Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Kapitel 12 - Organisationsstruktur

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Kapitel 12 - Organisationsstruktur"— Præsentationens transcript:

1 Kapitel 12 - Organisationsstruktur
”En organisation består af personer, der samarbejder om at nå ét eller flere fælles mål” Målsætninger: målbare realistiske indbyrdes forenelige til at rangordne Ikke målbare målsætninger: Opgave: lav forslag til, hvordan de kan omformuleres, så de opfylder definitionen Stor virksomhed Producere mest muligt Lønninger på acceptabelt niveau Tilfredse medarbejdere Stor markedsandel Rimeligt overskud IT-udstyr, der altid fungerer Nyeste computere

2 Bureaukratisk styre Ansvar og myndighed efter linjeprincippet – hver arbejder kan kun have én overordnet. Medarbejderen er kun ansvarlig over for sin chef Éntydig, men ikke særlig fleksibel organisation

3 Arbejdsdeling Funktionsprincip:
I nogle virksomheder fordeles arbejdet efter hvilke opgaver, medarbejderne er specialister i at løse (efter funktioner) I andre virksomheder er det mere hensigtsmæsssigt at fordele arbejdet efter hvilke produkter, der sælges, eller efter hvilke geografiske områder, virksomheden arbejder i. (fordele opgaverne på objekter) Funktionsprincip: Specialister, ansat til at udføre bestemte funktioner (opgaver). De typiske funktioner er: indkøb, lager, salg og økonomi Objektprincip: Den enkelte afdeling løser de fleste opgaver vedrørende et objekt. Et objekt er en vare, en kundegruppe eller et geografisk område. Det kombinerede princip En kombination af funktionsprincippet og objektprincippet

4 Funktionsprincippet

5 Objektprincippet

6 Det kombinerede princip

7 Fordeling af myndighed og ansvar (styringsprincip)

8 Fordeling af myndighed og ansvar Linjeprincippet

9 Fordeling af myndighed og ansvar Linje-stabsprincippet En stab er en rådgivningsfunktion – har ansvar, men ikke myndighed

10 Fordele/ulemper

11 Fordele/ulemper

12 Ansvar og myndighed – det funktionelle princip

13 Netværksorganisation

14 Netværksorganisation - Kernekompetence
Alle kan tale på tværs af organisationen, hvorfor organisationsopfattensen ændres. Alle kan erhverve sig viden, og alle er ansvarlige for udførelsen af de processer, der er forbundet med fremstilling og distribution Kan give problemer, for den tillukkede virksomhed, at varerne bliver for dyre, fordi, der fx er for store lageromkostninger, for høje transportomkostninger for bredt sortiment. Kernekompetence: focus på: hvad er vi gode til, og hvad er vi ikke En løsning kan være Outsourcing ex: IT- anskaffelse og vedligeholdelse kan overlades til en selvstændig IT-konsulent et reklamebureau kan overtage reklamerne


Download ppt "Kapitel 12 - Organisationsstruktur"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google