Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Design af interaktion til interaktion i cscw

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Design af interaktion til interaktion i cscw"— Præsentationens transcript:

1 Design af interaktion til interaktion i cscw
v. Tom Nyvang

2 Dagsorden Baggrund og problemstilling Kontekst for design
Det konkrete design Principperne bag designet Afrunding

3 Baggrund og problemstilling
Speciale i humanistisk datalogi med problemstillingen: Hvordan indrettes et rigere rum for interaktion? Målsætning: Design af en arbejdsplads, der integrerer fordele ved både fysiske og virtuelle rum?

4 Afsæt

5 Form/kontekst Abstraktion af form og kontekst i designprocessen - Alexander Kontekst Form K1 F1 Virkelig verden K2 F2 Mentalt billede Formaliseret billede af mentalt billede K3 F3

6 Konteksten for systemet
Kendte cscw problemområder Den kognitive og sociale kontekst for arbejde og samarbejde Den fysiske kontekst for arbejde og samarbejde

7 Kontekst – kendte cscw problemområder
Repræsentation Interaktion Referencer i mødet mellem sociale verdener Opmærksomhed/bevidsthed/awareness Forbindelse mellem fysisk og virtuelt rum

8 Samarbejdets kognitive og sociale kontekst
Aktivitetsteori et kulturhistorisk perspektiv Motiv for virksomhed (formidling af teoretisk fundament) Transformation process Subject Object Outcome Interaktionsdesign Forfatteren Præsentation

9 Aktivitetsteori - mediering
Mediering centralt i aktivitetsteorien! Medierende artefakter kan være såvel mentale som fysiske (Vygotsky) Medierende artefakter bærer både muligheder og begrænsninger Tool Transformation process Subject Object Outcome

10 Mediering i et samarbejde
Tool Transformation process Subject Object Outcome Division of labor Rules Community

11 Aktivitetens processer
Køre bil Lave et speciale Aktivitet Motiv Skifte gear, skifte vognbane, overhale, stoppe osv. Afgrænse og undersøge problemet, programmere prototypen, skrive de enkelte kapitler, skabe en struktur. Handling Mål Løfte foden fra speederen, koble ud, flytte gearstangen korrekt, dreje rattet osv. Læse tekst i bøger, skrive på tavle, indtaste tekst på computer, vælge formuleringer og programsyntaks. Operation Betingelser

12 Samarbejdets processer
Kokonstruktivt samarbejde Refleksion over genstanden for samarbejde Implementering: stabilisering af genstand for samarbejde Kooperativt samarbejde Refleksion over midlerne for samarbejde Rutinedannelse: stabilisering af midlerne for samarbejde Koordineret samarbejde

13 Den fysiske kontekst Mødet Person i the zone of mutual recognition
Udsnit af person indenfor the zone of conversation Min nær-zone Fælles-zone Din nær-zone The zone of exclusion (0-50cm) The zone of conversation (50-150cm)

14 Formmuligheder Augmented reality

15 Form Demo af prototype

16 Designprincipper: Interaktion og rum
Fælles rum for interaktion Opdeling i fælles og private rum Kobling mellem fysiske og virtuelle rum

17 Designprincipper: Interaktion og rum
Zoner i det fælles rum Delte værktøjer Delte ressourcer

18 Designprincipper: Interaktion og rum
Fleksibelt mødeområde Interpersonel kommunikation Gensidigt fokus

19 Designprincipper: Interaktion og rum
Opmærksomhed på andre Etablering af kontakt Direkte interaktion med virtuelle elementer

20 Læs mere http://www.hum.auc.dk/~nyvang/speciale/ Denne præsentation:


Download ppt "Design af interaktion til interaktion i cscw"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google