Censorkursus SOSU Fyn Efterår 2013

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Proces – trin for trin Leder afsøger alternativer til udpegning
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
MÅL-KATEGORIER FOR LÆRING OG UDDANNELSE
Overgangsordninger Praktik- og uddannelsesrådgivningen januar 2013
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
Grundlæggende IT, niveau G
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
Revideret UDDANNELSE 1. JAN 2013
Begrundelse for ændringer i uddannelsen
HISTORIE Den mundtlige prøve
5. dec. 2006Lis Lundby1 Bundet prøvefag 9. klasse – altså obligatorisk: Prøven i matematik består af to selvstændige dele med selvstændige karakterer •Matematiske.
Bundet prøvefag 9. klasse – altså obligatorisk:
Kulturforståelse niveau C
Uddannelsesparathed - hvad er det
Matematik afgangsprøve 2013
Velkommen til Bacheloropgaven! Dagens korte program: 1.Valg af linjefag og linjefagsvejleder 2.Opgavens rammer og prøveform 3.Temaer v. plenumkonferencer.
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Informationsmøde d. 28/9 Optag august Praktik: 1.
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
Baggrunden for at indføre en ny karakterskala
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
En opfølgning Herlev Sygepleje- og Radiografuddannelse 9.Marts 2006
Program for mødet Filosofien bag den nye 7-trins-skala Pause
Praktikvejleder træf Tirsdag den 28/
Tidsplan for eksamen 40s umd
Eksamen.
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
- Understøtter den øvrige undervisning.
Om censoretik og forventninger til censorers rolle oplæg til censorlandsmøde 19. marts 2014 Line Folsgaard Petersen på vegne af de 7 danske Ergoterapeutuddannelser.
7-trinsskalaen Det Ingeniør-, Natur- og Sundhedsvidenskabelige Fakultet, marts 2007 De nye karakterbekendtgørelser.
 Karakterfastsættelsen sker på baggrund af en samlet vurdering af, i hvilken grad præstationen eller standpunktet opfylder de mål, som skal.
Censormøde i Odense tirsdag den 29
Faglige kompetencer I det følgende oplæg, vil jeg først fremhæve særlige aspekter af udviklingen af faglige kompetencer i psykologi og derefter give.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Præsentation af studieordning /vejledning. Studievejledning 2 Modul Vf8: Mentorskaber og mentorordninger ECTS-point: 5 Læringsmål: Viden Skal have indsigt.
Eksamensorientering S16 Marselisborg Gymnasium Else Marie Gejl Hans Christian Hulvej.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
Program: Oplæg Censorer på Pædagoguddannelsen 2015 Principperne i karakterbekendtgørelsen Læringsmål som udgangspunkt for bedømmelsen Hvad er kompetencer?
Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene/valgfag I alt 20 uger.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
Evaluering.
Erfaringer med brug af 7-trins-skalaen, DPU 27. august 2007
Ny karakterskala – nye mål?
Alle typer døgninstitutioner Private opholdssteder
Uge 12: Prøve på grundforløbsprøven
Bedømmelse og karakterer
Den gode prøve i faget dansk
Eksamen er den flittige elevs fest… ER IKKE EN TEST AF JER..
Teoretisk pædagogikum
Naturfag.
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Grundfag og prøver – 2017 Oplæg om prøver
Grundfag og prøver – EUC Lillebælt 2. februar 2017
Studieretningsprojektet
Mundtlig prøve og mindstekrav på matematik B
LU Madkundskab 18. og 19. april Kl. 15:15 – 17:15
Velkommen til fagligt samspil
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
Erfaringsmøde om prøverne i dansk som andetsprog
Dagsorden Kristendomskundskab / Religion
Præsentationens transcript:

Censorkursus SOSU Fyn Efterår 2013

Dagens indhold: Kort præsentation SOSU Fyns uddannelser www.sosufyn.dk Kompetencebegrebet Censors rolle og vilkår God praksis ved prøver

Sidemandspræsentation Navn og ansættelsessted? Faglig baggrund for at være censor på uddannelserne Censor på hvilke uddannelser? Censor på hvilke prøver? Tidligere erfaringer med at være censor på SOSU Fyn? Forventninger til kommende censorater?

SOSU Fyn er under den erhvervsfaglige fællesindgang: "Sundhed, omsorg og pædagogik"

Hovedforløb: Vekseluddannelse mellem skole og praktik Grundfagsprøve områdefagsprøve Afsluttende prøve

www.sosufyn.dk Brugernavn: Kodeord:

Mål for uddannelserne Gå på skolens hjemmeside Find først dit interesseområde blandt uddannelserne Find derefter uddannelseshåndbøgerne og se på: mål og fagmål evt. temabeskrivelser

Kompetencer Kompetencebegrebet henviser til, at en person er kvalificeret i en bred betydning Det drejer sig ikke kun om, at personen behersker et fagligt område, men også om, at personen kan anvende denne faglige viden – og anvende den i forhold til de krav, der ligger i en situation, som måske oven i købet er usikker og uforudsigelig Dermed indgår kompetence også i personens vurderinger og holdninger – og evne til at trække på en betydelig del af sine personlige forudsætninger = Handlekompetence 

Kompetencematrice Forandrings/ lærings- og udviklings- kompetencer Faglig kompetence Social/Relations kompetence Forandrings/ lærings- og udviklings- kompetencer i dybden I bredden Handle- kompetence Kvalifikationer Viden   Viden om konkrete områder, f.eks., medicin, tryksår, livsformer – samt at kunne handle og dermed anvende denne viden Eksempelvis at kunne indgå i en sammenhæng i gruppe/team, bl.a. at være i stand til at samarbejde og se sig selv i en organisatorisk sammenhæng At kunne agere i omverdenen, når denne forandrer sig, At være i stand til at tilegne sig ny viden og kvalifikationer, dvs. udvide sin handlekompetence Refleksions- kompetence At kunne reflektere over relevansen af ovennævnte viden, og forholde sig kritisk vurderende til anvendelsen af denne At kunne reflektere over ovenstående, forholde sig til sin egen rolle, og de sammenhænge, som man indgår i At kunne reflektere over ovenstående, forholde sig til en rolle og kravene om udvidelse af eksempelvis handlekompetencen Menings- og selvværds- At styrkelsen af egne faglige kompetencer giver mening for en selv og er med til at styrke ens egen identitet og selvopfattelse At styrkelsen af egne sociale kompetencer giver mening for en selv og er med til at styrke ens egen identitet og selvopfattelse At styrkelsen af egne forandrings-/lærings- og udviklingskompetencer giver mening for en selv og er med til at styrke ens egen identitet og selvopfattelse

Taksonomi http://www.passinfo.dk/PASS-for-professionelle/For-udvalg/Vejledninger-fra-PASS/Praktikerklaeringer/Hjaelpeskemaer/Praestationsstandarder

Prøvernes grundlag og mål

Grundfagsprøve Når censor/eksaminator skal bedømme elevens præstation ved grundfagsprøver, er det målene for det pågældende fag, der skal vurderes efter fagets niveau: SSH: dansk på D-niveau, naturfag på E-niveau SSA: dansk på C-niveau, naturfag på C-niveau PA: dansk på C-niveau, samfundsfag på C-niveau

Områdefagsprøve Når censor/eksaminator skal bedømme elevens præstation ved områdefagsprøven, er det målene for det pågældende fag, der skal vurderes efter definitionen af avanceret niveau

Afsluttende prøve Når censor/eksaminator skal bedømme elevens præstation ved den afsluttende prøve, er det uddannelsens kompetencemål, der skal vurderes efter definitionen af avanceret niveau

Censors rolle og vilkår

Censors rolle Censor er tilstede ved prøveafholdelsen for elevens skyld Påse og medvirke til at prøven afholdes i overensstemmelse med de mål, øvrige krav og regler, som er faststat i flg. bekendtgørelsen og de gældende regler, f.eks. prøvens varighed og fordeling af denne (ex. oplæg, drøftelse, votering) Påse og medvirke til en ensartet og retfærdig behandling og en pålidelig bedømmelse Såfremt censor konstaterer forhold, som ikke overholder de gældende regler og love, skal vedkommende lave en indberetning til den pågældende institution og sende en kopi til Kvalitets- og tilsynsstyrelsen, UVM Kilde: Bekendtgørelse nr. 863 af 16/8-2012

Censors rolle Eksaminator er, så vidt muligt den lærer, der har undervist eleven Censor kan stille uddybende spørgsmål til eksaminanden Censormøde afholdes inden prøvens start, rollefordeling mellem censor og eksaminator aftales Censor skal skrive notater om elevens præstation og karakterfastsættelsen til personlig brug i en evt. klagesag. Kan ikke forlanges udleveret, skal opbevares i 1 år Husk: kom rundt om klagemuligheder

Censors vilkår SOSU Fyn har flg. kriterier for at blive godkendt som censor: indgående og aktuelt kendskab til uddannelseselementets forudsætninger, mål og metoder specifik kompetence inden for et eller flere faglige delområder, som indgår i uddannelsen, aktuel viden om uddannelsens anvendelsesmuligheder, herunder kendskab til aftagernes situation og behov. censor ikke må være ansat ved SOSU Fyn

Censors vilkår Udover det i bekendtgørelsen nævnte, vil SOSU Fyn også lægge vægt på følgende, for at kunne godkende censorer til skolens uddannelser: Kendskab til arbejdsområdet for den pågældende uddannelse Uddannelse i forhold til det pågældende områdefag på et højere niveau end angivet med de kompetencemål som censoratet vedrører Censor skal kunne dække alle kompetencemål for hvert af de områdefag og grundfag, som vedkommende godkendes til For godkendelse af censorer til afsluttende prøver kræves erhvervserfaring inden for arbejdsområdet

Censors vilkår Censor modtager senest 2 uger før relevant materiale, dels fra administrationen og dels fra eksaminator Censor honoreres ikke for forberedelse, men udelukkende for prøvens faktiske tid, inkl. censormøde Honorering udgør d.d. 251,53 kr. pr. time, (cirkulære om censorvederlag sats D) Der ydes kørselsgodtgørelse, efter statens lave takst pt. 2,13 kr. pr. kilometer Der ydes forplejning, alt efter prøvens varighed Blanketter fås i administrationen

God praksis ved prøver Før prøven: Censor bliver informeret om censoropgaven senest 8 uger før prøveafholdelse Censor får oplyst økonomien vedrørende censoropgaven Censor får tilsendt kørselsvejledning Der bliver truffet aftale med censor om, til hvilken adresse (arbejds- eller privatadresse) materialet vedrørende prøveafholdelsen skal sendes

God praksis ved prøver Der afholdes et møde mellem eksaminator og censor umiddelbart før prøven for at drøfte den nærmere prøveafvikling, herunder: Censors og eksaminators rollefordeling Hvordan de personlige kompetencer skal indgå i prøveafholdelsen Hvordan de faglige kompetencer skal indgå i prøveafholdelsen Hvordan eleverne før prøveafholdelse er orienteret om censors rolle Længden af dagens prøveforløb planlægges således, at alle elever får ensartede muligheder

God praksis ved prøver Under prøven: Eleven får mulighed for at synliggøre selvstændighed og agere på ukendte problemstillinger Eleven får mulighed for at synliggøre selvevalueringsevne Eleven får mulighed for at forstå og demonstrere kommunikative evner i forbindelse med demokratisk kompetence

God praksis ved prøver Kun én lærer er eksaminator ad gangen Censor får mulighed for at stille uddybende spørgsmål Skolen udarbejder evt. et skema til brug for censors notater – i relation til kompetencemålene Censor og eksaminator gør notater under eksaminationen jf. bekendtgørelse om prøver og eksamen i erhvervsrettede uddannelser

God praksis ved prøver Under voteringen: Kun eksaminator og censor må være til stede under voteringen Efter voteringen: Eleven får en begrundelse sin karakter Censor og eksaminators notater gemmes i 1 år, jf. bekendtgørelse om prøver og eksamen i erhvervsrettede uddannelser Kilde: Undervisningsministeriet

Prøvens bedømmelse Fastsættelse af karakteren sker ved drøftelse mellem censor og eksaminator Censor kommer med det 1. udspil til karakter, og drøftelsen må ikke overværes af andre, medmindre skolen giver lov Såfremt der er uenighed afgiver hver part sin karakter. Den endelige karakter er gennemsnittet, afrundet til nærmeste karakter. Såfremt karakteren ligger mellem 2 karakterer, skal den afrundes nærmest censors karakter Hvis der er uenighed om, hvorvidt eleven kan bestå eller ikke, har censor den afgørende beslutning Når en prøve er påbegyndt, skal der afgives en karakter, med mindre denne afbrydes pga. bortvisning eller sygdom, som berettiger en sygeprøve Kilde: Bekendtgørelse nr. 262 af 20/3-2007

7-trins-skalaen http://www.uvm.dk/I-fokus/7-trins-skalaen/Karakterer-paa-7-trins-skalaen

7-trins-skalaen Styrker og manglernes væsentlighed og antallet af mangler er vigtige parametre: Ved 12: “ingen eller få uvæsentlige mangler” Ved 10: “nogle mindre væsentlige mangler”, Ved 7: “en del mangler” Ved 4: “adskillige væsentlige mangler Ved 02: ”minimalt acceptabel grad af opfyldelse af fagets mål” Det er derfor vigtigt, at man kan skelne mellem væsentlige og mindre væsentlige mål i forhold til bedømmelsen

Bedømmelsen: Skalaen:

Bedømmelsen Mangler kan være kvantitative og kvalitative: Dybde og bredde i viden/fakta/færdigheder Sikkerhed, overblik, struktur, etik Sikkerheden og anvendelsen af fagsprog i begrundelser og argumenter Overblik og sikkerhed i forhold til handlinger/handlekompetencer

Refleksion over egen rolle som censor Hvad bliver min udfordring? Hvad er min mindre stærke side? Hvad er min stærke side? Hvad skal jeg huske? Hvad skal jeg vide mere om?

Idébank til fremtidigt samarbejde?

Afklarende spørgsmål Afrunding af dagen Evaluering

Tak for i dag