advertisements

Aleksander Stii Stud.merc.fil. Forskningsassistent CVL, CBS
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Kundebetjening Opgave med salgstrappen.
Faglig læsning i naturfagene
Hjemmeopgaven i arbejdsmiljøuddannelsen
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
KIE-modellen på museum
Åbent bord Den Kreative Platform
Sprogpakken Tosprogede.
Struktur: ”Quiz og byt”
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Workshop almene boligdage
Energi- & Vandværkstedet
Taskbaseret sprogundervisning
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Arbejdspladsudvikling
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Grammatik hvorfor og hvordan?
Social kapital, fair proces og upopulære forandringer
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Kvantitative metoder
Dansk med it © Duncker & Ruus DIT-systemet Dansk med it Generel præsentation for studerende Dorthe Duncker og Hanne Ruus Institut for Nordiske Studier.
Strategier Kommunikationsstrategier Forståelsesstrategier
Inquiry based science education
Elevaktiverende undervisning
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Ord – ord - ord Else Brink Nielsen 7. Maj David Nunan Without grammer you can say very little, but without words you can say nothing.
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Procesværktøjer.
Undervisningsforløb i 8. klasse.
Omgangstone og kollegialitet
Kommunikativ sprogfærdighed
VISL – begrænsninger og styrker
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Gruppeudviklingssamtaler
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Narrativitet i specialpædagogisk skolepraksis
Digital skriftlig- og mundtlighed
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Eventyrforløb 8.a½ Præsentation af forløb Gennemgang af genretræk
Sæt jer ikke for godt til rette! I vil blive flyttet rundt på…
Før vi begynder: Rød tråd Affaldstema –Parallelt med erfaringer Hvad skal vores produkt være? Hvad forventer du at få ud af dette forløb? –Noget du særligt.
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Samarbejde og kommunikation på en arbejdsplads
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Tasks.
Konference om mundtlige prøver PRØV! Et program til de mundtlige prøver.
Sprogbaseret læring i naturfag
Fagdidaktik i sprogfag – lingvistisk kompetence Viden og færdigheder ift. Udtale, stavemåder, morfologi og syntaks (sætningsdannelse) samt ordforråd. Deklarativ.
Sproglig opmærksomhed & sproglig bevidsthed. Forudsætninger for at lære sprog Input - en forudsætning for at kunne finde mønstre og for at have noget.
Flemming B. Olsen, Tornbjerg 1 Lektier - i ny didaktisk belysning.
FØR LÆSNINGEN 1. 3 faser - fagets tekster  Før læsningen  Under læsningen  Efter læsningen 2.
S YNKRON VIRTUEL UNDERVISNING. H VORFOR MSN. Let tilgængeligt chat program, gratis Elever bruger / kender det. Mulighed for kamera, lyd. Mulighed for.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Kommunikation Modul A.
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Innovation.
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Præsentationens transcript:

Kursus i dansk 05.02.2007 Hvad er taskundervisning? Hvilke tasktyper kan jeg bruge i min undervisning? Praktiske eksempler og diskussion Taskforløb – det handler ikke kun om opgaver! Task og sprogtilegnelse Task eller PPP-undervisning? Litteratur

Hvad er taskundervisning? I bogen A framework for task-based learning definerer Jane Willis tasken som: a goal-oriented communicative activity with a specific outcome, where the emphasis is on exchanging meanings, not producing specific language forms (s.36) en målrettet kommunikativ aktivitet med et bestemt resultat, hvor fokus er på at udveksle indhold, ikke på at producere bestemte sproglige former.

Kriterier for tasks Står man med en opgave og tænker: skaber denne opgave en god kommunikation kan man fx spørge: Er der tale om envejs- eller tovejskommunikation? Har eleven grund til at tale? Har eleven grund til at lytte? Er opgaven åben eller lukket?

Hvilke task-typer kan jeg bruge i min undervisning? Her følger tre kategorier af kommunikative opgaver 1. Problemløsningsopgaver 2. Holdningskløftopgaver 3. Sociale interaktionsopgaver

1. Problemløsningsopgaver Problemløsningsopgaver er lukkede opgaver, dvs. der er kun én løsning. Informationskløftopgave: samtalepartnerne skal give hinanden nogle oplysninger som er nødvendige for at udfylde et kort, et skema, finde vej via et kort eller lignende. Dvs. den ene elev har nogle oplysninger som den anden mangler – og omvendt. Pusleopgaver: fx et digt, en brochure, en kort tekst eller billedserie er klippet i stykker og skal gendannes Kategoriseringsopgaver: eleverne skal sortere eller rubricere forskellige oplysninger for at sammenligne og kategorisere dem. Fx ord for tøj, madvarer eller dyr.

2. Holdningskløftopgaver er argumenterende opgaver: Meningsudveksling: par- eller klassediskussioner for og imod forskellige emner fx unge og alkohol, sengetider, konfirmation, skoleuniformer osv. Ikke alle er her ”tvunget” til at ytre sig. Motivationen afhænger af elevernes egne interesser. Beslutningstagen: Her skal eleverne i grupper beslutte sig for noget. Fx hvor de skal rejse hen på ferie, hvornår og hvordan ud fra brochurer med rejsemål. Eller de skal arrangere en biograftur eller en fest: Hvad skal der ske? Måske skal de i fællesskab købe ind til ti personer.

3. Sociale interaktionsopgaver er rollespil hvor eleverne improviserer nogle forskellige situationer: jobsamtale, telefonsamtale, cafébesøg, interview. Der er ikke noget bestemt resultat, men eleverne får mulighed for at øve samtale i praksis med gambitter og turtagning osv. Rollespil er også gode når man arbejder med og skal bearbejde et eventyr eller en fortælling.

Praktiske eksempler 1A Informationskløftopgave: På stranden 1B Pusleopgave: Bio-dage 1C Kategoriseringsopgave: tøj/transport/dyr/mad 2A Meningsudvekslingsopgave: Laura/alkoholvaner 2B Beslutningstagen: Klasseudflugt 3 Rollespil: Jobsamtale

Taskforløb – det handler ikke kun om opgaver! FØRTASK : indeholder forberedelse af eleverne til selve tasken. Læreren skal klarlægge elevernes forståelse af emnet og forberede dem indholdsmæssigt, ordforråds- mæssigt og sprogligt. TASKFASE: Planlægning, gennemførelse, fremlæggelse af den kommunikative opgave EFTERTASK : indeholder en sproglig bearbejdning. Ideen er at arbejdet med det sproglige kommer ud af det indholdsmæssige arbejde. I fokus kan fx være: brug af præpositioner, nutid og datidsformer, hvornår bruges ’når’ og ’da’, rækkefølgen af ord, udtalevanskeligheder

Task og sprogtilegnelse Taskundervisningens syn på sprogtilegnelse er at sprogtilegnelse i høj grad er en kognitiv og interaktionel proces. Dvs. at de input eleverne modtager, er at betragte Som informationer der bearbejdes mentalt i elevens hjerne. Eleven skal have mulighed for at danne sine egne hypoteser om sproget og at afprøve disse hypoteser. Dvs. Par-opgaver hvor eleverne taler med hinanden og løser opgaver sammen, øger chancen for at ord og vendinger tilegnes.

Sprogtilegnelse fortsat… Fra input til intake kræver at eleven retter sin opmærksomhed mod sproget. Input er ikke nok. Det skal bearbejdes! (Rod Ellis) Fra lagring i korttidshukommelsen til langtidshukommelsen: Stort/hyppigt input Variation i præsentationsformer Dybden i den kognitive bearbejdning (Birgit Henriksen)

Task eller PPP-undervisning? Et behavioristisk syn på sprogtilegnelse Taskforløbet er et opgør med den undervisning hvor man først (1) præsenterer en sproglig form (fx et hus, huset, flere huse, alle husene) og /eller en Sproghandling og dernæst (2) praktiseres denne gennem øvelser (drills) og endelig (3) i mere fri form, fx rollespil, skal eleverne producere sprog med de indlærte former. Denne model kaldes ofte PPPmodellen: Presentation, Practice, Production.

Litteratur Jane Willis: A framework for taskbased learning Michael Svendsen Pedersen: Task force – et bud på kommunikativ undervisning, Sprogforum, 20, 2001 http://inet.dpb.dpu.dk/infodok/sprogforum/spr20/msp.html Birgit Henriksen: Mundtlighed, Sprogforum nr. 14, 1999 http://inet.dpb.dpu.dk/infodok/sprogforum/spr14/henriks.html Pedersen og Jensen: Dictogloss i undervisningen, Sprogforum 30 http://inet.dpb.dpu.dk/infodok/sprogforum