Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Hvordan kommer vi ind ad døren?

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Hvordan kommer vi ind ad døren?"— Præsentationens transcript:

1 Hvordan kommer vi ind ad døren?
Lars L. Nielsen Hvordan kommer vi ind ad døren?

2 5 gode råd Kirkegaard: ”Kræv ikke, foreslå en ide”
Forslå ideer, der kan hjælpe kommunen Brug fakta og den rigtige dokumentation Tal med politikere / samarbejdspartnere Brug netværk 5 gode råd

3 #1 Brug din Kierkegaard At man, naar det i Sandhed skal lykkes en at føre et menneske hen til et bestemt Sted, først og fremmest maa passe paa at finde ham der, hvor han er og begynde der. Dette er Hemmeligheden i al Hjælpekunst. Enhver, der ikke kan det, han er selv i Indbildning, naar han mener at kunne hjælpe en Anden.  For i Sandhed at kunne hjælpe en Anden, maa jeg forstaa mere end han - men dog vel først og fremmest forstaae det, han forstaar. Naar jeg ikke gjør det, saa hjælper min Mere-Forstaaen ham slet ikke. Vil jeg alligevel gjøre min Mere-Forstaaen gjældende, saa er det, fordi jeg er forfærdelig stolt, saa jeg i Grunden i stedet for at gavne ham egentlig vil beundres af ham.   Men al sand Hjælp begynder med Ydmygelse: Hjælperen maa først ydmyge sig under dem, han vil hjælpe, og herved forstaae, at det at hjælpe ikke er at være den Herskesygeste men den Taalmodigste, at det at hjælpe er Villighed til indtil videre at finde sig i at have uret, og i ikke at forstaae, hvad den Anden forstaar. Søren Kierkegaard: ”Brudstykker af en ligefrem Meddelelse". (1859)

4 Typer – hold øje med jeres image
Politikerne og samarbejdspartnere taler sammen på tværs og der opstår hurtigt en klassificering af organisationen. Inddelingen er resultat af direkte kontakt, forhandlinger, medieudtalelser mv. Den døve Den lyttende Hjælperen Kamporganisationen Den interessante Den uinteressante

5 Vær ordentlig – også i sproget
Tone skal afstemmes efter målgrupper og strategi Personlig, direkte kommunikation: Kend modtageren og afpas tonen Sørg altid for at bevare roen når du skal præsentere din sag og overtale eksempelvis en politiker

6 Dokumentér din sag, din påstand
Det er ikke nok med påstande. Du skal altid kunne dokumentere din påstand Med dokumentation kommer du længst fordi I bliver sværere at komme uden om. Husk der er strenge krav til de økonomiske argumenter Og husk ”kampen om virkeligheden”: Din dokumentation er måske ikke dine stakeholders dokumentation = brug helst dine stakeholders præmis / model !

7 Den rigtige dokumentation
Din idé skal være til fordel for kommunen Argumenterne skal være i orden i forhold til de politiske krav Der skal være en konkret og målbar gevinst Du skal kunne dokumentere samfundsfordelen Alle andre muligheder skal være undersøgt Din idé skal være dokumenteret / gennemregnet Der er strenge krav til de økonomiske argumenter Og der er næsten altid økonomiske konsekvenser Du skal derfor acceptere og forstå kommunens budgetlogik Du bør undgå overraskelser – dobbeltcheck derfor altid din dokumentation

8 Brug dit netværk Kender du politikere / interessenter / samarbejdspartnere? Hvis ikke, så identificer de vigtigste i netværket– hvem har du som ven? – som kan åbne døre for jer. Venner skal plejes systematisk Ikke-venner skal opsøges, målrettet igennem uformelle kanaler Eksempelvis via Sociale Medier, opsøg en politiker ved at kommentere med konstruktive forslag på deres debatter på ex. Facebook

9 Vær omhyggelig – valg af personer mm
Lav altid en alliance, så du ikke står alene – der er mange som ønsker indflydelse. Alliancer gør indtryk ! Bedst at I skal kunne sige: “Som sektor kan vi foreslå….” Væld den rigtige rækkefølge – Ingen fast model. Som regel skal du begynde med politikere. Der er nemlig få embedsmænd og de har ikke tid ! Vælg den rigtige strategi for sociale medier: Men vær varsom. Store muligheder og stor potential for effektiv kommunikation, men også mulighed for irritation. Vælg den rigtige strategi for traditionelle medier : Kend journalisten, check målgruppens brug af medier og afpas tonen


Download ppt "Hvordan kommer vi ind ad døren?"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google