14 Distribution Oversigt Opgaver i distributionskæden Distributionskæden på konsument- og producentmarkedet Distributionsstrategi Kædeformer E-business Distribution – eller place: Betyder varens vej fra producenten til forbrugeren. 1 14 Distribution
Distribution - definitioner Distributionskanal Er en række led, som produktet går igennem fra producenten til slutbrugeren, og som fysisk håndterer virksomhedens produkter og løser en række andre opgaver. Distributionskæde Er alle de mellemled, som varen passerer mellem producenten og slutbrugeren. Direkte distribution Betyder at man distribuerer produktet direkte til slutbrugeren uden at involvere mellemled. Indirekte distribution Betyder, at man har et eller flere led i distributionskæden, inden produktet ender hos slutbrugeren. 2 14 Distribution
Opgaver i distributionskæden Distributøren kan tilføre værdi: at sammensætte et sortiment til næste led i distributionskæden bryde store kvanti i mindre kvanti skaffe information om markedet planlægge landsdækkende marketingkampagner sørge for den fysiske distribution 3 14 Distribution
Opgaver i distributionskæden Producent Er den virksomhed, der fremstiller varen. Distributør, mellemhandler, forhandler Køber store partier og sælger disse videre Grossist: er en mellemhandler, der køber hos producenter og sælger videre til butikker Detaillist: butik, der sælger direkte til forbrugeren 4 14 Distribution
Distributionskæder på konsumentmarkedet
Kontakter i distributionsleddene
Distributionskæder på producentmarkedet
Distributionsstrategi Er det strategiske valg en virksomhed tager i forhold til antallet af forhandlere man ønsker, der skal forhandle virksomhedens produkt. Intensiv distribution Virksomheden sælger deres produkter i så mange butikker som overhovedet muligt. Selektiv distribution Virksomheden har en række udvalgte distributører – dog færre end ved intensiv distribution Eksklusiv distribution Producenten vælger få eller kun en distributør at distribuere produkterne til i afgrænsede områder. 8 14 Distribution
Kædeformer Butikstyper Forretningskæder i detailhandlen Dagligvarebutikker – butikker hvor man gør sine daglige indkøb Udvalgsbutikker – udvalgte varer inden for bestemte kategorier Specialbutikker – varer af et bestemt mærke Forretningskæder i detailhandlen Frivillige kæder – selvstændigt ejede butikker, der samarbejdre Egentlige kæder/kapitalkæder – samme ejer – samlet butiks- og grossistfunktion Kooperativer – ejes af medlemmerne Franchising – en franchisegiver udvikler og tilbyder retten til et forretningskoncept til en franchisetager mod betaling 9 14 Distribution
Fordele og ulemper ved franchising 10 14 Distribution
E-business E-business Vedrører handel på internettet, hvor virksomheden er forbundet online ved hjælp af internet og andre elektroniske netværi med sine samarbejdspartnere både bagud og fremad i hele distributionskæden. Fra virksomheder … Fra forbrugere … … til virksomheder B-t-B Internetbaseret samarbejde mellem virksomheder C-t-B Forbrugere henvender sig til virksomheder for at få et godt tilbud … til forbrugere B-t-C Virksmheder, der markedsfører produkter over for forbrugere C-t-C Forbrugere handler med hinanden på nettet. 11 14 Distribution
Forskellige forretningsmodeller Virtuelt udsalg En virksomhed har både en butik og salg på internettet som supplement. Markedsplads Et sted, hvor man finder flere handlende. Flere e-handelsvirksomheder er gået sammen om en fælles portal. Informationsformidler Virksomheden giver information om varer videre via nettet. Transaktionsformidler Virksomheden yder tilbud om at levere salg eller betaling via nettet. Forbrugersammenslutning Et sted, hvor forbrugere henter information om et emne og udveksler meninger. 12 14 Distribution