Ungdom det bedste guld - hvordan får vi guldet frem? /ved direktør Annette Ernst Lauridsen Aarhus tekniske Skole Den 8. oktober 2008
Disposition 95% målsætningen Situationsbeskrivelser Kende roller, styrker og svagheder Hvad skal vi have mere af? Brug de rammer vi har – til grænsen Spørgsmål og diskussion
95%målsætningen Der er langt igen! På landsplan er vi på 84,2% Store udsving mellem landsdele MEN et godt mål at have - en ambition Vi skal have alle med! Det er en fælles opgave, som er givet ud fra et samfundsperspektiv!
Situationsbeskrivelse Udsagn: De unge vi får er blevet ”dårligere” De har ondt i livet De er fagligt dårligere end tidligere De er rodløse, modløse, rastløse Hvis det er det billede, vi har – hvad gør det så ved os?
Situationsbeskrivelse Vi forventer bøvl! Vi forventer, at de er, som vi tror, de er! Vi stiller ikke de rigtige krav eller de rigtige udfordringer! Vi opgiver næsten på forhånd! Vi tror alle er ens! Vi ser ikke de muligheder, alle mennesker indeholder – men bliver blinde og døve!
Situationsbeskrivelse Sådan er det nok ikke – helt (mere) Erhvervsskolerne er blevet meget bedre til de unge, som vi tidligere bare smed ud! Vi har mentor, elevcoach, psykolog m.v. Men vi skal kende vores begrænsning! Vi skal blive bedre til at bruge de handlemuligheder vi har, for at få alle med
At kende sin rolle! Erhvervsskolerne er uddannelsesinstitutioner, som skal kunne levere et fagligt indhold og niveau som erhvervslivet efterspørger. Lovgivningen er rummelig og giver mulighed for en fleksibel og individuel tilrettelæggelse af ens uddannelse. Der er krav om realkompetencevurdering og dermed både meritordninger og mulighed for ekstraundervisning.
At kende sin rolle Produktionsskolen er brobygning, der giver unge en anden eller ny start på en uddannelse. Træning af faglige, sociale og personlige kompetencer. Fokus på produktion og arbejdsfællesskab Indarbejde kompetencegivende elementer i samarbejde med erhvervsskoler
At kende sin rolle Produktionsskolen skal: være en anerkendt vej, der skal føre til uddannelse. arbejde i overgange mellem folkeskolen og ungdomsuddannelsen arbejde med unge, som ikke kan gennemføre en ungdomsuddannelse ikke være en erhvervsskole – men netop have fokus på brobygning
Vi skal have mere af… Kendskab til hinandens styrker og svagheder Netværk mellem vejledere, lærer og ledere Personlig kontakt, anerkendelse og synlighed i vejledningsbilledet Anerkendelse af forskellighed
Bruge rammerne til grænsen Brobygning Pusterum Kombinationsforløb Virksomhedspraktik - adoption Pro-tek, pro-merk, pro-sosu EGU Grundforløbselementer Praktikaftaler
Brug rammerne… Image pleje Mangler opbakning og anerkendelse Dokumentation af resultater Fælles opgave og fælles mål Mange veje til at nå målet!
Spørgsmål og diskussion