Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

F Forældremøder…. Forældremøder v. Birgitte Ravn Olesen.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "F Forældremøder…. Forældremøder v. Birgitte Ravn Olesen."— Præsentationens transcript:

1 f Forældremøder…

2 Forældremøder v. Birgitte Ravn Olesen

3 Hvorfor fokusere på forældremøder? • De synliggør lærerne som fagpersoner og mennesker • De er rum for, at forældre møder hinanden • De er rum for gensidig forventningsafstemning og holdningsafklaring

4 Lærerne er procesansvarlige • Processen er måden, man kommunikerer om noget på Det er lærerens ansvar, at der er mulighed for at tale sammen på en konstruktiv måde. • Indholdet er dét, kommunikationen drejer sig om Læreren er ikke alene om at være indholdsansvarlig. • Alle spørgsmål, synspunkter og vurderinger skal anerkendes, fordi de er vigtige for nogen.

5  Op at stå Træk en seddel Find en du ikke kender Goddag! Stil spørgsmål Svar Stil spørgsmål Svar Byt spørgsmål Gentag med ny partner

6

7 Forælder: ”Vi var til forældremøde og energien var lav. Klasselæreren er meget sød, men han virker lidt træt og er meget problemfikseret. Men så kom den nye matematiklærer ind i klassen. Og så vågnede vi op. Han så frisk ud, fortalte hvor glad han var for at have fået klassen og hvad han havde fokus på i undervisningen. Det gik hurtigt. Og så sagde han – og hvem er I så? Har I nogen forventninger til mig. Alle forældre lå fladt ned og tænkte YES, det er bare en god lærer med masser af energi og vilje.”

8 Lærer: ”Omkring halvdelen af forældrene i min klasse er konsulenter af en eller anden slags, så de har konstant meninger om, hvad jeg kan gøre, hvilke nye metoder, jeg kan tage i brug og de har selvfølgelig også spørgsmål til alt mellem himmel og jord fra om jeg bruger collaborative læringsmetoder til hvordan jeg undervisningsdifferentierer.”

9 Lærer: “Vi havde en dygtig to-sproget konsulent på skolen, som deltog som observatør på forældremøder og i forældresamtaler. Bagefter spurgte hun os lærere ”hvad hørte du, den mor sagde” eller ”hvorfor tror du, at den far blev så vred?” Tit havde hun helt andre tolkninger og kunne på den måde igen lære os, at andre mennesker slet ikke behøver at se verden, sådan som vi gør.”

10 Budskaber • ”Når mange elever ikke har lavet lektier, så kan undervisningen ikke tage udgangspunkt i den tekst, eleverne har skullet læse hjemme. Det får betydning for undervisningens indhold og niveau.” • ”Mobiltelefoner har gode og dårlige sociale effekter. Det har eleverne i 3b erfaret.” • ”Det faglige niveau i klassen er meget spredt. Det håndterer klassens lærere på forskellige måder.”

11 Problemløsningsmodel • Forelæg problemet og få accept af problemet • Motiver, at en løsning er nødvendig • Definer det, du ser, som årsager til problemet Find fx med mindmap de mulige løsninger på problemet • Afklar hvilke løsninger, der er opbakning bag • Aftal hvem, der gør hvad, i forbindelse med løsningen af problemet

12

13 Inspireret? Lyst til at vide mere? • Bogen koster normalt 228 kr. • Du får 25% rabat og skal kun betale 171 kr. (og 45 kr. i forsendelse) • Bestil før 19. 9. på www.dpf.dk og tast STUD www.dpf.dk • Læg bogen i indkøbskurven • Klik ’Se kurv’ • Indtast koden STUD i kampagnekodefeltet nederst til venstre • Klik ’Opdater’ – herved fremvises og fratrækkes rabatten • Klik ’Kasse’ • Følg betalingsvejledningen i øvrigt • Kampagnekoden er aktiv fra dags dato og en uge frem (til og med den 19. september ).

14


Download ppt "F Forældremøder…. Forældremøder v. Birgitte Ravn Olesen."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google