- og problemformulering

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Hvad synopsen skal indeholde fremgår på de
SRP på Faaborg Gymnasium 2013
Metode i AT Religion.
Det Internationale Område Studieområde 3/
Grundlæggende IT, niveau G
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Almen studieforberedelse
Sidsel Sinding Andersen (AT-eksamen 2009)
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang
DEN 3-delte prøve: Den skriftlige synopsis Den mundtlige fremlæggelse
MUNDTLIG FREMSTILLING
Hvad er et problem ? Et problem er i sin negativt ladede betydning en for nogle utilfredsstillende situation. Et problem er i sin positivt ladede betydning.
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Almen sTudieforberedelse - AT
AT - Viden i spil.
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
MUNDTLIGT krav – form – indhold
Teori og metode Stine Heger, cand. mag
Synopsis VIP3/2012.
Insidere og outsidere – den danske models rækkevidde Eksamensform og tips til eksamen og opgaver Steen E. Navrbjerg Dias 1.
Temadage i kulturområdet Studieområdet del 1: 3 områder: Det samfundsøkonomisk/samfundsfaglige - område Det erhvervsøkonomiske område Sprog- og kulturområdet.
Grundkursus i synopsisskrivning Stine Heger, cand.mag.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Når de skal gøre det bedre? Kan vi gøre det bedre? Erfaringer fra fysik på Nærum Gymnasium Eva Danielsen.
Almen studieforberedelse Konferencer sept. 2008
Introduktion til opgaveskrivning
Formalia ved opgaveskrivning
Samfundsfaglig metode – kapitel 25 Samfundsfagsbogen Kureer, 2012
- En delmængde af synopsis
Skriftlighed i biologi
Synopsis VIP13 HH3.
2.lektion: Socialisationsprocessen – hvorfor er vi mennesker, som vi er? - II 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel.
Samarbejde, Læring og Projektstyring MM5: Projektdesign & Vejledning.
IT-højskolen – E-Buss Knowledge Management Session 4 Miniprojektet Organisatorisk læring.
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 FORMÅL FORVENTNINGER FORMALIA 6/
Synopsis.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
SKABELON.
Intern mundtlig prøve Skriveperiode (synopsis) Vejledning Område, opgave, fag Dansk, engelsk, fransk/tysk/spansk Sprog, kommunikation & kultur Samfundsfag,
1 Efter Karl Henrik Flyums modeller At formulere spørgsmål - led 1- 7.
KNÆK KODEN SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 45.
1 FoU-projekt om studieretningsprojekt i de økonomiske fag 5. september 2007 Vejle Handelsskole.
Danskopgaven Struktur. Opgavens struktur (Forside(r) Indholdsfortegnelse) Indledning – hoveddel – Konklusion (Fodnoter Litteraturliste evt. bilag) 5-7.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område
SRO SKRIV!.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Skriveperiode (synopsis)
Studieretningsprojektet!
Den naturvidenskabelige metode
Teoretisk pædagogikum
AT-eksamen 2018.
Mindset og formativ evaluering i sprogfagene:
- En delmængde af synopsis
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
MUNDTLIG FREMSTILLING
ATG Almen Studieforberedelse Grundforløb
Synopsen skal indeholde
SRO SKRIV!.
AT-eksamen 2019.
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
AT-EKSAMEN 2019 SSM 28. januar kl
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

- og problemformulering Synopsis - og problemformulering

Synopsis Hvad er en synopis? Et kort skriftligt oplæg, der givet et overblik og sammenfatter et større afgrænset fagligt emneområde

Synopsis Hvad er formålet med en synopsis? Et oplæg til en senere skriftlig opgave Et oplæg til en mundtlig fremstilling En selvstændig opgave

Synopsis Hvad er forskellen mellem en synopsis og en skriftlig opgave? Synopsen er af kortere omfang Synopsen er en sammentrængt fremstilling af et emne Det er specielt redegørelsen og det forklarende afsnit, der er sammentrængt i synopsis

Synopsis som selvstændig opgave Titelblad Indledning Problemformulering Metode og teori Brødtekst A. Redegørelse B. Forklaring C. Vurdering og diskussion Konklusion

Synopsis som selvstændig opgave Klimaforandringernes betydning for biodiversiteten Indledning: Gennem de seneste 20-30 år har man konstateret at klodens gennemsnitstemperatur er steget og undersøgelser af dyrelivet i Vesteuropa har i samme periode vist, at bla.bla.bla Problemformulering (se senere)

Synopsis som selvstændig opgave Metode og teori Den metode løsningen af problemformuleringen primært har anvendt er indsamling af empiriske (talmæssige) værdier fra undersøgelser foretaget af Dansk Ornithologisk forening gennem punkttællingsprogrammet Teorierne, der knytter sig til vurderingen af ændringerne i fuglearternes hyppighed og udbredelse bygger på de norske forskere Larsen og Istoftes videnskabelige afhandling fra 1998 om fordelingen af fuglearter i relation til isotermerne i Telemarken

Synopsis som selvstændig opgave Brødtekst Problemformuleringen besvares……..bla. bla o.s.v. A. Redegørelse B. Forklaring C. Vurdering og diskussion

Synopsis som selvstændig opgave Konklusion På grundlag af de resultater, der er vist i figurerne 1-….. Ses at forekomsten af Hvid Stork i Danmark er faldet markant gennem de seneste 30 år. Af det redegørende afsnit i problemformuleringen kan endvidere ses, at der er mindst to forslag til forklaringer: A. Klimamæssige forandringer, der har medført at moserne er udtørret og at fødegrundlaget for storkene er forsvundet B. En landbrugsmæssig forklaring, der bygger på dræning og bla.bla…..

Synopsis Øvelse 1 Lav en synopsis efter nedenstående model Titelblad Indledning Problemformulering Metode og teori Brødtekst A. Redegørelse B. Forklaring C. Vurdering og diskussion Konklusion hvor titlen er: Udledning af næringssalte i Århus Bugt