Spotlight på IKV Sørup Herregaard 4 – 5 april 2013.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Advertisements

3. seminar om afklaring og vurdering af realkompetencer 20.maj 2010 Silkeborg Ulla Nistrup Velkommen.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
IKV i den politiske kontekst
22. juni 2014 Status på projektet ’Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært’
Hvad kom der ud af TUPVAK?
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Lederudvikling.
Uddannelsessystemet Paradokser og muligheder
Fredag den 23. august 2013 ”Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært” og ”RKV i Region Midtjylland”
Indgange til samt roller/ansvarsområder i forbindelse med RKV & IKV i AMU i VEU-centrene TUP 2012 Organisering VEU-centrene i Region Syddanmark VEST, FYN,
Arbejdspladsudvikling
©Jenny Bohr – Til underviserne Denne kursusgang er planlagt som den første. Den skal bruges til introduktion og præsentation. Det er meningen.
Medborgerskab – på sporet
Arbejds- og Udviklingsgruppe Udviklingsseminar 1
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Projektets highlights ved Ivar G. Frederiksen projektleder.
Vold og job Viden, inspiration og værktøjer : Velkommen 12.15: Hvad ved vi om vold og trusler? 12.50: Spil dig til en god dialog 13.20: Pause 13.35:
Innovation og iværksætteri
Vurdering af basale færdighed, FVU og IKV i AMU
Darum skole 4. november 2013.
Modul 5 Videndeling, visitering og virksomheder. Kvalificeringsforløbets opbygning Modul 1.Udfordringen og kendskab til hinanden Modul 2.Praktisk viden.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Projektlederens rolle(r)
Nogle udgangspunkter, begreber og principper for at anerkende realkompetencer.
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
Midtvejsevaluering 3. April FORMÅL: Et udviklingsprojekt med det formål at udvikle og styrke samarbejdet mellem Jobcentre, Uddannelsesinstitutioner.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Relationer – børn og voksne
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Hvad er realkompetencevurdering?
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Omgangstone og kollegialitet
Vis mig værdien v. arbejdsmarkedschef i Viborg Kommune Jette Lorenzen
Vejlederens kommunikation
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
Refleksioner og opsamling ift. i går
Individuel kompetencevurdering - hvad er det, og hvordan kan de ledige få glæde af det? Seminar den 24. november 2014 Ole Stenholt, Stenholt træning.
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
INNOVATIONSFORUM # 2 VIDENSFORMER OG VIDENSKILDER.
Velkommen til afslutningskonference i TUP2012 Vurdering Af Kunnen mod nye job.
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Velkommen til Udviklingsdag 2 TUP Maj 2013.
”Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært” ”RKV i Region Midtjylland” Mandag den 24. november 2014.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Velkommen 2. seminar om Planlægning af realkompetencevurderinger Den 18. marts 2010 Silkeborg HS.
Præsentation af resultaterne fra casestudie
Velkommen Første seminardag om RKV Den 23. februar 2010 i Silkeborg.
RKV-Seminardage 2010 KOMPETENCEmidt 4. seminardag d. 26. august: institutionel struktur og organisering Hvordan er arbejdet med IKV prioriteret, forankret.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Læreren som læringsleder
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Modul 2.1 – Go’dag til Cura og Fælles Sprog III
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
Velkommen til undervisning af arbejdsmiljøgrupper
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Fra anledning til udvikling
Præsentationens transcript:

Spotlight på IKV Sørup Herregaard 4 – 5 april 2013

TUPVAK projektet Baggrund: Godt 1 mio. danskere mellem 20 og 64 år har ikke en erhvervskompetencegivende uddannelse. Mange af disse opnår kompetencer via job og efteruddannelse, som IKV kan give anerkendelse for i forbindelse med gennemførelse af en erhvervsuddannelse. Udbredelse af og kvaliteten i IKV skal forbedres på den enkelte skole. Projektet tager udgangspunkt i MBU’s håndbog om IKV i AMU ”Realkompetencevurdering inden for arbejdsmarkedsuddannelserne” samt RKV-arbejdsgruppens rapport om anerkendelse af realkompetencer på VEU-området.

TUPVAK projektets hovedformål 1. Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen på skoleplan 2. Udvikling af redskaber og kompetencer på faglærerniveau, som styrker en forståelse af IKV-indsatsen som en strategisk ressource på alle niveauer (arbejdsmarked, virksomhedsniveau, medarbejderplan og skoleside). 3. Styrkelse af samarbejdet med virksomhedssiden, hvor IKV-indsatsen tænkes som en strategisk ressource for arbejdsmarked, virksomheder og medarbejder. 4. Opsamling, evaluering og formidling.

Formålet vores to dage sammen At I får større kendskab til begreber, processer og rollefordelingen i et IKV forløb. At I får viden og kompetencer til i jeres respektive roller (vejlede, administrere, vurdere og markedsføre) at kunne bidrage til et IKV forløb At I får inspiration til at sætte noget nyt i værk vedrørende IKV hjemme i jeres uddannelsesinstitutioner At I kan arbejde med IKV med fokus på et langsigtet og strategisk uddannelsesperspektiv

Hvordan er de to dage blevet skruet sammen? Udviklingsgruppen: Hanne Skovgaard Sørensen, UCR Anne Samuelsen, RTS Annette Farnov, ZBC Laila Hansen, Selandia CEU Rikke Leander, EUC Nordvestsjælland Camilla Brøgger, VEU-center Vestsjælland Ivar G. Frederiksen, VEU-center Vestsjælland

Nogle observationer…… At forklare hvad en IKV er, er ikke så vanskeligt IKV er ikke ”Rocket Science” – det er ikke så svært at forstå At gennemføre en IKV er let ”på papiret” – men MEN det kræver øvelse, for at det bliver rigtig godt

Hieronymus Georg Zeuthen 

Inspiration til at gå hjem og arbejde (videre) med IKV Derfor….. Praksisfunderet viden fra IKV eksperter Jeres erfaringer og undren Proces: Diskutere Reflektere Analysere Konkludere Inspiration til at gå hjem og arbejde (videre) med IKV

Programmet for de to dage 8.30 Ankomst og morgenmad 9.00 Velkommen, program mv. Præsentation af deltagere Baggrund og formål med TUP 2012 projektet og kvalificeringsforløbet. Fire perspektiver på IKV: Samfundet, Institutionen, Medarbejderen, Borgeren 12.00 Frokost Den ideelle IKV – findes den? Mekanikken i en IKV – vi skiller den ad og samler den igen Ca. 16.45 Slut for i dag – fri leg til kl. 18.30 18.30 Flip – flap repetition af dagen 19.00 Middag I morgen 8.30 God morgen Design din egen institutions IKV – så den virker! Sådan markedsfører vi IKV’en Kvalitet i en IKV – hvad er det og hvordan sikrer vi det? IKV netværk – vi fortsætter arbejdet, når vi kommer hjem 15.00 Tak for denne gang

Hvem er Jens Steen Larsen? 54 år Far til fire teenagere Gift med Ulla, som også arbejder som kommunikationsrådgiver Bor i et hus i Hellerup Cykler og spiller fodbold Læser pt. ”Agent 6” og ”1001 album, du skal høre, før du dør” Inkarneret P1 lytter og Euroman læser

Gæt en forkert Jeg har boet i London Jeg er halv Bornholmer Jeg er tidligere klubmester i tårnspring

”Fang en makker og gæt en forkert” Skriv 3 ting om dig selv hvor én er forkert

Sådan gør vi: Rejs dig, gå ud på gulvet når du er klar – tag dine noter med Ræk din hånd i vejret Find en makker du ikke kender (godt) Gå ikke forbi en med hånden oppe Sig pænt goddag og præsenter dig for din makker Fortæl 3 ting om dig selv Den højeste begynder Den anden skal gætte en forkert Byt roller Tak af, ræk hånden i vejret og fang en ny makker Ca. 15 minutter

Lad os få begreberne på plads RKV og IKV RKV = RealKompetenceVurdering IKV = Individuel KompetenceVurdering

Lad os få begreberne på plads RKV og IKV Realkompetence: en persons samlede kvalifikationer, viden, færdigheder og kompetencer uanset hvor og hvordan, de er erhvervet. Formelle og uformelle

Lad os få begreberne på plads RKV og IKV MBU om RKV: Et paraplybegreb for alle typer af kompetencevurderinger RKV en vurdering og anerkendelse af en persons samlede reelle kompetencer op mod en uddannelse IKV en vurdering og anerkendelse af en persons samlede reelle kompetencer op mod en uddannelse eller op mod et fag i AMU regi

Tre bud på hvad en IKV er Torben Rafn, RTS Susanne Nielsen og Lars Bo Meng, Selandia Tanja Ferslev, ZBC

Vores definition på IKV En IKV i AMU er en vurdering og anerkendelse af en persons realkompetencer som grundlag for individuelt tilpasset og planlagt uddannelse inden for AMU-lovens rammer.

IKV i job- og uddannelsesperspektiv

Elementerne i en IKV

Hvad sker der i en IKV? En borger får kendskab til IKV, og de muligheder den giver Borgeren beslutter sig for (bliver bedt om) at få lavet en IKV Borgeren bliver tilmeldt en IKV Der træffes en aftale om et møde med en IKV vejleder Borgeren forbereder sig på mødet – indsamler informationer/dokumentation Borgeren mødes med IKV vejleder – alene eller i en gruppe Borgeren mødes med IKV vejleder - teoretisk vurdering og/eller prøve/test Borger gennemgår en praktisk prøve Borgeren får resultatet af IKV’en evt. med en uddannelsesplan Borgeren begynder sin uddannelse

Hvad sker der i en IKV? En borger får kendskab til IKV og de muligheder den giver Borgeren beslutter sig for (bliver bedt om) at få lavet en IKV Borgeren bliver tilmeldt en IKV Der træffes en aftale om et møde med en IKV vejleder Borgeren forbereder sig på mødet – indsamler informationer/dokumentation Borgeren mødes med IKV vejleder – alene/gruppe Borgeren mødes med IKV vejleder - teoretisk vurdering og/eller prøve/test Borger gennemgår en praktisk prøve Borgeren får resultatet af IKV’en evt. med en uddannelsesplan Borgeren begynder sin uddannelse

Nu skal vi en tur op i helikopteren IKV en i en større sammenhæng

Interessenterne i en IKV Uddannelsesinstitutionen Borgeren Samfundet/virksomhederne Medarbejderen på uddannelsesinstitutionen

Interessenternes roller, opgaver og udbytte B. Uddannelsesinstitutionen A. Borgeren D. Samfundet/virksomhederne C. Medarbejderen på uddannelsesinstitutionen

Opgave Beskriv for hver af de fire interessenter: Hvilket udbytte får de af gennemførelsen af IKV? Hvilken opgave/rolle har de hver især i gennemførelsen af IKV? B. Uddannelsesinstitutionen A. Borger D. Samfundet/ virksomhederne C. Medarbejderen

Interessenternes roller, opgaver og udbytte 4 runder: 25 min 15 min B. Uddannelsesinstitutionen A. Borgeren D. Samfundet C. Medarbejderen på uddannelsesinstitutionen 2 bliver og forklarer for næste gruppe resten fortsætter til næste base

Nu skiller vi IKV’en ad….. 8 korte videofilm 7 eksperter deler deres oplevede erfaringer med os 6 interviews optaget i marts måned 2013 5 spørgsmål fra dem til jer 4 timer, hvor vi fokuserer på det at gennemføre en IKV fra start til slut 3 pauser undervejs 2 ….. Og 1 fantastisk middag foran os, når vi er færdige!!

Tre eksperter i IKV set fra borgerens perspektiv Thomas Hansen, Tagdækker, Stege. Mike Henriksen, Kørselsdisponent, Køng Helle Gelsted, Kontor & administration, Næstved

Hvad sker der i en IKV? En borger får kendskab til IKV og de muligheder, den giver Borgeren beslutter sig for (bliver bedt om) at få lavet en IKV Borgeren bliver tilmeldt en IKV Der træffes en aftale om et møde med en IKV vejleder Borgeren forbereder sig på mødet – indsamler informationer/dokumentation Borgeren mødes med IKV vejleder – alene/gruppe Borgeren mødes med IKV vejleder - teoretisk vurdering og/eller prøve/test Borger gennemgår en praktisk prøve Borgeren får resultatet af IKV’en evt. med en uddannelsesplan Borgeren begynder sin uddannelse

Beslutningen om en IKV Hvorfor en IKV?

Hvad hæftede du dig mest ved? Sum to og to

Den første kontakt

Den første kontakt Hvordan håndteres den første kontakt? Tilmelding Hvordan sætter man processen i gang?

Hvad mener I er det vigtigste at opnå i den Tanja spørger Hvad mener I er det vigtigste at opnå i den første kontakt med en borger/kursist? OBS!!!: Tanja og de øvrige erfarne IKV’ere venter med at komme med deres bud til de mindre erfarne har budt ind.

Den første kontakt Det vigtigste at gøre er…. For at…

Forberedelsen

Hvilke væsentlige pointer var der her? Forberedelsen Hvilke væsentlige pointer var der her? Hvilke problemer/udfordringer var der? Hvad kan vi gøre ved dem? Hvad skal vi være opmærksomme på?

Samtalen/samtalerne Indhold og form

Samtalen Formen Indholdet Vurderingen

Samtalen Formen Indholdet Vurderingen

Gruppearbejde om Samtalen Hvad mener I er vigtigt for at få en samtale i gang og for omstændighederne omkring samtalen? Hvad tror I er nogle vigtige faktorer for at lave en god vurderingssamtale?

Samtalen Vigtigt for at få en samtale i gang og for omstændighederne omkring samtalen Vigtige faktorer ift. at lave en god samtale

Eksempler på spørgsmål

Vurderingen – hvordan?

Vurderingen – hvordan? Hvilke forskellige metoder og værktøjer hørte I omtalt i filmen? Hvilke andre metoder eller fremgangsmåder kender I til eller kunne I forslå, at man anvender? Hvilke fordele og ulemper er der ved de forskellige metoder, I har oplistet i spørgsmål 1 og 2?

Resultatet og det videre forløb

Resultatet og det videre forløb Hvad mener I, det er væsentligt at tage højde for i forbindelse med at borgeren skal have resultatet præsenteret? Hvordan sikrer man bedst, at borgeren får taget det næste skridt? En gruppe af Borgere – En gruppe af vejledere

Hvor tror I, vi har de største hurdler, Lars spørger.. Hvor tror I, vi har de største hurdler, når vi skal have en plan til at passe sammen med borgeren og med virksomheden?

Hvad sker der i en IKV? En borger får kendskab til IKV og de muligheder, den giver Borgeren beslutter sig for (bliver bedt om) at få lavet en IKV Borgeren bliver tilmeldt en IKV Der træffes en aftale om et møde med en IKV vejleder Borgeren forbereder sig på mødet – indsamler informationer/dokumentation Borgeren mødes med IKV vejleder – alene/gruppe Borgeren mødes med IKV vejleder - teoretisk vurdering og/eller prøve/test Borger gennemgår en praktisk prøve Borgeren får resultatet af IKV’en evt. med en uddannelsesplan Borgeren begynder sin uddannelse

De vigtigste pointer fra i dag Skriv hver især et ord i hvert af de syv felter. Et ord, der for dig beskriver en vigtig pointe eller læring fra i dag Klip ud

Tak for i dag! Vi mødes igen kl. 18.30

I østen stiger solen op den spreder guld på sky går over hav og bjergetop går over land og by Den kommer fra den favre kyst hvor Paradiset lå; den bringer lys og liv og lyst til store og til små. … Du soles sol fra Betlehem! hav tak og lov og pris for hvert et glimt fra lysets hjem og fra dit paradis. Weyse, C.E.F. 1837 - Ingemann, B.S. 1837

Program for i dag 8.30 God morgen 8.35 Opsamling fra i går 8.45 Design din egen institutions IKV – så den virker! 10.15 Tilbagemeldinger fra grupperne 11.15 Hvordan får vi udbredt kendskabet til IKV? (video) 11.45 Frokost 12.30 Sådan markedsfører vi IKV’en – overfor borgere, virksomheder, jobcentre, A-kasser m.fl. 13.30 Pause 13.40 Kvalitet i en IKV – hvad er det og hvordan sikrer vi det? 14.45 IKV netværk – vi fortsætter arbejdet, når vi kommer hjem 15.00 Tak for denne gang

Design en IKV proces, der virker! En borger får kendskab til IKV, og de muligheder den giver Borgeren beslutter sig for (bliver bedt om) at få lavet en IKV Borgeren bliver tilmeldt en IKV Der træffes en aftale om et møde med en IKV vejleder Borgeren forbereder sig på mødet – indsamler informationer/dokumentation Borgeren mødes med IKV vejleder – alene eller i en gruppe Borgeren mødes med IKV vejleder - teoretisk vurdering og/eller prøve/test Borger gennemgår en praktisk prøve Borgeren får resultatet af IKV’en evt. med en uddannelsesplan Borgeren begynder sin uddannelse

Hvem kan bidrage til processen Faglærere Vejledere Konsulenter Administrative medarbejdere Ledelsen ….??

Aktivitet Hjælpe spørgsmål til arbejdet med at udforme en IKV proces Hvem skal gøre hvad? Faglærere, Vejledere, Konsulenter, Administrative medarbejdere, Ledelsen Borgeren får kendskab til IKV … springer vi lige over indtil videre!!  Borgeren beslutter sig Hvordan kan vi hjælpe en borger til at træffe den rigtige beslutning? Tilmelding Hvordan kan vi gøre det så enkelt som muligt for borgeren at tilmelde sig? Aftale om første møde/samtale Hvordan får vi den på plads? Hvad siger vi til borgeren? Hvordan får vi borgeren til at føle sig tryg Forberedelse til samtale Hvordan sikrer vi at borgeren er så godt forberedt som muligt? Første samtale (gruppe/individuel) Hvordan griber vi den an? – Hjælpe værktøjer – disposition – form – indhold – sted? Anden samtale – individuel – evt. prøve/test Praktisk prøve Borger får resultatet Hvordan formidler vi resultatet? Borgeren begynder uddannelse Hvordan får vi borgeren bedst muligt i gang? Hvordan støtter vi borgeren undervejs? Program

Hvordan får vi udbredt kendskabet til IKV?

Hvordan kan en borger høre om muligheden for en IKV? Thomas spørger… Hvordan kan en borger høre om muligheden for en IKV? Og jeg vil gerne også spørge jer: Hvad skal der til for at få flere borgere til at få lavet en IKV?

Sådan markedsfører vi IKV

Markedsføring - gruppeopgave Målgrupper for markedsføring Målgruppernes interesse i IKV Hvad tilbyder vi målgrupperne? Hvordan kommer vi bedst i kontakt med målgrupperne? Hvad skal vi sætte i gang når vi kommer hjem?

Kvalitet i en IKV Hvad er det, og hvordan sikrer vi det?

Hvad er kvalitet i en IKV?

Pålidelighed og troværdighed Hvordan sikrer vi at man faktisk kan det, som en IKV har afdækket at man kan? Pålidelighed: Hvordan sikrer vi at man får samme resultat af en IKV i Hjørring som i Maribo?

Tak for denne gang Held og lykke med IKV arbejdet!