Program for d Introduktion til projektet – formål og indhold Målgruppen for projektet Ungeteamet Kompetencer Koordinatorrollen – sagsholder.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HUNDE SPEED km h 34,4 HUNDE SPEED km h 34,1 HUNDE SPEED km h 32,8 HUNDE SPEED km h 31,9 HUNDE SPEED km h 31,8 HUNDE SPEED km h 30,9.
Advertisements

Social kapital og arbejdsmiljø
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Hvilken forskel gør spørgsmål?
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Inddrag nu Kick-off møde
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
3-timersmødet 2013 TEMA: Samarbejde i teams og om patientforløb • Tankegangen bag den forløbsorienterede organisationen (FLO) er, at patienten og patientforløbet.
17½ års samarbejde i Aarhus
Introduktion Values Interweave ™. Når virksomhedens sætter fokus på sine værdier, så er ord sjældent nok til at få værdierne forankret.
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
EN HELHEDSORIENTERET UNGEINDSATS? ERFARINGER FRA NULPUNKTSANALYSEN AF ROUTE 25 V/ANNE MØLGAARD, RAMBØLL Alternative title slide.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Arbejdspladsudvikling
Aalborg Universitet og Aalborg Kommune.  Gearing af organisationen til at understøtte et højt specialiseret neurofagligt niveau i kommunen gennem målrettet.
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
1 Beboerinformation BL: Budskaber og målgrupper Paul R. Metelmann.
1 DSB og Bibliotekerne Personlige interview foretaget 20. til 25. januar respondenter Holdning til evt. ny portal.
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Darum skole 4. november 2013.
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Brug piletasterne eller musen til at skifte slides
Mødeledelse og deltagelse
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
SEO PÅ AU.
18. April 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
Velkommen til konsulentuddannelsesdagen 18. marts 2010.
Nye mad- og bevægelsesvaner i klassen
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Hanne-Pernille Stax, ph.d
Procesværktøjer.
Rusmiddelnøgleperson- uddannelse transparenter Trin 2.
Den anerkendende interviewform
Omgangstone og kollegialitet
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Vis mig værdien v. arbejdsmarkedschef i Viborg Kommune Jette Lorenzen
Friluftsrådet – mere natur – mere friluftsliv Velkommen til Fællesmøde den 29. oktober
VEJLEDERNES FORHÅBNINGER FRA BRANDMAND TIL ARKITEKT AFKLARING AF EGEN VIDEN: HVAD KAN JEG? AFKLARING OG AFGRÆNSNING AF ROLLEN KONTRAKT : DIALOG OMKRING.
Refleksioner og opsamling ift. i går
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Lederseminar 2014 Varde Kommune
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Randers Kommune. 2 Stabene i Randers Kommune - 2 Møde gruppen af stabsledere – Velkommen v. Klaus Christiansen - Introduktion til arbejdsprocessen.
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 10, 2009EFFECTIVE JAVA Effective Java Presentation Workshop Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project.
Grunde til at jeg elsker dig
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Rammesætning Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Velkommen til 2. undervisningsgang Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Dinbundlinje.nu Tilbud om Kampagne Kick-off på jeres center.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Tværfaglig tænkning i opgaveløsningen Bente Nissen, seniorkonsulent Cabi Korsør d hvordan spiller vi hinanden gode?
1 Rehabiliteringsteam – består af: Jobcenteret: 2 beskæftigelsesmedarbejdere 5 deler posterne imellem sig og går på skift Tilstræber, at den ene er repræsenteret.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Scandic Silkeborg, 23. marts 2012 Ved direktør Hans Bach Indsatsen for jobklare ledige mellem 25 og 29 år i Beskæftigelsesregion Midtjylland Kvalitativ.
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
Præsentationens transcript:

Program for d. 21.05.12. Introduktion til projektet – formål og indhold Målgruppen for projektet Ungeteamet Kompetencer Koordinatorrollen – sagsholder - mødeleder Rammer for teammøder Tværfagligt samarbejde

Præsentation Odder teamet CABI

Præsentation – hvem er vi? Projekt ejere Projekt-ansvarlig Innovations-leder Kompetence-udvikling Styregruppe

Baggrund for projektet Målgruppen for ROUTE’25 er unge mellem 15 og 30 år og for de 18 til 30-årige er det unge i match 2 Målgruppen er kendetegnet ved, at de har sociale, psykiske eller boglige udfordringer mangler motivation, håb og viden om deres uddannelse og jobvej kan profitere af evt. parallelindsatser ikke bare står og afventer en mulig praktikplads 5

Projektets 3 ben En vej til job og uddannelse for unge Organisations-udvikling Virksomheder inkluderes Evidens

Baggrund for projektet Det unikke Virksomheder som vej til uddannelse og job – et samarbejde. Koordineret, tværfaglig indsats omkring den unge. Opsporing og handling omkring unge på uddannelser. Mulige udfordringer Tværorganisatorisk samarbejde med handlingskompetence. Klar forventningsafstem- ning mellem ungeteam og virksomhed. Overgange/ansvar mellem indsatser.

Formidling Projektet får egen hjemmeside på www.route25.dk hvor både projektkommuner og virksomheder, samt øvrige interesserede kan følge processen og metodeudviklingen

Evaluering og metodeevidens Forandringsteori: Problemstilling Hypoteser Aktiviteter Output Effekt Kort - langsigtet

Evaluering og metodeevidens Design: Effektevaluering Udgangssituation – intervention – postsituation Kvalitativ og kvantitativ evaluering v/Rambøll

PAUSE

Elementer i projektperioden Ungeteam: Møder Kompetenceudvikling – lokalt og fælles med de andre kommuner Progression mv Virksomheder: Kampagne ”kompetenceudvikling” af virksomheder Kompetenceudvikling af virksomhedskonsulenter Uddannelsesinstitutioner: Samarbejde Opsporing mv

Målgruppen Hvad har målgruppen brug for: Sammenhængende indsats Koordineret indsats Relationsbåret indsats Progressionsbåret indsats At I har viden og er nysgerrige på målgruppen Det virksomhedsrettede

Fælles billede af målgruppen Hvem skal virksomhedsvejen? Hvad vinder vi gennem virksomheds- samarbejdet? Del konkrete eksempler Hvordan kan du bidrage med din faglighed? Hvad kan teamet gøre?

Tværfaglighed Monofaglighed – seriel Tværfaglighed parallel sammenhængende synergi Hvad kræver tværfaglighed fælles ide om opgave og mål nysgerrighed

Interview – kompetencer i teamet Hvert ’fag’ interviewes ud fra følgende spørgsmål: Hvad tænker du/I er jeres 3 spidskompetencer? Hvilke mål har I for jeres arbejde? Så hvad tænker du/I er jeres væsentligste bidrag til teamarbejdet i Route 25? Hvis I nu skulle sælge det, som jeres team kan tilbyde – det som I særligt er gode til, hvordan lyder det så? - Lav noter på flipover Teams’ne har 15 minutter til at formulere deres varedeklaration

FROKOST

Koordinator / sagsholder koordinator for teamet dagsorden mødeleder? læringsperspektiv sikring af sager til teamet følge op på teamets arbejde og trivsel Sagsholder: sagsansvarlig sagskoordinering / ”sagsleder” følge op på progression

Roller som mødeleder Sætte rammer Yde processtyring Mødelederen sætter rammerne for mødet: Formål, tid, disposition, roller og forhåbninger. NB: Forberedelse. Yde processtyring Mødelederen giver støtte til en konstruktiv afklarings-, problemløsnings- eller udviklingsproces, hvor der stilles spørgsmål, udforskes/reflekteres og skabes nye løsninger. Indhente information Mødelederen sikrer, at der indhentes/inddrages relevante informationer fra samarbejdspartnere. Indhente eksperthjælp Mødelederen sikrer, at de relevante fagligheder bidrager med deres input og vurderinger. Konkludere Mødelederen sikrer, at der bliver besluttet/konkluderet, og at konklusionerne er klare for deltagerne.

Samarbejdsmødet – et redskab til at skabe kloge beslutninger Gennem samarbejdsmødet kan man: Indhente information fra andre eksperter Indhente vurderinger fra specialister Udforske nye perspektiver og handlemuligheder Skabe kloge beslutninger/konklusioner

Samarbejdsmødet – udfordringer til mødelederen Tydeliggør rammen (bl.a. hvad ligger fast, hvad skal undersøges/ udforskes?) Tydeliggør forhåbningerne til mødet. Vær ikke for hurtig med at reducere kompleksiteten og finde løsningen (sandheden), men vær nysgerrig over for de andres bidrag (værdsæt andres faglighed, viden og erfaringer), så man kan skabe bevægelse, sam-skabe en løsning, så der kan konkluderes/besluttes. Ofte er der noget på spil – forskelle i positioner, kulturforskelle, sprog, dårlige vaner/erfaringer, passion, eget behov for kontrol. Vær opmærksom på håndteringen af dobbeltrollen som fagperson og processtyrer. Styring gennem spørgsmål, tål pauser og bed om at få udfoldet svarene (eksempler, situationer, grader, undtagelser). Undgå at blive kampdommer 

Samarbejdsmødet – krav til deltagerne Ifølge Dorte Nissen stiller et samarbejdsmøde ret store krav til deltagerne: De skal se verden så relativt ens, at de kan følge hinandens tankegang og måder at tale på De skal have ideer om at alle har relevante bud, så det er værd at være nysgerrig De skal være relativt frie til at lade sig bevæge og berige under samtalen, dvs. ikke for bundne af loyaliteter over for andre Der må ikke være for meget passion, da det vil give mere kampberedthed end nysgerrighed Samarbejdsmødet som konsultativ praksisform. Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift nr. 6 2009

SÅ Hvis I vil sikre den bedst mulige koordinering i jeres team (og med jeres samarbejdsparter), skal I ligesom i relationen til den unge være vidende, undersøgende, nysgerrige, refleksive eksperter i samtalen 

Summe Snak 2 og 2 sammen om: Hvilke forhåbninger har I til teamsamarbejdet Hvilke udfordringer ser I i teamsamarbejdet

PAUSE

Forskellige kulturer – fælles regler Forskellige vaner, måder at arbejde på, holde møder på, tage beslutninger på, tale på samarbejde på………….. Nogle steder er det tilladt at komme 5 minutter for sent – andre ikke. Nogle møder må man godt sidde og sms’e – andre ikke. Nogle møder har den der taler højest ordet – andre venter man på, at det er ens tur. På nogle møder må man vise følelser og temperament – andre ville det være uhørt. Nogle møder tager man beslutninger ved afstemning – andre møder taler man sig til rette – listen er lang

Hvad er kendetegn for et godt møde? Snak sammen 2 og 2: - Hvad kendetegner et godt møde for jer? Hører lige et par stykker fra hvert team

Lav spilleregler! I teamet formulerer I de spilleregler, som I synes giver mening: Hvordan skal I tale sammen? Hvad er tilladt? Tavshedspligt? Stemning? Mødepligt? ---------- 15 minutters teamarbejde – noter spilleregler på flipover

Teammøderne Gruppearbejde i teamet: Ud fra instruktionen, skal I afklare og beskrive: Rammer for teammødet Udveksling af information Opgavefordeling

Formidling til kollegaer Hvordan får vi formidlet teamets målgrupper til vores kollegaer i vores afdelinger m.h.p. ”opsporing” af sager til teamet? Drøft det i teamet og skriv op på flipover

Læringspunkter

TAK FOR I DAG