Ud over rampen – hvordan?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Advertisements

Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
F Forældremøder…. Forældremøder v. Birgitte Ravn Olesen.
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Børn med gennemgribende udviklingsforstyrrelser
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Interaktiv kommunikation - strømninger indenfor kommunikation
Målrettet og forsvarlig træning af børn og unge Ledertræf på tværs De gode idrætsoplevelse – engagerede forældrene på sidelinjen DBU´S bud -på involvering.
Kommunikation på CFU Molskroen December Hvad styrer kommunikation/information: •Nødvendighed •Krav / forventninger •Lyst / ulyst •Ambitioner / idealer.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
BIOANALYTIKERES KERNEFAGLIGHED OG PROFESSIONSIDENTITET
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Hvor meget må kvaliteten i et robust og forsvarligt beredskab koste?
Illustrationer til undervisningsbrug
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
INFORMATIONSFORMIDLING KRÆVER EN PLAN SKANKOMP VIBORG LOUNGE TIRSDAG DEN 5. OKTOBER 2010.
Sådan skaber du værdi som leder i din virksomhed
Darum skole 4. november 2013.
Kommunikation Dit budskab består af: 7% ord 38 % toneleje
+ FORBRUGERNE OG LANDBRUGET: HVAD GIK GALT? Henrik Byager Kommunikationsrådgiver Planteavlerdagen 1.
1 Rekruttering og fastholdelse • Få fat i de rigtige folk til din afdeling • Skab en spændende arbejdsform, så de har lyst til at blive.
Kommunikation / it.
Bedste praksis i vandplanarbejdet Irene Wiborg Projektchef Det siger EU – Guideline nr. 8 om involvering.
IS-Strategi.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Titeldias (uden baggrundsfarve) Husk at vælge korrekt layout for hvert dias: Klik med højre musetast på dias i ruden til venstre i skærmbilledet og vælg.
SAMARBEJDE & KOMMUNIKATION
Kommunikation i Faaborg-Midtfyn Kommune
Boligsocial årskonference 2012 Bag om nyhederne, 1. oktober 2012 Troels Mylenberg Ansv. chefred. Fyns Amts Avis.
Beboerkommunikation BL: Mål og Budskaber
1 Kursus i BL: Beboerinformation – medievalg og kanaler oktober 2010 Paul R. Metelmann Havdrupvej 114b, 2720 Vanløse
- Gør jeg det godt nok som leder. - Gør mine ledere det godt nok
Procesværktøjer.
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Kommunikation Intern kommunikation
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
Kodeks for offentlig topledelse
Vejlederens kommunikation
Hvem er jeg? Gunvor Hallas Chefkonsulent Cand.scient.adm., født 1952
Snak med din sidemand om dette et par min.
Informations- kampagne om unødvendig kemi. Formål med mødet  Orientere om  Kampagnens baggrund  Målgruppe  Ønsker til form  Budskaber  Formalia.
Lederen som kommunikator i organisatoriske forandringsprojekter
Knallertkampagne ”Har du styr på din søn?”.
Virksomhedsservice og mentorprojekt for unge. Virksomhederne kommer ind her Virksomheder ringer til vores callcenter på Virksomhedsservice sidder.
Mit medieprodukt er en plakat til en miljømesse..
OPERATE A/S – JESPER BROCHMANDS GADE 10 – 2200 KØBENHAVN N – TLF – Forandringer i kommunerne KL kommunikationsdøgn 2013.
Nå ud med jeres budskab – få budskabet ind Konference om rådgivning af deltidslandmænd 5. oktober 2011.
Ledelse af frivillige Økumenisk efterårsmøde – 5. november 2011.
Kontekst: - Kolding Kommunes tilbud for elever med autisme.
Akutafdelingen På vej mod DNV Oplæg til gruppearbejde: Hvad gør vi først? Hvad gør vi siden?
OPERATE A/S – JESPER BROCHMANDS GADE 10 – 2200 KØBENHAVN N – TLF – Kommunikation i forandringer KL kommunikationsdøgn 2013.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
Læreren som læringsleder
Nedbryd de strukturer, der forhindrer vidensdeling Mette Mønsted
Planlæg din kommunikation. Dette værktøj er til dig, som Står over for en kommunikationsindsats Vil sikre, at dine budskaber kommer frem Vil kommunikere.
Lyst til at lære – Skabe lyst til at lære – Lyst til at lære fra os Velkomstbrevet TUP2011 Projekt Transfer i AMU.
Den professionelle samtale Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen, Danmarks Læreforening.
Center for Offentlig Innovation har udviklet denne spredningsguide for at hjælpe offentlige arbejdspladser med at dele egne innovationer og genbruge andres.
Hvad er nyhedskriterier?
Når PR giver gevinst på bundlinjen
Pressekursus Silkeborg den 11. oktober 2017.
Hvordan kommer vi ind ad døren?
Begynderrejsen – et redskab til rekruttering og fastholdelse af nye medlemmer i kano- og kajakklubber Klub Dato Konsulent navn.
Præsentationens transcript:

Ud over rampen – hvordan? Workshop ArbejdsMiljøkonference 2006 Ud over rampen - om at kommunikere Nyborg d. 18. september 2006

Ud over rampen – hvordan? Beklager… Der er ingen lette løsninger Intet quick-fix Ingen snuptagsløsninger Og det bliver kun sværere i fremtiden Ud over rampen - om at kommunikere

Birgitte Barkholt, cand.scient.pol & journalist, Introduktion Operate A/S er en 4 år gammel virksomhed med 13 ansatte. Fokuserer særligt på miljø, sundhed og fødevarer, den offentlige sektor og på politisk kommunikation. Birgitte Barkholt, cand.scient.pol & journalist, kommunikationsrådgiver. Tidligere konsulent i KL og i Københavns Kommune. Ud over rampen - om at kommunikere

Formål med workshoppen At blive klogere på: hvad kommunikation er hvorfor det er nødvendigt hvordan man arbejder med kommunikation i praksis Ud over rampen - om at kommunikere

Interview sidemanden: Hvad forventer du af workshoppen? Introduktion Interview sidemanden: Hvad forventer du af workshoppen? Hvad er dine hovedudfordringer i forhold til at kommunikere? Ud over rampen - om at kommunikere

Ti spørgsmål til kommunikation Hvad er kommunikation overhovedet? Hvordan ser den klassiske kommunikationssituation ud? 3. Hvorfor er kommunikation vigtig? 4. Hvorfor interesserer flere og flere sig for kommunikation? 5. Hvad kan man opnå med god kommunikation? 6. Hvad er god kommunikation? 7. Hvad er særligt vigtigt i intern kommunikation? 8. Hvad er særligt vigtigt i ekstern kommunikation? 9. Hvordan arbejder man bevidst med kommunikation? 10. Hvordan ved man, om kommunikation virker? Ud over rampen - om at kommunikere

1. Hvad er kommunikation overhovedet? Alt er kommunikation Samkvem, forbindelse, udveksling af meddelelser, indbyrdes forståelse Vi kan ikke lade være med at kommunikere Ud over rampen - om at kommunikere

1. Hvad er kommunikation overhovedet? Kommunikation som faglig disciplin er ung Information – envejs Kommunikation – tovejs Dialog – helt sikkert tovejs Et brev er et klassisk eksempel på en-vejskommunikation. Her er det afsenderesn der meddeleler et eller andet til en modtager. Ved kommunikation forstås ofte en to-vejs tng. at modtageren evt elektronisk er i stand til at svare. Dialog er helt sikkert to-vejs. Ud over rampen - om at kommunikere

2. Hvordan ser den klassiske kommunikationssituation ud? A B M Medie Jo bedre man kender sin modtager, jo større chance for at budskabet rammer plet. Ud over rampen - om at kommunikere

2. Kommunikationssituationen Det hele afhænger af øjnene der ser... Et vinterlandskab Ud over rampen - om at kommunikere

2. Kommunikationssituationen Det hele afhænger af øjnene der ser... Eller... Ud over rampen - om at kommunikere

4. Kommunikationssituationen Det hele afhænger af øjnene der ser... . Et gerningsted Ud over rampen - om at kommunikere

3. Hvorfor er kommunikation vigtig? Fordi vi vil noget med den Vi har en intention om at ændre: Viden Holdninger Adfærd Ud over rampen - om at kommunikere

4. Hvorfor interesserer flere og flere sig for kommunikation? Faste livsformer er faldet – alt er til forhandling Man gør ikke bare som man altid gjorde Ting forandrer sig – og de gør det hurtigere og hurtigere Ud over rampen - om at kommunikere

4. Hvorfor interesserer flere og flere sig for kommunikation? Forventninger til oplysning er anderledes Forventninger til hastighed er anderledes Kommunikation er blevet en naturlig del af opgaven Fogh: ”Hvad der ikke kan forklares, kan ikke forsvares” Ud over rampen - om at kommunikere

5. Hvad kan man opnå god kommunikation? Internt: Engagement Tilfredshed Effektivitet Læring Fastholdelse Forståelse Ud over rampen - om at kommunikere

5. Hvad kan man opnå ved god kommunikation? Eksternt: Indflydelse Kunder Anerkendelse Positionering Rekruttering Adfærdsændringer Samarbejdsrelationer Ud over rampen - om at kommunikere

6. Hvad er god kommunikation? 1. Klart mål 2. Fokusering på kernebudskabet 3. Forståeligt 4. Synligt 5. Samspil mellem form og indhold 6. Relevant for modtageren 7. Gentagelse, gentagelse og gentagelse Ud over rampen - om at kommunikere

7. Hvad er særligt vigtigt i intern kommunikation? At man bruger dobbeltstrategien både lederkommunikation og massekommunikation At det er tydeligt for den enkelte Hvorfor nu det? Og hvad betyder det for mig? Ud over rampen - om at kommunikere

7. Hvad er særligt vigtigt i intern kommunikation? At der er stort fokus på, hvad ledelsen selv gør At der er sammenhæng mellem, hvad der reelt giver værdi, magt, løn… …og det som man gennem kommunikationen ønsker at fremme Ud over rampen - om at kommunikere

7. Hvad er særligt vigtigt i intern kommunikation? At der er forskellige faser i forandringer: 1. Chokeret (Passiv) 2. Fornægter (Lidt mere aktiv) 3. Vrede (Aktiv) 4. Forhandler (Lidt mindre aktiv) 5. Opgiver (Passiv) 6. Prøver lidt (Lidt aktiv) 7. Accept (Aktiv) Ud over rampen - om at kommunikere

8. Hvad er særligt vigtigt i ekstern kommunikation? At man kommer gennem støjen At man rent faktisk når ud til målgruppen At man får skabt relevans Ud over rampen - om at kommunikere

8. Hvad er særligt vigtigt i ekstern kommunikation? At man kender og forstår målgruppen At man får flyttet opmærksomhed til ønskede ændringer i viden, holdning eller adfærd At man får skabt langvarige relationer Ud over rampen - om at kommunikere

8. Hvad er særligt vigtigt i ekstern kommunikation? At man forstår, hvor hurtigt meget forandrer sig At man (mest muligt) involverer modtageren At man vinder kampen om debatten Ud over rampen - om at kommunikere

9. Hvordan arbejder man bevidst med kommunikation? Den korte udgave… 1. Kortlægning 2. Fastsæt mål 3. Identificer målgrupperne 4. Find motivation og barrierer 5. Fastlæg budskaberne 6. Fastlæg hvad der skal give opmærksomhed 7. Vælg medier Ud over rampen - om at kommunikere

9. Hvordan arbejder man bevidst med kommunikation? 1. Kortlægning Hvad er det ”faglige problem”? Hvad er ”kommunikationsproblemet”? Hvilke andre ”styringsinstrumenter” skal kommunikationen spille sammen med? Er kommunikation overhovedet det vigtigste, det første, det bedste... Hvem er med os, og hvem er imod os? Hvad er med os, og hvad er imod os? Ud over rampen - om at kommunikere

9. Hvordan arbejder man bevidst med kommunikation? 2. Fastsæt mål - helst målbare mål Proces-mål Effekt-mål Cost-benefit mål Ud over rampen - om at kommunikere

9. Hvordan arbejder man bevidst med kommunikation? 3. Identificer målgrupperne På en sådan måde, at der kan kommunikeres med dem Ud over rampen - om at kommunikere

9. Hvordan arbejder man bevidst med kommunikation? 4. Find motivation og barrierer Hvilken motivation har modtageren for at ændre holdning, viden eller adfærd? Hvad er den kommunikative nøgle? Og omvendt hvilke barrierer står i vejen? Ud over rampen - om at kommunikere

9. Hvordan arbejder man bevidst med kommunikation? 5. Fastlæg budskaberne - Enkle - Få - Klare - Korte - Præcise - Substantielle - Sammenhængende - Troværdige - Overraskende Ud over rampen - om at kommunikere

9. Hvordan arbejder man bevidst med kommunikation? 6. Fastlæg, hvad der skal give opmærksomhed Er det foto, budskab, afsender, mediet, farven, stilen…? Ud over rampen - om at kommunikere

9. Hvordan arbejder man bevidst med kommunikation? 7. Vælg medier De skal være: Økonomiske Nå målgruppen Og meget gerne nå målgruppen på en ny måde Ud over rampen - om at kommunikere

9. Hvordan arbejder man bevidst med kommunikation? Massemedier Direkte medier Aviser (presse) (Personale)blade mv. Internet Intranet Foldere Plakater Brev Mail Skriftlig Kommunikation Stormøder Personalemøder Med-udvalgsmøder mv. Radio Telefon Face-to-face Mundtlig Kommunikation Ud over rampen - om at kommunikere

10. Hvordan ved man om kommunikation virker? Det gør man ofte ikke… Men der er forskellige former for måling: Kortlægning - uden at være nulpunktsmåling Nulpunktsmåling Midtvejsmåling – eventuel måling efter testperiode i testområde Postmåling - Nulpunktsbeskrivelse – hvis nulpunktsmåling ikke er mulig - Prætest af kommunikationen Ud over rampen - om at kommunikere

10. Hvordan ved man om kommunikation virker? Hvor man: Tæller op - solgte varer, besøgende, hits… Spørger målgruppen – hvad de synes, tror, vil… Spørger særligt udvalgte – hvad de tror, at målgruppen synes, tror, vil… Lader kommunikationseksperter analysere – hvad de tror virker eller ikke virker… Ud over rampen - om at kommunikere

Hvad er målet med kommunikationen? Er budskabet konkret? Tjekliste Hvad er målet med kommunikationen? Er budskabet konkret? Har du styr på din målgruppe? Hvad ved de i forvejen? Hvilke medier når målgruppen? Direkte/indirekte/mundtlig/skriftlige Kan man bruge en personlig historie? Passer form og indhold sammen? Er timingen i orden? Ud over rampen - om at kommunikere

Gode råd – på falderebet Hav altid et mål for øje når du kommunikerer Kend din modtager Opbyg alliancer Tænk i anekdoter Overvej om timingen er rigtig Vær konstruktiv Ud over rampen - om at kommunikere