Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Portfolioeksamen Studieområde 2
Advertisements

Progression i de større skriftlige opgaver:
Eksamensprojektet 2014 Hf-enkeltfag.
Hvad synopsen skal indeholde fremgår på de
Metode i AT Religion.
SEO (Search Engine Optimization) - Hvordan bliver du mere synlig på nettet?
Det Internationale Område Studieområde 3/
Almen studieforberedelse
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Kvantitative metoder
DEN 3-delte prøve: Den skriftlige synopsis Den mundtlige fremlæggelse
Studieretningsprojekt
MUNDTLIG FREMSTILLING
Analyse af praksis.
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Eksamen og eksamensbilag :
Karl Henrik Flyums model
Vt-9 kursus program 2. møde
Vt-speciale, 1. Møde program
Mundtlig prøve i engelsk og tysk.
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
Synopsis VIP3/2012.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Sådan strukturerer du et essay
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Mundtlig eksamen Mat B Spørgsmålene til den mundtlige prøve skal offentliggøres i god tid inden prøven Eksaminationstiden er 30 minutter pr. eksaminand.
Almen studieforberedelse Konferencer sept. 2008
Sådan strukturerer du en Trin-for-trin guide.
Workshop 1 d. 9/ Humaniora Gry Sandholm Jensen
Synopsis VIP13 HH3.
Introduktion til 6. semesters temakurser Ved Studievejledningen og undervisere Sådan ændres nummeret for det samlede antal dias i præsentationen: 1.Gå.
HVAD ER EN PROBLEMFORMULERING ?
Årsplan – en kort en lang
Eksamensprojektet 2015 Hf-enkeltfag.
Værkstedsundervisning
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
Mundtlige oplæg Talepapir Helene Qvistgaard Roskilde Katedralskole.
OOMI Præsentation 28: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 6 Pensum Pensum har været noget fragmenteret (ny struktur for faget, nyt indhold og.
Objektorienteret Netværkskommunikation Præsentation 28: Eksamen.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Synopsis.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering15A.1 Eksamen…
Almen Studieforberedelse Orientering mandag den 31. januar 2011.
SKABELON.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 1: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
KNÆK KODEN SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 45.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 3-5: Fase 2: Skrive udkast.
SRO SKRIV!.
Skriveperiode (synopsis)
TEMA 6 Præsentation: Sælg idéen
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
Den analyserende Artikel
Eksamen på B-niveau Af Signe Elise Bro, formand for Religionslærerforeningen og medlem af ministeriets læreplansudvalg.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
PowerPoint Råd og vink.
MUNDTLIG FREMSTILLING
SRO 2018 hHx.
MUNDTLIG FREMSTILLING
SRO SKRIV!.
Resumé – hvordan gør jeg det?
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
Igangsættelse af tankeprocesser – at formulere spørgsmål i forbindelse med flerfaglige projekter 7-trinsmodellen Karl Henrik Flyums model.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer 15-20 minutter: Herefter spørgsmål og feedback Alle elever skal bidrage ligeligt

Mdtl. præsentation/Power Point: Formål Den mundtlige præsentation skal: Præsentere emnet Præsentere problemformuleringen Besvare problemformuleringen Beskrive processen med at finde svarene Vise at svarene bygger på fagligt arbejde og kan dokumenteres

Disposition: Lidt om PowerPoint Lidt om præsentationen Indledning ”Krop” Afrunding Lidt om talepapiret

Power Point: Indhold og form Lav gerne et indledende dias med disposition for fremlæggelsen. Hvert dias skal være selvforklarende, så at tilskueren får en ny oplevelse eller ny indsigt ved hvert dias. Formuler overskrifterne, så de får samme opbygning. Vælg at skrive teksten på dias, så at der er flere niveuaer: hovedoverskrift, underskrift, brødtekst. Anvend højst tre niveauer. Lav en ensartet struktur i den måde, du stiller dine forklaringer op på (Spørgsmål, hypoteser, argumenter…)

Power Point: Form Sørg for en rød tråd igennem hele diasserien - også æstetisk. Undgå eller begræns mest mulig effekter som flyvende, hoppende eller eksploderende bogstaver, sætninger, billeder. Det er sjovt den første gang, men fjerner fokus fra indholdet. Billederne skal være relevante - dvs. de skal illustrere teksten.

Mundtlig præsentation: Indledning En indledning, hvor I præsenterer emnet og problemformuleringen. Det må gerne gøres interessant. Det kan være en god ide, at undersøgelsens hovedresultater præsenteres som det første. En punktopstilling med hoved- og underpunkter om de problemstillinger i synopsen, som I har vil forklare og uddybe. (En redegørelse for, hvordan fagenes metoder er blevet anvendt, og hvorledes det faglige samspil har givet en indsigt, som fagene hver for sig alene ikke kunne give).

Mundtlig præsentation: ”krop” Gennemgang af problemstillingerne: Relevans forklares (hvorfor er dette et godt spørgsmål?) Arbejde beskrives (sådan har vi undersøgt sagen) Svar præsenteres og vurderes (på baggrund af undersøgelsen kan vi da sige…) Konklusion drages i forhold til overordnet problemformulering (dette kan sige…om vores overordnede problemformulering) Videre til næste problemstilling

Mundtlig fremstilling: afrunding Opsamling på de væsentligste pointer: Hvad var det vi ville? Hvad fandt vi ud af? Hvordan gjorde vi? Kunne man måske have gjort det anderledes og havde det gjort en forskel?

Om talepapiret Undgå at skrive i helsætningeri talepapiret, fordi disse sætninger vil have karakter af skriftsprog og let kan forlede til oplæsning. Redaktørens råd: Skriv dog din indledende og din afsluttende sætning ned. Så ved du nemlig, at du kommer godt igang, og at du afslutter med lige præcis det, du havde tænkt dig. Overvej om talekort er noget for dig – det kan under alle omstændigheder inspirere

Eksempel på talekort Kort nr. Pointe / centralt udsagn Overgang, der leder over fra sidste kort… Kort nr. Pointe / centralt udsagn (kun én pr. kort) Uddybning af pointen: argumenter, eksempler, statistik osv. Slutteligt: opsamling af pointen igen ”Bevis-materiale” / eksempler i form af: -lydklip, -filmklip, -OHP osv. -Henvisning

http://www.emu.dk/gym/tvaers/studiekp/ele ver/studiemetode/mdtfremstilling.html