Opsamling på fundraising workshop

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Foreningsudviklingstesten
Advertisements

[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Nye samarbejdspartnere – nye udfordringer
Hvilken forskel skaber mest værdi for brugerne?
De næste 3 timer skal I Til gavn for jeres mission - beboerne
Præsentation af den nye folkeoplysningspolitik-guide Trine Bendix Knudsen Sekretariatsleder Dansk Folkeoplysnings Samråd (DFS)
Økonomien i det boligsociale arbejde Bo Andersen Konsulent Boligsocial Funktion.
©Jenny Bohr – Til underviserne At arbejde med mål kan være udfordrende for voksne med ADHD, og selvom du tilrettelægger arbejdet med vægt.
Arbejdspladsudvikling
Fundraising Jakob Ugelvig Christiansen
©Jenny Bohr – Til underviserne Denne kursusgang er planlagt som den første. Den skal bruges til introduktion og præsentation. Det er meningen.
Medborgerskab – på sporet
INFORMATIONSFORMIDLING KRÆVER EN PLAN SKANKOMP VIBORG LOUNGE TIRSDAG DEN 5. OKTOBER 2010.
Præsentationsskabelon til Forpremiere 26. februar 2013 UDFYLD KONCEPTNAVN.
Udviklingsplaner Sønderborg
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Den gode ansøgning Til LAG Himmerland
Evaluering af ”Røgfrihed for alle”
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
Projektlederens rolle(r)
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Eksamen i KS -praktiske og gode råd samt eksempler på eksamensbilag
KORINTH I.F. MULTIBANE.
Inklusion i teori og praksis Inddragelse af studerende i FoU projekter
Intern kommunikation PR og presse
Den anerkendende interviewform
Kvalitet (Excellence) Effekt, merværdi (Impact )
Vejlederens kommunikation
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Refleksioner og opsamling ift. i går
KULTUR FOR ALLE. Hovedbudskaber I: ”Ikke brug for flere kulturinstitutioner!”
State of the union INDKØB INFRASTRUKTUR FORMIDLING UDVIKLING.
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Landsbyggefonden – nye krav og procedurer
INNOVATIONSFORUM # 2 VIDENSFORMER OG VIDENSKILDER.
Lokale grønne partnerskaber
Fundraising Hvor svært kan det være? Temadag: Fundraising og biblioteksudvikling – europæiske perspektiver Vejle 11. november 2014 København 12. november.
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Akutafdelingen På vej mod DNV Oplæg til gruppearbejde: Hvad gør vi først? Hvad gør vi siden?
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Business cases.
Dette er starten på et lille slideshow, der kan præsenteres på minutter. Slideshowet bygger alene på de materialer, der er udleveret i ’Pårørende-kittet’
Gode råd til fundraising
Kom godt i gang med dit EU- projekt. Step 1: Lav en projektskitse Step 2: Undersøg støttemulighederne Step 3: Læs program-dokumenterne +tidl. støttede.
Workshop Udpeg en bordformand, der kan fremlægge jeres holdninger i plenum Diskuter følgende spørgsmål: Hvad synes I om muligheden for et frivilligcenter.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Elevguide Innovations-brobygnings-opgave
SUF - gevinstrealisering
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
1. kontaktmøde Velkommen til Workshop om afkodning af jobopslag og telefonisk kontakt Hils på hinanden  Husk at bestille drikkevarer Præsentér dig.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Fundraising i Propa Inspiration til en fremtid med flere indtægter til projekter og aktiviteter I udgaven af Propa Nyt vil.
Elevguide Innovations-brobygnings-opgave (IBO)
Fra anledning til udvikling
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Opsamling på fundraising workshop 28. august 2013

Kære deltagere i fundraising workshoppen… …tak for sidst til et godt arrangement i skønne omgivelser. Vi håber, I fik ny inspiration til jeres arbejde med fundraising, at I fik input til udvikling af jeres spændende projekter og fik udvidet jeres netværk. PrimusMotor, Bigum Consult og Hotel Vejle Fjord takker for jeres deltagelse. Vi glæder os til at følge jer og jeres projekter fremover – udefra, indefra eller fra sidelinjen. På de næste sider finder I slides fra de to oplæg, eksempler på cases og evaluering af dagen.

Fondsansøgninger – penge til projekter

Fondsstrategi – Hands on Forarbejde Hvem? Hvornår? Hvordan? OBS Fundraisinghåndbog FUNDRAISING ER ET HÅNDVÆRK, DER KRÆVER EN STOR INDSATS OG FOKUS

Forarbejde Hvad vil jeg? Individuelt projekt/samarbejdsprojekt? Stort/lille projekt? Er det forskning, undervisning/uddannelse, udviklings-, demonstrations- og/eller formidlingsprojekt? Er emnet for bredt eller for snævert? Hvad skal min rolle være?

Forarbejde Hvem vil betale? Fondsstrategi: En enkelt bidragsyder eller mange små? Hvad har I selv af midler at byde ind med? Lav en bred søgning og vælg de vigtigste ud: Undgå at spilde din tid Prioritér kvalitet frem for kvantitet Beslut dig helhjertet – det tager tid at søge – især også ved mange fonde 6

Projektansøgning Lobbyarbejde Intern opbakning Projekt-ansøgning Versioneret minibeskrivelse Dialog/møder med relevante fonde c) Få en ven i fonden = din gatekeeper Evt. interviews af relevante brugere Workshop med idé-generering Partnerskaber med relevante brugere – tænk utraditionelt d) Nedsæt evt. en styregruppe med partnerne – tænk taktisk a) Tvivl om evt. punkter: ring til ”din ven”. Begrænset og ikke op til deadline Indsend formalia og send projektmappe med post. Evt. personlig aflevering. Bilag med interesse-tilkendegivelser mm.

Hvem? .. kan søge om midler? … kan man søge hos? Foreninger, virksomheder (off/privat) og private Partnerskaber og samarbejder mellem aktører … kan man søge hos? Flere tusinde fonde i Danmark (offentlige og private) Både kendte og ukendte fonde Forskellige formål, beløbsstørrelser og interesser Husk at en del af fondene taler sammen…

Hvornår Start i GOD tid …skal man søge? Faste og løbende ansøgningsfrister. Se den enkelte fond. 2-4 mdr. behandlingstid. Gerne tidlig kontakt til og inddragelse af fond. MINIPROJEKTBESKRIVELSE Start i GOD tid

Hvad kigger fondene på? Demonstrationsværdi, hvad kan andre lære af det?? Nytænkende, er der lavet andre lignende projekter? Partnerskaber – viden og praksis, hvem kan man involvere? Synlige effekter, hvad kommer der ud af det? Mange skal helst have glæde af støtten – stor og bred målgruppe. Driften – hvem skal drifte det og hvordan?

Hvor kommer alle de gode idéer fra? Tilstødende muligheder.... Hvem sidder ved siden af dig? ………………………………………………………………………………….. Anderledes netværk.... Antropologer, kommuner, iværksættere, borgere Intuition og fornemmelse.... Ulogisk Ved at tage en risiko.... JUST DO IT Tænke ud af boxen... Tænke på løsninger, der måske ikke først var planen Inspiration ... Inspiration fra andre brancher

Case: PULSPARKEN…

Eksempel på associationstænkning

Eksempel på en ny idé opstået i forbindelse med associationstænkning og borgerinputs Projektdesign Kvalitativ analyse Organisering af de 3 pulszoner Idéudvikling og visualisering Konceptualisering og ansøgning Arkitekter modner og konkretiserer med styregruppe

Hvordan … kontakter og inddrager man fonden? Fonde har medarbejdere, der sagsbehandler og klargør ansøgninger til fondsbestyrelsen. Disse medarbejdere har derfor værdifuld faglig viden, du kan og bør bruge. Desk research, lav en fondsstrategi, udvælg de mest relevante Tag telefonisk kontakt Fremsend minibeskrivelse af projekt. Så konkret som muligt Aftal et evt. møde med medarbejder ANERKEND og BRUG den viden/de input, medarbejderen giver.

Hvordan ….sikrer man opbakning til projektet? Tænk partnerskaber – gerne utraditionelle (WIN-WIN) Brugerdrevet innovation Inddrag brugerne: skab interesse og ejerskab; afdæk idéer, ressourcer og kompetencer – Brugerinddragelse i udviklings-, etablerings- og driftsfasen Nedsæt evt. en styregruppe/arbejdsgruppe

Et eksempel på partnerskaber

Hvem taler vi til ved fondene?

Hvem taler vi til? ”Gatekeepere” (fagspecialister) En sekretær Bestyrelsen – check hvem de er.. måske kender du nogen, der kender nogen… HUSK, at det nok ikke er den eneste gang, du skal søge ved fonden….Vær ydmyg og taknemmelig

Hvordan .. anvender man interessetilkendegivelser? Udform skabelon – og versioner. ” XXX vil med denne interessetilkendegivelse gerne bekræfte sin fulde opbakning til projekt XXX” .. afleverer man ansøgningen? Gerne både elektronisk og papirformat Digitale formularer Send projektmappen Evt. personlig aflevering

OBS! Vær GRUNDIG. Fejl og glemte udfyldninger kan betyde afslag. Husk at VINKLE hver eneste ansøgning. Projekttitlen og en grafisk IDENTITET er vigtig. Hvordan DIFFERENTIERER dette projekt sig fra andre projekter – de modtager mange ansøgninger! Før en logbog over, hvem du har talt med! Uchecket, hvis du ikke kan huske det. KONKURRENCEN ER HÅRD – OG MANGE FÅR AFSLAG. HUSK IKKE AT LADE DIG SLÅ UD – OP PÅ HESTEN IGEN!

Den målrettede ansøgning Oplæg ved Marianne Bigum 28. august 2013

De private fonde i DK Statistik: Ca 1200 private fonde i DK, Landsdækkende Lokale puljer, fx Trygfonden og Nordea-fonden Ca. 40 fonde uddelte i 2011 ca. 6,7 mia.kr. – det samlede uddelingsniveau er stigende. Fondene ser sig i stigende grad som forandringsagenter og får på den måde indflydelse på offentlige prioriteringer – katalytisk filantropi

Fondenes bidrag til forskning Fondenes uddelinger til grundforskning, anvendt forskning og udvikling. Perioden 2009 – 2011: 5,6 mia.kr. Forskning er også almennytte. Stigende fokus på, hvordan forskningsresultaterne bliver sat i anvendelse – her kan fondene stille klare krav og dermed drive en udvikling. Lokale projekter kan være med i interventioner eller bruge forskerne til evaluering.

Faldende bevillings % =

Hvad er fondene optagede af? Temaer: Kultur Sundhed og sygdom Natur Motion og idræt Tryghed og sikkerhed Trivsel Energi og klima og meget andet Målgrupper Børn og unge Ældre Socialt udsatte Virkemidler Forskning Store projekter Lokale projekter Brugerinvolvering Socialøkonomisk udvikling

Hvad går fondene efter? Projektet skal være Ambitiøst Forskel på fonde De nytænkende De lidt konservative De sjove De sociale Projektet skal være Ambitiøst Resultatorienteret Nyskabende Metodeudviklende Demoprojekter Fremtidsorienteret

Hvad brænder I for? Begge udgangspunkter er ok, men …. Projekters opståen: Det her projekt er tæt på vores kernemålsætning og det brænder vi for ” Vi har brug for eksterne midler, så vi vil gerne finde på et fedt projekt ” Begge udgangspunkter er ok, men …. De ekstern midler skal understøtte strategien og kernemålsætningen for din forening/institution.

Den gyldne cirkel WHY: Hvorfor vil vi dette? Visionen – det store perspektiv. HOW: Hvordan vil vi gøre det? Målgrupper og metoder WHAT: Hvad vil vi gøre? Indsatser og forventede resultater WHAT HOW WHY

Sammenhæng mellem WHY og WHAT Er visionen reelt en vision – eller er det reelt en målsætning eller et forventet resultat? Er det beskrevet hvilke resultater man står med, når projektet er gennemført? Og på den lange bane: Har ansøger et realistisk overblik over, hvad projektet kan føre til? Og en implementeringsplan? Vigtigt med en underbygget og troværdig argumentation – inddrag gerne udtalelser fra anerkendte mennesker/institutioner Søg ind til kernen af jeres projekt og formuler jer derfra

Ansøgningsprocessen Projektide Dialog med samarbejdspartnere Dialog med relevante fonde Mini projektbeskrivelse Kvalificeringsproces Endelig ansøgning Finansiering Gennemføre projektet Statusrapporter og evaluering

Afsøgning af fondsmuligheder Fondsdatabaser Legathåndbogen WWW – gode søgeord EU – ikke så svært endda Hvis du arbejder på den lange bane kan du med dit gode projekt påvirke funding muligheder gennem spørgsmål, møder og lobby. Vær ydmyg, og vid at DU kommer fra virkeligheden.

Den sikre ansøgningsskabelon (1) Titel Vælg en kort titel, der identificerer projektets formål også for udenforstående. 2. Resumé Kort og konkret om vision, formål og forventede resultater, målgruppe. Start fx med ”Der søges støtte til….” 3. Vision, formål og forventede resultater  WHY? Og hvad opnår vi? 4. Målgruppe(r) 5. Baggrund Perspektivering af problemstilling. Skabelon med uddybende spørgsmål på bordene.

Den sikre ansøgningsskabelon (2) 6. Projektets indhold, hovedaktiviteter og arbejdsmetode WHAT? og HOW? 7. Formidlingsaktiviteter Hvordan vil du fortælle omverdenen om projektet? 8. Præsentation af ansøgeren Og ansøgers baggrund for at drive projektet. 9. Organisering og samarbejdspartnere Få de rigtig partnere med, så projektet har max troværdighed. Nedsæt brugergruppe, rådgivningsudvalg eller hvad der løfter projektet til en højere kvalitet.

Den sikre ansøgningsskabelon (3) 10. Evaluering og dokumentation Hvordan er projektet forløbet? Har I opnået de resultater, som I forventede? Forskellige evalueringstyper. 11. Forankring af initiativet og dets resultater (inkl. langsigtede effekter) Hvad sker der når projektet udløber? 12. Tidsplan Opsæt hovedmilepæle med sammenhæng til budget. 13. Risici Vær bevidst om projektets udfordringer. Det styrker din projektplan. 14. Økonomi Budget, medfinansiering (egne timer, materialer osv.).

Ansøgningen – de formelle krav Kontaktoplysninger og cvr-nummer Ansøgningsformat – elektronisk eller papir Læselig og uden stavefejl Dansk/engelsk, tjek sprogkrav Bilag – udvælg, saml og nummerer Adressér til den rigtige fond

Det sikre afslag Gå for sent i gang med ansøgningen Undlad at læse fondens hjemmeside Søg udenfor fondens støtteområder Skriv en upræcis, uklar eller svært forståelig ansøgning, hvor du ikke følger skabelonen Lav stavefejl og glem bilag For stort eller lille budget Ring ofte eller aldrig til sagsbehandleren

Gode råd til dialogen med fonden Vid hvad I kan, og hvad I vil med jeres projekt Ring først, når du kan forklare din idé og dit ”WHY” kort og klart Tilbyd at sende projektresume, max 2 sider Måske er der tid til et møde – vær forberedt og fleksibel Lyt til de spørgsmål, der bliver stillet – hvis du ikke kan vinkle projektet i den retning de peger, så sig tak for input og find en anden pulje Fortsæt dialog og svar hurtigt på uddybende spørgsmål. Rigtig irriterende spørgsmål er som regel et godt tegn

Godt projekt – god arbejdslyst! Bevar optimismen og ejerskabet til dit projekt!

Kommentarer fra deltagerne onsdag d. 28. august 2013 Kommentarer fra deltagerne Fine, præcise og brugbare oplæg. Ærgerligt, at vi startede for sent, så tidsplanen skred. God dag, gode input, gode værktøjer, godt indlæg, gode netværksmulig-heder – godt gået. Godt at få Mariannes vinkel, godt valg af kursussted, dejligt at komme ud. En time ekstra ville være fint, så ferniseringen kom med.” Gode tips og tilgængelige råd. Alt i alt super på det faglige. For meget Vejlefjord-reklame . Fedt med Do’s & Dont’s gennemgang og den personlige feedback. Fik mere, end jeg forventede. Alt i alt skønt. Tak for jeres dejlige stil. For lidt tid til gruppearbejde, men helt ok, komforten fik plads i stedet.

Hos Bigum Consult får du hjælp til projektcoaching, fondsstrategi, projektskitse, ansøgning, dialog med fondene….. at lande og igangsætte projektet Se detaljer på www.bigumconsult.dk Større succes med projektfunding - gavner flere mennesker

Greve Erhvervscenter Korskildelund 6 2670 Greve T +45 4058 4411 marianne@bigumconsult.dk www.bigumconsult.dk

Det kan vi hjælpe med i PrimusMotor… Fundraising kan være en jungle – der findes mange forskellige fonde med hver deres formål og strategi. Antallet af ansøgninger som fondene modtager er stærkt stigende – så konkurrencen er hård. Hos PrimusMotor tilbyder vi at assistere jer med hele eller dele af fundraisingarbejdet. Fondsresearch – vi læser jeres projektmateriale og udarbejder en oversigt over relevante fonde samt deres formål og deadline. Projektudvikling og fondsstrategi – vi hjælper jer til at udvikle og modne jeres projekt, så det bliver interessant for fonde at støtte. Derefter udarbejder vi en strategi for hele jeres fundraising-indsats og sammensætter det miks af fonde, det vil være relevant at søge til forskellige dele af projektet. I strategien viser vi jer hvordan, I vinkler jeres projekt ift. de udvalgte fonde. Fondsansøgning – vi tager kontakt til fonde og laver ”indsalgsarbejdet”. Derefter skriver vi ansøgningen til fonden og forestår alt praktisk arbejde med at samle bilag og udarbejde budgetter. Undervisning og sidemandsoplæring – vi er sparringspartnere, guider og vejledere, hvis I selv ønsker at arbejde med fundraising og udarbejde ansøgninger. Der er mange måder vi kan samarbejde på omkring fundraising, og vi kan tilpasse det præcist efter jeres ønsker.

PrimusMotor ApS Kildebjerg Erhvervspark Rugaardsvej 5 DK – 8680 Ry Tlf: 8230 7000 hello@primus-motor.com www.primus-motor.com