Socialpædagogisk læringsspil Udviklingsseminar I Christian Engel Brund Jeppe Sønderby Christensen
• Udnytte mediets potentiale hvert medie til sit formål • Udvikle spil med mening refleksion og læring TANKESPIL!?
• Hvad er et spil? • Spil og Læring • Præsentation af spilkoncept vers. 1 • Spiløvelse – I er eksperterne! • Feedback Nu
For jer? Hvad er et spil
Nogle eksempler: • Quiz-spil •spørgsmål og svar •’top down kommunikation’ – spillet har løsningen • Dilemmaspil •vælg løsning ud fra forslag •problem/dilemma forskellige valgmuligheder Hvad er et læringsspil?
• Debatspil •position og argumentation • Rollespil •rolle, drama, skuespil... Hvad er et læringsspil?
Læringsspil – socialpædagogisk praksis Form • 4 til 8 deltagere (socialpædagoger) • Varighed: ca. 1 time
• Refleksion over håndtering af problemfyldte situationer •Udvikling af kompetencer til at identificere og håndtere dilemmaer i socialpædagogiske arbejde •Indlevelse i andres perspektiver, ’at sætte sig i den andens sted’. Læringsspil – socialpædagogisk praksis Formål
• Refleksion før handling • identifikation af dilemmasituation • Refleksion i handling • håndtering af dilemmasituation - håndteringen skal være etisk forsvarlig i nu’et • Refleksion på handling • konstruktiv og fremadrettet evaluering af håndteringen af dilemmasituationen forebyggelse og håndtering af lignende situationer i fremtiden Gameplay Læringsspil – socialpædagogisk praksis
Spiløvelse Version 1 Spillets regler 1. Vælg en ’spiller 1’, denne spiller læser case-kortet højt 2.Alle trækker et perspektiv-kort 3.Fremlæg og diskuter håndtering af casen ud fra jeres perspektiv 4.Evt. joker kort 5.Refleksion på handling
Spiløvelse Version 1 Øvelsen • Inddeling i 4 grupper • Fire forskellige regelsæt vedlagt • Varighed: minutter I ER EKSPERTERNE!
Hold jer ikke tilbage Vi er interesserede i jeres kommentarer! Feedback