Socialpædagogisk læringsspil Udviklingsseminar I Christian Engel Brund Jeppe Sønderby Christensen www.tankespil.dk.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Advertisements

At forholde sig professionelt Anne Skov
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Kompetenceudvikling gennem SPIDO-konceptet
Energi- & Vandværkstedet
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Dialogisk tænketank Gudenådalens friskole. Punkter til afklaring og information  Ingrid Brunebjergs rolle som konsulent for organisationen – commitment.
E-Læring Gruppe #3. Definition af E-læring Udgangspunktet med E-læring er, at læringsprocessen bliver individuel og der bliver taget højde for den enkeltes.
Arbejdspladsudvikling
E T LÆRINGSSPIL TIL UNDERVISNING I NBO. O M OS Mads Caspersen:  Ba.scient.math.  Stud.it.  Interesse for leveldesign og læring Christoffer Holmgård.
Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d.
Introduktion til Det Praktiske Projekt Det Praktiske Projekt Udvikling og skriveproces.
Henriette Lungholt Uge Kreative metoder.
Innovative Værksteder til udvikling af Akademiuddannelserne IVA
Evaluering af forsøgsskoleprojektet Læreruddannelsen i Aarhus
Team 9 gruppe eksamen, evalueringsproces
Supervision og faglig feedback
Roller og afgrænsninger
Kommunikation og vejledning
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Myten om de lugtende sko
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Holmen 21. Juni 2005 Action Learning Videnskalas Bo Tovby Jørgensen & Lise Rosendal Østergaard
At udforske sin egen praksis
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
1 Vejlednings- opgaven Tirsdag aften v. Adjunkt Martin Finderup Andersen.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Stærke faglige forudsætninger Svage faglige forudsætninger JobafklaredeUafklarede.
Procesværktøjer.
Et refleksivt perspektiv på de socialpædagogiske område v. Jan Jaap Rothuizen d
1 Vejlednings- opgaven v. projektleder Martin Finderup Andersen.
Vejlederens kommunikation
Lægedage Almen medicinsk uddannelse Nuværende uddannelsesforhold.
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
Akademiuddannelse i Ledelse Februar 2010
VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? GRUPPEOPGAVE 2: HVORDAN KAN KVALITETEN ØGES? Miljøvurderingsdag
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
En lærers tanker om og nogle eksempler på arbejdet med AVU-kursisterne i studiebåndet - præsenteret på en udviklingsdag for AVU-lærerne forår 2014.
Jesper Lundh1 Implementering Det at bringe ny viden og færdigheder tilbage til praksis.
Workshop Sund By Netværket
LP-MODELLEN Vejlednings-opgaven Tirsdag aften
1 Kommunikation i og fra gruppen MÅL: At gruppen og dens medlemmer bliver bevidste om deres måde at kommunikere på, samt dens betydning for gruppesamarbejdet.
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Mig som professionel I denne uge skal vi arbejde med kompetencemålet:
SLP 6 Gruppen Kommunikation Hvordan bidrager jeg til kommunikationen Øvelse i konsensus 7 former for intelligens Opgave Plenum.
Synlig læring i praksis Workshop på konference Lise Mayland, Impact Uddannelse.
STATENS PERSONALE- OG LEDELSESPOLITIK – SAT I SPIL.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
GOD HÅNDTERING AF SYGEFRAVÆR OG FASTHOLDELSE Program * Kulturens betydning for sygefravær og forebyggelse * Praktisk etik som kulturredskab * Kort over.
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
Stress Billedkilde: stress/?lang=da.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
TVÆRPROFESSIONELLE LÆRINGSFÆLLESSKABER Oktoberkursus
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Program Kl. 9:15-10:30 Kl. 10:30-10:45 Kl. 10:45-12:00
Denne PowerPoint er til inspiration i forbindelse med at I skal planlægge og afvikle et møde, hvor I ønsker at drøfte HMUs forslag til ny strategi. I er.
Uddannelse i sygefraværshåndtering
Introduktion til ”Sæt kerneopgaven i spil”
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
NBTF, Ullevål 4/12-17 Coaching.
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
DEN GODE STIL.
DEN GODE STIL.
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Præsentationens transcript:

Socialpædagogisk læringsspil Udviklingsseminar I Christian Engel Brund Jeppe Sønderby Christensen

• Udnytte mediets potentiale hvert medie til sit formål • Udvikle spil med mening refleksion og læring TANKESPIL!?

• Hvad er et spil? • Spil og Læring • Præsentation af spilkoncept vers. 1 • Spiløvelse – I er eksperterne! • Feedback Nu

For jer? Hvad er et spil

Nogle eksempler: • Quiz-spil •spørgsmål og svar •’top down kommunikation’ – spillet har løsningen • Dilemmaspil •vælg løsning ud fra forslag •problem/dilemma  forskellige valgmuligheder Hvad er et læringsspil?

• Debatspil •position og argumentation • Rollespil •rolle, drama, skuespil... Hvad er et læringsspil?

Læringsspil – socialpædagogisk praksis Form • 4 til 8 deltagere (socialpædagoger) • Varighed: ca. 1 time

• Refleksion over håndtering af problemfyldte situationer •Udvikling af kompetencer til at identificere og håndtere dilemmaer i socialpædagogiske arbejde •Indlevelse i andres perspektiver, ’at sætte sig i den andens sted’. Læringsspil – socialpædagogisk praksis Formål

• Refleksion før handling • identifikation af dilemmasituation • Refleksion i handling • håndtering af dilemmasituation - håndteringen skal være etisk forsvarlig i nu’et • Refleksion på handling • konstruktiv og fremadrettet evaluering af håndteringen af dilemmasituationen  forebyggelse og håndtering af lignende situationer i fremtiden Gameplay Læringsspil – socialpædagogisk praksis

Spiløvelse Version 1 Spillets regler 1. Vælg en ’spiller 1’, denne spiller læser case-kortet højt 2.Alle trækker et perspektiv-kort 3.Fremlæg og diskuter håndtering af casen ud fra jeres perspektiv 4.Evt. joker kort 5.Refleksion på handling

Spiløvelse Version 1 Øvelsen • Inddeling i 4 grupper • Fire forskellige regelsæt vedlagt • Varighed: minutter I ER EKSPERTERNE!

Hold jer ikke tilbage Vi er interesserede i jeres kommentarer! Feedback