Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Natur- og landbrugskommissionens workshop den 9. oktober 2012

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Natur- og landbrugskommissionens workshop den 9. oktober 2012"— Præsentationens transcript:

1 Natur- og landbrugskommissionens workshop den 9. oktober 2012
Formål; Hvordan ser SuperBest muligheden for at SuperGros kan tage flere lokalproducerede varer i sortiment v/Poul-Henning Nielsen

2 SuperGros A/S Kunder i SuperGros Moderselskab Dagrofa A/S
Øvrige kunder: Nærkøb, Letkøb, Magasin, Liva, L.I.C. samt en del frie købmænd. Hertil kommer levering til dagligvaremarkederne på Grønland, Færøerne og Island. Moderselskab Dagrofa A/S Nøgletal 2011 Antal medarbejdere mere end 6.700 Omsætning på 21.5 mia. kr. Om SuperGros: SuperGros er Danmarks største dagligvare grossist SuperGros leverer ca. 42% af de varer, som sælges i kiosk/convenience-markedet Nøgletal 2011: Antal Terminaler: 3 (Ringsted, Vejle og Herning) Antal medarbejdere: ca. 950 Omsætning på 16,3 mia. kr. Markedsandel: 18,4%

3 SuperBest SuperBest er hele Danmarks Fødevaremarked, med byens bedste udvalg af fødevarer i super kvalitet Nøgletal 2011: Antal Supermarkeder: 170 (heraf driver Dagrofa 47) De øvrige ejes af frie købmænd. Antal medarbejdere: ca Omsætning: 11,5 milliarder Markedsandel: 10%

4 SuperBest kæden i fremtiden: SB Deles måske i 2 kæder?
Der er nedsat udvalg bestående af købmænd og detailhandelsspecialister, der arbejder med de nye butikskoncepter. Arbejdet forventes afsluttet i efteråret 12. Den ene kædes arbejdstitel er: ”Det prisdrevne kvalitets supermarked” Den anden kædes arbejdstitel er: ”Det sortimentsdrevne højprofil supermarked” I det prisdrevne kvalitets supermarked vil der være få betjente- eller delvis betjente afdelinger. Der vil være fuldt sortiment i dagligvarer. I det sortimentsdrevne højprofil supermarked vil der være flere betjente afdelinger med højt serviceniveau af specialister. Det kan f. eks. være: Betjent slagter og delikatesse, fiskeafdeling, bager, kiosk m.fl. Stort udvalg af danske og udenlandske specialiteter. Danske egnsspecialiteter. Lokale leverandører.

5 Det sortiment drevne højprofil supermarked
Den nye kæde kommer til at bestå af 50 – 80 supermarkeder. Det er den enkelte købmand der bestemmer i hvilket format hans butik skal være med i. 10 – 20 af butikkerne har i dag et udvidet sortiment på 1000 – 3000 varenumre. Vi er i gang med at analysere dette sortiment, og de bedst sælgende og mest spændende varer fra dette sortiment, vil vi brede ud i hele kæden. Derfor vil varerne også kunne markedsføres. Det betyder at omsætningen på disse varer vil øges betydeligt, til glæde for producenter og butikker. For butikkerne vil det betyde en væsentlig differentiering til øvrige konkurrenter.

6 Frugt og grønt fra lokale producenter.
I starten af 2013 indleder SuperGros et samarbejde med en række lokale producenter. Friske lokale varer leveres direkte fra producent til SB butik. SuperGros kvalitetskontrol sikrer via årlige kontrolbesøg, at hygiejne, fødevaresikkerhed og mærkning er i orden hos den enkelte producent. Ordreafgivelse fra butik til prod.: bestilling sker via SGs elektroniske bestillingsplatform. Når den samlede frugt og grønt bestilling er klar, sendes den del af ordren, der vedrører de lokale prod. direkte til den enkelte producent. Projektet gennemføres for at sikre kort transport, friske varer, gode oplevelser for kunderne som f.eks. danske æbler og pærer fra den lokale avler Gravenhøj Frugthave. Fordele for avler: Tilgang til nye kunder, nem fakturering via SG. Test i 7 sjællandske butikker gennemføres lige nu med varer fra Storøhage (producent af kartofler, jordbær, spidskål og hvidkål samt gulerødder.

7 Eksempel på aktivitet fra lokal avler
Frugt fra lokal avler hos SuperBest Hurup Thomas fra Hurup fortæller, at det er en succes med frugt fra lokal avler, som kører på tiende år. Gravenhøj frugthave har specialiseret sig i sorter fra ”gamle dage” og er et stort aktiv for butikken. ”Dette er en fantastisk mulighed for at gøre en forskel i lokalområdet”

8 Hvordan finder vi vejen fra jord til bord med succes?
Fælles salgskanal for flere leverandører. Professionel salgsorganisation. Fælles lager og transport for flere leverandører. Bestilling sammen med øvrige varer fra SG. (som grønt) Bedre logistik. Forenklet fakturering / samlet gennemfakturering via SuperGros med EDI fakturering. Fordele: Nem adgang for producenter til flere kunder, rationel transport, forenklet bestillingsform for butikker, 1 samlet faktura, nem fakturering via SuperGros. Væsentlig forøgelse af salget til glæde til glæde for både købmand og producent.

9 Vejen til succes Lokal markedsføring Personificering i butikken
Producenten skal møde kunden Fra gård til butik Lokal forankring


Download ppt "Natur- og landbrugskommissionens workshop den 9. oktober 2012"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google