Spotlight på IKV Sørup Herregaard 4 – 5 april 2013
TUPVAK projektet Baggrund: Godt 1 mio. danskere mellem 20 og 64 år har ikke en erhvervskompetencegivende uddannelse. Mange af disse opnår kompetencer via job og efteruddannelse, som IKV kan give anerkendelse for i forbindelse med gennemførelse af en erhvervsuddannelse. Udbredelse af og kvaliteten i IKV skal forbedres på den enkelte skole. Projektet tager udgangspunkt i MBU’s håndbog om IKV i AMU ”Realkompetencevurdering inden for arbejdsmarkedsuddannelserne” samt RKV-arbejdsgruppens rapport om anerkendelse af realkompetencer på VEU-området.
TUPVAK projektets hovedformål 1. Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen på skoleplan 2. Udvikling af redskaber og kompetencer på faglærerniveau, som styrker en forståelse af IKV-indsatsen som en strategisk ressource på alle niveauer (arbejdsmarked, virksomhedsniveau, medarbejderplan og skoleside). 3. Styrkelse af samarbejdet med virksomhedssiden, hvor IKV-indsatsen tænkes som en strategisk ressource for arbejdsmarked, virksomheder og medarbejder. 4. Opsamling, evaluering og formidling.
Formålet vores to dage sammen At I får større kendskab til begreber, processer og rollefordelingen i et IKV forløb. At I får viden og kompetencer til i jeres respektive roller (vejlede, administrere, vurdere og markedsføre) at kunne bidrage til et IKV forløb At I får inspiration til at sætte noget nyt i værk vedrørende IKV hjemme i jeres uddannelsesinstitutioner At I kan arbejde med IKV med fokus på et langsigtet og strategisk uddannelsesperspektiv
Hvordan er de to dage blevet skruet sammen? Udviklingsgruppen: Hanne Skovgaard Sørensen, UCR Anne Samuelsen, RTS Annette Farnov, ZBC Laila Hansen, Selandia CEU Rikke Leander, EUC Nordvestsjælland Camilla Brøgger, VEU-center Vestsjælland Ivar G. Frederiksen, VEU-center Vestsjælland
Nogle observationer…… At forklare hvad en IKV er, er ikke så vanskeligt IKV er ikke ”Rocket Science” – det er ikke så svært at forstå At gennemføre en IKV er let ”på papiret” – men MEN det kræver øvelse, for at det bliver rigtig godt
Hieronymus Georg Zeuthen
Inspiration til at gå hjem og arbejde (videre) med IKV Derfor….. Praksisfunderet viden fra IKV eksperter Jeres erfaringer og undren Proces: Diskutere Reflektere Analysere Konkludere Inspiration til at gå hjem og arbejde (videre) med IKV
Programmet for de to dage 8.30 Ankomst og morgenmad 9.00 Velkommen, program mv. Præsentation af deltagere Baggrund og formål med TUP 2012 projektet og kvalificeringsforløbet. Fire perspektiver på IKV: Samfundet, Institutionen, Medarbejderen, Borgeren 12.00 Frokost Den ideelle IKV – findes den? Mekanikken i en IKV – vi skiller den ad og samler den igen Ca. 16.45 Slut for i dag – fri leg til kl. 18.30 18.30 Flip – flap repetition af dagen 19.00 Middag I morgen 8.30 God morgen Design din egen institutions IKV – så den virker! Sådan markedsfører vi IKV’en Kvalitet i en IKV – hvad er det og hvordan sikrer vi det? IKV netværk – vi fortsætter arbejdet, når vi kommer hjem 15.00 Tak for denne gang
Hvem er Jens Steen Larsen? 54 år Far til fire teenagere Gift med Ulla, som også arbejder som kommunikationsrådgiver Bor i et hus i Hellerup Cykler og spiller fodbold Læser pt. ”Agent 6” og ”1001 album, du skal høre, før du dør” Inkarneret P1 lytter og Euroman læser
Gæt en forkert Jeg har boet i London Jeg er halv Bornholmer Jeg er tidligere klubmester i tårnspring
”Fang en makker og gæt en forkert” Skriv 3 ting om dig selv hvor én er forkert
Sådan gør vi: Rejs dig, gå ud på gulvet når du er klar – tag dine noter med Ræk din hånd i vejret Find en makker du ikke kender (godt) Gå ikke forbi en med hånden oppe Sig pænt goddag og præsenter dig for din makker Fortæl 3 ting om dig selv Den højeste begynder Den anden skal gætte en forkert Byt roller Tak af, ræk hånden i vejret og fang en ny makker Ca. 15 minutter
Lad os få begreberne på plads RKV og IKV RKV = RealKompetenceVurdering IKV = Individuel KompetenceVurdering
Lad os få begreberne på plads RKV og IKV Realkompetence: en persons samlede kvalifikationer, viden, færdigheder og kompetencer uanset hvor og hvordan, de er erhvervet. Formelle og uformelle
Lad os få begreberne på plads RKV og IKV MBU om RKV: Et paraplybegreb for alle typer af kompetencevurderinger RKV en vurdering og anerkendelse af en persons samlede reelle kompetencer op mod en uddannelse IKV en vurdering og anerkendelse af en persons samlede reelle kompetencer op mod en uddannelse eller op mod et fag i AMU regi
Tre bud på hvad en IKV er Torben Rafn, RTS Susanne Nielsen og Lars Bo Meng, Selandia Tanja Ferslev, ZBC
Vores definition på IKV En IKV i AMU er en vurdering og anerkendelse af en persons realkompetencer som grundlag for individuelt tilpasset og planlagt uddannelse inden for AMU-lovens rammer.
IKV i job- og uddannelsesperspektiv
Elementerne i en IKV
Hvad sker der i en IKV? En borger får kendskab til IKV, og de muligheder den giver Borgeren beslutter sig for (bliver bedt om) at få lavet en IKV Borgeren bliver tilmeldt en IKV Der træffes en aftale om et møde med en IKV vejleder Borgeren forbereder sig på mødet – indsamler informationer/dokumentation Borgeren mødes med IKV vejleder – alene eller i en gruppe Borgeren mødes med IKV vejleder - teoretisk vurdering og/eller prøve/test Borger gennemgår en praktisk prøve Borgeren får resultatet af IKV’en evt. med en uddannelsesplan Borgeren begynder sin uddannelse
Hvad sker der i en IKV? En borger får kendskab til IKV og de muligheder den giver Borgeren beslutter sig for (bliver bedt om) at få lavet en IKV Borgeren bliver tilmeldt en IKV Der træffes en aftale om et møde med en IKV vejleder Borgeren forbereder sig på mødet – indsamler informationer/dokumentation Borgeren mødes med IKV vejleder – alene/gruppe Borgeren mødes med IKV vejleder - teoretisk vurdering og/eller prøve/test Borger gennemgår en praktisk prøve Borgeren får resultatet af IKV’en evt. med en uddannelsesplan Borgeren begynder sin uddannelse
Nu skal vi en tur op i helikopteren IKV en i en større sammenhæng
Interessenterne i en IKV Uddannelsesinstitutionen Borgeren Samfundet/virksomhederne Medarbejderen på uddannelsesinstitutionen
Interessenternes roller, opgaver og udbytte B. Uddannelsesinstitutionen A. Borgeren D. Samfundet/virksomhederne C. Medarbejderen på uddannelsesinstitutionen
Opgave Beskriv for hver af de fire interessenter: Hvilket udbytte får de af gennemførelsen af IKV? Hvilken opgave/rolle har de hver især i gennemførelsen af IKV? B. Uddannelsesinstitutionen A. Borger D. Samfundet/ virksomhederne C. Medarbejderen
Interessenternes roller, opgaver og udbytte 4 runder: 25 min 15 min B. Uddannelsesinstitutionen A. Borgeren D. Samfundet C. Medarbejderen på uddannelsesinstitutionen 2 bliver og forklarer for næste gruppe resten fortsætter til næste base
Nu skiller vi IKV’en ad….. 8 korte videofilm 7 eksperter deler deres oplevede erfaringer med os 6 interviews optaget i marts måned 2013 5 spørgsmål fra dem til jer 4 timer, hvor vi fokuserer på det at gennemføre en IKV fra start til slut 3 pauser undervejs 2 ….. Og 1 fantastisk middag foran os, når vi er færdige!!
Tre eksperter i IKV set fra borgerens perspektiv Thomas Hansen, Tagdækker, Stege. Mike Henriksen, Kørselsdisponent, Køng Helle Gelsted, Kontor & administration, Næstved
Hvad sker der i en IKV? En borger får kendskab til IKV og de muligheder, den giver Borgeren beslutter sig for (bliver bedt om) at få lavet en IKV Borgeren bliver tilmeldt en IKV Der træffes en aftale om et møde med en IKV vejleder Borgeren forbereder sig på mødet – indsamler informationer/dokumentation Borgeren mødes med IKV vejleder – alene/gruppe Borgeren mødes med IKV vejleder - teoretisk vurdering og/eller prøve/test Borger gennemgår en praktisk prøve Borgeren får resultatet af IKV’en evt. med en uddannelsesplan Borgeren begynder sin uddannelse
Beslutningen om en IKV Hvorfor en IKV?
Hvad hæftede du dig mest ved? Sum to og to
Den første kontakt
Den første kontakt Hvordan håndteres den første kontakt? Tilmelding Hvordan sætter man processen i gang?
Hvad mener I er det vigtigste at opnå i den Tanja spørger Hvad mener I er det vigtigste at opnå i den første kontakt med en borger/kursist? OBS!!!: Tanja og de øvrige erfarne IKV’ere venter med at komme med deres bud til de mindre erfarne har budt ind.
Den første kontakt Det vigtigste at gøre er…. For at…
Forberedelsen
Hvilke væsentlige pointer var der her? Forberedelsen Hvilke væsentlige pointer var der her? Hvilke problemer/udfordringer var der? Hvad kan vi gøre ved dem? Hvad skal vi være opmærksomme på?
Samtalen/samtalerne Indhold og form
Samtalen Formen Indholdet Vurderingen
Samtalen Formen Indholdet Vurderingen
Gruppearbejde om Samtalen Hvad mener I er vigtigt for at få en samtale i gang og for omstændighederne omkring samtalen? Hvad tror I er nogle vigtige faktorer for at lave en god vurderingssamtale?
Samtalen Vigtigt for at få en samtale i gang og for omstændighederne omkring samtalen Vigtige faktorer ift. at lave en god samtale
Eksempler på spørgsmål
Vurderingen – hvordan?
Vurderingen – hvordan? Hvilke forskellige metoder og værktøjer hørte I omtalt i filmen? Hvilke andre metoder eller fremgangsmåder kender I til eller kunne I forslå, at man anvender? Hvilke fordele og ulemper er der ved de forskellige metoder, I har oplistet i spørgsmål 1 og 2?
Resultatet og det videre forløb
Resultatet og det videre forløb Hvad mener I, det er væsentligt at tage højde for i forbindelse med at borgeren skal have resultatet præsenteret? Hvordan sikrer man bedst, at borgeren får taget det næste skridt? En gruppe af Borgere – En gruppe af vejledere
Hvor tror I, vi har de største hurdler, Lars spørger.. Hvor tror I, vi har de største hurdler, når vi skal have en plan til at passe sammen med borgeren og med virksomheden?
Hvad sker der i en IKV? En borger får kendskab til IKV og de muligheder, den giver Borgeren beslutter sig for (bliver bedt om) at få lavet en IKV Borgeren bliver tilmeldt en IKV Der træffes en aftale om et møde med en IKV vejleder Borgeren forbereder sig på mødet – indsamler informationer/dokumentation Borgeren mødes med IKV vejleder – alene/gruppe Borgeren mødes med IKV vejleder - teoretisk vurdering og/eller prøve/test Borger gennemgår en praktisk prøve Borgeren får resultatet af IKV’en evt. med en uddannelsesplan Borgeren begynder sin uddannelse
De vigtigste pointer fra i dag Skriv hver især et ord i hvert af de syv felter. Et ord, der for dig beskriver en vigtig pointe eller læring fra i dag Klip ud
Tak for i dag! Vi mødes igen kl. 18.30
I østen stiger solen op den spreder guld på sky går over hav og bjergetop går over land og by Den kommer fra den favre kyst hvor Paradiset lå; den bringer lys og liv og lyst til store og til små. … Du soles sol fra Betlehem! hav tak og lov og pris for hvert et glimt fra lysets hjem og fra dit paradis. Weyse, C.E.F. 1837 - Ingemann, B.S. 1837
Program for i dag 8.30 God morgen 8.35 Opsamling fra i går 8.45 Design din egen institutions IKV – så den virker! 10.15 Tilbagemeldinger fra grupperne 11.15 Hvordan får vi udbredt kendskabet til IKV? (video) 11.45 Frokost 12.30 Sådan markedsfører vi IKV’en – overfor borgere, virksomheder, jobcentre, A-kasser m.fl. 13.30 Pause 13.40 Kvalitet i en IKV – hvad er det og hvordan sikrer vi det? 14.45 IKV netværk – vi fortsætter arbejdet, når vi kommer hjem 15.00 Tak for denne gang
Design en IKV proces, der virker! En borger får kendskab til IKV, og de muligheder den giver Borgeren beslutter sig for (bliver bedt om) at få lavet en IKV Borgeren bliver tilmeldt en IKV Der træffes en aftale om et møde med en IKV vejleder Borgeren forbereder sig på mødet – indsamler informationer/dokumentation Borgeren mødes med IKV vejleder – alene eller i en gruppe Borgeren mødes med IKV vejleder - teoretisk vurdering og/eller prøve/test Borger gennemgår en praktisk prøve Borgeren får resultatet af IKV’en evt. med en uddannelsesplan Borgeren begynder sin uddannelse
Hvem kan bidrage til processen Faglærere Vejledere Konsulenter Administrative medarbejdere Ledelsen ….??
Aktivitet Hjælpe spørgsmål til arbejdet med at udforme en IKV proces Hvem skal gøre hvad? Faglærere, Vejledere, Konsulenter, Administrative medarbejdere, Ledelsen Borgeren får kendskab til IKV … springer vi lige over indtil videre!! Borgeren beslutter sig Hvordan kan vi hjælpe en borger til at træffe den rigtige beslutning? Tilmelding Hvordan kan vi gøre det så enkelt som muligt for borgeren at tilmelde sig? Aftale om første møde/samtale Hvordan får vi den på plads? Hvad siger vi til borgeren? Hvordan får vi borgeren til at føle sig tryg Forberedelse til samtale Hvordan sikrer vi at borgeren er så godt forberedt som muligt? Første samtale (gruppe/individuel) Hvordan griber vi den an? – Hjælpe værktøjer – disposition – form – indhold – sted? Anden samtale – individuel – evt. prøve/test Praktisk prøve Borger får resultatet Hvordan formidler vi resultatet? Borgeren begynder uddannelse Hvordan får vi borgeren bedst muligt i gang? Hvordan støtter vi borgeren undervejs? Program
Hvordan får vi udbredt kendskabet til IKV?
Hvordan kan en borger høre om muligheden for en IKV? Thomas spørger… Hvordan kan en borger høre om muligheden for en IKV? Og jeg vil gerne også spørge jer: Hvad skal der til for at få flere borgere til at få lavet en IKV?
Sådan markedsfører vi IKV
Markedsføring - gruppeopgave Målgrupper for markedsføring Målgruppernes interesse i IKV Hvad tilbyder vi målgrupperne? Hvordan kommer vi bedst i kontakt med målgrupperne? Hvad skal vi sætte i gang når vi kommer hjem?
Kvalitet i en IKV Hvad er det, og hvordan sikrer vi det?
Hvad er kvalitet i en IKV?
Pålidelighed og troværdighed Hvordan sikrer vi at man faktisk kan det, som en IKV har afdækket at man kan? Pålidelighed: Hvordan sikrer vi at man får samme resultat af en IKV i Hjørring som i Maribo?
Tak for denne gang Held og lykke med IKV arbejdet!