Download præsentationen
1
Newline
2
Erhvervscase mdt. eksamen
Horsens Handelsskole den 9. juni 2005 Newline A/S Erhvervscase mdt. eksamen nn hhsa
3
Newline A/S Grundlagt i 1981 Ejerform: Aktieselskab (familieeje)
Eksportstart i slut 80’erne Ejerform: Aktieselskab (familieeje) Produkter: Funktionelt kvalitets sportstøj Antal ansatte: 61 i DK, ca. 500 i produktionen
4
Problemer Frembrusende internationaliseringsstrategi
Mål og visioner Udvidelse af distributionssegmenter! Eksportmotiver? Eksport-beredskab/erfaring Manglende overvejelser i forbindelse med valg af eksportmarkeder Eksport til 14 lande Forskellige distributionsformer Sælgere Agenter Importører
5
Internationaliseringsproces
Internationaliseringsgrad Uppsala-modellen, direkte fase 3/4 Back to basic Genovervejelse fase 2/3 Eksportmotiver? Proaktivt, med forbehold Interne motiver reaktive forespørgsler Eksport-beredskab/erfaring Vil for meget selvkritiske Lave markeds- og konkurrentanalyser Link til Uppsala-model
6
Valg af eksportmarkeder
Genovervej eksportlande Opfylder alle lande deres afsætningsmål? Evt. brug af tragtmodel BNP Købekraft Interesse index Distributionsmuligheder Forskellige distributionsformer Direkte investering (fase 4) Direkte distribution Uppsala = indirekte distribution Reelt Handelsimportør (I Newlines navn)
7
Distributionsstrategi
Eksklusiv distribution Enkelte forhandlere i geografisk område Selektiv distribution Mindre antal forhandlere i geografisk område Intensiv distribution Flest mulige i geografisk område Bilka – stemmer ikke overens Intensiv Newline – sportsforretninger Selektiv
8
Konsekvenser Internationaliseringsproces Valg af eksportmarkeder
Back to basic realisme Effektiv allokering af ressourcer Valg af eksportmarkeder Gennemgående og sammenhængende eksport Distributionsstrategi Sammenhæng i distributionsstrategi og mål / visioner Distributionsformer overens med internationaliseringsgrad Ens distribution mindre adm.
9
Evt. spørgsmål ???
10
Newline
11
Distributionsforhold
Produkt- forhold Konkur- rence- forhold Kunde- forhold Distributionsforhold Valg af distributions- form Forhold i omgivel- serne Forhold i distribution- leddet Interne forhold
12
Påvirkning af handlingsparametre
Price Product Påvirkning af handlingsparametre Promotion Place
13
Uppsala-model Uppsala-model Link til internationaliseringsproces
14
Dias - sitemap Oversigt: Newline A/S Problem
Internationaliseringsproces Valg af eksportmarkeder Distributionsstrategi Konsekvenser Evt. spørgsmål ??? Distributionsforhold Påvirkning af handlingsparametre Uppsala-model Start / slut
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.