Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Hvad er nyhedskriterier?

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Hvad er nyhedskriterier?"— Præsentationens transcript:

1

2 Hvad er nyhedskriterier?
Nyhedskriterierne er de vigtigste pejlemærker, når man som journalist skal finde ud af, om en idé rent faktisk også er en journalistisk historie. Både artiklens emne, vinkel og kilder bliver valgt ud fra nyhedskriterierne - uanset hvilken genre artiklen skal skrives i. Tænk over, hvordan jeres liv kan blive til en historie der gengives i de fem nyhedskriterier

3 Nyhedskriterier Aktualitet Væsentlighed Identifikation Sensation
Konflikt

4 Fængende overskrifter
6 om dagen Historien om en beruset elg, der sad fast i et træ, fik meget opmærksomhed OL-toppen har fået færre rynker og kvindeformer Hvorfor kalder ingen deres børn Flemming?

5 Nyhedskriterier Nyhedskriterierne er de vigtigste pejlemærker, når man som journalist skal finde ud af, om en idé rent faktisk også er en journalistisk historie. Både artiklens emne, vinkel og kilder bliver valgt ud fra nyhedskriterierne - uanset hvilken genre artiklen skal skrives i. Der er fem nyhedskriterier i alt: Tænk over, hvordan jeres liv kan blive til en historie der gengives i de fem nyhedskriterier

6 Gør det nemt for journalisterne
Ha’ god tjek på fakta Ha’ tjek på navne og alder Ha’ tjek på antal gange tidligere, hvor mange gange skal gentages Ha’ tjek på deadlines Ha’ tjek på fotos + eftersende foto.

7 Indholdet / vinklen Gør det spændende, sjovt, anderledes og/eller overraskende Gentagelse er også fint Find den unikke vinkel, det kan journalister godt lide. Fx gåtur nr. 100, deltagers bukser revnede mv. Tro på, at det her er spændende, så kan du tale mere engageret om det. Julen kommer også år efter år.

8 Annonce er ikke førstevalget……

9 Kommunikationsstrategien
Vi skal være synlige Vi opsøger muligheder for at komme i medierne Alle kan udtale sig med almindelig sund fornuft, overvej har jeg forstand på det her, ellers spil bolden videre til fagpersoner. Fx udtalelser om medicin, samarbejde med KB på landsplan osv Vi prioriterer samarbejde Lokalt /nationalt samarbejde med KB – det vil Sekretariatet gerne vide.

10 Lokale talspersoner er ambassadører fx historie om hjertestartere er offentligt tilgængelige der kan lokale talspersoner som ambassadører for hjertesagen, og til at udtale sig vi kan henvise lokale medier til dem/jer

11 Deadline er altid tæt på
Send foto Send elektronisk / i papirform / opsøg dit medie Kontaktpersoner, kan det fx nå at komme med Kend til, hvad journalisterne skal bruge, kend deadlines, kend lokalredaktøren mv.

12 Målgrupper Hvem skal have informationen?
Hvilke medier når frem til netop dem? ……så kend medierne i dit lokalområde HUSK journalisten er din første målgruppe …..så kend journalister, der er interesserede i dit stof TIMING er altafgørende

13 Nyheden den klassiske mediehistorie
Der sker noget nyt Der sker noget væsentligt for mange Der sker noget usædvanligt Oplysningerne fremstår sande Aktualitet og troværdighed

14 Sådan arbejder journalisten
Deadline er altid tæt på Byline betyder noget - den historie mediet prioriterer, optager journalisten mest Den gode historie er altid interessant ….så hvad er en god historie?

15 Det overraskende element
Tænk indimellem over noget andet end det sædvanlige, fx: Hjertesti jubilæum ”Første gang / sidste gang” Hunden bed manden Hunden blev væk Osv.

16 Presseudsendelser Medieovervågning

17 Få hjælp hos…. Lotte Bucka


Download ppt "Hvad er nyhedskriterier?"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google