Uddannelse og profession i dansk læreruddannelse ’Ekspert i undervisning’ 29. sept. 2008 Per Fibæk Laursen DPU.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klasseledelses- og relationskompetence
Advertisements

på seminariet Tankegange og indhold
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Verden ind i undervisningen
Forsøgsskoleprojekt – med inspiration fra John Dewey
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Pædagogikum for ungdomsuddannelsesbibliotekarer værktøjer, viden eller ny identitet? Lise Alsted Henrichsen Bibliotekar DB og stud.cand.pæd.
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Hvad har evidens med danskfaget at gøre?
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Lærerprofessionen.
De store underviser de små ved hjælp af it.
Lærerprofessionen - en definition.
Viden, læring og progression
SKOLE – HJEM samarbejde
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET HVORDAN UDVIKLER MAN LÆRERPROFESSIONALITET? PER FIBÆK LAURSEN.
Forskningsprojektets grundideer
Ekspert i Undervisning 1. delrapport Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i Silkeborg Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i.
Læsegruppel ederen. Kursets ethos  Den ethos som kendetegner Læseforeningens aktiviteter er, at litteraturen kan blive genstand for menneskelig erkendelse,
Pædagogisk brug af test – Et systematisk review
IT og praktik på Høje Kolstrup Skole Menu IT som en del af praktikken Hjemmesider Farvel og tak.
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
Deltager- og problemorientering i Kriminalforsorgen Workshop periode 2.
Hvad er faglig kerne? Per Fibæk Laursen DPU, Center for grundskoleforskning Børne- og kulturchefforeningen
Teknologi i undervisningen Antvorskov Skole
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Undervisning i særklasse
En komparativ undersøgelse af samfundsfag i Norden
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
Agenda Lærerprofession Professionsidealet Lovgivning
Lærer Mig og min uddannelse Lærerprofessionen Sundhedsfremmende
Finland Uddannelse Skoleliv. Dagsorden  Præsentation  Læreruddannelse  Skolesystem  Skoleliv.
Ekspert i undervisning Efteruddannelse af læreruddannelsens lærere.
Den korte version Autenticitet er at kunne udfylde lærerrollen kompetent på et personligt tilegnet værdi-grundlag.
Lærerprofessionen.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET ET FÆLLES PÆDAGOGISK GRUNDLAG: HVAD VIRKER? KONFERENCE OM HANDLINGSPLANER FOR ØGET GENNEMFØRELSE 11. DECEMBER 2013 PER.
Hva er god klasseledelse ?
Thomas Bjørnkilde, Manager, PLS RAMBØLL Management
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
Oplæg: Formål, mål og målsætninger.  § 1. Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til.
Læreruddann elsen Det tværprofessionelle element – 2013 Casper Hindkjær (141327) Stinne Jensen (141729) Helle Hartmann (141752)
Et regionalt perspektiv på Strategi for Velfærdsuddannelserne 1. næstformand i regionsrådet Bente Nielsen Temadag og workshop:
Uddannelse til elever med særlige kompetencer - en perspektivering set ”udefra” Slutkonference i Projekt ”Kan og Vil” 21. september 2009, Vartov, København.
Teori-praksis i sygeplejerskeuddannelsen
De seks bedste billeder fra gruppen
Hvor er vi? Hvem er vi? Vores uddannelse Hvad bliver vi uddannet til? Demokrati Ligeværd Faglighed CKF’er Alsidig udvikling Almen dannelse Pædagogik.
Praktikforberedelse - på ‘seminariet’. Indhold Hvordan forstår vi arbejdsdelingen? – Forholdet mellem teori og praksis Hvordan arbejder vi med vores del.
Lærer professionen Pecha kucha Maja Søgaard
Lærerprofession Silkeborg læreruddannelse 2012 Som lærer har vi….
Hvad er god læring – god undervisning ? Forslag? Forventninger til jer til mig?
Didaktisk kompetence Temadag 23. november 2016.
Sundhedspædagogisk forum - for ledende tandlæger DPU 1. marts 2010
Bjarne Wahlgrens definition
Evaluering af projektet ”Transfer i AMU”
© Pædagogikhåndbogen Per Fibæk Laursen & Hans Jørgen Kristensen (red.)
© Effektiv undervisning
© Didaktikhåndbogen – teori og temaer
Matematikvejlederens virke Matematikvejlederuddannelsen ved UCSYD Modulet: ”Elever med særlige behov”
© Effektiv undervisning
© Pædagogikhåndbogen Per Fibæk Laursen & Hans Jørgen Kristensen (red.)
© Effektiv undervisning
Erfaringer med test og prøver på BAI´s område
Professionsidentitet og teori/praksis
Hvordan laver man gode aftaler omkring skriftelige opgaver og logbog?
og få alle elever med Odense Lærerforening, 12. november 2015
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Præsentationens transcript:

Uddannelse og profession i dansk læreruddannelse ’Ekspert i undervisning’ 29. sept Per Fibæk Laursen DPU

Common sense •Kompetencer, kundskaber og færdigheder er det vigtigste •Undervisning rettet mod veldefineret mål, der er et krav til lærere og elever •Lærere træffer beslutninger ud fra viden om, hvad der virker •Kursen korrigeres løbende vha. feedback •Elevernes læringsudbytte måles vha. test •Nye lærere trænes af eksperter i undervisning

Hvorfor kan ’vi’ ikke lide common sense opfattelsen? •Underkender dannelse •Truer lærerens individualitet og kreativitet •Snævrer undervisningen ind mod, hvad der måles i test •Overbelaster elever med udefra kommende krav

Lynhurtigt rids af historien • : Nye lærere blev oplært i den traditionelle metodik, praktik- og seminarielærere skulle være forbilleder •Siden 1966: Nye lærere skal tænke didaktisk og udvikle deres egen måde at undervise på. •Pædagogik siden 60’erne: Dannelse, personlig udvikling, praktisk-musisk dimension, elevens egen lyst til at lære

Common sense ikke så tosset endda •Kundskaber og færdigheder er vigtige •Målbevidsthed øger kvaliteten •Vi ved, hvad der virker •Feedback øger faktisk kvaliteten •’Test’ er nødvendigt supplement til lærerindtryk •Effektivt at lære praksis af eksperter

Aktuelle udfordringer •Vi må blive bedre til at kommunikere med common sense opfattelsen •En mere vidensbaseret lærerprofession •Øget anerkendelse af lærerekspertise, herunder at nogle er mere eksperter end andre •Anerkendelse og formidling af praktisk kompetence