Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Parametermix - distribution

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Parametermix - distribution"— Præsentationens transcript:

1 Parametermix - distribution
afsætning

2 distributionskæden Distribution betyder fordeling og handler her om, hvordan fysiske varer bliver distribueret fra producent til forbruger. Afsætning, EUD/EUX, F-C

3 Direkte salg fra producent til forbruger
Afsætning, EUD/EUX, F-C

4 Vigtige faktorer i forbindelse med distribution
Følgende faktorer er vigtige i forbindelse med distribution af varen til forbrugerne: Distributionskanaler Kæder i detailhandlen Valg af beliggenhed Afsætning, EUD/EUX, F-C

5 Distribution på producentmarkedet
Der købes ofte direkte hos producenten Der handles selvom der er fysisk langt mellem sælger og køber Fabrikker kan levere direkte til kunden i hele verden Afsætning, EUD/EUX, F-C

6 inDirekte og direkte distribution
Afsætning, EUD/EUX, F-C

7 Indirekte og direkte distribution
Indirekte distribution: Varen kan være igennem to led, inden den når forbrugeren – grossist og detailhandel I dag er det mere normalt, at grossisten ikke bliver benyttet Langt de fleste producenter sælger direkte til detailhandlen – mange producenter agerer nemlig selv grossister Direkte distribution: Forbrugeren handler direkte hos producenten Er blevet mere almindeligt med stigende international E-handel Flere steder i provinsen er der Outlet-byer Forbrugere vil gerne handle direkte ved stalddøren for at få økologiske, rene og friske varer Afsætning, EUD/EUX, F-C

8 Valg af beliggenhed Den fysiske placering af detailbutikker har stor betydning for virksomhederne. Der er fem forskellige beliggenhedsformer: Boligorienteret Cityorienteret Centerorienteret Trafikorienteret Parkeringsorienteret Afsætning, EUD/EUX, F-C

9 Boligorienteret beliggenhed
Placering sker i nærheden af kundernes bopæl Typiske eksempler er mindre specialbutikker – fx den lille købmand, bageren, slagteren, det lokale pizzeria Det er også små og mellemstore supermarkeder – fx Irma, Netto Afsætning, EUD/EUX, F-C

10 cityorienteret beliggenhed
Placering sker i centrum af byer Udsalgsvarer og serviceydelser, som vi sjældent køber De typiske forretninger er fx tøj, sko-, musik- og specialbutikker med ost og vin samt frisører, banker og advokater Afsætning, EUD/EUX, F-C

11 centerorienteret beliggenhed
Placering sker i butikscentre i større byer Fordelen er bl.a. fælles markedsføringsaktiviteter – fx events med kendte sportsstjerne og musikere Afsætning, EUD/EUX, F-C

12 Trafikorienteret beliggenhed
Butikker der fokuserer på placering i forhold til den forbipasserende trafik – både gående og kørende Eksempler er kiosker, benzinstationer, kroer, møbelforretninger og byggemarkeder Oftest placeret ved et trafikknudepunkt En stor fordel er prisen på huslejen, som er meget lav Afsætning, EUD/EUX, F-C

13 parkeringsorienteret beliggenhed
Butikker der placerer deres butikker på steder, hvor der er gode parkeringsforhold, så kunder kan parkere deres biler og afhente store varer eller mange varer på en gang. Eksempler er store lavprisvarehuse som Bilka, IKEA og byggemarkeder som Bauhaus. Af hensyn til butikkernes behov for store arealer bliver disse ofte placeret i byens udkant på grund af lavere priser på byggegrunde. Afsætning, EUD/EUX, F-C


Download ppt "Parametermix - distribution"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google