Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Mit Bachelorprojekt Optaget samtale

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Mit Bachelorprojekt Optaget samtale"— Præsentationens transcript:

0 Nuancer i den retslige tekst
Bachelorprojekt (Efterår 2016) Julie Rath Rasmussen Vejleder: Tanya Karoli Christensen 27

1 Mit Bachelorprojekt Optaget samtale
Bevismaterialet i Atea-sagen (2015) En retslig tekst

2 Program Atea-sagen (2015) Retslingvistik Mit arbejde Opsamling
Hvad undersøger jeg? Metodisk perspektiv Resultater 3 eksempler fra analyse Opsamling Atea Retslingvistik Mit arbejde Eks. 1 Eks. 2 Eks. 3 Opsamling

3 Atea-sagen (2015) KONTO 2840 Atea Retslingvistik Mit arbejde Eks. 1
Opsamling

4 Morten Felding om konto 2840:
”»helt almindelig balancekonto«, hvor der var opdaget »enkelte tilfælde af rejseudlæg«, som gik ud over de normale retningslinjer.” Kilde: , kl Da sagen begyndte at rulle . Der påstod MF Atea Retslingvistik Mit arbejde Eks. 1 Eks. 2 Eks. 3 Opsamling

5 13. august 2015 Berlingske Business:
Tilgået sidst d , kl Atea Retslingvistik Mit arbejde Eks. 1 Eks. 2 Eks. 3 Opsamling

6 Empiri Den optagede samtale mellem Morten Felding (MF) og den tidligere medarbejder (TM) Offentligt tilgængelig på Atea Retslingvistik Mit arbejde Eks. 1 Eks. 2 Eks. 3 Opsamling

7 Retslingvistik At anvende lingvistiske metoder på juridiske spørgsmål (Olsson 2008: 3) Atea Retslingvistik Mit arbejde Eks. 1 Eks. 2 Eks. 3 Opsamling

8 Jeg undersøger: Hvordan ser TM’s sproglige reaktionsmønster ud i samtalen? Kontekstuel viden: TM optager samtalen Først 1 ind Så 2 ind Så underpunkter til spørgsmål 1 Så underpunkter til spørgsmål 2 Rød ring om spørgsmål 1. Atea Retslingvistik Mit arbejde Eks. 1 Eks. 2 Eks. 3 Opsamling

9 Metode Diskursanalytisk tilgang til det sproglige bevismateriale (Roger Shuy) En helhed/diskurs med mange betydningsfulde deleelementer TM’s reaktionsmønster som delelement Kontekst Samtaleanalyse Atea Retslingvistik Mit arbejde Eks. 1 Eks. 2 Eks. 3 Opsamling

10 Analyseresultater TM udnytter sprogligt set sin merviden til at:
Fralægge sig ansvaret for samtalens inkriminerende indhold Skabe en mindre fordelagtig position for MF i samtalen Atea Retslingvistik Mit arbejde Eks. 1 Eks. 2 Eks. 3 Opsamling

11 Eksempel 1: TM’s sproglige reaktionsmønster
Atea Retslingvistik Mit arbejde Eks. 1 Eks. 2 Eks. 3 Opsamling

12 Eksempel 1: TM’s sproglige reaktionsmønster
Passiv Få overlap Få selvstændige taleture Bekræftende minimalrespons Undlader respons Atea Retslingvistik Mit arbejde Eks. 1 Eks. 2 Eks. 3 Opsamling

13 Generelt billede Den tidligere medarbejder:
Umarkeret og mindre deltagende position i samtalen  Mindre ansvar for det sagte Morten Felding: Markeret og mere deltagende position i samtalen  Større ansvar for det sagte Atea Retslingvistik Mit arbejde Eks. 1 Eks. 2 Eks. 3 Opsamling

14 Eksempel 2: Brud på sprogligt reaktionsmønster
Lang, selvstændig taletur Kontrast til øvrigt mønster Atea Retslingvistik Mit arbejde Eks. 1 Eks. 2 Eks. 3 Opsamling

15 Eksempel 2: Brud på sprogligt reaktionsmønster
Atea Retslingvistik Mit arbejde Eks. 1 Eks. 2 Eks. 3 Opsamling

16 Eksempel 2: Brud på sprogligt reaktionsmønster
Tilføj klip: fra passiv til aktiv: til slut. Lydklippet med teksten å først Så transskriptionen bagefter. Atea Retslingvistik Mit arbejde Eks. 1 Eks. 2 Eks. 3 Opsamling

17 Eksempel 3: Hvordan deltagerne fortolker interaktionen
Talebegivenheden Det samtalen handler om Aftales eksplicit af deltagerne Atea Retslingvistik Mit arbejde Eks. 1 Eks. 2 Eks. 3 Opsamling

18 Morten Felding definerer interaktionens mål:
Atea Retslingvistik Mit arbejde Eks. 1 Eks. 2 Eks. 3 Opsamling

19 Hvordan deltagerne fortolker interaktionen
Talebegivenheden Det samtalen handler om Aftales eksplicit af deltagerne Morten Felding: Den tidligere medarbejder (TM) Institutionelt møde. kendt emne Et produkt der skal offentliggøres Atea Retslingvistik Mit arbejde Eks. 1 Eks. 2 Eks. 3 Opsamling

20 En sproglig adfærd der fører MF bag lyset.
Opsamling TM’s generelle reaktionsmønster Brud på reaktionsmønster Deltagernes forskellige opfattelser af talebegivenheden Kontekstuel viden om at TM optager samtalen TM: Fralægger sig ansvaret for det indhold i samtalen, der er inkriminerende Skaber en mindre fordelagtig position for MF i samtalen Koordiner rækkefølgen her! En sproglig adfærd der fører MF bag lyset. Atea Retslingvistik Mit arbejde Eks. 1 Eks. 2 Eks. 3 Opsamling

21 Nuancering af TM’s rolle
Rollefordeling konstitueres af flere aspekter: Institutionelle forhold De positioner, deltagerne selv tager Deltagerne er medskabende til hinandens positioner Tydeligt mønster hos medarbejderen TM’s rolle er et vigtigt delelement Relevant i en retslig sammenhæng Atea Retslingvistik Mit arbejde Eks. 1 Eks. 2 Eks. 3 Opsamling

22 Hvad kan man tage med fra mit arbejde?
Vi kan nuancere vores blik på retslige tekster/sprogligt bevismateriale ved at behandle dem som helheder, der består af mange potentielt relevante delelementer. Atea Retslingvistik Mit arbejde Eks. 1 Eks. 2 Eks. 3 Opsamling

23 Tak for opmærksomheden

24 Referencer: Shuy, Roger W (2015): “Discourse Analysis in the Legal Context.” I Deborah Tannen, Heidi Hamilton, Deborah Schiffrin (red.): The Handbook on Discourse. 2.udgave. New Jersey, USA Shuy, Roger W (2014): “Introduction to the language of bribery.” I The Language of Bribery Cases. Oxford: Oxford University Press Scholarship Online. Nielsen, Mie Femø og Nielsen, Søren Beck (2013): Samtaleanalyse. Frederiksberg: Forlaget Samfundslitteratur. Olsson, Jan (2008): Forensic Linguistics: London: Continuum International Publishing Group

25 Referencer fortsat Morten Felding om konto 2840: Kilde: Tilgået sidst: , kl Erhardtsen, Birgitte og Hyltoft, Vibe (2015a): ”Lydfil belaster Atea-topchef i bestikkelsessag”. Tilgået sidst d , kl Erhardtsen, Birgitte og Hyltoft, Vibe (2015b): ”Lydoptagelse: ATEA gav særlige ordninger til flere kunder” i:


Download ppt "Mit Bachelorprojekt Optaget samtale"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google