14 Distribution Oversigt Opgaver i distributionskæden

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Logistik Mål og strategier
Advertisements

GS1 DataBar Reducering af madspild
10 Konkurrencesituation
8 Segmentering på producentmarkedet
Segmentering på producentmarkedet
Producentmarkedet (B-t-B) Kapitel 26
11 Produkt Oversigt Klassifikation af produkter Emballage
Praktisk segmentering
VELKOMMEN ”Fælles distribution og afsætning”
Network Marketing En 2 til 5-års Plan Fremtidens Virksomhed
15 Promotion Oversigt Promotionformer (herunder reklame)
AFSÆTNING A – Schønberg
Kapitel 6: Nye produkter.
NewBiz Scandinavia, 13. marts 2014
Beretning for år 2001 Fremtiden.
1.1 Virksomhedstyper Klik nederst til højre på ikonet for visning i ”Fuld skærm”. Klik med musen i dit eget tempo for at se præsentationen. Vil du springe.
Velkommen Kommunikationschef Henrik Theil, FDIH Food Online Danmark på nettet i en global verden 8. oktober 2009.
Ill. 16.1: Distributionskanalernes værdiskabelse
Natur- og landbrugskommissionens workshop den 9. oktober 2012
S O R - modellen Markedsførings- Stimuli (De fire P-er) Omverdenen
Afsætning grundforløb
7 Efterspørgselsforhold
Salg og service Dag 1.
Virksomheder - definition
Hotellets koncept.
Obligatorisk projekt 5: ERP-systemer
Newline.
BackIIBasic En undervisningscase i entrepreneurship
Forretningsmodel.
Introduktion til virksomheden Danhandel A/S er en mellemstor handelsvirksomhed, som ligger i Danby i Jylland. Danhandel importerer og sælger bl.a. en.
[Produktnavn] Marketingplan
Kap 25 Branding Kapitel 25.
Martin Klitskov, Niclas Kønig, Frederik Thomsen og Rikke Nors
3.3 Arbejdsdeling Klik nederst til højre på ikonet for visning i ”Fuld skærm”. Klik med musen i dit eget tempo for at se præsentationen. Vil du springe.
1. Virksomheden Virksomhedsbeskrivelse.
Udviklingen i salgs- og servicesektoren
Kap 17 Distribution Kapitel 17.
Bog & idé Af: Gruppe 4.
Kap 19 E – handel Kapitel 19.
Business to Business På den JYSKe måde…...
Kapitel 18 Informationsteknologi og videnøkonomi
24. Logistik Logistikbegrebet - Kort definition:
Introduktion til afsætning
Ill. 2.1: Omverdensmodellen
© The Copenhagen Institute for Futures Studieswww.cifs.dk De 3 typer markeder - skabt af informationsteknologierne Henrik Kristensen, Instituttet for Fremtidsforskning.
Tommy Engedal Kronborg
E-biz 2014 Idé – Koncept – Navn Varer – Målgruppe
Cross Channel - Tidens største trend.
15 Promotion 1 Oversigt Virksomhedens organisering af promotionaktiviteter Promotionformer (offline og online) Promotionstrategi (pull og push strategi)
20. FEBRUAR Mødet: Fremtidens krav til eliten Ved Henrik Vincentz Direktør, Userneeds.
E-handel ER DET VEJEN TIL RIGDOM …. ELLER VORES UNDERGANG ?
1. Virksomheden Virksomhedsbeskrivelse. 1. Virksomheden Virksomhedstyper - Produktionsvirksomheder - Handelsvirksomheder - Servicevirksomheder.
Koncepter og butikskæder
Parametermix - distribution
Købsadfærd afsætning.
Mens Bag Produkt, pris og distribution af nyt produkt
Supply Chain management SCM
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
IC Companys Distributionskæde Varens vej til butikken
Marketingplan Dit navn.
Sælg et produkt eller en tjeneste
24. Logistik Logistikbegrebet - Kort definition:
Salgets forudsætninger
Hvad forstår man ved et producentmarked?
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
Kapitel 12 - Organisationsstruktur
Virksomhedstyper og ejerforhold
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
1. Virksomheden Virksomhedsbeskrivelse.
Ill. 2.1: Omverdensmodellen
Præsentationens transcript:

14 Distribution Oversigt Opgaver i distributionskæden Distributionskæden på konsument- og producentmarkedet Distributionsstrategi Kædeformer E-business Distribution – eller place: Betyder varens vej fra producenten til forbrugeren. 1 14 Distribution

Distribution - definitioner Distributionskanal Er en række led, som produktet går igennem fra producenten til slutbrugeren, og som fysisk håndterer virksomhedens produkter og løser en række andre opgaver. Distributionskæde Er alle de mellemled, som varen passerer mellem producenten og slutbrugeren. Direkte distribution Betyder at man distribuerer produktet direkte til slutbrugeren uden at involvere mellemled. Indirekte distribution Betyder, at man har et eller flere led i distributionskæden, inden produktet ender hos slutbrugeren. 2 14 Distribution

Opgaver i distributionskæden Distributøren kan tilføre værdi: at sammensætte et sortiment til næste led i distributionskæden bryde store kvanti i mindre kvanti skaffe information om markedet planlægge landsdækkende marketingkampagner sørge for den fysiske distribution 3 14 Distribution

Opgaver i distributionskæden Producent Er den virksomhed, der fremstiller varen. Distributør, mellemhandler, forhandler Køber store partier og sælger disse videre Grossist: er en mellemhandler, der køber hos producenter og sælger videre til butikker Detaillist: butik, der sælger direkte til forbrugeren 4 14 Distribution

Distributionskæder på konsumentmarkedet

Kontakter i distributionsleddene

Distributionskæder på producentmarkedet

Distributionsstrategi Er det strategiske valg en virksomhed tager i forhold til antallet af forhandlere man ønsker, der skal forhandle virksomhedens produkt. Intensiv distribution Virksomheden sælger deres produkter i så mange butikker som overhovedet muligt. Selektiv distribution Virksomheden har en række udvalgte distributører – dog færre end ved intensiv distribution Eksklusiv distribution Producenten vælger få eller kun en distributør at distribuere produkterne til i afgrænsede områder. 8 14 Distribution

Kædeformer Butikstyper Forretningskæder i detailhandlen Dagligvarebutikker – butikker hvor man gør sine daglige indkøb Udvalgsbutikker – udvalgte varer inden for bestemte kategorier Specialbutikker – varer af et bestemt mærke Forretningskæder i detailhandlen Frivillige kæder – selvstændigt ejede butikker, der samarbejdre Egentlige kæder/kapitalkæder – samme ejer – samlet butiks- og grossistfunktion Kooperativer – ejes af medlemmerne Franchising – en franchisegiver udvikler og tilbyder retten til et forretningskoncept til en franchisetager mod betaling 9 14 Distribution

Fordele og ulemper ved franchising 10 14 Distribution

E-business E-business Vedrører handel på internettet, hvor virksomheden er forbundet online ved hjælp af internet og andre elektroniske netværi med sine samarbejdspartnere både bagud og fremad i hele distributionskæden. Fra virksomheder … Fra forbrugere … … til virksomheder B-t-B Internetbaseret samarbejde mellem virksomheder C-t-B Forbrugere henvender sig til virksomheder for at få et godt tilbud … til forbrugere B-t-C Virksmheder, der markedsfører produkter over for forbrugere C-t-C Forbrugere handler med hinanden på nettet. 11 14 Distribution

Forskellige forretningsmodeller Virtuelt udsalg En virksomhed har både en butik og salg på internettet som supplement. Markedsplads Et sted, hvor man finder flere handlende. Flere e-handelsvirksomheder er gået sammen om en fælles portal. Informationsformidler Virksomheden giver information om varer videre via nettet. Transaktionsformidler Virksomheden yder tilbud om at levere salg eller betaling via nettet. Forbrugersammenslutning Et sted, hvor forbrugere henter information om et emne og udveksler meninger. 12 14 Distribution