Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afMargrethe Eskildsen Redigeret for ca. et år siden
1
Design af interaktion til interaktion i cscw
v. Tom Nyvang
2
Dagsorden Baggrund og problemstilling Kontekst for design
Det konkrete design Principperne bag designet Afrunding
3
Baggrund og problemstilling
Speciale i humanistisk datalogi med problemstillingen: Hvordan indrettes et rigere rum for interaktion? Målsætning: Design af en arbejdsplads, der integrerer fordele ved både fysiske og virtuelle rum?
4
Afsæt
5
Form/kontekst Abstraktion af form og kontekst i designprocessen - Alexander Kontekst Form K1 F1 Virkelig verden K2 F2 Mentalt billede Formaliseret billede af mentalt billede K3 F3
6
Konteksten for systemet
Kendte cscw problemområder Den kognitive og sociale kontekst for arbejde og samarbejde Den fysiske kontekst for arbejde og samarbejde
7
Kontekst – kendte cscw problemområder
Repræsentation Interaktion Referencer i mødet mellem sociale verdener Opmærksomhed/bevidsthed/awareness Forbindelse mellem fysisk og virtuelt rum
8
Samarbejdets kognitive og sociale kontekst
Aktivitetsteori et kulturhistorisk perspektiv Motiv for virksomhed (formidling af teoretisk fundament) Transformation process Subject Object Outcome Interaktionsdesign Forfatteren Præsentation
9
Aktivitetsteori - mediering
Mediering centralt i aktivitetsteorien! Medierende artefakter kan være såvel mentale som fysiske (Vygotsky) Medierende artefakter bærer både muligheder og begrænsninger Tool Transformation process Subject Object Outcome
10
Mediering i et samarbejde
Tool Transformation process Subject Object Outcome Division of labor Rules Community
11
Aktivitetens processer
Køre bil Lave et speciale Aktivitet Motiv Skifte gear, skifte vognbane, overhale, stoppe osv. Afgrænse og undersøge problemet, programmere prototypen, skrive de enkelte kapitler, skabe en struktur. Handling Mål Løfte foden fra speederen, koble ud, flytte gearstangen korrekt, dreje rattet osv. Læse tekst i bøger, skrive på tavle, indtaste tekst på computer, vælge formuleringer og programsyntaks. Operation Betingelser
12
Samarbejdets processer
Kokonstruktivt samarbejde Refleksion over genstanden for samarbejde Implementering: stabilisering af genstand for samarbejde Kooperativt samarbejde Refleksion over midlerne for samarbejde Rutinedannelse: stabilisering af midlerne for samarbejde Koordineret samarbejde
13
Den fysiske kontekst Mødet Person i the zone of mutual recognition
Udsnit af person indenfor the zone of conversation Min nær-zone Fælles-zone Din nær-zone The zone of exclusion (0-50cm) The zone of conversation (50-150cm)
14
Formmuligheder Augmented reality
15
Form Demo af prototype
16
Designprincipper: Interaktion og rum
Fælles rum for interaktion Opdeling i fælles og private rum Kobling mellem fysiske og virtuelle rum
17
Designprincipper: Interaktion og rum
Zoner i det fælles rum Delte værktøjer Delte ressourcer
18
Designprincipper: Interaktion og rum
Fleksibelt mødeområde Interpersonel kommunikation Gensidigt fokus
19
Designprincipper: Interaktion og rum
Opmærksomhed på andre Etablering af kontakt Direkte interaktion med virtuelle elementer
20
Læs mere http://www.hum.auc.dk/~nyvang/speciale/ Denne præsentation:
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.