Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

VELKOMMEN ”Fælles distribution og afsætning”

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "VELKOMMEN ”Fælles distribution og afsætning”"— Præsentationens transcript:

1 VELKOMMEN ”Fælles distribution og afsætning”
Netværkssamarbejde om ”Fælles Distribution og Afsætning” er et projekt, som gennemføres af Detailbørsen i samarbejde med Skriver Kommunikation Aps som led i kompetenceudviklingen for lokale producenter og gårdbutikker med støtte fra Fødevareministeriets Landdistriktsprogram og EU

2 ? Hvordan kan fælles distribution etableres og igangsættes
Hvordan skabes værdi af fælles afsætning af lokale fødevarer Hvordan kan samarbejde etableres ?

3 Hvordan skabes værdi af fælles afsætning af lokale fødevarer?
Branding CO branding Afsætning til flere destinationer Historiefortælling og kanaler Selskabsform og organisering Inspireret af: Emilia van Hauen, Susanne Leegaard, Bjarne Bak, Kenneth Codam, Ernst Eskildsen og en god portion egen 25 års erfaring med afsætning

4 Kirken på Østerbro Golfklubben i Nordsjælland …
Hvorfor samarbejde…? Kirken på Østerbro Golfklubben i Nordsjælland

5 Forretnings konceptet
MISSION ”Medlemmerne skal tjene flere penge på eksisterende og nye salgskanaler” VISION Landsdækkende forening der sætter dagsordenen for lokalt producerede fødevarer

6 Branding

7 Branding God branding ER værdifuldt – for både sælger og køber
Er ’lokal’ den rigtige/bedste betegnelse – ’hvad er lokalt’…? Er der andre parametre, der vil være lige så stærke som f.eks. gennemsigtighed troværdighed, lav CO2 bidrag eller… Hvad er formålet… Hvad er målet… EFU: At få styr på produktet, baggrunden for produktet og hvilket udbytte kunderne har er banalt og dog fuldstændig essentielt for værdifuld branding!

8 Hvad er kundens udbytte og hvilket behov dækker I?
EGENSKABER FORDELE UDBYTTE Vi behandler dyrene godt Dyrene får godt foder Vi er sammen med dyrene Vi har kontakt til salget Salg gennem flere kanaler Godt foder Lokalt opdræt Ustresset og mørt kød Sunde og glade dyr Kender hele processen Ingen fordyrende mellemled Større tilgængelighed Sunde dyr Lavere CO2 Ekstra let at tilberede Ekstra god smag Viden og indsigt Bedre produkt til god pris Lettere at finde Sund livsstil ’Jeg hjælper miljøet…’

9 CO branding Kompagniskabet skal have samme moralske kodeks og tilsvarende værdi hos målgruppen! Ikke bare være ’kendt’ En kok En restaurant Et lokalt supermarked Tilbehør (- hvis der findes et værdigt brand…?)

10 Afsætning gennem flere kanaler
Dagligvarehandel Restauranter FORÆDLING Arbejdspladser PAKKECENTRAL ADMINISTRATION FØDEVAREKONTROL MARKEDSFØRING LEDELSE GÅRDBUTIKKER OG LOKAL-PRODUCENTER Forbrugerne Kantiner Ikke dagligvarer Sportsforeninger Homeparty Gårdbutik

11 Afsætning gennem flere kanaler
Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Lørdag Søndag 24/7/365: Bestil og betal online Mobil enhed i supermarked(er) Hent i ’torve’butik ( - eller få bragt fredag) Køb frost- og spec.varer i ’torve’butik Torvebutik lukket Torvebutik lukket ’Friske oplevelser’ i ’torve’butikken Besøg ’de lokale’

12 Forbrugerne ”Innovators” & ”Early Adaptors” Antal kunder 15%
Nysgerrige Høj pris Høj troværdighed Risikovillige Spokesmen Nytænkende God kvalitet Storbyer Tid på markedet

13 Historiefortælling og kanalerne
Før og efter 2008 I ejer forbrugerne – eller kan komme til det! I ER historien – og de forbrugere I skal sælge til elsker den indsigt I kan tilføre dem! Fortæl det gennem Lokal-/regionalavis, lokalradio, lokaloutdoor/trafik TV, lokalt og nationalt Online Sociale medier Postkort, flyers, brochurer mv. Butikken … og kunderne!!

14 Selskabsform og organisering
Hvad skal samarbejdet kunne…? A/S ApS Amba I/S Virksomhedsordningen/enkeltmands-VH Partnerskab Forening mv. mv. Valget er vigtig for de forretningsmæssige udviklingsmuligheder Find de rette profiler til de rette poster Fordel ansvar og opgaver

15 www.mutterland.de – 3 butikker i Hamborg, nr. 4 på vej…

16 Det første skridt … og det andet


Download ppt "VELKOMMEN ”Fælles distribution og afsætning”"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google