TRIVSELSPROJEKTET Trivselsforum og den fælles indsats

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PPR og Samarbejdet om børn som mistrives
Advertisements

Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
Set i forældreperspektiv
Inddrag nu Kick-off møde
Særlige ressourcepersoner i folkeskolen
Værdigrundlaget i Greve
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Forældremøde X årgang.
Velkommen til informationsmøde om 0. klasse på Skovshoved Skole
Billum skole Overordnet udviklingsplan Den politiske beslutning fra 2007 omkring skole/SFO danner baggrund for dette materiale. Planen er til debat og.
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Lovgivning og etik i forhold til unge og deres retsstilling
Grænser for rummelighed
SSP-Samrådet Værdier, mission og visioner
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Trivsels- og SSP-indsatsen Aalborg Kommune
Skolens AKT- gruppe består af fire lærere og to pædagoger,
Netværksmødet Professionelle relationer i tværfagligt samarbejde med kvalitet og effektivitet 2012.
Seminar for trivsels- og SSP-personer
Leder APV v/ arbejdsmiljøkonsulent Maj-Britt Stobberup
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
Et projekt i Beskæftigelsesafdelingen (BA) på Københavns Fængsler
“Fra sygefravær til arbejdsevne”
- Hvad kan I forvente som forældre?
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Velkommen til Kontaktforældremøde 01 NOV Dagsorden Velkomst (RC) Kontaktforældrearbejdet (SHC) Skole-/SFO-hjem samarbejdet, samt fælles forældremøder.
Kompetencecenter for Hirtshals Skolecenter
Status på Trivselsprojekt og SSP-Samarbejdet
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Metoder til involvering af børn og unge ved anbringelser
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Kodeks for offentlig topledelse
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Oplæg til Strategi for kreds-FDF HB møde februar 2012, bilag 4.2 Status – februar 2012 Ver.2.5.
Adfærd, Kontakt og Trivsel Undervisningsministeriet
STATUS PÅ TRIVSELS- /SSP-INDSATSEN 11. juni 2009.
Unge-støttecenter Lemvig ungdomsgård.
Arbejdsmiljøet skabes hver dag i relationen og dialogen – det skal arbejdsmiljøarbejdet i Faxe Kommune afspejle Sikkerhedsleder/arbejdsmiljøkonsulent.
Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom
Det Inddragende Netværksmøde
DEN UNGE SOCIALT DYSFUNKTIONELLE PATIENT. LÆGEDAGE 2014
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
AKT på Dybbøl Skolen.
Program Velkommen AKT i Herning Kommune
Tema 2 Præsentation af kommunen og dens tilbud Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Pulje: udbredelse af erfaringer fra forsøg med fritidspas
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Borgerinddragelse Projekt Vejen til Uddannelse og Beskæftigelse Torsdag den 10.april 2014.
Samarbejdet med sundhedsvæsnet i relation til rehabiliteringsteamet Lisbeth Jeritslev Souschef November 2013.
Forløbsbeskrivelse for helhedsorienteret udredning Kontakt til borger Nej Figur forklaring » Ja Nej Hvem har del i borgerens forløb?
Intro til samarbejdet med socialfaglig rådgiver Organisation – Tværfagligt Center For Børn og Unge Formål og målsætning Målgruppen Kendetegn ved socialfaglig.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Den røde tråd i ledelse Kirsten Agerskov Niels Jørgen Rønje
SSP ledergruppemøder april 2016
Implementering af PALS
Vidensbaseret praksis i botilbud
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Velkommen til: Seminar for medarbejdere der gennemfører Realkompetencevurderinger (RKV) Torsdag den 6. november 2014.
Udgangspunktet er, at alle har de bedste intentioner. Udviklingsdag Udgangspunktet er, at alle har de bedste intentioner. Lad os gå på opdagelse.
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Frederiksberg den 15. august 2019
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

TRIVSELSPROJEKTET Trivselsforum og den fælles indsats Introworkshop 20. august 2009

Hovedindhold i den politiske beslutning I. Trivselsperson og Trivselsforum på alle kommunens skoler (fra 3 til 1) II. Optimering af dropout-procedure i skolevæsenet III. Etablering af en central task force til sparring i særligt vanskelige sager IV. Kortlægning og koordinering mellem de personer, der arbejder med børn og unge med trivselsproblemer

Tidligere trivsels-organisering I. Fra 3 fora til 1 forum SSP-UDVALG Tidligere trivsels-organisering TRIVSELS GRUPPE PPR- SKOLETEAM Deltagere Skoleledelsesrepræsentant Trivselsperson (SSP) F&B-kontaktperson Sundhedsplejerske PPR Politiet er fast deltager i alle sager der vedr. kriminal- præventiv indsats Der er lavet en samlende formålsbeskrivelse for trivselsforum TRIVSELSFORUM

Formål Formålet er gennem optimering, koordinering og evt. rationalisering at fremme trivslen for de børn og unge, hvis trivsel er truet…

Samlende formålsbeskrivelse Det overordnede formål med Trivselsforum er at bidrage til at sikre børns mulighed for en sund opvækst samt at sikre en tidlig opsporing af børn med specifikke eller særlige behov. Trivselsforum bygger på den vedtagne Børne- og ungepolitiks værdier og intentioner om samarbejde om en tidlig og helhedsorienteret indsats. Trivselsforum forventes at arbejde målrettet på at sikre børn og unges mulighed for udvikling, trivsel og uddannelse i en helhedsorienteret, tværfaglig, koordineret og sammenhængende indsats, herunder: Tidlig opsporing af "bekymringsbørn" for at kunne forebygge mistrivsel og fejludvikling og tage eventuelle problemer i opløbet En tværfaglig, koordineret og målrettet indsats over for børn og unge med særlige behov med henblik på at forebygge mistrivsel og fejludvikling Trivselsforum skal sikre at samarbejdspartnerne får et udvidet kendskab til hinandens faglighed (sprog, begreber og arbejdsmetoder), så der kan opstilles realistiske forventninger til faglig kunnen og handlemuligheder. Inddrage relevante ressourcer i lokalområderne således, at der ud fra en helhedsorienteret indsats sikres størst mulig grad af fysisk, psykisk og social trivsel. Forebyggende indsats mod kriminalitet blandt børn og unge. Trivselsforum skal medvirke til at øge skolernes rummelighed og kvalificere deres arbejde med børn og unge, hvis skolegang kræver en særlig indsats.

Samlende formålsbeskrivelse - fortsat Samarbejdet i Trivselsforum om konkrete børn og unge bygger på inddragelse af forældre og børn og Trivselsforum har altså både opgaver med et generelt og et specifikt sigte: - En generel indsats der retter sig mod alle børn og unge, samt deres forældre, med hensyn til sundhedsfremme, sygdomsforebyggelse og trivsel (f.eks. mobning, sundhed, motion, sorg, alkohol, misbrug, spiseproblemer). Der arbejdes også med en generelt forebyggende indsats mod kriminalitet blandt børn og unge via oplysning og undervisning. En specifik indsats, der specielt tager sigte på de svagest stillede børn og unge som individer eller som grupper. Herunder opsporing af disse børn og unge, samt yde en målrettet og kvalificeret indsats i forhold til deres sundhed, undervisning, fravær, trivsel (socialt og følelsesmæssigt) og kriminalitetsforebyggende. Trivselsforum er etableret på baggrund af Sundhedsloven og ”Målsætninger for SSP arbejdet i Aalborg kommune. Etablering af Trivselsforum er besluttet på fælles udvalgsmøde mellem Familie- og Socialudvalget samt Skole- og Kulturudvalget den 27.6.08.

Formuleringer i.f.m. trivselspersonernes opgave og funktion: (Ikke en funktionsbeskrivelse, men brudstykker til noget der på sigt kunne indgå i en sådan) Personlige egenskaber Handlekraftig - at turde handle på en problemstilling og udforme en synlig handleplan Empatisk - sætte sig ind i barnets problemer bl.a. ved at være lyttende Anerkendende frem for moraliserende Se muligheder frem for begrænsninger Realist - hvad kan lade sig gøre, når man vil hjælpe barnet Tillidsvækkende - skabe tillid til eleven/familien Engageret, men faglig og professionel

Formuleringer i.f.m. trivselspersonernes opgave og funktion: (Ikke en funktionsbeskrivelse, men brudstykker til noget der på sigt kunne indgå i en sådan) Arbejdsopgaver Bryde negativ spiral - fagligt, socialt og personligt Koordinator mellem barnets nøglepersoner Det truede barns faste holdepunkt (barnets advokat) Sørge for kontinuitet omkring bekymringsbørn Forpligtende samarbejde med BFO-personen Skabe sammenhæng i barnets liv Sikre en god overgang fra småbørnsområdet til skolen Bevidsthed om at klasselæreren stadig er første bolværk Forebyggende indsats – klassemøder, samtalegrupper mellem børn med samme type problemer m.m. Skabe overblik over skolens truede børn (hvor mange, baggrund, niveau-kategorisering) Sikre barnets tarv Opfølgning i de konkrete sager Rådgivning (supervision) af lærere, pædagoger og forældre At kunne spotte børns reaktionsmønstre med henblik på forebyggende indsats Skabe synlighed og PR omkring eget arbejde Behov for relevant uddannelse herunder viden om lovgivning

Formuleringer i.f.m. trivselspersonernes opgave og funktion: (Ikke en funktionsbeskrivelse, men brudstykker til noget der på sigt kunne indgå i en sådan) Arbejdsform Opsøgende arbejde – arbejdstider? Fri af skema – også ift. lærerne Selvstændig – høj grad af selvledelse Tilgængelig – fleksibel på tid og opgave Tid til trivselsopgaven frem for at sidde til møder Udrykningsperson ved akutte situationer

Trivselsforum - opmærksomhedspunkter Trivselsforum eksisterer i møder og uden for møder. Derfor vil det være nødvendigt at gennemføre et vist antal møder, men dog ikke flere end at der stadig er ressourcer til aktiv handlen i hverdagen (6-10 møder årligt) Forældreinddragelse – enten deltagelse eller ved samtykke Inddragelse af børn og unge over en vis alder Inddrag ad-hoc i relevant omfang

II. DROP-OUT PROCEDURE III. Handlings- beredskab/ TaskForce Elevfravær er et væsentligt tegn på mistrivsel, men absolut ikke det eneste Alle elever på Aalborgs skoler Elever med over 15 % fravær ca. 1200 elever Elever med over 15 % fravær. Skolen er bekymret men mener at kunne håndtere opgaven. (1200 – 800) ca. 400 elever Elever med over 15 % fravær. Skolen er bekymret og mener ikke at kunne håndtere opgaven mere. (400 – 300) ca. 100 elever III. Handlings- beredskab/ TaskForce

Specialenheden 1. februar 2009 blev Specialenheden oprettet Specialenheden er organiseret under familiegruppen i Øst med familiegruppeleder Lene Sjøblom som leder Enheden varetager på tværs af kommunens geografiske områder sagsbehandlingen af Familie- og Beskæftigelsesforvaltningens 100 mest tunge og kriminelle unge-sager

IV. Kortlægning og koordinering af aktører der arbejder med truede børn og unge Pædagogik og Udvikling Børne- og Familieafdelingen De Sociale Jægere Midtbysjakket Ungdomscentret Ungdommens Uddannelsesvejledning Ungdomsskolen SSP Trivselsgrupper Udvidet Lederteam PPR Fritidscentre Sup-Kon Ungepolitiet BFO-kontorerne AKT-centrene Kompetencecentrene Støttepædagoger Tokulturelle lærere Regionens Børne- og ungepsykiatriske afdeling I lighed med hvad der i øjeblikket foregår i Københavns Kommune under overskriften ”Sikker by” foreslås det, at alle kommunens indsatser kortlægges med henblik på en skærpet målretning.

STATUS PÅ TRIVSELS-/SSP-INDSATSEN

Status - metode Der er gennemført samtaler med: Otte skoleledere og trivselspersoner udvalgt efter forskellige kriterier De fire familiegruppeledere alternativt teamleder og alle steder rådgivere tilknyttet trivselsforum. Stedfortræderen af sundhedsplejen suppleret med sundhedsplejersker tilknyttet trivselsforum. De to afdelingsledere i PPR. Formålet med samtalerne har været at få en status på, hvordan det første år i trivselsprojektet er gået, herunder hvad har været godt/mindre godt? hvilke udfordringer er man stødt ind i? hvordan vi kan videreudvikle indsatsen? Statussen kan sige noget om tendenser – men kan ikke give det hele billede.

Trivselspersonrollen Generelt er det vurderingen, at trivselspersonerne er kommet rigtig godt fra start. Alle samtale-personer mener idéen med trivselspersonen er god. Trivselspersonen løser en meget vigtig opgave – kan arbejde forebyggende med trivsel og kan reagere på hurtigt opstående behov. Trivselspersonen aflaster skolens ledelse og øvrige medarbejdere. Trivselspersonen nyder stor respekt både hos elever, medarbejdere og ledere.

Trivselspersonrollen Det er oplevelsen, at elevernes mistrivsel opdages tidligere, og at trivselspersonen arbejder med børn, som der ikke på skolerne var tid/rum til at tage op tidligere. Trivselspersonen har medvirket til, at der arbejdes mere systematisk med trivsel. Typisk har trivselspersonen mulighed for at se børnene i andre sammenhænge og relationer end i den traditionelle indlæringssituation, hvilket kan åbne op for nye perspektiver.

Trivselspersonrollen - fortsat Store forskelle i tiden afsat til trivselsarbejdet. Det opleves nogle steder, at den afsatte tid ikke står mål med arbejdsopgaverne. Trivselspersonerne kommer gennem deres funktion i besiddelse af viden om fx kollegaer og elever. Dette kan være oplysninger, der er vanskelige at håndtere. Mange trivselspersoner har derfor et ønske om at kunne modtage supervision for bl.a. at sikre, at deres viden ikke bliver for tyngende og for at sikre en stadig professionalisering. Der er meget store forskelle i opfattelsen af relevansen af trivselsområdemøderne. Mange steder er der etableret lokale netværk mellem trivselspersoner – dette opleves meget positivt.

Opmærksomhedspunkter - Trivselspersonrollen Det er vigtigt at afgrænse trivselspersonrollen – fx at sætte grænser for, hvornår man er tilgængelig, og for hvad man laver. Der er ligeledes meget vigtigt ikke at tage ansvaret fra klasselæreren. Trivselspersonen skal ikke være en ”ø” på skolen men være en integreret del af opgaveløsningen. Trivselspersonen skal ikke kun være ”barnets advokat” for så risikerer vedkommende at blive marginaliseret på skolen. Trivselspersonen skal ikke udelukkende fungere som en mediator, der får eleverne videre i hjælpesystemet. Trivselspersonen skal selv søge løsninger fx gennem et bredt kendskab til samarbejdspartnere og lokalområde.

Trivselsforum/SSP - positiv Skolerne er blevet bedre til at involvere forældrene i trivselsforum. Stor gevinst for alle. Uproblematisk at indhente samtykke, hvis forældrene ikke deltager. Trivselsforum kommer underretninger og indstillinger i forkøbet. Mange steder fungerer det tværfaglige samarbejde uproblematisk - kommunikationen mellem skole og familiegruppe er god. Den uformelle kontakt er blevet lettere pga. af kendskabet til hinanden.

Trivselsforum/SSP – mindre positiv Der arbejdes for lidt med den generelle forebyggelse SSP-samarbejdet har været fraværende de fleste steder Der gives udtryk for store forskelle i mødeafviklingen – det er vigtigt, at møderne er planlagte, og der laves dagsorden, referat og handlingsplan Skolerne oplever fortsat stor udskiftning i deltagerkredsen – både hos PPR og sagsbehandlerne i familiegruppen. Et vilkår man accepterer - men generende for processen.

Trivselsforum/SSP – mindre positiv Enkelte steder gives der udtryk for, at trivselsforum er ufleksibelt. Det tager for lang tid at indkalde persongruppen og helt umuligt at indkalde ad-hoc. På enkelte skoler giver det fortsat frustration, at der ikke skal drøftes enkeltbørn med sag i Familie- og Beskæftigelsesforvaltningen. Kursusdagene har været af svingende kvalitet.

Handlinger på baggrund af status - 1 Supervisionstilbud til trivselspersoner - fra om med august 2009 vil trivselspersonerne kunne rekvirere supervision. Der er tale om: Krisesupervision i ekstreme tilfælde Enkeltmandssupervision Gruppesupervision Materiale vedr. supervisionstilbuddet udsendes til skolepostkasserne i begyndelsen af august 2009.

Handlinger på baggrund af status - 1 Økonomi – mange ytrer, at der er behov for flere timer til at løse opgaven. Skolelederne er enig i denne betragtning. Der udarbejdes et budgetnotat, hvor der ønskes en opnormering af indsatsen. Dette er dog først med evt. virkning fra august 2010. I indeværende skoleår afsættes yderligere 5.000 kr. pr. skole til timer og 6.000 kr. pr. skole til uddannelse (ligesom i år) – der holdes ikke så mange møder i kommende skoleår. Præcisering af formål – trivselsforum skal ikke kun arbejde med enkeltbørn men også med generel trivselsforebyggelse.

Handlinger på baggrund af status - 3 Kurser – det har vist sig meget vanskeligt at finde kursusindhold, der er relevant for alle deltagere i trivselsforum. Derfor lægges der i næste skoleår vægt på: Få fællesarrangementer med fokus på konkrete redskaber til at arbejde forebyggende Frivillighed Rekvirerede og individuelt tilrettelagte kurser – gerne med jer som oplægsholdere – meld ind hvis I kan byde ind med kursusindhold Det betyder konkret: Der afholdes i skoleåret to fællesarrangementer (kl. 12.30-15) for alle deltagere i trivselsforum. Kurserne afvikles som foredrag. Alle foredrag er konkret redskabsorienterede. (3. november og 5. maj) Der afholdes et to dages seminar for trivselspersoner – arrangementet har fokus på erfaringsudveksling og inspiration. Deltagelse er frivillig. (21. og 22. januar) Workshop-eftermiddage på jeres opfordring med oplæg og drøftelse. Fastlægges senere. Efteruddannelsesniveau og indhold prioriteres afklaret i løbet af det kommende skoleår

Handlinger på baggrund af status - 4 Mødevirksomhed i skoleåret 2009/10 Områdemøder for trivselspersoner Som nævnt er der forskellige opfattelser af kvaliteten af de afholdte områdemøder for trivselspersoner. Det er derfor besluttet: at der gennemføres to områdemøder for trivselspersoner, at områdemøderne har karakter af erfaringsudveksling og gensidig inspiration, og at der kan etableres mindre lokale netværk som erstatning for ”de store”, hvis dette er ønsket. I må naturligvis gerne aftale flere møder SSP-områdemøder Der gennemføres minimum to områdemøder omhandlende SSP. Omsorgsperson – tilbud om omsorgsperson til alle trivselspersoner

Kort gennemgang af relevant materiale Intromappen Standard dagsorden Standard samtykkeerklæring Hjemmesiderne – http://trivsel.daks.dk og www.ssp-aalborg.dk Folder om fortrolige/følsomme oplysninger ”På tværs” – håndbog for medarbejdere i Aalborg Kommune der arbejder med trivselstruede børn og unge Kursusoversigt/områdestrukturen

Kursus- og områdemødeplan Dato Mødeart Deltagere Torsdag den 20. august 2009 kl. 9-12 Intro-workshops/brush-up - samme indhold. Alle der har behov - tilmelding ikke nødvendig Torsdag den 27. august 2009 kl. 9-12 Tirsdag den 3. november 2009 12.30-15 Fælles kursus Alle deltagere i trivselsforum – deltagelse frivillig Torsdag den 26. november 2009 13-15 Områdemøde Trivselspersoner 21. – 22. januar 2010 Seminar Torsdag den 25. marts 2010 kl. 13-15 Onsdag den 5. maj 2010 kl. 12.30-15 Fælles kursus - evaluering Alle deltagere i trivselsforum – deltagelse obligatorisk