Mentaliseringsbaseret supervision

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Livet i familien, hvor spiseforstyrrelsen er flyttet ind.
FORÆLDREGRUPPE - som en del af behandlingen
Anden nordiske konference om mentalisering København d
Den 16.august 2010 Regionsgården
Motivation Motivationsspørgsmålet er det mest grundlæggende spørgsmål i arbejdet med mennesker. Hvad skal vi forstå ved motivation? Tre hovedtyper indenfor.
Kommunikation Intern Klubuddannelse
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
TALENT-DK: Inspirationsmøde
Kontaktfænomener opstår i relation, og kan kun forstås i den kontekst.
Analyse af kvalitative data
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Pårørende program på Psykiatrisk klinik i Roskilde. V/. Psykolog
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
Sebastian Simonsen, psykolog Nana Lund Nørgaard, psykolog
Oplæg til workshop ved STOKs årsmøde 2008
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Den præfrontale og tænkende hjerne.
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
GRUPPEANALYSE OG MENTALISERING
Det autentiske menneske
Team 9 gruppe eksamen, evalueringsproces
ADHD- også alt det andet !
Darum skole 4. november 2013.
Mentaliseringsbaseret caseformulering Nordisk MBT konference - Kbh. 22
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Mentalisering og Modoverføring v. Borderline tilstande
Brug piletasterne eller musen til at skifte slides
Pårørendeundervisning 1 Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Most Significant Change I workshopform - erfaringer fra Ibis- Sydamerika København, juni 2005.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Kompetanseutvikling av voksenlæreren 1 Nye tanker gjennom erfaringsdeling og gjensidig inspirasjon.
Bliv nysgerrig på din egen praksis!
Kommunikation og refleksion i et behandlingsforløb KAM-kongressen Sundvolden hotel Laila Launsø NAFKAM.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Personlighedsforstyrrelser med fokus på borderline d. 26. februar 2014
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Læring i et vejledningsperspektiv
- det kan læres.. Inspiration The New Toughness Training For Sports (PLUME, Penguin Group, 1995, ISBN ) Af James E. Loehr, sportspsykolog.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Etterutdanningskurs for lærere og ledere Kristiansand.
Robusthed Læge Poul Lundgaard Bak
Tema 4: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Hvordan måler man psykosociale ressourcer?
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
Hvad er psykomotorisk terapi. Den kognitive model Tanker FølelserKrop Adfærd.
Læreren som læringsleder
Design af interaktion til interaktion i cscw
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb.
Tak for invitationen Helle Merete Nordentoft, Århus Universitet Birgitte Ravn Olesen, Roskilde Universitet.
Stress En folkesygdom?.
Tak for invitationen Helle Merete Nordentoft, Århus Universitet
Styrk robustheden - forebyg stress Hvorfor og hvordan? Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse. Syd Nynne Lykke Christensen Chefkonsulent Yngre Læger.
DEN MOTIVERENDE SAMTALE V/ PSYKOLOG KARSTEN ABEL MEDLEM AF MINT BLÅ Kors medarbejder konference 12. november 2015
Retspsykiatri Middelfart Rehabiliteringsafsnit P5.
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
Mentalisering Recovery Christian Bæk, cand.psych. Blå Kors Medarbejderkonference.
Mit Bachelorprojekt Optaget samtale
- Med fokus på konkrete eksempler fra arbejdet i FU
Program Velkommen Siden sidst Fagligt oplæg om behandling:
SPEAM, stress, august 2017 Jytte Dahlstrøm, speciallæge i psykiatri
- eller emotionel ustabil Personlighedsstruktur
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Den gode tone Lse.
Nærværende ledelse, personligt og ledelsesmæssigt.
Essay.
Kommunikationskursus
Hvordan Oplever vi?.
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Sikon 2019 Legetræning efter PLAY-Project metoden
torsdag den 11. april 2019 Basen
Præsentationens transcript:

Mentaliseringsbaseret supervision Morten Kjølbye MBT interventioner Mentaliseringsbaseret supervision 2. Nordiske konference om mentalisering 22. maj 2014 Morten Kjølbye Henning Jordet Cheflæge Ledende Psykolog Psykiatrien i Region Nordjylland

Program Mentalisering Mentaliseringsbaserede interventioner Hvad karakteriserer mentaliseringsbaseret terapi? Hvad karakteriserer mentaliseringsbaseret supervision? Supervisions case/rollespil

Hvad fanden ser han dog på?

Morten Kjølbye Introduktion til MBT - en træningsworkshop MBT interventioner Hvad er mentalisering? Skaber mening i den sociale verden ved at gøre sig forestillinger om mentale tilstande Tanker, følelser, impulser og motiver At være optaget af egne and andres mentale tilstande At se sig selv udefra og andre indefra Det at skabe mening er en af menneskets mest betydningsfulde funktioner Klinik for Personlighedsforstyrrelser 4

Hændelser, følelser og tanker Morten Kjølbye MBT interventioner Hændelser, følelser og tanker Spejling Hændelse Affekt Mental bearbejdning Affekter genkender regulerer kommunikerer Kognition Informativ Styre opmærksomhed Anspore handling Kommunikativ Mentalisering

Den mentaliserende holdning – altid centralt Ikke-vidende holdning Aktivt undren Ikke direkte optaget af indholdet, men af at hjælpe patienten (supervisanden) Procesorienteret Reflekteret udageren Tilgivende stil Hvad er din nuværende forståelse, af xxxx?

Mentaliseringsbaserede interventioner Morten Kjølbye MBT interventioner Mentaliseringsbaserede interventioner

MBT Interventionsspektrum Morten Kjølbye MBT interventioner MBT Interventionsspektrum Støttende & empatisk Afklaring & affekt elaborering overføring/modoverføring Opmærksomhed på - Mentalisering + Basal mentalisering + Emotionel involvering - Tolkende mentalisering Mentalisering af overføringen

Monitorere Mentaliseringsevne og affekthåndtering Morten Kjølbye Morten Kjølbye Klinik for Personlighedsforstyrrelser MBT interventioner Monitorere Mentaliseringsevne og affekthåndtering Misbrug af mentalisering Stress Mentalisering Konkret tænkning Pseudo-mentalisering Borderline og problemadfærd 9

Overordnede interventioner ved non-mentalisering Morten Kjølbye Morten Kjølbye MBT interventioner Klinik for Personlighedsforstyrrelser Overordnede interventioner ved non-mentalisering Misbrug af mentalisering Undgå at handle på Giv patienten en følelse af at blive set Konkret tænkning Undgå at korrigere Accepter patientens synspunkt Pseudo-mentalisering Undgå at spørge ind Stop op og fokuser på kontekst Borderline og problemadfærd 10

Hvad karakteriserer MBT? Morten Kjølbye MBT interventioner Hvad karakteriserer MBT?

Hvad karakteriserer MBT? Morten Kjølbye MBT interventioner Hvad karakteriserer MBT? Engagement, interesse og varme Udforskning, nysgerrighed og ikke-vidende holdning Udfordring af uberettigede opfattelser Tilpasning til mentaliserings-niveau Regulering af spændings-niveau

Hvad karakteriserer MBT? Morten Kjølbye MBT interventioner Hvad karakteriserer MBT? Stimulering af mentalisering gennem processen Hvad, hvordan og nye perspektiver Påskønne positiv mentalisering Pretend modus Psykisk ækvivalens Indeholder både fysisk funderet og konkret tænkning Fokus på emotioner Opmærksom på og tolerance af følelser Kobling af emotioner til interpersonelle hændelser

Hvad karakteriserer MBT? Morten Kjølbye Hvad karakteriserer MBT? MBT interventioner Stop og spol tilbage Bekræftelse af følelsesmæssige reaktioner Normativt syn på berettigelsen af patientens følelsesmæssige reaktioner Forholdet til terapeuten og overføring Anvendes til at fremme mentalisering ikke til indsigt Brug af modoverføring I det reelle møde ikke i tolkninger Tjekker egen forståelse og korrigere misforståelser Integrering af erfaringer fra samtidig gruppeterapi

Hvad karakteriserer mentaliseringsbaseret supervision? Morten Kjølbye MBT interventioner Hvad karakteriserer mentaliseringsbaseret supervision?

Psykodynamisk supervision Risskov feb 2012 Forskellige rum Supervision Konsultation Egenterapi Forstå patienten på en anden måde Få råd til at håndtere patienten Forstå sig selv Problemet er at supervisionen altid er bagefter Der er fokus på noget der er sket, med henblik på at kunne mentalisere noget der kommer til at ske Morten Kjølbye

Mentaliseringsbaseret supervision Mentalisering er en kreativ proces Selv om det kan gøre ondt skal det være sjovt Facilitere mentalisering hos terapeuten in hans/hendes kliniske praksis Lære mentaliseringsbaseretbehandlings principper Fastholde den mentaliserende position Non-mentalisering producere non-mentalisering

Supervisionsmateriale i MBT Verbatime optegnelser Subjektiv erindring, der er forvrænget af terapeutens og patientens mentale processer Video- eller audiooptagelser Giver mulighed for at arbejde direkte i maskinrummet Øve interventionsteknikker Rollespil Øve om mærke patientens problemstilling på egen krop Øve det der praktiseres Opmærksomhed på overførings- og modoverføringsprocesser parallelprocesser

Hvordan bliver man en god MBT supervisor? Psykodynamisk supervision Risskov feb 2012 Hvordan bliver man en god MBT supervisor? Gode gener Afslappet, generøs og flexibel En ikke ukompliceret barndom Interesse i at forstå bagvedliggende grunde til adfærd God træning Kende MBT teknikken ud og ind Læs meget Kende den teoretiske baggrund der understøtter mentalisering Mange patienter Lær af dine patienter – hvis du gør det har patienten også lært noget Forstående og overbærende partner Morten Kjølbye

Morten Kjølbye Referencer MBT interventioner Fonagy P, Gergely G, Jurist EL & Target M: Affect Regulation, Mentalization and the Development of the Self, Other Press, 2002 (NB: oversat til dansk) Bateman A & Fonagy P: Psychotherapy for Borderline Personality Disorder: mentalization-based treatment, Oxford University Press, 2004 Bateman A & Fonagy P: Mentalization-Based Treatment for Borderline Personality Disorder, Oxford University Press, 2006 (NB: oversat til dansk) Allen JG & Fonagy P (eds): Handbook of Mentalization-Based Treatment, Wiley & Sons, 2006 Allen JG, Fonagy P & Bateman AW: Mentalizing in Clinical Practice, American Psychatric Publishing, 2008. Bateman, Anthony W. & Fonagy, Peter, Handbook of Mentalizing in Mental Health Practice, American Psychiatric Publishing 2011 Morten Kjølbye