Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
1
Business cases
2
Vækst Langt størstedelen af alle virksomheder og organisationer har et ønske om at vokse.
3
Private virksomheder I private virksomheder har ejerne et ønske om profitmaksimering. Typisk fokuseres der på volumen og omkostninger Direktører, mellemledere og medarbejdere bedømmes på opnåelse mål der til formål at øge profitten.
4
Offentlige organisationer
I offentlige organisationer har man et ønske om nyttemaksimering. Typisk fokuseres der på volumen og omkostninger Direktører, mellemledere og medarbejdere bedømmes på opnåelse mål der til formål at øge nytten.
5
Så mange muligheder – hvad/hvordan skal man vælge?
6
Hvad så med min idé?
7
Hvad er en business case?
En business case er et dokument, som redegør for de forhold, der motiverer behovet for at foretage ændringer i en virksomhed. Det kan f.eks. være organisationsændringer, strategiændringer eller indførelse af ny teknologi. En business case argumenterer for, hvorfor de angivne ændringer eller kommende projekter skal implementeres.
8
Idefase – Business case. Vurdering af forretningspotentialet
Innovationsmodellen Igangsættelse - forretningsplan Løsningsfase – Business case – go/no go
9
En business case er relevant fordi den:
Fungerer som styringsværktøj for udviklingen af en forretningsidé. Beskriver kundeværdi og det forventede marked for konceptidéen. Beskriver hvordan man vil tjene penge eller øge brugertilfredsheden på en koncept- eller forretningsidé, og hjælper derfor med at overbevise ledelse og investorer.
10
Mange former for metoder:
Det kan være svært at få et samlet overblik over modeller og metoder, da virksomhedernes cases sjældent offentligøres. Herudover har næsten hvert eneste konsulentvirksomheden der egne modeller. Prince2
11
9 faser – tjekliste Procesmodel for anskaffelse, evaluering, implementering og vurdering af ny teknologi Profiling – afsøgning efter nye teknologier Krav til teknologien – hvilke krav har virksomheden mht. Konkurrence/nytte Find en teknisk løsning – er den ønskede teknologi tilstede eller mere omfattende afsøgning Opbygning af business case – klarlæggelse af sammenhænge mellem teknologiens muligheder og virksomhedens behov. Her kan bla. anvendes strategimodeller
12
9 faser – tjekliste Procesmodel for anskaffelse, evaluering, implementering og vurdering af ny teknologi Valg af kilder – hvad skal anskaffes, hvorfra og evt. alliancer og partnerskaber. Test af teknologien – er den klar til brug eller gennem test bringes frem til at kunne implementeres. Bekræftelse af business casen – uddybning af trin 4. Investeringsteori, markedssituation og konkurrenceforhold. Implementering – sker når business casen er godkendt. Implementeringsplan, test og overlevering til drift. Vurdering efter investering – forankring af erfaringer.
13
Elementer der går igen i business cases
Meget vigtigt Executive Summery Problemformulering Projektbeskrivelse Beskrivelse af løsning Alternative løsninger Cost-benefit Tidsforløbs Risici Konklusion og anbefaling
14
Interessenter i en business case
15
Grafisk visning af Business casen i processen
16
Hvornår skal man bruge business cases?
Læs artiklen ”Glem business case – bruge mavefornemmelsen i stedet” Diskuter i grupper hvornår skal man bruge en business case og hvornår skal man bruge mavefornemmelsen?
17
Vi kigger på en skabelon til business case
18
Værktøjer til udarbejde af Business case
19
Eksterne forhold - PESTEL
26
Hvordan kan man bruge PESTEL
27
Porters Five Forces
29
Boston matricen
33
Interne forhold – Porters værdikæde
35
Ansoffs vækstmatrice
36
En udvidet model for vækststrategi
39
Økonomi i en Business case
49
Arbejde med Business case
Skabeloner Digital sundhed Lav jeres egen i grupper
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.