Læsebånd i skolereformens læringssyn

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skolereform august 2014………………
Advertisements

Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Partnerskabsdag: Skolereform Tirsdag d. 10
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Læring i bevægelse - hvorfor?
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
LÆSNING på Ahlmann - Skolen
Velkommen til informationsmøde på Vrejlev-Hæstrup Skole
Folkeskolereformen på Dronninggårdskolen Version 1 Skoleåret
Mercantec NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
Et væksthus for børn og voksne
Folkeskole-reformen August 2014.
Kladde til informationsdias
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Reformmesse på Sofiendalskolen
Billum skole Overordnet udviklingsplan Den politiske beslutning fra 2007 omkring skole/SFO danner baggrund for dette materiale. Planen er til debat og.
Skolereform august 2014………………
Ordblindhed Hvad er det?.
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Fælles bestyrelsesmøde Ødis skole
4 fokuspunkter i kommende skoleår • Motion • Læsestund for alle klasser • Læring i bevægelse • Glæde og trivsel.
Opsamling på gruppearbejde på SIP2. Tema SIP 3: ”At skolerne udvikler deres undervisningspraksis, undervisningsorganisering og årsplanlægning med henblik.
Folkeskolereformen på Kirkebakkeskolen Anette Leonhard
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Tre klare nationale mål
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Folkeskolereform Version 1.0
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Inspiration til reformarbejdet
- Hvad kan I forvente som forældre?
Læseforståelses-pædagogik i et dsa-perspektiv
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Problemstilling Hvordan tilrettelægges et læringsforløb der understøtter lærens kompetenceudvikling ved implementering af ipads i undervisningen Lærerne.
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Niels Grønbæk Nielsen Teamets planlægning af et undervisningsforløb.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
Læringsreform i Hillerød. Tre overordnede mål: 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen.
Skolereform – Fourfeldtskolen 2014 Steffen Lawaetz
Samarbejdet mellem medarbejderne i skolen. Petersmindeskolen
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
Understøttende undervisning, lektiehjælp og fordybelse Agi Csonka Formand for Rådet for børns læring.
Nye veje i overbygningen Udgangspunkt i elevernes læringsmål og læringsstrategier Undervisningen tilrettelægges fleksibelt på tværs af klasser og årgange.
Før vi begynder: Rød tråd Affaldstema –Parallelt med erfaringer Hvad skal vores produkt være? Hvad forventer du at få ud af dette forløb? –Noget du særligt.
Målet er … En længere skoledag med mere tid til undervisning Nye og mere varierede undervisningsformer Mere fokus på faglighed Mere fokus på trivsel Og.
En mulig metode i begynderundervisningen
LÆSNING OG SKRIVNING PÅ PRODUKTIONSSKOLEN – VEJE TIL STYRKELSE AF FAGLÆRERENS DIDAKTISKE KOMPETENCER Under programmet ”Bedre faglig læsning og skrivning”
Skolebestyrelsens forældremøde tirsdag d. 4.marts Den nye skolereform - rammen Ved Kirsten Brønd 2. Fremtiden for Høsterkøb Skole Ved bestyrelsen.
Reform til Kærbyskolen Overordnede mål - Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige de kan. -Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Dagsorden Alle ”kender” Hattie
Dorthe Carlsen UC Syddanmark og Læremiddel.dk Esbjerg, 22.oktober 2014
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Gesten Børnecenter Velkommen i skole 2015.
FILUR Nyt materiale til børnehavebørn med udgangspunkt i dialogisk læsning.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
FILUR Nyt materiale til børnehavebørn med udgangspunkt i dialogisk læsning.
De syv fortællinger - hvad var det, vi ville, og hvad gjorde vi?

John Hattie.
NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
Nationale strategier | Folkeskolen | Vingsted 15. marts 2015
Pædagogiske intentioner ved inspirationsforløb i erhvervsøkonomi
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
Talentudvikling SOSU elever.
READ – sammen om læsning
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Præsentationens transcript:

Læsebånd i skolereformens læringssyn Behov for et eftersyn? En tænkning der kan videreudvikles! Spørgsmål: Værdi: Hvilke begrundelser? Fælles målstyring Hvilken læseviden? Fælles læringssyn Hvilken praksis? Fokus på læring Hvilken evaluering? Skiftende fokus Hvordan implementeres? Fælles tilrettelæg.

Læsemakkere – en mulighed i skolereformen Indskolingselev i ”mesterlære” hos en udskolingselev: Udskolingselev med gode forudsætninger for at forstå hjælpe Begge profiterer på forskelligt læringsniveau: indskolingselev tilegnelse via stilladsering og udskolingselev metabevidst på egen læring et fælles mål men differentieret individuel læringsmål Forløb udviklet via DVO: Et skoleår Læsemakkerkursus Læsestund for de ældre læsemakkere Læsemakkersektionerne Læsemakker – sammen om læsning. Mie Finneman Schulz. Gyldendal

Læsebånd Hvad er det overordnede formål? Flydende læsning Læseforståelse 3. Sammenhæng mellem læsning og skrivning Motivation

Udfordring – flydende læsning Kendskab til elevens udviklingstrin Tilpasning af læsestof Voksenstøtte Bevidsthed om formål Respons

Udfordring - læseforståelse Homogene læsegrupper? Skrivning – notatteknik Eksplicit undervisning i strategier Genrebevidsthed Læseformål Læseforståelsesstrategier i alle fag Sammenhæng mellem fag Bevidst fokus på læsebånd Læreren aktiv medspiller

Udfordring - motivation Fra negativt selvbillede til positivt selvbillede Valgmuligheder Samarbejdsmuligheder Opmuntring/tillid Respons

Styrkelse af teamsamarbejde Fælles viden Fælles sprog Fælles didaktik

Læsebåndet og læsemakkere som muligheder i reformen Samtænkning: Understøttende undervisning Lektiehjælp/fordybelse Elev-feedback Supplerende undervisning SFO

Hjælp at hente Læsebånd – MFK – en samling af viden og erfaringer. Udarbejdet af læsevejledere og læsekonsulent MFK. Læsebånd – en fælles satsning på tværs af skema og fag. Mette Maria Rydèn

Storyline Storylineforløb er tematiske, problemorienterede undervisningsforløb, hvor undervisningen er fremadskridende som en fortælling – følger en storyline. Fortællingen, som er konteksten for den faglige og sociale læring, forfattes af elever og lærer i fællesskab – deraf medejerskabet til projektet. Denne oplevelsesprægede tilgang udfordrer børnene, så de lærer ved at udforske, opdage, reflektere, samtale, handle og visualisere deres forestillinger. Ved derigennem at erkende konsekvenserne af deres dispositioner kommer de til at udvide deres forståelse af verden. Børnene skal vide, at deres egen kreative og argumenterende tænkning er afgørende. Simon Skov Fougt

Storyline Et storylineforløb er tilrettelagt, så der arbejdes: I fortællingens form sådan, at den faglige og saglige læring sker i den konkrete kontekst storylinen giver Sådean, at der tages udgangspunkt i den viden om verden, eleverne allerede har, og at denne forståelse udfordres problemtaklende Sådan, at eleverne er aktive i læringsprocesserne Sådan, at elevernes kreative og argumenterende tænkning værdsættes og Sådan, at fortællingen visualiseres ved, at eleverne skaber modeller af deres af deres forestillinger. Henvisning: Skrivelyst i fagene. Sigrid Madsbjerg og Kirsten Friis (red). Dansk psykologisk Forlag. Simon Skov Fougt: Skrivning, situationsdidaktik og storyline