Læsebånd i skolereformens læringssyn Behov for et eftersyn? En tænkning der kan videreudvikles! Spørgsmål: Værdi: Hvilke begrundelser? Fælles målstyring Hvilken læseviden? Fælles læringssyn Hvilken praksis? Fokus på læring Hvilken evaluering? Skiftende fokus Hvordan implementeres? Fælles tilrettelæg.
Læsemakkere – en mulighed i skolereformen Indskolingselev i ”mesterlære” hos en udskolingselev: Udskolingselev med gode forudsætninger for at forstå hjælpe Begge profiterer på forskelligt læringsniveau: indskolingselev tilegnelse via stilladsering og udskolingselev metabevidst på egen læring et fælles mål men differentieret individuel læringsmål Forløb udviklet via DVO: Et skoleår Læsemakkerkursus Læsestund for de ældre læsemakkere Læsemakkersektionerne Læsemakker – sammen om læsning. Mie Finneman Schulz. Gyldendal
Læsebånd Hvad er det overordnede formål? Flydende læsning Læseforståelse 3. Sammenhæng mellem læsning og skrivning Motivation
Udfordring – flydende læsning Kendskab til elevens udviklingstrin Tilpasning af læsestof Voksenstøtte Bevidsthed om formål Respons
Udfordring - læseforståelse Homogene læsegrupper? Skrivning – notatteknik Eksplicit undervisning i strategier Genrebevidsthed Læseformål Læseforståelsesstrategier i alle fag Sammenhæng mellem fag Bevidst fokus på læsebånd Læreren aktiv medspiller
Udfordring - motivation Fra negativt selvbillede til positivt selvbillede Valgmuligheder Samarbejdsmuligheder Opmuntring/tillid Respons
Styrkelse af teamsamarbejde Fælles viden Fælles sprog Fælles didaktik
Læsebåndet og læsemakkere som muligheder i reformen Samtænkning: Understøttende undervisning Lektiehjælp/fordybelse Elev-feedback Supplerende undervisning SFO
Hjælp at hente Læsebånd – MFK – en samling af viden og erfaringer. Udarbejdet af læsevejledere og læsekonsulent MFK. Læsebånd – en fælles satsning på tværs af skema og fag. Mette Maria Rydèn
Storyline Storylineforløb er tematiske, problemorienterede undervisningsforløb, hvor undervisningen er fremadskridende som en fortælling – følger en storyline. Fortællingen, som er konteksten for den faglige og sociale læring, forfattes af elever og lærer i fællesskab – deraf medejerskabet til projektet. Denne oplevelsesprægede tilgang udfordrer børnene, så de lærer ved at udforske, opdage, reflektere, samtale, handle og visualisere deres forestillinger. Ved derigennem at erkende konsekvenserne af deres dispositioner kommer de til at udvide deres forståelse af verden. Børnene skal vide, at deres egen kreative og argumenterende tænkning er afgørende. Simon Skov Fougt
Storyline Et storylineforløb er tilrettelagt, så der arbejdes: I fortællingens form sådan, at den faglige og saglige læring sker i den konkrete kontekst storylinen giver Sådean, at der tages udgangspunkt i den viden om verden, eleverne allerede har, og at denne forståelse udfordres problemtaklende Sådan, at eleverne er aktive i læringsprocesserne Sådan, at elevernes kreative og argumenterende tænkning værdsættes og Sådan, at fortællingen visualiseres ved, at eleverne skaber modeller af deres af deres forestillinger. Henvisning: Skrivelyst i fagene. Sigrid Madsbjerg og Kirsten Friis (red). Dansk psykologisk Forlag. Simon Skov Fougt: Skrivning, situationsdidaktik og storyline