Kursus i problemformulering

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
At forholde sig professionelt Anne Skov
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Problemløsningsteknikker
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Økonomiske fag på handelsgymnasiet
AT efteråret 2013 / MG & RO. Overordnet emne Kampen for det gode liv.
Det Internationale Område Studieområde 3/
Kredsens udviklingsplan Del 1. Visionen - Vejen til nye initiativer i din kreds, og ikke mindst: Til succes!
Større Skriftlig opgave •Orienteringsmøde v. Catherine Lønholdt.
Advisory board-møde, MDI, den 17. april 2013, Mathilde Hjerrild Carlsen, Holger Højlund Oplevelser fra felten.
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Indledning Verden er blevet mindre – afstanden er ingen hindring
Historie 9. kl. uge 6 1.Intro 2.Sang 3.Samtale 4.Opgave 5.Opsamling Mål: At blive fanget af undervisningen mindst én gang!
Oplæg om problemorienteret projektarbejde
V ORES A GENDA  Os og vores speciale  Godt ved specialeprocessen  Knapt så godt ved specialeprocessen  Vejledning  Grupper  Gode råd.
Intro og Problemformulering
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Karl Henrik Flyums model
Formål Emne & produktkrav Tidspunkt Aflevering Sygdom & snyd Pjecen
Vt-speciale, 1. Møde program
Undervisning Klasseundervisning Elev oplæg Fælles læsning Fig. Beskrivelse (analyse) Opgaveløsning Film og efterfølgende diskussion Gruppearbejde Laboratorium.
Mundtlig prøve i engelsk og tysk.
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Målet for os i dag ”At lære jer en simpel model, der sætter jer i stand til, at opbygge en argumentation, der giver jeg gennemslagskraft”
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
Synopsis VIP3/2012.
Intro og Problemformulering
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Problemformulering Indeholder:
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Læse/studiegrupper.
Eksamen.
Udvidet problemformulering
Større Skriftlig opgave
Problemorienteret projektarbejde
Synopsis VIP13 HH3.
7-punktsmodellen Et eksempel på en heuristik
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
HVAD ER EN PROBLEMFORMULERING ?
Kort demo af processen BA Leisure Management BA International Sales
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
Objektorienteret Netværkskommunikation Præsentation 28: Eksamen.
Læreren som læringsleder
Synopsis.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
- Formål - Emne & produktkrav - Tidspunkt - Aflevering - Sygdom & snyd - Pjecen.
SKABELON.
AT at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
1 Efter Karl Henrik Flyums modeller At formulere spørgsmål - led 1- 7.
AT Problemformulering, problemstillinger og innovation.
SRO SKRIV!.
- at udvælge endelig sag og formulere problemformulering
Projektopgaven.
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Teoretisk pædagogikum
1. Trin – Problemstilling
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Kursus i problemformulering DIO opgaven 2010 Kursus i problemformulering

Hvad er en problemformulering ét hovedspørgsmål med eventuelle underspørgsmål indenfor et fagfelt, der skal besvares (http://www.skrivspeciale.dk/prob.htm) = Dit kompas

Hvad er en god PF? En problemformulering har et klart sigte, et fokus, og det er hovedspørgsmålet, som opgaven skal søge at besvare. Til hovedspørgsmålet kan man knytte underspørgsmål men det er vigtigt at forstå, at det betyder underspørgsmål, altså spørgsmål der følger i en naturlig forlængelse af hovedspørgsmålet, ikke spørgsmål der flytter fokus et andet sted hen eller lægger op til flere ligeværdige undersøgelser. En god problemformulering lægger opgavens fokus ét og kun ét sted!

Hvor kommer en god PF fra? (1) En god problemformulering udspringer af DIN undren: Det er et rigtig godt udgangspunkt for et speciale, at den studerende undrer sig over et eller andet indenfor sit fag – evnen til at undre sig er noget af det mest menneskelige der findes og jo mere energisk man er i stand til at forfølge sin undren, desto bedre opgaveskriver bliver man.

Hvor kommer UNDREN fra? Indhentet viden Nysgerrighed Modsigende kilder Nysgerrighed Rygter/sladderhistorier 

Hvor kommer en god PF fra? (2) En god problemformulering lægger gerne op til at undersøge en konflikt mellem standpunkter eller handlinger

Hvad gør en PF? Bestemmer hvad opgaven skal indeholde Bestemmer hvad der IKKE skal med Bestemmer hvilke kilder og modeller, der skal bruges Fortæller læseren hvilket spørgsmål han kan forvente at finde en undersøgelse af og få et svar på 

Hvornår skal den laves? FØR opgaven skal skrives? Fordele/ulemper MENS opgaven skrives? Fordele/ulemper EFTER opgaven er skrevet? Fordele/ulemper I dio forløbet er det FØR!! MEN det kræver noget særligt af jer 

Processen (1) Vælg en emne/felt Informationsindsamling og læsning Indsnævring af og formulering af problemstilling – gruppen brainstormer og diskuterer ud fra det læste: Hvad er hypotesen: f.eks. Vores påstand er, at unge i den valgte aldersgruppe drikker mere alkohol i dag, fordi alco-pops findes på markedet og er en mere attraktiv drikkevare end øl, vin og spiritus pga. emballagens udformning og pga. smagen

Processen (2) Hvordan skal problemet løses: For at be- eller afkræfte vores påstand vil vi undersøge følgende: Planlæg besvarelsen ud fra Blooms taksonomier Redegør/beskriv Analyser Diskuter/Vurder/perspektiver Konkluder = svar på det overordnede spørgsmål Tjek om indholdet er relevant ift. problemformuleringen !!!

Problemformuleringen skal: Være kort og præcis Dvs. ingen ”man”, ”visse”, ”nogle” Relevant og realistisk Interessant for dig Bestå af et enkelt spørgsmål med dertilhørende underspørgsmål. Hovedspørgsmålet er åbent. Gøre det muligt for dig at komme op på de høje taksonomiske niveauer.

Undren + Informationssøgning Vejen hen til PF: Undren + Informationssøgning Læsning og mere undren Problemformulering

Vejen hen til konklusionen Redegør/beskriv Analyser og diskuter Vurder og konkluder = svar på PF

En skidt PF: “Kan Folkeskolen i dag leve op til kravet om samarbejde med forældrene som anført i Folkeskolelovens §1?” Hvorfor? Lukket spørgsmål Ingen undren eller konflikt Meget ringe mulighed for at konkludere

En anden PF: Hvad gør Folkeskolen i dag for at leve op til kravet i Folkeskolelovens §1 om samarbejde med forældrene?” Heller ikke så god fordi: Lægger op til beskrivelse (Bloom) Stadig meget lukket Ingen undren Ingen vurdering

Når du laver PF, så undgå: Nogle studerende har det med at tro, at jo mere kompliceret og snørklet de kan stille spørgsmålet i problemformuleringen, desto bedre er det – men det er lige modsat

En god PF: Jeg undrer mig over at Kina stadig halter meget bagud hvad angår menneskerettigheder. Min påstand er at Kina er en så stor økonomi i den globale verden, at de kan tillade sig at være ligeglade med pres fra omverdenen til at forbedre menneskerettighederne. For at få af- eller bekræftet hypotesen, vil jeg først kort redegøre for menneskerettighederne generelt og i Kina. Dernæst vil jeg analysere Kinas position i den globale verden. Til sidst vil jeg vurdere hvorvidt Kina overhovedet kan tvinges til at forbedre menneskerettighederne.

DIN PF: Skal godkendes senest fredag uge 6, dvs. den 12. februar Skal du bruge resten af ugen her på at spore dig ind på Skal du regne med at lave om 117 gange inden den er i hus Er en proces mellem dig og en vejleder  - så start nu!!!

Forslag til DIO emner (m. eng.) Globaliseringens betydning for menneskerettighederne i Kina Konspirationsteorier vedr. 9/11 Politisk retorik og globaliseringens indvirkning herpå. Finanskrisen i USA Det amerikanske sundhedsvæsen i et globalt perspektiv Terror på tværs af grænser Tv mediets globalisering Globaliseringens indvirkning på magasiners covers Kampen mellem dansk og engelsk på danske universiteter Kommunikation i et globalt perspektiv (sociale medier) Bæredygtig handel Hooliganisme på tværs af grænser Eksport af amerikanske værdier Handel med CO2 kvoter Eksport af miljøproblemer Vestlige firmaers udnyttelse af billig arbejdskraft Ytringsfrihed i øst og vest

Opgave: Sæt dig sammen med din studiegruppe Prøv at lav en problemformulering med underspørgsmål til underemnet ”klima” Husk at tænke Bloom  Læg jeres første problemformulering i arbejdsportfolien sammen med din personlige refleksion over dine erfaringer med den.